پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
MVRDV،برنده رقابت طراحی موزه طنز و انیمیشن
نوشته شده در پنج شنبه 13 تير 1392
بازدید : 2195
نویسنده : MR ARC
دفتر برنامه ریزی شهری هنگژو، گروه معماری MVRDV را به عنوان برنده مسابقه بین المللی طراحی موزه طنز و انیمیشن انتخاب کرد.

 این موزه در فضایی به مساحت 30000 متر مربع واقع شده است. موزه طنز و انیمیشن از هشت بالن غول آسا تشکیل شده است که هر کدام از این بالن ها، عملکرد و کاربرد متفاوتی دارد. قسمتی از این موزه به نمایش آثار انیمیشن و طنز اختصاص دارد. همچنین یک نمایشگاه دائمی در بیرون از موزه و در فضایی مارپیچ تعبیه شده است. این فضای مارپیچ، موزه طنز و انیمیشن را به کتابخانه جامع کتب کمدی و طنز و همچنین 3 آتریوم بزرگ مرتبط می کند.

 در بیرون مجموعه موزه، فضایی به مساحت 17000 متر مربع به پارک و مجتمع تفریحی اختصاص داده شده است، در این بخش، فضایی برای قایقرانی نیز در نظر گرفته شده است.



 عملیات احداث این پروژه تا سال 2012 ادامه خواهد داشت و طبق پیش بینی های صورت گرفته، بودجه ای حدود 92 میلیون پوند نیز برای این موزه هزینه خواهد شد. در این مجموعه عظیم، 3 سالن سینما و تئاتر با 111 صندلی نیز طراحی شده است تا در مجموع تمام نیازهای مخاطب در محیط پاسخ داده شود.




 
 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , موزه , ,
:: برچسب‌ها: MVRDV , برنده رقابت طراحی موزه طنز و انیمیشن ,



موزه هنر یومینجان
نوشته شده در پنج شنبه 13 تير 1392
بازدید : 2082
نویسنده : MR ARC
موزه هنر یومینجان توسط گروه معماری "پی زو" طراحی و در شهر سیچوان کشور چین و در کنار رودخانه زیبای "شی هنگ" واقع شده است.
در طراحی سازه این موزه، از سنگریزه های داخل رودخانه و همچنین فرم طبیعت الگوبرداری شده است. فرم اصلی معماری در این سازه، فرم ارگانیک است و سعی شده که به نوعی به ارتباط بین انسان و طبیعت اشاره شود.

ترکیب تکنولوژی و طبیعت، رویا و واقعیت و انتقال حس آرامش که با استفاده از رنگ سفید در تمام بدنه و طراحی داخلی موزه انجام شده است، از ویژگی های خاص این بنا است.

متریال اصلی در این سازه، یک نوع فلز بسیار سبک است.

انتقال نور از محیط بیرون به داخل توسط حفره های منظم دایره ای انجام می شود. ترکیب نور و رنگ سفید، فضای بسیار دل انگیزی را در این سازه ایجاد می کند.












 
 

منبع: معماری نیوز


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , موزه , ,
:: برچسب‌ها: موزه هنر یومینجان , معماری , معمار ,



موزه تصویر و صدا در ریو دو ژانیرو
نوشته شده در پنج شنبه 13 تير 1392
بازدید : 2218
نویسنده : MR ARC

دیلر1 ، اسکافیدو2 و رنفرو3 موزه ای مدرن را در شهر ریو دوژانیرو4 ی برزیل طراحی كرده اند. این پروژه در سال 2011 به اتمام خواهد رسید. مصاحبه ویدیویی ریکاردو اسکوفیدو ، الیزابت دیلر و چارلز رنفرو در رابطه با طرح معماری این موزه موجود است.

روبرتو بورله مارکس طراحی معماری این موزه را با الهام گیری از فضای ساحلی کوپاکابانا5 ، خط ساحلی ، مناظر کوهستانی اطراف و گردشگاه های زیبای ساحلی آن انجام داده است.

ساختمان این موزه نیز در این منطقه گردشگاهی و در مسیر بلواری مستقیم و جدید واقع شده كه در آن به تدریج محوطه هایی سربسته و باز و شعبه هایی از گالری ها، اجرای برنامه های آموزشی، و مكان هایی برای استراحت و سرگرمی افراد به چشم می خورد.

این بلوارتفریحی به خیابانی منتهی می شود كه ساختمانهای آن محل برگزاری برنامه های تفریحی است. ساختمان این موزه مكانی برای مشاهده شهراز منظری جدید است. تصویر پانورامایی آن قبلا در هتل ها و رستورانها در معرض دید گردشگران قرار داشت، هم اكنون شاید بدلیل رعایت مسائل امنیتی، نمایش تصویرمركزی موزه برای بسیاری از ساکنین ممنوع است .


 

نمایش فیلم
http://www.memarinews.com/Image/News/Museum%20of%20Image%20and%20Sound%20in%20Rio%20de%20Janeiro%20-%20www.memarinews.com_xvid.avi

 

 

 

معماری نیوز


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , موزه , ,
:: برچسب‌ها: موزه تصویر و صدا در ریو دو ژانیرو , معماری , معمار ,



عمارت کلاه‌فرنگی برنهام/ زاها حدید
نوشته شده در پنج شنبه 13 تير 1392
بازدید : 2406
نویسنده : MR ARC


کارفرما: Burnham Plan Centennial
معمار: زاها حدید
معمار داخلی: Thomas Roszak
مهندس سازه: Rockey Structures
روشنایی و برق: Tracey Dear

اختصاصی معماری نیوز: طرح ارائه شده توسط دانیل برنهام برای شهر شیکاگو از اهمیت خاصی برخوردار است و به تازگی مطلع شدیم که وی یکی از عوامل طرح شیکاگو ـ طرح برنهام ـ است که منطقه مرکزی شیکاگو را در سال 1909 بازسازی کرده و مجدداً شکل داد.

پیش از برگزاری جشن صدسالگی این طرح، چندین مسابقه نظیر مسابقه Union Station 2020 و مسابقه یادبود برنهام برگزار شد. همچنین دو عمارت کلاه‌فرنگی توسط استودیو UN و زاها حدید به طور موقت در پارک Milleniumدایر شدند. این عمارت‌ها در 31 اکتبر 2009 برای بازدید عموم افتتاح خواهد شد.

عمارت کلاه‌فرنگی گروه معماری زاها حدید، جنبه‌های رسمی را با برنامه‌ریزی تاریخی شهری برنهام ادغام می‌کند.

قرارگیری سازه‌های سه‌بعدی بر روی یکدیگر با اشکال نهان طرح برنهام پوشیده شده‌ و درون ساختمان را به گونه‌ای احاطه کرده که فرمی پویا ایجاد شده است.

گرامیداشت صدمین سالگرد طرح برنهام به صورت جشنی برای برنامه‌های پررنگ و رویاهای بزرگ طرح رویایی شیکاگویدانیل برنهام برگزار می‌شود. این جشن در مورد بازآفرینی و توسعه مقیاس نقشه شهری و استقبال از آینده‌ای با ایده‌ها و تکنولوژی‌های نو و مبتکرانه است. این سازه با قطر طرح اوایل قرن بیستم برنهام شیکاگو هم تراز است و سپس با پوششی پارچه مانند با استفاده از تکنیک‌های پوششی قرن بیست و یکم سطح آن پوشیده شد تا شکلی سیال به خود بگیرد.

پوشش سطح سازه از مواد هم سنتی و هم با تکنولوژی پیشرفته می‌باشد که شکل آن رابطه‌ای مستقیم با نیروهای اعمال شده بر روی آن دارد که در نهایتشکل هندسی زیبایی ایجاد کرده است.
















:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , موزه , ,
:: برچسب‌ها: عمارت کلاه‌فرنگی برنهام/ زاها حدید , معمار , معماری ,



موزه و مرکز اسناد سیاسی Hinzert
نوشته شده در پنج شنبه 13 تير 1392
بازدید : 2665
نویسنده : MR ARC
معماری نیوز: چشم انداز اطراف روستای Hinzert چکامه است از زندگی روستایی در آلمان که با تپه های کم ارتفاع و اراضی کشاورزی تشخص یافته است.
هیچ اثری مبنی بر کاربری آن بین سال های 1939 تا 1945 یافت نشده است. در سال 1945 این محل اردوگاه ویژه زندانیان سیاسی از بیش از 20 کشور مختلف جهان بوده است.

در این پروژه برنده جایزه ، معماران Hoefer Lorch و Hirsch تغییر شکل سیاسی و ارضی را مورد سوال قرار داده بودند.

یک مرکز اسناد شامل آرشیو، کتابخانه پژوهش و فضاهای نمایشگاه و سمینار است. این معماران که در جامعه بین المللی به خاطر طراحی کنیسه هایشان در Dresden شناخته شده اند، در این پروژه نیز تمایلات خاصشان را در ارتباط بین راهبردهای مادی و پتانسیل های مفهومی دنبال کرده اند.

معماران یک پروژه غیر متعارف طراحی کرده اند که راهبردهای شهودی و منطقی توسعه را به طور یکپارچه ادغام کرده است.

سازه ای به طول 43 متر شیبی ملایم ایجاد می کند که از 2 تا 7 متر ارتفاع می یابد. سازه یکپارچه سقف و نما از بیش از 3000 صفحه مثلثی شکل متفاوت که از جنس فولاد Corten 12 میلیمتری هستند،تشکیل شده است.

این قطعات در کارگاه جوش داده شده اند تا 12 عنصر بزرگ را شکل دهند و سپس در محل سایت مونتاژ شوند.

زوایای بین هرکدام از پنل ها محاسبه شد تا اطمینان حاصل شود این اجزاء برای رسیدن به ارتفاع سازه مناسب هستند و در نهایت فرم صلبی را از صفحات تا شده تشکیل می دهند.پوسته ی قرمز و قهوه ای رنگ، یک فضای نمایشگاهی طویل ، یک اتاق سمینار،یک کتابخانه،آرشیو و دفاتر را در خود جای می دهندو در عین حال با خطوطشان تاثیر دیدن یک واحد فضایی منفرد را بر چشم می گذارند.

روند طراحی از درون به بیرون رشد یافته است.در اطراف نمایشگاه مرکزی،فضای آرشیو همراه با یک سری پاکت ها که محتوی واحد های آرشیو هستند وجود دارند.

نمایشگاه های بزرگ و فضاهای کوچک برای تحقیق،حجم را به سمت بیرون و محیط اطراف سوق می دهند.مانند پناهگاهی که مواد و آثار باستانی را حفظ می کند،مرکز اسناد یک ساختمان درونگراست که تنها به چسم انداز سمت دره گشوده شده است.

این گشودگی موقعیت دقیق بنا را در منظر معنا می کند و دیدگاه دقیقی را شرح می دهد:یک حرکت متقابل از عکاسی تاریخی تا پرسپکتیو معاصر.

پوسته درونی شامل صفحات مثلثی شکل از تخته سه لای درخت غان است که عکس ها و نوشته ها به وسیله فرایند چاپ مستقیم بر روی آن حک شده اند.اسناد به ساختمان الحاق نشده اند بلکه مستقیما به آن پیوند یافته اند.مانند نوعی از نقاشی دیواری معاصر.

عایق کردن مرکز اسناد با سطوح داخلی چوبی از صفحات استیل بیرون بنا و همتراز کردن پنجره های مثلثی با پوسته بیرونی به گونه ای که بدون قاب و قابل باز و بسته شدن باشند ،نیازمند ساختن نمونه های خاص اولیه از بنا بوده است.



















 
 

منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه هدیه قائم


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , موزه , ,
:: برچسب‌ها: موزه و مرکز اسناد سیاسی Hinzert , معمار , معماری ,



بازدید : 1766
نویسنده : MR ARC

طراحی ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان که در سایت اصلی این دانشگاه در حال ساخت است، در کنار طرح بزرگترین معماران دنیا قرار گرفت.

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، طرح این ساختمان به عنوان کانسپت‌های برتر معماری و هنر در مجلات و وب سایتهای معتبر بین المللی به صورت پی در پی به چاپ رسیده است.

 

مجله و وب سایت "evolo" ایالات متحده آمریکا که تنها به طرحهای پیشرو و خلاقانه و دارای ارزش هنری در سطح بسیار بالا در قرن 21 می پردازد، این طرح را به صورت مفصل مورد بررسی قرار داده است.

 

اخیرا وب سایت معتبر "arthitectural" طرح آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان را در کنار طرح بزرگترین معماران دنیا از جمله "زاها حدید"، "نورمن فاستر استیون هال" و گروه "BIG" به عنوان پربازدید کننده‌ترین طرحهای فرهنگی دنیا در سال 2012 اعلام کرده است.

 

این طرح در لیست مورد نظر در کنار موزه ماکسی رم اثر "زاها حدید" برنده بهترین ساختمان سال دنیا در سال 2010 در فستیوال جهانی معماری قرار گرفته است.

 

در این پروژه سعی شده که حجم مجموعه کتابخانه دانشگاهی و سالن آن بعنوان یک تندیس یا یک عکس به یاد ماندنی باقی بماند. گره و چفد ضربدری در نما، حجم را از نظر بصری به هم پیوسته نشان می‌دهد، در حالی که شیشه‌های ثابت تیره مثلثی شکل فضا را روشن می‌کند و در واقع به نوعی با نور و سایه، بازی می‌کند. این عناصر با کاهش نور خورشید بویژه در تابستان گرم و خشک سمنان یک فضای آرام را بوجود می‌آورد.

 

آمفی تئاتر شامل بیش از 1000 صندلی، فضای چند منظوره، فضای انتظار و... است.

 

کتابخانه شامل بخش مطالعه، نشیمن مخصوص مطالعه روزنامه، ذخیره سازی چند زبانه، کافی نت، سالن مجموعه مراجع، دفتر اداری، فضای کتابهای نفیس و ... است.

 

طراحی آمفی تئاتر و کتابخانه دانشگاه سمنان توسط مهندسین مشاور معماری موج نو در سال 2006 انجام شده و در مساحت ناخالص هشت هزار متر مربع در حال ساخت است.

 

انتهای پیام

 

 

ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان

 

 

ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان

 

 

ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان

 

 

ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان2012

 

 

ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان

 

 

طراحی ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان سایز

:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , دانشگاه و مراکز تعلیمی , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , دو سازه طراحی شده دانشگاه سمنان در فهرست پربازدیدترین‌ سازه‌های معماری 2012 قرار گرفت ,



Kannisto School by Linja Architects inShare12 [Pin It
نوشته شده در سه شنبه 10 ارديبهشت 1392
بازدید : 2603
نویسنده : MR ARC

 

Kannisto School by Linja Architects

A patchwork of yellow, green and white panels covers the erratically curving facade of a school in Finland by Linja Architects.

Kannisto School by Linja Architects

Behind the long elevation, Kannisto School comprises two connected blocks that are constructed from brick and staggered around a central playground.

Kannisto School by Linja Architects

A three-storey-high atrium is contained where the two buildings meet and houses an entrance lobby, a canteen and staircases leading to the two floor above.

Kannisto School by Linja Architects

Classrooms with dark brick walls are located on every floor and are filled with brightly coloured furniture.

Kannisto School by Linja Architects

As well as containing a primary school, the building also houses a community hall, a kindergarten and a dentist’s surgery.

Kannisto School by Linja Architects

Some other colourful schools from our archive include one with painted vertical bands in citrus colours and another with bright orange details - see more schools here.

Kannisto School by Linja Architects

Photography is by Imagokuva.

Kannisto School by Linja Architects

Here's some more text from Linja Architects:


Kannisto School, Vantaa, Finland

Kannisto School is the building for primary school, daycare centre, local community centre and local dental care.

Kannisto School by Linja Architects

School is situated in the Marja-Vantaa area, which is the most significant new urban residential and business area to be emerged within the Helsinki Region.

Kannisto School by Linja Architects

It will offer homes for some 30.000 inhabitants and 25.000 jobs in the future.

Kannisto School by Linja Architects

Kannisto school offers these services to the inhabitants moving to these residential areas in the future.

Kannisto School by Linja Architects

Site is part of larger park area between residential areas and commercial centre.

Kannisto School by Linja Architects

On the east side of the building is situated one family houses, whereas west side offers space for soccer field. On the south side there will be large leasure park.

Kannisto School by Linja Architects

Click above for larger image

Kannisto school offers spaces for 500 pupils and day care is for 100 children. There will be second phase and after that there will be almost 1000 children spending their daytime.

Kannisto School by Linja Architects

Click above for larger image

The building is partly two storeys and partly three storeys high. The wave- shaped roof follows this massing. Curves like on the eaves are used also on underside of west entrance and suspended ceilings inside.

Kannisto School by Linja Architects

Click above for larger image

The wedge-shaped building form greates spaces for the playgrounds on the west side of the building while the east side of the building follows the border of the site.

Kannisto School by Linja Architects-

The main materials used on fasade are Swisspearl panels and handmade dark brick with black pointing. Four different colors on the panels were chosen to give playful look for the building.

Kannisto School by Linja Architects

The colors from fasade are transformed to the indoor colors as well. Floors are slightly green and playful elements are used on main halls.

Kannisto School by Linja Architects-

The main lobby / dining hall is almost entirely white but it is opened to the green environment through large glass walls.

Kannisto School by Linja Architects-

Also handmade brick is used indoors.

Kannisto School by Linja Architects-

Client: City of Vantaa
Location: Kenraalintie 6, 01700 Vantaa, Finland


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , دانشگاه و مراکز تعلیمی , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , مدرسه ,



10 سازه
نوشته شده در یک شنبه 18 فروردين 1392
بازدید : 2104
نویسنده : MR ARC

 

10 سازه برتر دنیا
1- ساختمان تئاتر موریس ا . مکانیک (بالتیمور – مریلند- آمریکا)






 

2- برج تلویزیونی زیزکوف (پراگ – جمهوری چک)






3- ساختمان بی هایو (beehive) (ولینگتون – نیوزیلند)






4- ساختمان جورج پامپیدو ( پاریس – فرانسه)





5- میدان فدراسیون (ملبورن - استرالیا)






6- ساختمان پترو براس ( ری یو دو ژانیرو – برزیل)






7- ساختمان مارکل ( ریچموند – ویرجینیا – آمریکا)






8- موزه سلطنتی انتاریو (تورنتو – کانادا)






9- کتابخانه ملی ( پریستینا – کوزوو)






10 – هتل ریوگ یانگ ( پیونگ یانگ – کره شمالی)

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , سازه هاي عصر جدید , خلاقیت , ,
:: برچسب‌ها: 10 سازه ,



استگاه قطار TGVلیون،فرانسه
نوشته شده در یک شنبه 18 فروردين 1392
بازدید : 2047
نویسنده : MR ARC

http://www.stac.aviation-civile.gouv.fr/galeries/images/amenagement/planif00-013-034.gif

http://www.galinsky.com/buildings/lyonairport/lyon1.jpg

http://www.architravel.com/files/buldingsImages/bulding1070/Lyon_Satolas_Airport_Railway_Station_main.jpg

 

 

در سال 1989 مسابقه بین المللی محدودی بین معماران داخلی و خارجی برگذار شد که کالاتراوا برنده اول مسابقه شد.

هدفهای کلی پروژه:گسترش تجارت از طریق بهسازی حمل و نقل و ساخت ایستگاه قطاری نمادین که مانند نشانه شهری عمل کند.

نمادی که کالاتراوا طراحی کرد تشبیهی از حرکت و پرواز بود.برای حرکت کردن انحنای سازه ها در سقف سکوهای پرواز حس حرکت را به بیننده القا می کند و برای پرواز کردن بالها و پرها را توصیف می کند.بطوریکه مانند پرنده در حال بلند شدن می باشد.

او از یک هندسه شکسته در تمام سطوح برای حس حرکت و پرواز استفاده کرد.این پروژه شامل دو بخش کلی می باشد:

1.ساختمان اصلی ایستگاه قطار(30 کیلومتری جنوب فرودگاه لیون)

2.سکوهای حرکت و راهروی ارتباطی بین ایستگاه قطار و فرودگاه مجاور که همان فرودگاه شهر لیون می باشد.

ابعاد سالن ایستگاه:طول 130 متر،عرض 100 مترو ارتفاع 39متر.سالن ایستگاه که ریلها(دارای چهارریل می باشد که دو ریل مرکزی مخصوص قطارهای سریع بدون توقف و دو ریل دیگر برای ارتباط منطقه ای تا مرکز شهر لیون)آن را بهبه دو قسمت مساوی و متقارن تقسیم نموده است ؛راهروی 450 متری سر پوشیده که سکوهای راه آهن در آن قرار دارد و از یک گالری با 180 متر طول که با فولاد پوشیده شوده است به فرودگاه مجاور متصل می باشد و از این گالری راهرویی به پارکینگ شبانه متصل می شود.

در ضلع غربی سالن،شامل چندین پارکینگ و محوطه زیر زمین و ایستگاههای اتوبوس و تاکسی می باشد.در ضلع شرقی سالن، زیر زمین شامل امکانات کارکنان و بخش تحویل کالا؛طبقه همکف شامل محل اجتماعات و فروش بلیط و سایر خدمات راه آهن؛نیم طبقه شامل دفاتر رئیس ایستگاه راه آهن و رئیس پلیس راه آهن و در طبقه آخر یک رستورانکه تا تراس قرار گرفته قرار دارد.

سقف سالن ایستگاه توسط چهار تیر منحنی شکل که دو تیر مرکزی و دو تیر دیگر که در امتداد که 100 مترنماهای شمالی و جنوبی را تشکیل می دهند،که توسط یک پایه بتنی در غرب تحمل می شود و در قسمت شرقی دو تیر خارجی هسته بتنی را در بر می گیرد.

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , سازه هاي عصر جدید , ایستگاه , ,
:: برچسب‌ها: استگاه قطار TGVلیون , فرانسه , معماری , معمار ,



برج هارمونی
نوشته شده در یک شنبه 18 فروردين 1392
بازدید : 1655
نویسنده : MR ARC

 

هارمونی برج، پروژه ای است که بخشی از کسب و کار بین المللی Yongsan جدید منطقه (YIBD) توسعه در سئول، یاد، 21 قرن برج اداری پایدار است که 46 طبقه است.

این برج زیبا در سئول کره جنوبی ساخته شده است که دارای 46 طبقه می باشد . این بنا یک برج اداری عظیم می باشد که بخش بزرگی از کسب و کار بین المللی سئول را به خود اختصاص داده است .

 

   در طراحی این برج از فانوس کاغذی کره ای الهام گرفته شده است .طبیعی است که برای ایجاد یک برج به عنوان یک فانوس چند وجهی که مانند راهنمای هواپیما ها در شب ابه کار برده می شود  از شکل فانوس الهام بگیرند.(دقیقا شبیه یک چراغ دریایی)

 

این برج بسان یک مجسمه ماهرانه و هم راستا با بافت شهری خود را با شرایط شهر وفق داده است و با عابر پیاده که از کنار آن می گذرد ارتباط برقرار می کند .

این برج شامل باغ هایی منحصر به فرد در اطراف می باشد که موجب تهویه طبیعی و تنظیم هر چه بهتر شرایط محیطی در اطراف بنا و داخل آن می شود .

درختان و باغ ها در اطراف برج باعث کاهش دمای هوا در تابستان ها شده که این مورد نیز در تنظیم شرایط محیطی بسیار موثر است .

تم اصلی طراحی این بنا  پایداری شرایط محیطی و بهره وری از طبیعت می باشد که امروزه نیاز مبرم کلان شهر ها می باشد (با توجه به آلودگی های زندگی شهری)

همان طور که در تصویر زیر قابل مشاهده است داخل بنا با طبیعت بیرون ارتباطی پر رنگ و دقیق دارد .

اسکیس اولیه طرح :

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , آسمان خراش , ,
:: برچسب‌ها: برج هارمونی , معماری , معمار ,



شگفـت انگیـزترین ساختـمان ایـرانی در نیـاوران
نوشته شده در یک شنبه 18 فروردين 1392
بازدید : 2089
نویسنده : MR ARC

 



شگفـت انگیـزترین ساختـمان ایـرانی در نیـاوران!


معماری ایرانی از قدیم الایام بعنوان هنر در نزد جهانیان شناخته شده است. اینبار این هنر ایرانی در خلق یک مجتمع مسکونی ارگانیک (طبیعی) در شمال شهر تهران و منطقه نیاوران نمود پیدا کرده است. در طراحی و ساخت مجتمع مسکونی نیاوران که حاصل ذوق و هنر مهندس معمار خوش ذوق ایرانی آقای محمد رضا نیکبخت می باشد، حتی یک درخت هم قطع نشده است. طراحی این مجتمع به گونه ای بوده که به محیط طبیعی اولیه ی خود آسیبی نزده و زندگی شهری با کمترین صدمه به محیط طبیعی پیرامون خود وصل شده است.















































































:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: شگفـت انگیـزترین ساختـمان ایـرانی در نیـاوران , معماری , معمار ,



کودکستان در Jiading شهر جدید
نوشته شده در یک شنبه 18 فروردين 1392
بازدید : 1900
نویسنده : MR ARC

Atelier Deshaus Kindergarten 8 600x435 Kindergarten In Jiading New Town  Atelier Deshaus

کودکستان در Jiading شهر جدید، تصویر حسن نیت ارائه میدهد آتلیه Deshaus | عکس توسط شو

مهد کودک در شهر جدید Jiading حومه شمالی در شانگهای واقع شده، آن را نه مناطق روستایی و نه شهری در مفهوم سنتی است.

 

چهره به اطراف مبهم و نامشخص، معماری، بر خود را بهبود، به طور مستقیم مداخله به سایت، و مجاورت بسیار واضح و روشن از معماری و سایت. مقایسه با محیط باز، مهد کودک به عنوان منطقه introversive، عمل می کند.

Atelier Deshaus Kindergarten 3 600x427 Kindergarten In Jiading New Town  Atelier Deshaus

کودکستان در Jiading شهر جدید، تصویر حسن نیت ارائه میدهد آتلیه Deshaus | عکس توسط شو

از سوی دیگر فضای حمل و نقل، به عمد بزرگ شده است که یک دهلیز با روش های اتصال سطح شیب دار با طبقه های مختلف یکی از مناطق منطقی و کارآمد است که متشکل از 15 کلاس های درس و تعداد از playrooms ها: معماری به دو بخش کلی تقسیم شده است. این دهلیز منجر به یک تجربه عاطفی و سرگرم کننده فضایی است که فراتر از روزانه مشترک را تجربه می شود. علاوه بر عملکرد حمل و نقل، آن را به ابهام و عدم قطعیت است که تعدادی از امکانات همچنین در استفاده از فضایی است.

Atelier Deshaus Kindergarten 2 600x836 Kindergarten In Jiading New Town  Atelier Deshaus

کودکستان در Jiading شهر جدید، تصویر حسن نیت ارائه میدهد آتلیه Deshaus | عکس توسط شو

شکل خارجی و نما نشان دهنده غیر قابل اجتناب به ارتباط داخلی نیز هست. به غیر از دو شکل جدا از این معماری، ارتفاع دائما در میان طبقه های مختلف تبدیل شده است بر روی نما به عنوان نماینده. فضای فعالیت باز می شوند به این مکان ارتفاع تغییر قرار داده است، و حیاط در امتداد جهت عمودی به جای استفاده از جهت افقی در روش های سنتی تمدید شده است. به این ترتیب، حیاط ها و فعالیت های کودکان به عنوان بخش مهمی از جبهه ها عمل می کنند.

Atelier Deshaus Kindergarten 9 600x431 Kindergarten In Jiading New Town  Atelier Deshaus

کودکستان در Jiading شهر جدید، تصویر حسن نیت ارائه میدهد آتلیه Deshaus | عکس توسط شو

روزمره، بچه ها و معلمان shuttling بین معماری و سایت، بین دو بخش جدا از معماری است. آنها با معماری محافظت و تجربه در داخل و خارج، توازن عشق و شور و عقل است.

Atelier Deshaus Kindergarten 1st floor 600x379 Kindergarten In Jiading New Town  Atelier Deshaus

کودکستان در Jiading شهر جدید، تصویر حسن نیت ارائه میدهد آتلیه Deshaus | عکس توسط شو

+ حقایق پروژه

کودکستان در Jiading شهر جدید، شانگهای
معمار: آتلیه Deshaus (به لیو Yichun / چن Yifeng)
تیم طراحی: چن Yifeng، لیو Yichun، وانگ Shuyi، لیو کیان، گائو لین
محل سکونت: Hongde جاده Jiading، شانگهای ، چین
طراحی: 2008/4-2008/12
تکمیل: 2010/1
مساحت ساختمان: 6600m2
مساحت سایت: 12100m2
عکاس: شو او

+ تمام تصاویر و نقاشی های حسن نیت ارائه میدهد آتلیه Deshaus ای | عکس | توسط شو او

 

 

 

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , دانشگاه و مراکز تعلیمی , ,
:: برچسب‌ها: کودکستان در Jiading شهر جدید , معماری , معمار ,



شهرک علوم و هنر والنسیای اسپانیا
نوشته شده در یک شنبه 18 فروردين 1392
بازدید : 1873
نویسنده : MR ARC

این تصویر متعلق به شهرک علوم و هنر والنسیای اسپانیا ،

شاهکاری از سانتیاگو کالاتراوا معمار مشهور اسپانیایی است.

در ادامه مطلب، تصاویری زیبا از این شهرک را مشاهده خواهید کرد و در پست های بعدی درباره این شهرک بیشتر گفته خواهد شد.

 














:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , سازه هاي عصر جدید , دانشگاه و مراکز تعلیمی , ,
:: برچسب‌ها: شهرک علوم و هنر والنسیای اسپانیا , معماری , معمار ,



خطرناکترین رستوران دنیا
نوشته شده در پنج شنبه 15 فروردين 1392
بازدید : 1861
نویسنده : MR ARC
باشگاه خبرنگاران: چین کشوری است که جاده های بسیار خطرناک زیادی دارد و تا به حال افراد زیادی هم در آن ها جان خودشان را از دست داده اند. همچنین تصاویر مختلقی از گذرگاه های مرگ این کشور در فضای نت پخش شده است اما این بار موضوع کاملا متفاوت است.
 
"فنگ ونگ" رستورانی است که در یکی از پرتگاه های خطرناک کوه های "هوبی" قرار دارد و مشتریان آن باید از گذرگاه باریکی برای رسیدن به ان عبور کنند که البته کمی ایمن شده است.

این گذرگاه درارتفاع 30 متری از پایین دره قرار داد و البته بسیار باریک تر از آن است که سه نفر همزمان از کنار هم عبور کنند و پیش از این یکی از گذرگاه های خطرناک کوهستان بوده است که کشته های زیادی داشته است.
 
این رستوران البته نکته های دیگری نیز برای جذب مشتری دارد که آن طبیعت بسیار زیبایی است که در مقابل این دره وجود دارد. البته برای استفاده از این رستوران نباید ترس از ارتفاع داشته باشید.
 
از آنجایی که این رستوران دقیقه به عنوان یک پرتگاه شناخته می شود بسیاری به آن لقب خطرناک ترین رستوران دنیا را داده اند.




:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , رستوران , ,
:: برچسب‌ها: خطرناکترین رستوران دنیا , معماری , معمار ,



هبیتات 67
نوشته شده در سه شنبه 18 مهر 1391
بازدید : 4279
نویسنده : MR ARC
مـنـــــــبـع : http://www.habitat67.com
 
 
 

 

معمار کانادایی، موشه سَــفدی، در سال 1967، مجمتع مسکونی ای از نظر فرمی و حجمی تجربی و تقریبا غریبی را بر اساس ترکیبی غیرمترقبه از واحدهای مدولار بتنی، برای نمایشگاه جهانی مونترال، طراحی کرد و ساخت. سـَــفدی در این مجموعه که هبیتات 67 نام گرفت، تلاش کرد، به تعریف جدیدی از زیستِ شهری، مجتمع های مسکونی ارزان قیمت و خلق کامیونتی یا باهمادی خودمختار و خودبنیاد، مشتمل بر واحدهای اموزشی و تجاری دست یابد. تمام واحدها بر اساس قطعات پیش ساخته ی مقوم در محل شکل گرفتند، هر کدام از ان ها، از بام باغی بهره می بردند که عملا سقف واحد پایین دستی شان بود.

سـَـفدی بریده از ره یافت هایِ حومه شهریِ توسعه ی بافت شهری، به دنبال خلق گونه ی نوینی از سکنای درون شهری بود که بتواند به تراکم بالای انسانی در مقیاسی محدود پاسخ دهد و در عین حال برای تمام ساکنین حوزه خصوصی ای فراهم اورد. مجموعه برای 1000 واحد مسکونی پیش بینی شده بود تا حین برگزاری نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان مهم باشد، متاسفانه پروژه به 158 واحد تقلیل یافت و مدرسه و واحدهای تجاری ان نیز حذف شدند، فرایند ساخت در سال 1966 اغاز شد و خیلی زود 354 بلوک بتنی بر در مارک دورین کوئِی بر کناره ی رودخانه سنت لورنس همچون رشته کوهی بالا رفت، 15 گونه متفاوت مسکن برای خانوارهایی با بعدهای متفاوت و خلق کامیونتی های متنوع توسط سـَــفدی طراحی شد.

سفدی با این ایده که هزینه ساخت مجموعه را پایین بیاورد، نقشه ای برای تولید انبوه بلوک های بتنی در خود سایت تحریر کرد. او نهایتا به الگوی پیش سازی رسید و در یک شبه جزیره نزدیک سایت کارخانه ای برای ساخت واحد های مسمونی طراحی کرد. هر چهار قالب بزرگ یک واحد استاندارد ایجاد می کرد. یک مش فولادی تقویت شده به یکباره درون قالب ها فرو می رفت و بتن دورادور ان را فرامی گرفت، پس از انکه واحد بتنی تکمیل می شد، از قالب بیرون می امد و به خط تولید دیگری منتقل می شد که در ان کف پوش های چوبی به مجموعه اضافه می شدند و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی نیز در مجموعه جانمایی می گردیدند. پنجره ها و پوسته های عایق در گام بعد نسب می شدند و حمام پیش ساخته و اشپزخانه مدول شده مجموعه نیز در گام بعد در بنا جانمایی می شدند، نهایتا هر واحد با کرین به جای از پیش تعریف شده خود منتقل می گردید.

از منظر فرمی، مکعب در قامت حجم مبنای پروژه نماد مقوم بودن، حقیقت، کمال اخلاقی و اندیشه تمدنی ماست، کلیت مجموعه در قامت یک حجمِ پیکره وار عظیم الجثه، پیاده راه های هوایی را همچون تراس های شهری معلق به یک دیگر متصل می کند و نقشی از تبلور فضایی را رقم می زند، در عین حال تبلور فضای منفی و آسانسورهای بزرگ مقیاس رویه ی دیگری از تجربه انسانی را پیش روی مخاطب قرار می دهد تا مجموعه پلی باشد میان واقعیت و خیال.

متاسفانه هبیتات 67 برخلاف پیش بینی سفدی به هیچ وجه از نظر هزینه یهینه نبود، هزینه ساخت مجموعه به رقمی حدود 22195920 دلار بالغ شد، یعنی برای هر واحد تقریبا 140000 دلار، جدا از این مجموعه عملا جذب شهر نگردید، چرا که فاصله اش از مرکز مونترال زیاد بود، اما نهایتا پروژه هنوز یکی از نمونه های موفق پیش سازی در مقیاس کلان است و الگوی ساخت و ساز صنعتی و کارخانه ای سفدی همچنان یکی از بهترین و شاخص ترین نمونه ها برای تمامی ان هایی است که تلاش دارند در مقیاس وسیع دست به ایده ال سازی بزنند.

 

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: هبیتات 67 , معماری , معمار , habitat67 ,



هویت فراموش شده در معماری ایرانی
نوشته شده در سه شنبه 4 مهر 1391
بازدید : 2265
نویسنده : MR ARC

گرچه صنعت ساختمان سازی در کشور در سالهای اخیر از رشد چشمگیری در ابعاد مختلف کمی و کیفی برخوردار و جلوه های بدیع و در عین حال منحصربفردی (مانند برج میلاد) را از صنعت ساختمان سازی داخلی به تصویرکشیده اما شاید وضعیت فعلی معماری ایرانی را بتوان مصداق ضرب المثل معروف «کلاغ آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم از یاد برد» دانست، چرا که در بسیاری از موارد، طراحی و ساختمان سازی کنونی کشور را نه می توان تابعی از الگوهای غربی و شرقی با ویژگی های یک ساختمان مدرن و پیشرفته به شمار آورد و نه اثری از فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی را در آن جستجو نمود.

 

bzjvoujwsfadrlu51q89 هویت فراموش شده در معماری ایران

علت این مشکل را باید در عوامل گوناگون مانند ضعفهای نظارتی، ضعفهای آموزشی و فرهنگی، اهمال کاریهای برخی طراحان و پیمانکاران، اغماض نابجای گروهی از کارفرمایان، بومی نبودن مصالح و عدم تطبیق آن با شرایط ایران، عدم استفاده اصولی و صحیح از امکانات و مصالح جدید، منطبق نبودن طرحهای جدید با فرهنگ ایرانی و اسلامی و از زوایای مختلف مانند: شرایط اقتصادی، تحولات فرهنگی و تغییر سلایق عمومی و امثال آن مورد بررسی قرارداد، اما قطعاً برداشت نادرست از خلاقیت و نوآوری در طراحی ساختمانها را می توان به عنوان یکی از عوامل اصلی این نابسامانی ها و آشفتگی ها محسوب نمود، زیرا به نظر می رسد به رغم دانش جدید و تجارب ارزشمند موجود و قابل دسترس، برای بسیاری از طراحان و مهندسین این عرصه، از مفهوم نوآوری و خلاقیت، تنها ارائه یک طرح متفاوت از اهمیت برخوردار است، بدون آنکه سایر ضوابط و معیارهای علمی، عرفی و ارزشی مورد توجه قرار گیرد.این در حالی است که در معماری ایرانی و اسلامی برخلاف معماری مدرن، نه تنها آداب و سنن ارزشی مانند: وضو گرفتن و دعا به هنگام کار، بلکه جلوه های هنری، بصری و معنوی نیز در طراحی و ساخت از اهمیت ویژه برخوردار بوده و به موازات آن، سایر عوامل و الزامات فعالیت در این عرصه از جمله: استفاده بهینه و کامل از فضای در اختیار، بومی بودن مصالح و تناسب آن با شرایط اقلیمی، حفظ یا جلوگیری از ورود سرما و گرما، جهت تابش نور خورشید و روشنایی مناسب

56p0juox7z11w2gxu801 هویت فراموش شده در معماری ایران

ov7ax2v24g08k19t0ek هویت فراموش شده در معماری ایران

و حتی موضوعاتی مانند: انعکاس صدا، مسیر بادو جریان هوا در داخل ساختمان یا قبله نیز بطور کاملا ماهرانه و منطقی مورد توجه قرار می گرفته است.علاوه بر این در منازل قدیمی محل نگهداری مواد غذایی، آشپزخانه (مطبخ) و شبکه آب و فاضلاب و حتی محل احداث سرویس بهداشتی و یا مکانی مانند طویله برای چارپایان تابع، ضوابط خاصی بوده و در اکثر این اماکن اعم از شهری یا روستایی، نکات مذکور بقدری حسابشده و منطقی بکار گرفته شده که با توجه به نوع مصالح موجود و شرایط ساخت ابنیه در آن زمان، ضمن دسترسی آسان به بخشهای مختلف بیرونی و اندرونی ساختمان، بیشترین امنیت و آسایش و کمترین مزاحمت را از جهات مختلف از جمله: مکان یابی دقیق یا انجام اقداماتی مانند درختکاری مناسب برای اجتناب یا رفع اشرافیت ساختمانهای مجاور بمنظور محفوظ نگه داشتن اهل خانه از نگاههای نامحرم، برخورداری از چشم انداز مناسب، بکار بردن روشهای مناسب برای پیشگیری از انتشار بوهای نامطبوع در فضای داخلی خانه، جلو گیری از انتشار یا انعکاس مباحث خانوادگی به خارج از منازل یا حتی پیشگیری از نفوذ جانوران و حشرات موذی را برای ساکنین ایحاد می نموده است و درعین حال به رغم عدم برخورداری از تکنولوژی و مصالح جدید، با استفاده از تکنیکهای خاص مانند: طراحی سقفهای قوسی یا بکار بردن چوب های مقاوم و منعطف در پیکره دیواره ها، در مواجهه با حوادث طبیعی از استحکام بیشتری نسبت به برخی از ساختمان های جدید برخوردار بوده است.

zlqo43m7em5tjlps127p هویت فراموش شده در معماری ایران

k4p7mvrt5xsd5hytp6 هویت فراموش شده در معماری ایران

دراین گونه اماکن معمولا از نمادهای فرهنگ ایرانی مانند: زیرزمین، آب انبار، حوض و آبنما و یا باغ و باغچه با کاربریهای مختلف، از چنان مهارت و ظرافتی استفاده شده است که حتی انسان شهرنشین را نیز به نوعی از تامین امکانات ضروری بی نیاز و از مواهب و جاذبه های طبیعی برخوردار می ساخته، به همین دلیل است که علی رغم گذشت سال ها از ساخت منازل قدیمی در تهران و شهرستان ها، اینگونه اماکن همچنان طراوت و شادابی خود را حفظ نموده و محیطی دلنشین و آرامش بخش را به ساکنین خود هدیه می دهند.تفاوت معماری ایرانی اسلامی با معماری مدرن درحدی است که علی رغم ادعای دستیابی پژوهشگران این عرصه به فناوریهای نوین، بسیاری از ساختمانهای جدید بخصوص اماکن اداری (مانند ساختمان مجلس شورای اسلامی) معمولا دارای فضاهای متعدد غیر کاربردی (پرت)، تاریک، کسالت آور و غیر ضروری ناشی از طراحی های غیر اصولی بوده و در بسیاری از موارد هیچگونه ارتباط منطقی و سازگاری بین اجزاء و بخش های مختلف آن وجود ندارد و گاهی به هنگام بهره برداری در مواجهه با مسائلی مانند: ناهنجاریهای صوتی ناشی از انعکاس صدا، نور نامناسب و یا انتشار بوهای نامطبوع فاضلاب، موتورخانه شوفاژ و یا بوی پخت و پز مواد غذایی در فضای ساختمان و لرزش ناشی از تردد خودرو به داخل پارکینگ ساختمان یا لرزش و صدای مربوط به دستگاههایی مانند موتور برق اضطراری یا موتورخانه شوفاژ، انجام برخی تغییرات بعدی در نقشه اجرا شده را اجتناب ناپذیر می نماید.علاوه بر این، بسیاری از ساختمانهای جدید ایرانی با وجود استفاده از مصالح نوین، مرغوب و مطمئن و بکار بردن ضوابط جدیدی مانند: اصول پدافند غیر عامل و مقابله با زلزله یا ضوابط مبحث سیزده، از نظر استحکام فاقد شرایط لازم بوده و نه تنها درمقایسه با ساختمانهای احداث شده درکشورهای پیشرفته که بعد از صد سال عمر، برای تخریب آنها از قدرت کمپرسور و دینامیت استفاده می شود، بلکه حتی در قیاس با برخی از ساختمانهای قدیمی ایرانی نیز، از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

lhz94q7o7ddwid1fuzp هویت فراموش شده در معماری ایران

vst7io35djqbq8ecrehs هویت فراموش شده در معماری ایران

چرا که در بسیاری از این ساختمانها (مانند ساختمان اجلاس سران کشورهای اسلامی)، قبل از رسیدن مدت ساخت به ۳۰سال، فرایند فرسایشی و تخریبی به خودی خود آغاز می گردد، بگونه ای که تعمیرات و نوسازی مستمر را اجتناب ناپذیر می نماید.هم اینک دست اندرکاران این عرصه درکشور مدعی آن هستند که تمام تلاش خود را برای استفاده بهینه از فناوریهای نوین درساختمان سازی بکار می برند، اما درعمل ملاحظه می شود که این تلاشها بخشی و ناقص بوده و علی رغم وابستگی و ضرورت کاربرد و یکپارچه تجهیزات جدید در ساختمانهای مدرن، معمولا بهره برداری از این فناوریها محدود و معطوف به امکانات و نکات خاص می گردد.به عنوان مثال: استفاده از پنجره دو جداره و مسدود نمودن درزهای دربها و پنجره ها در منازل مورد توجه قرار می گیرد، اما استفاده از سیستم تهویه مطبوع به فراموشی سپرده می شود، سیستم دربازکن تصویری نصب می شود، اما برای همراه شدن با تغییرات مستمر شبکه های نوین ارتباطی مانند اینترنت، طرح آینده نگرانه ای وجود ندارد، نصب شومینه یا احداث آشپزخانه OPEN مورد تأکید قرار می گیرد، اما به ضرورت آفتابگیر بودن و برخورداری از نور طبیعی توجه کافی نمی شود، از مصالح و تجهیزات جدید بهره می برند، اما به آثار روانی و تناسب رنگ آنها با مکان مورد استفاده نمی اندیشند، به نمای ساختمان با وسواس فراوان پرداخته می شود، اما برای فرار از خطرات در مواقع اضطراری، طراحی مناسب صورت نمی پذیرد، به طراحی با اشکال هندسی متفاوت همت می گمارند، اما برای رفع پیچیدگی فضاهای بی روح، زائد، کج و معوج و غیرقابل استفاده ناشی از این طراحیها که اسباب آزردگی روح و روان را فراهم و امکان بهره بردن کافی از نور طبیعی را ناممکن و یا حتی استفاده از فرش و چیدمان وسایل منزل را با مشکل مواجه می سازد، فکری نمی شود، از مصالح سبک مانند یونولیت در سقفها و دیوارها استفاده می شود، اما حتی اصول اولیه استفاده از این امکانات، از جمله لزوم عدم اتصال آنها در فضای بین دو اتاق، نادیده انگاشته می شود، سونا و جکوزی و تجهیزات جدید برودتی و حرارتی در آنها تعبیه می شود، اما کافیست در تابستان یا زمستان برای مدت کوتاهی برق آنها قطع شود، تا مشکل متعدد آنها نمایان گردد و همه این موارد تنها بخشی از دهها مشکل قابل ذکر در این زمینه است.به این ترتیب نه تنها صنعت ساخت و ساز کشور بطور نسبی از یافته ها و دستاوردهای مدرن و استاندارد ساختمان سازی محروم شده است، بلکه تقریبا بطور کامل تمام هویت و داشته های ارزشمند تجربی و تاریخی خود را نیز از دست داده است و همه این موارد در سایه کم توجهی دستگاههای ذیربط از دانشگاهها که مبداء فرهنگ سازی و آموزش محسوب می شوند تا دستگاههای مدیریتی، طراحی، مشاوره ای، پیمانکاری و نظارتی که متولی این بخش از توسعه کشور می باشند، رخ داده است.حال سؤال این است که چه باید کرد؟

e0ih9vt2qk36sp5pftk هویت فراموش شده در معماری ایران  به نظر می رسد که دانشگاهها و بخصوص دانشکده های فنی مهندسی یا نهادهایی مانند سازمان نظام مهندسی و انجمن مهندسین ایران و امثال آن می توانند به عنوان نقطه شروع آموزش و فرهنگ سازی بیشترین نقش را در رفع این نابسامانیها برعهده داشته باشند.۲) توسعه پژوهش، تحقیق و مطالعه در مورد اصول، ضوابط و ویژگیهای منحصر بفرد معماری ایرانی اسلامی و یا حتی اجرای برنامه هایی مانند برگزاری مسابقات طراحی الگوهای بومی انواع ساختمانها، باغها، پارکها (بوستان) و سایر ابنیه با ویژگیهای معماری ایرانی اسلامی با رعایت ظواهر و محتوای کار یا فراخوان مقاله در این رابطه می تواند، تأثیر قابل ملاحظه ای در احیاء ارزشها، سنن و الگوهای مترقی معماری این مرز و بوم داشته باشد.۳) اعمال کامل و دقیق و مقررات و توسعه و تقویت نظارتها در این زمینه و بخصوص نظارت بر کار ناظران، موضوع دیگری است که باید مورد توجه موکد و جدی قرارگیرد.۴) تسریع در تهیه شناسنامه فنی ساختمانها همراه با درج نام عوامل اصلی ساخت و ساز از جمله، طراح، مشاور، ناظر فنی، معمار، مسئولین نصب و ساخت بخشهای مختلف مانند: تأسیسات، سیستم برودتی و حرارتی، روشنایی و اسکلت ساز برای فراهم نمودن امکان پیگیری اتفاقات و خسارتهای ناشی از سهل انگاریها عوامل مذکور، از طریق مراجع قضایی، اقدام دیگری است که می تواند، بطور غیرمستقیم بخش عمده ای از الزامات افزایش کیفیت کارها را فراهم سازد.۵) قطعا یکپارچه سازی مراجع سیاستگذاری و بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات نیز، نقش اساسی در بهبود این وضعیت خواهد داشت.در هر حال باید هنر ما این باشد که با بکارگیری استعدادهای موجود و استفاده از فناوری نوین، دانش و داشته های تجربی و تاریخی ایران اسلامی را با نیازهای جدید جامعه تطبیق داده و کامل نموده و به معیاری فراگیر و جهانی برای دیگران تبدیل نماییم، نه اینکه با تقلید کورکورانه و ترکیب نادرست و غیرمنطقی دستاوردهای جدید با تجارب داخلی، زمینه های نابودی این علوم ارزشمند و بومی را فراهم نماییم.

www.naghsh-negar.ir


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , بناهاي سنتي , مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: هویت فراموش شده در معماری ایرانی , معمار , معماری ,



شهری بر فراز آسمان
نوشته شده در دو شنبه 23 مرداد 1391
بازدید : 1638
نویسنده : MR ARC

برخی بر این باورند که آسمان محدودیتی ندارد؛ پروژه مگاتروپولیس (Megatropolis) چند ایده جالب را جمع‌آوری کرد که تأکید آن بر زندگی شهری در آینده بود.

 یکی از این نظرها متعلق به TsvetanToshkov معمار است که شامل یک شهر پیشرو الهام گرفته شده از نیلوفر آبی در بالای آسمانخراش‌هایی است که بشر با آن آشناست: «شهری در آسمان مفهومی از واحه‌ای آرام در بالای شهر آلوده و مگا توسعه‌یافته است که می‌توان از هیاهو، هوای آلوده و گرد و غبار روزانه به آنجا پناه برد.

 این طرح از گل نیلوفر آبی الهام گرفته شده که تواناییش در رشد و نمو در بالای آب‌های تیره و کدر معروف است.»













 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , سازه هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: شهری بر فراز آسمان , معماری , معمار ,



بازدید : 2332
نویسنده : MR ARC

هتل از آن دسته مباحثی محسوب میشود که بیشتر به عملکرد بنا توجه دارد تا به فرم آن.
با این وجود نمیتوان از فرم به عنوان یکی از مهمترین عناصر جذب مخاطب فارغ شد.
هتل ها از نظر کیفی به چند دسته ی عمده تقسیم میشوند.
که در زبان عام از آنها به تعداد ستاره تعبیر میشود.
یکی از ایده های مورد استفاده در هتل میتواند تفکیک فضاهای سرویس دهنده و سرویس شونده باشد.
که در کارهای لویی کان میتوان به خوبی آنرا مشاهده کرد.

نکات مهم در طراحی هتل
۱- مسیر حرکت مهمانان، وسایل و کارکنان باید جدا باشد.
۲- به ازای هر اتاق ۶ متر مربع فضای راهرو به عرض ۱٫۵۰ تا ۱٫۸۰ متر لازم است.
۳- زباله ها باید در فضایی مسقف (برای محدود کردن سرو صدا در شب) با ارتفاع سقف ۴٫۳۵ متر انباشته شود.
۴- بخش سرایداری هر طبقه در امتداد راهروهای منتهی به اتاق مهمانان سازمان دهی می شود
۵- برای افزایش بازده بهتر است مسیرهای بین آشپزخانه – تحویل غذا – رستوران تا حد امکان کوتاه باشد.
۶- خدمات مربوط به آماده سازی غذا و نوشیدنی در هتل سه نوع می باشد:
الف: رستورانها و بوفه های شامل فضاهای ضیافت که به آشپزخانه ی ماهواره ای شکل نزدیک هر رستوارن و اتاق ضیافت نیاز دارد و بخش های پذیرایی در اتاق مهمانان هر طبقه وجود دارد.
ب: یک یا دو رستوران و اتاق عملکردی که به یک آشپزخانه نیاز دارد تا بتواند مستقیماً رستورانها و اتاقها را سرویس دهد
ج: حداقل امکانات پذیرایی در هتل، ولی مجهز به رستورانهای جداگانه باشد.
۷- در هتل ها ممکن است دستگاههای فروش سکه ای یا اغذیه فروشی های شخصی نیز وجود داشته باشد.
۸- طراحی آشپزخانه در ۴ مرحله انجام می پذیرد:
الف: آماده کردن طرحی شامل تمام فضاهای اصلی مورد نیاز.
ب: تعیین حداقل و حداکثر تعداد کارکنان لازم برای هر قسمت.
ج: مشخص کردن تجهیزات و لوازم لازم برای هر قسمت.
د: تخصیص فضاها.
در آشپزخانه های هتلهای متوسط به ازای هر صندلی سطحی برابر یک متر مربع فضا نیاز است. این اندازه برای هتل های مجلل به ۱٫۲ متر مربع می رسد.
۹- خدمات رخت شویی هتل ها به سه طریق می باشد.
الف: کرایه ملحفه یا قرارداد با رخت شویی های بیرون از هتل.
ب: یک بخش مرکزی که در داخل هتل و توسط بخش های آن انجام می شود.
ج: رخت شوی خانه در همان مجموعه و ساختمان که توسط هتل اداره می شود.
۱۰- اتاقها بنا به اندازه می توانند شامل فضای نشیمن با صندلی – تلویزیون – میز کار – یخچال – میز برای قراردادن کیف باشند.
۱۱- ابعاد تخت:
تخت دوقلو ۱۰۰× ۲۰۰ سانتیمتر
تخت دونفره ۱۵۰×۲۰۰ سانتیمتر
تخت دو نفره بزرگ ۱۶۵×۲۰۰ سانتیمتر
تخت دو نفره بسیار بزرگ ۲۰۰×۲۰۰ سانتیمتر
۱۲- حداقل فضای مورد نیاز برای اتاقها:
اتاق یک تخته: ۴٫۵۰ × ۴٫۱۰ متر
اتاق دو تخته: ۴٫۵۰ × ۴٫۵۰ متر
به این اتاقها فضایی به ابعاد حداقل ۲٫۵۰ × ۳٫۸۰ متر به عنوان حمام و توالت اضافه می شود.

مساحت / بخش
زیر بنای هر طبقه (درصد)
فضاهای اداری-مدیریتی و دبیرخانه
۱% – ۲%
فضاهای مراقبت و تعمیر
۴% – ۷%
فضاهای خدماتی مانند آشپزخانه-اتاقهای کارکنان-انبارها
۹% – ۱۴%
فضاهای اوقات فراغت- ورزش- فروشگاهها
۲% – ۱۰%
اتاقها–توالت ها–دوشها و حمامها–راهروها و سرویسهای طبقات
۵۰% – ۶۰%
اتاقهای عمومی – فضای پذیرش-سالنها و سرسراها
۴% – ۷%
فضاهای پذیرایی-رستورانها و بوفه ها-فضای مهمانان
۴% – ۸%
فضای ضیافت شامل اتاق سخنرانی و جلسات
۴% – ۱۲%

تسهیلاتی که باید برای معلولین در نظر گرفته شود.
این تسهیلات باید حداقل یک درصد تا دو درصد اتاقها و ترجیحاً در طبقه همکف منظور گردد.
شیبه های ۲۰% – راهرو ها به عرض ۹۱۵ میلیمتر – درها به عرض ۸۱۵ میلیمتر به صورت تمام باز – سرسراها ۴۶۰ میلیمتر عریضتر از در – در کمد ها به صورت کشویی – قفسه ها به ارتفاع ۱٫۳۷ متر – حمام ها با فضای باز اصلی ۱٫۵۲ متر و عرض ۲٫۷۵ متر – میز توالت به ارتفاع ۸۶۰ میلیمتر که فضای لازم برای زانوها ۶۸۵ میلیمتر و ارتفاع آینه از کف ۱ متر – ارتفاع صندلی میز توالت ۴۳۰ میلمتر – کلید ها در ارتفاع ۱٫۲ متر – تختها به ارتفاع ۴۵۰-۵۰۰ میلیمتر – فاصله تخت و مبل ۹۱۰ میلیمتر – اتاقهای استاندارد به عرض ۳٫۶۵ متر.
سطح چشم از صندلی چرخدار ۱٫۰۷ تا ۱٫۳۷ متر است بنابراین میزهای آرایش باید به همین اندازه باشد و فضایی برابر ۶۸۵ میلیمتر برای زانوها داشته باشد. پنجره ها نیز تا حد امکان باید پایین باشد. میله ها و دست آویزها باید به دیوارهای حمام ها و توالت ها زده شود.

 

هتل
هتل یک واژه فرانسوی و منظور آن مکانی است که تسهیلات لازم برای اقامت کوتاه مدت مسافر را در مقصد یا مسیر حرکت تامین می کند.معادل های فارسی آن عبارت اند از: کاروانسرا، مهمانخانه، مهمان پذیر،زائرسرا و مسافر خانه،که صرفنظر از درجه و کیفیت خدماتی آنها در دنیا پیشینه چندین هزار ساله دارند.این تاسیسات برای کسب و کار و ایجاد درآمد ساخته می شوند، و گرنه اقامت موقت از طریق خیریه، و انواع کم هزینه تری وجود داشته و دارند. میان شیوه مسافرت،سنت و نحوه اقامت موقت رابطه تنگاتنگی وجود دارد.
در قدیم که مردم به دلیل کمبود امکانات کمتر مسافرت می کردند، در مقصد اغلب به منزل خویشان و آشنایان خود فرو می آمدند که این کار در سنت مهمان نوازی ایرانیان همراه با اقتصاد معیشتی آن زمان روش پسندیده و پذیرفته ای بوده است.
اتاق اجاره ای کوتاه مدت در یک واحد مسکونی، چیزی میان مهمان پذیر یا اماکن کم هزینه در ایران و دیگر کشورهاست.این سنت پسندیده در بیشتر روستاها و شهرهای شمالی ایران رایج است و به تقویت بنیه اقتصادی مالک خانه و استفاده بهینه از فضای خالی کمک می کند.در بسیاری از شهرهای توریستی اروپا نیز اجاره دادن اتاق اضافی به توریستها مرسوم است.
در حال حاضر در ایران ایجاد مجتمعهای خدمات رفاهی و بین راهی و کمپینگ جزیی از برنامه زیرساختهای گردشگری است.
هتل به مفهوم یک مجتمع خدماتی با هدف کسب درآمد و سود پدیده تکوین یافته ای است که پیشینه آن به انقلاب صنعتی اروپا بر می گردد،از انقلاب صنعتی تا به امروز دست کم چهار رویداد به رونق صنعت توریسم و هتل سازی و هتل داری کمک کرده است. نخستین عامل، تغییر الگوی تولید و مصرف انرژی از سوختهای گیاهی و حیوانی به زغال سنگ و سپس به انرژی هیدروکربنی از آغاز قرن بیستم( که امکان تحرک انسان را در مقیاس انبوه و سریع فراهم آورد.)ف دوم، تولید انبوه صنعتی و گسترش تجارت، آن هم به مقیاس وسیع.سوم اختراع و رواج خودروی شخصی و ترن و هواپیما و امکان حرکت سریع و آسان تر و نهایتا” افزایش سطح درآمد مردم همراه با کاهش ساعات کار و افزایش اوقات فراغت

متل یا مجتمعهای توریستس بین راهی
امروزه مسافران در مسیر حرکت می توانند در اقامتگاه های بین راهی توقف کنند که متل نامیده شده اند.در گذشته کاروانسراها این نقش را ایفا می کردند.متل از نظر لغوی ترکیبی از هتل و ماشین است.ساده ترین تسهیلات بین راهی قهوه خانه یا رستوران است که گاه تخت برای خوابیدن در اختیار مسافر قرار می دهند.
متل حتی از نظر شکلی هم شباهت بسیار زیادی به کاروانسراهای قدیمی دارد.در کاروانسرا، اتاقهایی که در اختیار مسافر قرار می گرفت دور تا دور محوطه یا حیاطی ساخته می شد که چهاپایان مسافر کش یا بارکش نگهداری یا تیمار می شدند. بهترین متل های امروز دور تا دور یا کنار پارکینگ خودروها ساخته می شوند و دسترسی به اتاق را مستقیما” از پارکینگ میسر می کنند. حتی تشریفات ثبت نام و تسویه حساب مسافر به صورت الکترونیکی انجام می شود و مراجعه مسافر به میز پذیزش ضرورت خود را از دست می دهد. متل بر خلاف هتل از تسهیلات کمتر اما سرعت بیشتری برخوردار است. مسافر میان راهی در جایی توقف می کند که سریع غذا بخورد، استراحت کند و دوباره به راه بیافتد تا در زمان پیش بینی شده به مقصد برسد.مسافر در استفاده از متل حتی همه چمدانهای خود را به اتاق نمی برد، بلکه به بردن یک ساک اکتفا می کند و بقیه اثاث خود را در ماشین باقی می گذارد.به همین دلیل، معمولا” در اتاق متل جایی برای اثاثیه مهمان پیش بینی نمی شود.
اما در هتل، مسافر زمان بیشتری در اختیار دارد و می تواند از همه تسهیلات آن از جمله رستوران، فروشگاهها، سالن ورزشی، آرایشگاه و خشک شویی استفاده کند.
موقعیت مکانی انواع هتل در شکه توریسم
هتل یک واحد اقتصادی است و باید سودآور باشد،مگر اینکه اقتصاد آن به نظام گسترده تری وابسته باشد، مانند هتلی که یک نهاد یا صنعت خاص برای کارکنان و مهمانان خود می سازد و سود دهی مستقیم آن هدف سازنده نیست. اما اگر هتل را یک واحد درآمدزا بدانیم، اقتصاد آن به کل اقتصاد شبکه توریسم گره خورده است و میزان درآمدزایی آن وابسته به رفتار شبکه است و از هر اختلالی که به شبکه وارد شودتاثیر می پذیرد. ذکر دو نمونه از اختلالاتی که به دلیل عوامل فراملی و درونی به شبکه توریسم ایران وارد شده است برای درک این نکته لازم به نظر می رسد.عامل تاثیرگذار برونی را در حال حاظر می توان مشکلات سیاسی ایران با جهان غرب و کاهش سهم ایران از بازار بالقوه توریسم اروپا و آمریکا و حتی خاور دور دانست. نمونه بارز و اخیر عوامل داخلی موثر در سلامت اقتصاد هتلداری، سهمیه بندی بنزین است.هر دو مورد بر ضریب اشتغال هتلها اثر منفی داشته اند. این بحث بسیار مهم ریشه دار و عمیق است. به طور خلاصه می توان اشاره کرد که هرچند هتل سازی و هتلداری یک فعالیت خصوصی است، اما بسترسازی برای صنعت توریسم(ایرانگردی و جهانگردی) در سطح ملی از وظایف دولت و نظام برنامه ریزی است.
نابسامانی در این بسترسازی به عوض رونق توریسم در ایران، به سود رقبای همسایه ما تمام می شود. درآمد حاصل از جهانگردی در کشورهایی که به این صنعت تسلط دارند و می دانند چگونه آنرا اداره کنند با درآمد نفتی ایران رقابت می کند،با این تفاوت که درآمد نفتی متمرکز است، اما درآمد توریستی بین مردم توزیع می شود

جا، ظرفیت و درجه بندی هتل
مجهزترین هتلها قاعدتا” در مراکز شهرهای بزرگ ساخته می شوند، اما ساخت چنین مجتمعهایی در حاشیه شهرها نیز کاملا” متداول است. برای هتلهایی که تسهیلات برگزاری کنفرانس در آنها پیش بینی می شود،یا برای کسانی که از ازدحام مراکز شهری گریزان اند،حاشیه شهرها جای مناسب تری است.امکان یافتن زمین بزرگ تر و ارزان تر برای ساخت پارکینگ و باغ سازی در حاشیه شهرها به مراتب بیشتر از مراکز شهری است.
ظرفیت هتل به کشش بازار توریسم بستگی دارد، تعداد اتاق در یک هتل گاهی به چندین هزار می رسد، که در این صورت هتل خود مانند شهری است که به خدمات متعدد دیگری از جمله دسترسی و حمل و نقل سریع نیاز خواهد داشت.
در طراحی هتل باید به طبقه بندی آن از نظر سطح و کیفیت سرویس دهی در ارتباط با قدرت خرید مهمانان بالقوه آن توجه شود.هتلها امروز از یک طبقه بندی ساده ۱ تا ۵ ستاره استفاده می کنند که ۱ ستاره ارزان ترین و ۵ ستاره گران ترین هتلها است. با تبدیل کاخهای قدیمی هتلهای لوکس تری هم برای ثروتمندان ساخته شده است. در مجهزترین هتلها علاوه بر فضاهای خصوصی(اتاقها، سویتها)،استخر سرپوشیده با آب گرم و متناسب با فصل، سونا، جکوزی،سالنهای بدنسازی و ماساژ، رستورانهای مجهز و گاهی گردان در بالاترین طبقه و همکف، سالنهای کنفرانس و تله کنفرانس و اتاقهای ملاقات خصوصی، همچنین خدمات ارتباطی تلفن، تلویزیون، اینترنت، آلارم، مینی بار در اتاقها و سرویس چای و قهوهف و یخچال در نظر گرفته می شود. سرو غذا در اتاق در تمام ۲۴ ساعت میسر است.هر چه سطح خدماتی و درجه هتل تنزل کند از این سرویس ها کاسته می شود. در مسافرخانه توالتها عمومی می شوند و اتاقهای عمومی تا تخت خوابه ساخته می شوند که مسافران الزاما” یکدیگر را نمی شناسند. مسافرخانه هایی در اطراف بازار تهران تابستانها روی پشت بام خود را با تخت خوابهای تک نفره پر می کنند و مسافر شب خواب که اصراری به خوابیدن در اتاق ندارد، از این تختها با قیمتی ارزان تر استفاده می کند.
در فرودگاهها و روستاهای نزدیک فرودگاههای اروپاف برای مسافران ترانزیت که باید زمان طولانی میان دو پرواز یا دو قطار را بگذرانند، هتلهایی با خدمات محدودتر، به صورت ساعتی در اختیار مسافر قرار می دهند. خدمات عمومی برای این مسافران در سالن ترانزیت فرودگاه وجود دارد. در ژاپن که زمین کم و فضاها مینیاتور هستند، از دهه ۱۹۷۰ به این سو نوعی هتلهای کپسولی موسوم به یوتل (yotel) ساخته شده است که فقط کابین کوچکی برای خوابیدن است و به مسافرانی که از قطار باز می مانند اجاره داده می شود. معماری آنها شبیه قوطی عطاریهای سابق در ایران است. فضاها به صورت تخت خوابهای سه طبقه ای سربازخانه ای ساخته می شوند و تنها پرده ای آنها را از فضای اطراف جدا می کند.
اما در ایران ساخت و اداره هتلهای مدرن از اوایل قرن حاظر متداول شد که گراند هتل در خیابان علاء الدوله (فردوسی کنونی) نمونه شناخته شده ای از آنهاست. زنجیره هتلهای بین المللی مانند هتل هیلتون (استقلال کنونی) و شراتون (هتل هما کنونی) از دهه ۱۳۴۰ به بعد در ایران ساخته شدند که دهه ۱۳۵۰ تا انقلاب اسلامی اوج رونق و فعالیت آنها بود، پس از انقلاب و با وجود کاهش توریسم بین المللی در ایران، ساخت هتلهای چند ستاره در تهران و شهرهای عمده گسترش یافت تا حدی که امروزه ظرفیت هتلها در شهرهای بزرگ بیش از حجم ایرانگردی است و هتلها با کمبود مسافر روبه رو هستند.ساخت زنجیره هتلهای هما همزمان با تربیت کادر هتلداری و خدماتی هتل صورت گرفت.تغییرات غیر ضروری در ساختار اجزای هتلها ـ از جمله تغییر توالت فرنگی به ایرانی و حذف پی سوآر(pissoir) ـ به کاهش کیفیت هتل از دید جهانگرد خارجی انجامید، این حرکت اکنون وارونه شده است.
استفاده از جاذبه های طبیعی و مصنوعی در هتل سازی رواج دارد. سرمایه گذاران هوشمند با طرحهای ابتکاری جاذبه های طبیعی را مضاعف می کنند. ساخت هتل در آب، میان یخها، در برف، در غارهای صخره ای( نمونه ترکیه) در سراسر جهان باب شده است. هتل برج العرب دوبی روی یک جزیره مصنوعی و به شکل بادبان قایق ساخته شده که یادآور فرهنگ این بخش از خلیج فارس است.

تخصیص فضاهای هتل
برنامه توزیع فضا
جلوتر نمونه کاربرد آمار در یک هتل تیپیکال تجاری با ۱۰۰ اتاق، به عنوان راهنما ارائه شده است. اطلاعات و مشخصات کلی هتل را نشان می دهد. در پی آن، اطلاعات مشخ تر مربوط به تخصیص فضاها آمده است. برآورد اولیه ۵۹ درصد فضای مفید و ۴۱ درصد فضای غیر مفید را نشان می دهد که نسبت به آنچه عملا” وجود دارد مناسب تر است.
در مرحله اولیه طراحی، ممکن است تصمیم بر این باشد که ۱۵۰۰ فوت مربع به کافی شاپ اختصاص یابد که باعث حذف اتاق غذا خوری اصلی و کاهش متراژ آشپزخانه اصلی به حدود ۲۵۰ فوت مربع می شود. تالار ضیافت با سه اتاق جانبی آن ممکن است حذف شود یا در صورت اطمینان از وجود تقاضا، در زیرزمین قرار گیرد. رختشویخانه احتمالا” حذف می شود، گرچه در برنامه پیش بینی شده است.
از نظر کارآیی، بهتر است تقزیبا” همه بخشها در طبقه همکف باشند. گرچه برای برابر شدن تقریبی همکف و زیرزمین، بخشهای B برای زیرزمین در نظر گرفته شده اند.
بنابراین همکف با احتساب ۵۰۰ فوت مربع برای پلکان و آسانسورها و با حذف کافی شاپ ۸۰۰ فوت مربعی و کاهش ۲۵۰ فوت مربع از آشپزخانه اصلی، به ۱۰۵۹۰ فوت مربع بالغ می شود. این رقم در مقایسه با تخمین اولیه ۱۰ هزار فوت مربع برای همکف رضایت بخش است.
زیرزمین شامل تالار ضیافت، با حذف رختشویخانه و اختصاص ۲۵۰ فوت مربع به راهروها، جمعا” به ۱۰۴۴۰ فوت مربع مساحت می رسد که تقریبا” با همکف برابر است.
هر طبقه ۱۷ اتاق مهمان دارد و به اضافه ۲ پلکان،شفت آسانسور و رختکن خدمتکارها که معادل ۳ اتاق است، در مجموع فضایی به اندازه ۲۰ اتاق می خواهد. با در نظر گرفتن ۱۰ اتاق در هر طرف راهرو با عرض فرضی تقریبا” ۱۲ فوت،طول هر طبقه در مجموع حدود ۱۲۰ فوت می شود. عرض هر طبقه هم معمولا” ۵۰ فوت است و در نتیجه، مساحت هر طبقه ۶ هزار فوت مربع می شود که برآورد قبلی با عنوان «اطلاعات کلی» آن را تایید می کند. تقسیم فضاها به اختصار به ترتیب زیر است.
تقسیم فضاها
۶ طبقه تیپیکال مهمان،هر کدام ۶ هزار فوت مربع ۳۶ هزار فوت مربع
طبقه همکف،۱۰۵۹۰ فوت مربع ۱۰۵۰۰ فوت مربع
زیرزمین،۱۰۴۴۰ فوت مربع ۱۰۵۰۰ فوت مربع
جمع کل تقریبی زیربنا ۵۷ هزار فوت مربع

شامل:
ـ فضاهای اتاقها
ـ فضاهای عمومی شامل: سرسرا، فضاهای سرو غذا و نوشیدنی، فضای ملاقات
ـ فضای پشتی شامل: آشپزخانه، رختشویخانه و فضای سرویس
سطوح زیربنا در سه بخش مشخص شده اند: زیرزمین(B)،همکف(G) و طبقات اتاقهای مهمان(T).
طبقات مهمان
هدف طراحی کارآمد: حداکثر فضا برای اتاقهای مهمان
برای حداکثر سوددهی، تیم طراحی باید درصد سطوح زیربنای طبقات مهمان را به حداکثر و فضای سیرکولاسیون و خدماتی(محوطه آسانسور،انبار ملافه ها، شوتهای زباله و قسمت دستگاههای فروش ماشینی نوشیدنی و تنقلات) را به حداقل برساند. مسائل زیبایی شناختی را نمی توان نادیده گرفت. اما مقایسه ساده ای میان آلترناتیوهای مختلف با درصد فضاهای اختصاص یافته به اتاقهای درآمدزای مهمان، اغلب می تواند به انتخاب راه حلاهای پر درآمدتر بیانجامد.
تحلیل موارد مختلف هتلهای بلند مرتبه نشان می دهد که شکل ظاهری برخی از آنها کاراتر است. انتخاب یک شکل در مقایسه با شکل دیگر می تواند به معنای ۲۰ درصد صرفه جویی در فضای کلی اتاقهای مهمان و حدود ۱۵ درصد در کل ساختمان باشد.به عنوان مثال، در سه نوع نقشه هتل ـ با دو ردیف اتاق در هر طبقه، برجهای چهارگوش و آتریوم ـ با اتاقهای یک اندازه، مساحت هر اتاق می تواند از ۴۶۰ تا ۵۷۵ فوت مربع متغیر باشد.
مطالعات همچنین نشان می دهد که تصمیمات کوچک بعدی هم بر کارایی گروه بندی نقشه های استاندارد اتاقهای مهمانف سیرکولاسیون یک یا دو ردیفه، دسته بندی آسانسورهای عمومی و خدماتی و دسترسیهای مناسب به اتاقهای انتهایی یا در گوشه(که مشکل ترین مساله طراحی است) تاثیر می گذارد.از آنجایی که اتاقهای مهمان بخش عمده هتل را تشکیل می دهند، طراح باید معیارهای کمی را برای طراحی کارآمد آنها در نظر بگیرد.
کارایی نسبی طبقات مهمان را می توان مستقیما” با محاسبه درصد کل زیربنای تخصیص یافته به اتاقهای مهمان سنجید که از کمتر از ۶۰ درصد در نقشه غیر کارای آتریوم تا بیش از ۷۵ درصد در نقشههایی با دو ردیف اتاق بسیار فشرده در هر طبقه متغیر است.بی تردید هرچه این درصد بیشتر باشد انتخابهای بیشتری برای سازنده و معمار فراهم می شود، مثلا” اتاقهای مهمان اضافی و اتاقهای بزرگتر با سرمایه یکسان می تواند ساخته شود؛ یا کیفیت مبلمان و سیستمهای خاص ساختمانی بهتر شود؛ یا سایر فضاهای عملکردی هتل بزرگتر شود؛ یا کل هزینه پروژه و ساخت به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد.
بخشهای بعدی شامل توضیحاتی درباره اشکال اصلی اتاقهای مهمان و تصمیماتی است که بیشترین تاثیر را درطراحی نقشه های مقرون به صرفه برای اتاقهای مهمان دارند. این تصمیمات در برخی نقشه ها شامل تعداد اتاقها در هر طبقه و در بعضی دیگر مثلا” محل قرار گیری حفره آسانسور است، در حالیکه در برخی موارد، شکل ساختمان مهمترین موضوع است و در مجموع، کاراترین اشکال آنهایی اند که حداقل فضای سیرکولاسیون را دارند،یعنی سازه هایی با دو ردیف اتاق در راهروی هر طبقه یا برجهایی با هسته مرکزی فشرده.

 

طراحی طبقات
ـ طرح به گونه ای سازماندهی شود که اتاقهای مهمان حداقل ۷۰ درصد از زیربنای ناخالص طبقات را به خود اختصاص دهد.
ـ آسانسورها و پلکانها به جای دیوار خارجی در فضای داخلی قرار گیرند.
ـ نقشه راهرو با هدف تسهیل حرکت مهمانان تهیه شود.
ـ سرسرای آسانسور در بخش میانی سازه قرار گیرد.
ـ ماشینهای عرضه یخ و نوشیدنی های خنک نزدیک آسانسورهای عمومی قرار گیرند.
ـ آسانسور خدماتی، انبار ملافه ها و شوتهای زباله در قسمت مرکزی قرار گیرند.
ـ پهنای راهرو حداقل ۵ فوت باشد،۵ فوت و ۶ اینچ مناسب تر است.
ـ فاصله اتاق مهمان تا پله های فرار حداکثر ۱۵۰ فوت(اگر به طور کامل از سیستم آب پاش استفاده می شود) یا براساس مقررات محلی باشد.
ـ اتاق مهمان برای صرفه جویی در لوله کشی به صورت پشت در پشت باشد.
ـ اتاقهای مهمانان معلول در طبقات پایینی و نزدیک آسانسورها قرار گیرد.
طراحی اتاقهای مهمان که اغلب سه چهارم از کل هتل یا بیشتر است، عامل مهمی در کارایی همه پروژه ها است.
اهداف طراحی که به معمار کمک می کند موفقیت نسبی هر ایده طراحی معین را ارزیابی کند، شامل مفاد فهرستهای کنترل هم می شود.
کف(دال،slab )
شکل مربوط به کف(تصویر۱)شامل طرحهایی است که عمدتا” افقی اند و راهروهایی با یک یا دو ردیف اتاق در هر طبقه دارند.متغیرهای طراحی کم اند و عمدتا” مربوط به شکل(مستقیم یا L شکل)،طراحی هسته و محل قرارگیری پلکانهای فرار هستند.معمار باید به موارد زیر توجه کند:
ـ بارگذاری در راهرو: با توجه به شرایط سایت،آیا اتاقها در راهروهایی با یک ردیف اتاق در یک طرف، حداکثر دید را دارند یا در وضعیتهای دیگر؟
ـ شکل: کدام شکل به خصوص(مستقیم،کج،L،پیچ و خم دار،حیاط یا اشکال دیگر) بهترین دید را دارد؟
ـ محل قرارگیری هسته: آیا هسته های عمومی و خدماتی باید یکی باشند یا جدا،و در کجای برج قرار گیرند؟
ـ طراحی هسته: بهترین راه سازماندهی آسانسورهای عمومی و خدماتی، انبار ملافه ها،شوتها و محل استقرار دستگاههای فروش ماشینی چیست؟
ـ محل قرارگیری پلکان: پلکانهای فرار کجا باید قرار گیرند؟
بالاترین میزان کارایی نقشه کف در اساس منوط به دو ردیفه بودن اتاقها در راهروهاست. طرحهایی با یک ردیف اتاق برای تعداد اتاق یکسان، ۴ تا ۶ درصد بیشتر زیربنا نیاز دارند. مثلا” فقط وقتی عوامل خارجی، مثل سایتی با ابعاد باریک یا یک منظره فوقالعاده ایجاب می کند، راهروهایی با یک ردیف اتاق باید مدنظر قرار گیرند.
اگرچه در طراحی کف، نقشه هایی با دو ردیف اتاق در هر طبقه کارآمدترین اند، معماران با تجربه در هتل سازی و کارکنان شرکتهای مدیریتی هتل شیوه هایی برای تراکم بیشتر نقشه ها پیدا کرده اند.
شکلهایی که حفره های آسانسور و خدمات را در گوشه های داخلی قرار می دهند امتیازاتی چند دارند. آنها تا حد کمی از زیربنای سطوح، غیر از اتاقهای مهمان، و تا حد زیادی از حجم هندسی ساختان می کاهند و امکانات معماری جالب تری را فراهم می کنند. به عنوان مثال طرحهایی با «کف روی هم لغزیده» با صرفه تر است، زیرا در آنها هسته های عمومی و خدماتی یکی می شوند و در ضمن،هیچکدام از اتاقهای مهمان از محیط هندسی ساختمان بیرون نمی مانند. شکل «خم دار» که در زاویه ها انحنا می یابد، سرسراهای آسانسور جذاب و زیربناهای خدماتی متراکم را به وجود می آورد و راهروهای بلند را خرد می کند.
طراحی هسته به دلیل نیاز به اتصال آسانسورهای خدماتی به بخش خانه داری و دیگر فضاهای پشتی مشکل است و اغلب وجود دو فضای پشتیبانی جدا و با فاصله از هم را ضروری می کند، با این حال در بسیاری از هتلها آنها در یک فضا قرار می گیرند.
یک هدف مشترک عبارت است از استقرار آسانسور در بخش میانی کف تا از فاصله راه رفتن بکاهد. به جای ادغام سیرکولاسیون عمودی در بدنه برج، طراح ممکن است هسته را به انتهای ردیف اتاقها اضافه یا از نمای اصلی دور کند.
جانمایی عملی هسته عامل تعیین کننده دیگری در کارایی طرحهای تیپیکال(نمونه وار) است. در اغلب نقشه های کف، هسته های عمودی به فضایی معادل ۲ تا ۴ دهانه سازه ای نیاز دارد.
معمولا” مساحت می تواند به حداقل برسد.اگر بخشهای خدماتی به جای آنکه کنار آسانسورهای عمومی قرار گیرند پشت آنها قرار گیرند، قطعا” تعداد کمتری از دهانه های مربوط به اتاق های مهمان جابه جا می شود . بی تردید وقتی هسته کمترین تعداد اتاق مهمان را جابجا کند، کارایی طرح بیشتر می شود .
اما جای تعجب دارد که اغلب درجانمایی های کارآمدتر، یک سرسرای آسانسور مجزا هم دیده می شود که ضمن ایجاد یک فضای ورودی جذاب و کم کردن سروصدا وازدحام منتظران آسانسور که از اتاق های مهمان بیرون می آیند،اغلب اتاقهای کج و کوله کمتری دارند و در خیلی از مقررات ساختمانی الزامی اند. بنابراین، کارایی در جانمایی و ادغام موفقیت آمیز آسانسورهای عمومی، آسانسورهای خدماتی، انبار ملافه ها،شوتهای زباله ها و محل استقرار ماشینهای فروش نوشیدنی و تنقلات در یک هسته عمودی متراکم می انجامد.
معمول ترین محل استقرار پلکانهای فرار دو انتهای راهرو،به مثابه بخشی از هسته های آسانسور یا در محدوده حمام بعضی اتاق هاست،که متراژ ابعاد اتاقها را کاهش می دهد. در نتیجه این اتاقها به طراحی دقیقی نیاز دارند یا با اتاقهای دیگر ترکیب می شوند تا به شکل یک سوئیت درآیند.ترکیب پلکانها با یک یا دو حفره آسانسور نسبت به زمانی که آنها در انتهای ساختمان باشند،به طرح کلی کارآمد تری می انجامد.
یکی از عوامل محدود کننده تعداد اتاقها در طبقه مهمان،مفاد مقررات معمول ساختمانی است، مثلا”
اینکه فاصله بین خروجی پلکانها نباید بیشتر از ۱۵۰ فوت باشد. بنابراین، هدف از تکرار در طبقات اتاقهای مهمان این است که به پلکان فرار سوم نیاز نباشد. معماران با تجربه هتلها برای افزایش مساحت کف، اضافه کردن اتاقها، و بازی با پلکانها و راهروها برای افزایش کارایی کلی ساختمان تکنیکهایی را یافته و تکمیل کرده اند.
نقشه های ساختمانی بلند مرتبه
دومین گروه اصلی نقشه های طبقات اتاقهای مهمان، برجهای عمودی است، که معمولا” با یک هسته مرکزی محصور در میان راهروها و اتاقهای مهمان سازماندهی می شوند. معماری نمای خارجی برج هم بسته به شکلهای هندسی نقشه ها: مربع، ضربدری، دایره ای یا مثلث بسیار متفاوت می شوند. ملاحظات طراحی برجها حاوی مسائل مشابهی برای طراحی هستند:
ـ تعداد اتاقها: چند اتاق مهمان در یک جانمایی خاص، از نظر اقتصادی به صرفه است؟
ـ شکل: کدام شکل کاراتر است و اجازه می دهد ترکیبی متنوع از اتاقها داشته باشیم؟
ـ راهرو: دسترسی راهرو به اتاقهای گوشه ای چگونه میسر می شود؟
ـ جانمایی هسته: آسانسورها، انبارها و پلکانها چگونه سازمان یافته اند،با حداقل فاصله میان پلکانها؟
برخلاف دیگر اشکال، انتخاب برج محدودیتهای خاصی در تعداد اتاقهای هر طبقه به وجود می آورد.
در اغلب موارد،برجها بر حسب ابعاد اتاق مهمان، تعداد طبقات و اندازه هسته بین ۱۶ تا ۲۴ اتاق دارند. با ۱۶ اتاق، هسته فقط برای ۲ یا ۳ آسانسور، پلکانهای فرار و حداقل فضای انباری جا دارد. از طرف دیگر، با بیش از ۲۴ اتاق، محیط هندسی جاداری پدید می آید و فضای زیاد هسته مرکزی از میزان کارایی می کاهد.
در اغلب اشکال ساختمانی، کارایی با افزودن اتاق در هر طبقه، از طریق کمی بزرگتر کردن هسته و سرویسها افزایش می یابد. در مورد برجها عکس این مورد صحیح است.بررسی تعداد زیادی از نمونه های موجود نشان می دهد که هرچه تعداد اتاقهای هر طبقه کمتر باشد، جانمایی کاراتر است، زیرا هسته الزاما” خیلی فشره می شود و در نتیجه، مساحت راهروها به حداقل کاهش می یابد. طرحهای ناکارا اغلب در نتیجه افزودن تعداد اتاق و امتداد راهروهای یک طرفه به همه گوشه های ساختمان به وجود می آید.
شکل برج تاثیر مستقیمی بر ظاهر سازه و مقیاس پذیرفته شده آن دارد. همچنین کارایی طرح به دلیل ویژگی مهم دسترسی راهروها به اتاقهای گوشه در برجهای مستطیل شکل و به دلیل اتاقهای سه گوش و حمامهای مهمان در برجهای دایره ای ارتباط مستقیمی با شکل دارد. این نقشه ها که سیرکولاسیون را به حداقل می رسانند و در ضمن اتاقهای گوشه غیر متعارفی به وجود می آورند، بهترین طرح معماری و طراحی داخلی را دارند.
در برجهای استوانه ای، میزان کارایی به جانمایی اتاقها و طراحی هسته بستگی دارد. معمولا” محیط هندسی اتاقهای سه گوش مهمان حدود ۱۶ فوت است، در صورتی که ابعاد راهرو ممکن است کمتر از ۸ فوت باشد. بنابراین، مهارت طراح را برای طراحی حمام، رختکن ورودی و کمد دیواری به چالش می کشد.
اگرچه طراحی هسته در در برجهای مستطیل شکل و همچنین در برجهای دایره ای نسبت به تنظیم اتاقهای مهمان اهمیت کمتری دارد، ولی مسائل مشخصی باید حل شوند. معمولا” هسته در مرکز قرار می گیرد و عناصر عمودی، به شکل متراکمی گروه بندب می شوند. در هتلهای کوچکی که هر طبقه فقط ۱۶ اتاق دارد، معمولا” سرسرای جداگانه آسانسور در نظر گرفته نمی شود(گرچه در اغلب مقررات ساختمانی الزامی است) و مهمانهای اتاقهای روبه روی آسانسورها باید سروصدای افراد منتظر آسانسور را تحمل کنند.
در هتلهای بزرگتر که هر طبقه ۲۴ اتاق دارد، ترتیب قرارگیری نادرست اتاقهای مهمان اغلب هسته های مرکزی بیش از حد بزرگی به وجود می آورد و فضای راهرو ممکن است بزرگ تر از حد مورد نیاز آسانسورها، پلکانها و فضاهای خدمات شود.بعضی هتلها برای توجیه فضای زائد،«سرسراهای هوایی» یا اتاق کنفرانس به هر طبقه اضافه می کنند.متاسفانه این راه حلها فقط نشان دهنده ایده طراحی نامناسب طبقات اتاقهای مهمان است. طراحی کارامد برجها نیازمند طراحی همزمان هسته و اتاقهای مهمان اطراف آن و فشرده کردن هردو، تا حد امکان است.
طرحهای دارای آتریوم
سومین گروه طرحهای آتریوم دار است که در سال ۱۹۶۷ جان پورتمن معمار برای هتلی در آتلانتا دوباره آن را مطرح کرد.آتریوم در گذشته در هتلهای دنور براون پالاس و سانفرانسیسکو پالاس استفاده شده بود. در شکل اصلی آتریوم، اتاقهای مهمان در یک طرف راهرویی قرار می گیرند که شبیه به بالکنهای باز در بالای فضای سرسرا هستند. در اینجا معمار باید به نکات زیر توجه کند:
ـ چه شکلی باید برای اتاقهای مهمان باید استفاده شود؟
ـ ترتیب قرارگیری آسنسورهای مهمان استاندارد چگونه باید باشد؟
ـ هسته خدمات و پلکانها کجا باید قرار گیرند؟
علاوه بر سرسرای باز، مشخصه دیگر ساختمانهای آتریوم دار نقشه طبقات اتاقهای مهمان است. در حالیکه در نمونه اصلی یک نقشه مربعی با آسانسورهای شیشه ای است که مسافران در حین حرکت آسانسور، منظره فعالیتهای سرسرا را که مرتبا” تغییر می کند، می بینند، ولی آتریومهای جدید به دلیل محدودیتهای سایت، اشکال نامنظمی پیدا می کنند. شکل و شمایل خاص دادن به ساختمان، تصویری یگانه از هتل می سازد که هدف اولیه اغلب سازندگان و معمارانی است که شکل اتریوم را انتخاب می کنند، در عین حال که می دانند این نوع نقشه و قرار گرفتن اتاقها در یک طرف از راهروها حداقل کارایی را دارند.
در واقع همه هتلهای آتریوم دار آسانسورهای شیشه ای دارند که هم سرسرا را می توان دید و هم تحرکی در فضا پدید می آورد. اغلب، اینها روی یک پل یا سکوی الحاقی قرار می گیرند و بدین ترتیب حجم سیرکولاسیون در هر طبقه را افزایش می دهند. در بعضی موارد، آسانسورهای شیشه ای در مقابل آسانسورهای معمولی قرار می گیرند که دو تجربه کاملا” متفاوت اند.
آسانسورهای خدماتی و فضاهای پشتیبانی خانه داری و پله های خروج معمولا” در دو انتهای جناحها قرار می گیرند و تاثیر زیادی روی کارایی نقشه های هتل ندارند. با توجه به امکان پذیر نبودن تحقق ۶۰ درصد فضای مفید اتاقهای مهمان، معماران همواره در پی به دست آوردن اعتبار برای خود از طریق استفاده از آتریوم و در عین حال افزایش کارایی بوده اند.تکنیکی که در چند مورد موفق بوده، ترکیب فضای آتریوم با جناحهایی با دو ردیف اتاق بوده است. این تکنیک به طرزی موثر هیجان معمار را برای طراحی ساختمانی با آتریوم، در مقیاس کوچک تر و شخصی تر برای معمار، با امتیازات کارایی نقشه هایی با دو ردیف ترکیب می کند

منبع :persiancad.com


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , هتل , ,
:: برچسب‌ها: ضوابط و اصول طراحی هتل و متل ( مجتمع های بین راهی ) , معمار , معماری ,



ترسناک‌ترین هتل جهان
نوشته شده در سه شنبه 27 تير 1391
بازدید : 1971
نویسنده : MR ARC

این پناهگاه کوهستانی فلزی سفید و قرمز رنگ به منظور سرپناه‌دادن به 12 کوهنورد که از منطقه مرگبار مون‌بلان در ایتالیا عبور می‌کنند بنا شده‌است. این هتل دارای تختخواب‌های چوبی،‌اتاق نهار‌خوری،‌ قفسه‌های ذخیره کالا و اتاق نشیمن است که از نمای زیبای یخچال فریبوز برخوردار است.

به گفته متخصصان کوهنوردی این سرپناه می‌تواند جان بسیاری از کوهنوردان سرگردان را که در تاریکی و یا توفان گم شده‌اند از مرگ نجات دهد.

این سرپناه خورشیدی جایگزین سرپناه چوبی شده‌است که در سال 1948 در این مکان ساخته شده بود اما تخریب شد. این پناهگاه جدید به شکلی ساخته شده که به سادگی قابل مشاهده و ردیابی باشد.

مهندسان شرکت طراحی لیپ‌فکتوری ساخت این سازه 250 هزار یورویی را به عهده داشته‌اند، ساخت این هتل یا سرپناه به تازگی به پایان رسیده و در پایان فصل بهار برای اولین بار افتتاح شده‌است. برای بنای این سرپناه از هلی‌کوپترها برای انتقال قطعات مختلف آن به ارتفاع 300 متری کوهستان استفاده شده‌است.

سپس پی این سازه با استفاده از پیچ‌های مستحکم و مقاوم به سطح سنگی کوه گرند‌ژوراس در رشته کوه آلپ بسته شد. این سرپناه نیمه معلق در ارتفاع سه هزار متر بالاتر از سطح دریا قرار داشته و نیمی از آن بر فراز دره‌ هولناکی معلق است.

موقعیت آن نیز در نزدیکی مرز میان فرانسه و ایتالیا قرار دارد تا کوهنوردانی که از مسیر میان بخش فرانسوی آلپ و بخهش ایتالیایی آن عبور می‌کنند،‌بتوانند از آن استفاده کنند. مواد سازنده این هتل از مقاومت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند درجه‌حرارات‌های بسیار شدید را به راحتی تحمل کند.

این هتل/ سرپناه از تجهیزاتی از قبیل اتصال اینترنتی نیز برخوردار است تا ساکنان آن بتوانند آخرین اطلاعات مربوط به آب و هوا را دریافت کنند. رزرو این هتل نیز به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و هزینه اقامت در آن شبی 30 یورو خواهد بود.

نام هتل به احترام بزرگترین کوهنورد ایتالیا،‌گوئیستو گرواسوتی بوده و روی همان کوهی بنا شده‌است که وی اولین صعود خود را در سال 1942 انجام داد. وی چهار سال پس از این صعود،‌ در حین تلاش برای صعود از ستون سنگی در مون‌بلان، سقوط کرده و جان خود را از دست داد.

http://www.hamshahrionline.ir/getthumb.ashx?url=images/2012/7/article-0-14149F15000005DC-49_634x422.jpg&w=600&h=350&q=85

http://www.hamshahrionline.ir/getthumb.ashx?url=images/2012/7/article-2174652-14149F0C000005DC-244_634x422.jpg&w=600&h=350&q=85

 

http://www.hamshahrionline.ir/getthumb.ashx?url=images/2012/7/12-7-17-1130403.jpg&w=600&h=350&q=85

 

http://www.hamshahrionline.ir/


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , هتل , ,
:: برچسب‌ها: ترسناک‌ترین هتل جهان , معماری ,



آپارتمان 23 میلیارد تومانی در کامرانیه
نوشته شده در چهار شنبه 31 خرداد 1391
بازدید : 2179
نویسنده : MR ARC



تبلیغات آپارتمان های چند میلیارد تومانی در تهران روز به روز بیشتر می شود و در روزهایی که بحث افزایش 5 میلیون تمانی وام مسکن برای خیل عظیمی از مردم مهم جلوه می کند تبلیغاتی به ایمیل های مردم ارسال می شود که آپارتمان های شمال تهران متری چند ده میلیون تومان معامله می شود! گزارشی از این نوع ساختمان ها به همراه تصاویر تجملات رویایی آن را در این گزارش ببینید و بخوانید.

در حالی که این روزها بسیاری از مردم توان خرید آپارتمان های مسکن مهر با قیمت ساخت متری 300 هزار تومان را ندارند و زیر بار وام و تسهیلات آن کمر خم کرده اند در تهران و شهر های بزرگ کشور ساختمان هایی قد علم می کنند که جز حسرت و آه برای قشر فرو دست جامعه چیزی ندارند. ساختمان هایی که با نام مجتمع و برج برای نو ثروتمندان ومتمولینی ساخته می شوند که ثروت و یا علاقه داشتن ویلاهای چند صد میلیاردی را ندارند اما خواهان کاخ هایی مجلل هستند با امکانات هتل های 5 ستاره .

ساختمان هایی که با سرمایه های نجومی شرکت های متمول ساخته می شوند و چند صد میلیارد تومان نقدینگی را درمدتی کوتاه جمع آوری می کند و در نهایت محل سکنای کسانی می شود که به سبک پادشاهان زندگی می خواهند و خواهان اقتصادی پر از شکاف طبقاتی هستند. اقتصادی که در آن فردی برای اخذ وام 20 میلیون تومانی مسکن وافزایش 5 میلیون تومانی آن شاد وغمگین می شود اما در سوی دیگر،فردی در یک متر خانه تجملی خود، سقف آرزوهای یک خواهان مسکن مهر و ....را ناچیز می بیند! 

ثروتمندان این چنینی در این اقتصاد به دنبال نوع چیدمان چند صد میلیونی طراحی داخلی خانه های میلیاردی خود هستند و خبر ندارند که 5 میلیون تومان افزایش وام مسکن چه زمانی خبر رسانی شد و چه وقت،لغو شد! 

به هر سو،فارغ از این مباحث عدالت گسترانه که دولت نهم و دهم سالها ادعای آن را داشتند باید به واقعیت ها پرداخت و دید در این دولت اقتصاد به کدامین سمت رفت و چه رخ داده است. باید این روزها را دید؛نگاهی به آگهی‌ها کرد و دید دراین خصوص طی ماه های اخیر چه نوع از مسکن به فروش می رسد و سطح تجمل گرایی تا کجا بالا رفته است.

مشتی از خروار مسکن های تجملی
با مروری برفایل‌های ثبت شده درمعاملات املاک تهران می توان دید که ارقام بسیار بزرگ شده اند و درمحدوده هایی از تهران حتی قیمت املاک تا 15 و 20 میلیون تومان هم معامله واقعی می شود. 
 


 

نمونه این موضوع که این روزها تبلیغات گسترده ای درخصوص آن انجام شده و درفضای اینترنتی عکس‌ها ومشخصات تجملی اش ارسال می شود مجتمعی در محدوده کامرانیه تهران است که در زمینی به مساحت 7000 مترمربع با 47000 مترمربع زیربناساخته شده است. 

 

این برج که گفته می شود توسط شرکتی خصوصی ساخته شده است شامل 32000 مترمربع مساحت مفید واحدهای مسکونی است که 1000 مترمربع واحدهای تجاری و14000 مترمربع فضاهای تفریحی و مشاعات دارد و با قیمت میانگین دست کم 500 میلیارد تومان در بخش مسکونی اش ارزش فروش دارد. 

 

 

حال اینکه این اعداد و ارقام از چه راه هایی کسب شده و خریداران چنین واحد هایی از چه قشر و چه محل درآمدی هستند بحث این گزارش نیست اما در خلال مرور اعداد وارقمی که درادامه می آید به این نکته توجه داشته باشید که به واقع قشر متوسط و ضعیف جامعه در مقابل چنین تجمل گرایی هایی چه احساسی دارد.



قیمت پایه متری 12 و نیم میلیون تومان

این مجتمع شامل 65 واحد مسکونی در 15طبقه است که در طبقات اول تا پنجم واحدهای 350 الی 400متری قرارگرفته اند.

 

 

در تبلیغات اینترنتی این ساختمان قیمت دقیقی وجود ندارد. بر همین اساس پیگیری ها نشان داد که قیمت پایه این آپارتمان ها 125 میلیون ریال است و در هر طبقه 2 درصد به این قیمت پایه افزوده می شود؛15 طبقه مسکونی و یک طبقه تجاری این مجتمع 3 طبقه پارکینگ دارد و امکانات کامل در واحد های مبله به نمایش در آمده است. 

 

واحدهای تجملی و فوق گران به نمایش در آمده در تبلیغات اینترنتی این مجتمع که توسط یک شرکت مهندسی ارائه شده،هم اکنون قیمت ندارد و مشتریان در صورت درخواست امکانات مشابه باید قیمت روز و نمونه ای را موردی درخواست کنند تا واحدهای درخواستی تجهیز شوند.هزینه های این بخش مازارد بر قیمت فعلی خرید خواهد بود. 

 

بر اساس این گزارش،درهرطبقه 6 واحد با چهار تییپ متقاوت معماری وجود دارد و دو واحد 600متری و دو واحد 400متری در طبقات 6تا 13 قرار گرفته اند که واحدهای 600متری دارای دو تیپ متفاوت و واحدهای 400متری نیز دارای دو تیپ متفاوت نقشه معماری هستند. 

 


میانگین آپارتمان ها 7 میلیارد تومان

بدین صورت و با قیمت پایه اعلامی از سوی عرضه کنندگان این ملک باید به این نکته توجه داشت که با قیمت طبقه اول 125 میلیون ریال ودر نظر گرفتن واحد های 400 متری این مجتمع ،کمترین قیمت 50 میلیارد ریال است تا صاحب یکی از آپارتمان های این ساختمان شوید! 

 

قیمت واحد های 600 متری در کمترین قیمت طبقات این مجتمع هم رقمی بالغ بر 75 میلیارد ریال است. 

 

پیگیری ها نشان می دهد ،قیمت آپارتمان های این مجتمع با احتساب افزایش دو درصدی قیمت در هر طبقه نیز در طبقه دوم به متری 12 میلیون و 700 هزار تومان در هر متر مربع و در طبقه سوم به 13 میلیون تومان و تا طبقه پانزدهم به 16 میلیون و 250 هزار تومان افزایش می یابد. 

 

بر این اساس در شرایطی که درطبقات 14 و 15 این برج دو واحد پنت هاوس 926متری درهر طبقه و یک واحد پنت‌هاوس 1400متری دوبلکس قرار گرفته اند بالاترین قیمت ها در این برج برای پنت هاوس 926 متری به 150 میلیارد ریال ودردوبلکس طبقه 15 به قیمت تمام شده 226 میلیارد ریال یا حدود 23 میلیارد تومان می رسد! 

 

نکته جالب در این برج آن است که اگر رقم جابه جا شده در تعداد واحد ها را میانگین بگیریم با قیمت میانگین متری 14 میلیون تومان برای واحد های این برج و میانگین متراژ 500 متری برای واحد های این برج به عدد میانگین 7 میلیارد تومانی خواهیم رسید که نشان از ارقامی نجومی در خرید وفروش های ملک در تهران دارد.



220 میلیون تومان پورسانت معاملات احتمالی

جالبتر اینکه اگر ارقام مذکور را به صورت میانگین در نظر بگیریم ، املاک معامله کننده این واحدها در قانونی ترین شرایط می توانند دست کم در معامله واحد های این برج عددی بین 35 تا 70 میلیون تومان از طرفین معامله خواهد بود که اگر با 1 درصد معامله حساب شود تا 140 میلیون تومان هم برای معاملات املاکی ها سود آور خواهد بود. 

 

حال آنکه اگر رقم پورسانت املاکی ها برای پنت هاوس را بخواهیم محاسبه کنیم ،رقمی بین 110 تا 220 میلیون تومان خواهد بود.



عدالت و ایمنی جان انسان ها

بد نیست در خصوص این برج بدانید که 65 واحد مسکونی فضای تفریحی و مشاعات، 7 دستگاه آسانسور،سه راه پله مجزا ،سالن برگزاری همایش های مرتبط با مدیریت برج و سالن اجتماعات بخشی از مشخصات جانبی است. 

 

سالن سینمای سه بعدی با سیستم صوتی دالبی ساراند،سالن بیلیارد با میز اسنوکر،دو فضای مجزا با مساحت بالغ بر 500متر مربع جهت استخر،سالن Gymبا دستگاه های ورزشی ، کنترلرهای هوشمند ABB با امکان تنظیم دما، نور،صدا یا موسیقی از دیگر امکانات موجود است. 

 

در آشپزخانه واحدهای مسکونی از تجهیزات اجاق گاز، فر،مایکروفر، کافی میکر وماشین ظرفشویی از برند آلمانی ، یخچال و فریزر آلمانی استفاده شده و آئین نامه 2800 ایران و استاندارد ISO 9001 در طراحی و ساخت برج مسکونی کسب شده است. 

 

این سازه تا 6/8 درجه در مقیاس ریشتر در برابر زلزله مقام شده و انسان را به یاد مقاومت مسکن های مهر می اندازد که مقرر است تا 7 ریشتر مقاوم باشند.اینگونه است که در می یابیم حتی جان انسان ها نیز به نسبت ثروتشان ایمن است و عدالت در تیر اهن و مقاومت ساختمان ها نیز با قیاس دارایی صاحبانشان سنجیده می شود؛هر چند که در نهایت مسکن های مهر در شرایطی که راه ارتباطی مناسبی ندارند و بعضا بدون امکاناتی نظیر گاز و آب و... هم تحویل داده می شود.

 

قانون آنلاین

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: آپارتمان 23 میلیارد تومانی در کامرانیه , معماری , معمار ,



پارکینگ تمام اتوماتیک
نوشته شده در شنبه 13 خرداد 1391
بازدید : 1744
نویسنده : MR ARC

پارکینگ تمام اتوماتیک .آلمان

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , پارکینگ , ,
:: برچسب‌ها: پارکینگ تمام اتوماتیک , معماری ,



تصاویر: پل "حضرت موسی" در هلند
نوشته شده در شنبه 9 ارديبهشت 1391
بازدید : 1936
نویسنده : MR ARC
این پل به نام های پل غرق شده یا پل موسی به یاد معجزه حضرت موسی در شکافتن رودخانه ، نیز نامیده می شود.

در یکی از روستاهای هلند، در داخل رودخانه، پل ساخته شده است. گروه مهندسی معماری RO&AD ، این پل را در روستای هالسترین هلند، طراحی و ساخته است. در ساخت این پل از چوب اکویا Accoya Wood استفاده شد. در این چوب ها از فناوری نوینی استفاده شده تا در برابر باکتری ها و قارچ ها مقاوم باشد و حجم بالایی از آب را برای مدت زمان طولانی تحمل کند. این پل به نام های پل غرق شده یا پل موسی به یاد معجزه حضرت موسی در شکافتن رودخانه ، نیز نامیده می شود. پل غرق شده در کنار قلعه باستانی مربوط به قرن 17 میلادی ساخته شده است . دلیل ساخت این پل به این شیوه آن است که محیط و فضای اطراف قلعه باستانی، از لحاظ بصری تحت تاثیر قرار نگیرد و به همان شیوه قدیمی باقی بماند.


















:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , پل , ,
:: برچسب‌ها: پل حضرت موسی در هلند , معماری , معمار ,



خانه های رویایی
نوشته شده در پنج شنبه 24 فروردين 1391
بازدید : 2504
نویسنده : MR ARC



شهر زيرزميني کاريز
نوشته شده در سه شنبه 8 فروردين 1391
بازدید : 1623
نویسنده : MR ARC

قنات کيش بيش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شيرين قابل شرب ساکنان جزيره را تامين مي‌کرده، قنات كيش از نظر طول رشته قنات و يا عمق چاه‌ها قابل مقايسه با قنات‌هاى ديگر نقاط ايران نيست‌، اما با توجه به شيب بسيار كم جزيره‌، چگونگى هدايت آب‌هاى زيرزمينى به سطح زمين در كيش بسيار مهم بوده و نشان مى‌دهد كه در زمان خود از پيشرفته‌ترين روش‌ها براى حفر قنات استفاده مى‌كردند.

امروزه مجموعه قنات با تغيير كاربري به يک شهر زير‌زميني شگفت‌انگيز بدل شده که بيش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و اکنون کاريز کيش خوانده مي‌شود.کارگزاران با تجربه زحمت تمام طراحي ها را کشيده و مي کوشند تا در پروژه بازسازي قنات کيش (کاريزکيش) ضمن حفظ بافت تاريخي آن کاربري هاي جديدي از اين شهر زير زميني بدست آورند.

شهر زير زميني کاريز در فاز يک خود به قسمت هاي مختلف از جمله غرفه هاي صنايع دستي ايران و جهان، رستوران سنتي و جديد، موزه سالن آمفي تئاتر سالن کنفرانس، گالري هاي هنري تقسيم و قابل بهره برداري خواهد بود. شهر کاريز در عمق 16 متري زير زمين قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بيشتر سقف آن مملو از سنگواره ، صدف و مرجان هايي است که با نظر کارشناسي 270 تا 570 ميليون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسايي و داراي شناسنامه رسمي است.

کارگزاران شهر زير زميني بر اين باورند که دو ويژگي کاريز را در فهرست ابنيه جهاني در خواهد آورد. اول اينکه کاريز در دل تنها جزيره مرجاني دنيا واقع است. دوم آنکه تنها بنايي است که سقف مملو از صدفها و مرجانهاي طبيعي است. صدفها و مرجان هايي که براي بازديد آنها دو راه وجود داشته، بازديد از موزه هاي طبيعي يا غواصي در آبهاي آزاد و اکنون کاريز فصلي جديد و استثنايي در پيش روي تمامي دوستداران طبيعت گشوده که بي واسطه خواهند توانست از بزرگترين مجموعه مرجاني بازديد کنند.

گفتني است که خاک هاي برداشت شده از کاريز داراي خواص درماني زيادي است که در " گل درماني" استفاده هاي فراوان خواهد داشت. اين امر همراه با خدمات گوناگوني همچون تاسيس مراکز اقامتي ، تجاري و تفريحي در زميني معادل 60000 متر مربع در روي زمين کاريز احداث خواهد گرديد. زمين سطحي کاريز به پارک وسيعي بدل خواهد شد که داراي دو تپه مرتفع خواهد بود. اين تپه ها از خاک هاي برداشت شده زير زمين ساخته شده و به چشم انداز بي نظير جزيره کيش دل خواهد شد.

اطلاعات بيشتر:

احداث قنات (کاريز) در انحصار ايرانيان بوده است و با توجه به قدمت شش هزار ساله قنات در ايران مي توان صاحبان اصلي قنات را ايرانيان دانست.
کاريز واژه فارسي قنات است و در گذشته از آن براي هدايت آبهاي زير زميني استفاده مي شده است.

با توجه به اينکه معمولا قناتها از ارتفاعات شروع شده و به مظهر مي رسند عظمت قنات دو هزار ساله کيش با حداکثر ارتفاع چهل و پنج متري در جزيره کيش منحصر بفرد مي باشد. جزيره کيش با توجه به اينکه ارتفاع چنداني ندارد، حفر و احداث قنات دو هزار ساله آن به دست ايرانيان خلاق در لايه گل مارن (مرگل) اهميت و ارزش اين قنات را بيش از پيش نمايان مي کند.

قنات قديمي کيش با طول پانزده کيلومتر که در طول دو رشته از منطقه صفين و فرودگاه تا محل فعلي مجموعه فرهنگي سياحتي شهر زيرزميني کيش به سه رشته تبديل مي شود و از اين محل مجددا با تبديل به يک رشته، به شهر قديمي حريره مي ريزد.

در طول مسير اين قناتهاي قديمي تعداد زيادي چاه براي برداشت آب وجود دارد که نشان دهنده آن است که در اين قنات آب هم به صورت ساکن و هم به سمت مظهر قنات جريان و حرکت داشته است. از آب اين قنات براي مصرف آبياري فضاي سبز و مصرف شرب ساکنين استفاده مي شده و در عين حال کشتي ها نيز از آب جزيره کيش براي مصرف و فروش و يا معاوضه با اجناس ديگر در کشورهاي حاشيه خليج فارس استفاده مي کردند.

آب شيرين کاريز حاصل از بارندگي هاي فصلي جزيره است که از مرجانها به صورت يک فيلتر طبيعي عبور و در لايه گل مارن جريان پيدا مي کند. گل مارن نوعي گل رس است که در حالت طبيعي نرم و انعطاف پذير بوده و چنانچه در معرض هوا قرار گيرد خشک و محکم مي شود. در مجموعه فرهنگي سياحتي شهر زير زميني کيش (کاريز) جهت حفاظت از اين گل ارزشمند ديوارهايي جلوي آن کشيده شده است. از گل مارن علاوه بر استفاده هاي درماني براي درد مفاصل با ترکيبات اضافي براي توليد آجر، کوزه و سيمان مورد استفاده خاص قرار مي گيرد.

نکته قابل توجه اين است که اين کاريز ها به طوري استادانه و ماهرانه به دست ايرانيان باستان حفاري شده که با شيبي ملايم در طول پانزده کيلومتر حرکت، هم از آب آن جهت آبياري استفاده شده و هم امکان برداشتن آن با چيزي شبيه به دلو نيز فراهم بوده است. پايابها مکاني پيش بيني شده براي فراهم شدن امکان برداشتن آب از کاريز است که در طول مسير کاريز شش پاياب وجود دارد که يکي از آنها در مجموعه فرهنگي سياحتي شهر زيرزميني کيش موجود و قابل مشاهده است.

در گذشته دور اهالي بومي نشين جزيره کوزه به دوش از اين محل آّب شرب خود را تامين مي کرده اند. قدمت اين پايابها به بيش از 800 سال مي رسد. در گذشته دور ، به خصوص قرون پنجم و ششم هجري که جزيره کيش مرکز تجارت خليج فارس و درياي عمان بوده آب آشاميدني جزيره کيش براي مصرف کشورهاي حاشيه خليج فارس از ارزش بسيار بالايي برخوردار بوده است.

سقف مرجاني کاريز کيش به قطر هفت متر که زماني بستر دريا بوده، مملو از صدف ها و آبزياني است که هم اکنون به صورت فسيل در سقف مرجاني مجموعه فرهنگي سياحتي شهر زيرزميني کيش قابل مشاهده است.
آزمايشهاي انجام شده در دانشگاه مونيخ آلمان بر روي فسيلهايي كه از سقف مرجاني تونل به دست آمده نشان مي دهد اين سقف بين 53 تا 570 ميليون سال قدمت دارد و شناسنامه انواع مختلف آن در موزه شهر زير زميني کيش (کاريز) به نمايش گذاشته خواهد شد. اگر با دقت بيشتري به اين فسيلها نگاه كنيد لاك‌پشتي را مي‌بينيد كه از 570 ميليون سال قبل خود را براي امروز ما جاودانه كرده است.

شهر زير زميني کيش (کاريز) با توجه به ويژگيهاي منحصر بفرد آن از جمله مرجاني بودن جزيره، آب شيرين قنات، هواي خنک در زير زمين و سقف مرجاني مملو از فسيلهاي با قدمت بسيار بالا در فهرست مهمترين ابنيه جهاني قرار مي گيرد.

آدرس: جزيره كيش، بعد از ميدان المپيك، نرسيده به ميدان فارور
وبسايت: www.kariz-kish.ir


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , بناهاي سنتي , ,
:: برچسب‌ها: شهر زيرزميني کاريز , معماری و معمار ,



خانة 70 متری به سبکِ ژاپنی
نوشته شده در دو شنبه 7 فروردين 1391
بازدید : 1895
نویسنده : MR ARC

خانه 70 متری واقع در توکیو در کشور ژاپن توسط گروه معماری "میها دیزاین" بازسازی شده است. این پروژه به سفارش یک خانواده 6 نفری طراحی شده است. این خانه به گونه ای طراحی شده است که ضمن حفظ فضای مشترک برای اعضاء خانواده، هر فرد دارای یک اتاق شخصی می باشد.

در این فضای 70 متری، تفکیک فضا توسط 2 کعبه چوبی آبی رنگ صورت گرفته است. در بالای این جعبه ها، ارتفاع تا سقف اتاق 1.1 متر می باشد و این فضا برای کودکان بسیار مناسب می باشد.



در فضای بالایی جعبه ها، محیط مطالعه، فضای بازی و استراحت، به گونه ای خلاقانه طراحی شده است و یک فضای چندمنظوره با بازدهی بسیار مناسب ایجاد شده است.



در فضای زیر تخت ها نیز یک مکان مناسب برای ذخیره سازی وسایل گوناگون در نظر گرفته شده است. کاربران در این فضا، می توانند به راحتی از پلکان بالا رفته و از فضاهای مختلفِ طراحی شده، استفاده کنند. پنجره ها و فضاهای توخالی در جعبه ها، به گونه ای تعبیه شده است که نور خورشید را به خوبی به فضای داخلی منتقل می کند.








:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: خانة 70 متری به سبکِ ژاپنی , معماری , معمار ,



طرح های برتر پروژه فاز 2 برج میلاد
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390
بازدید : 2404
نویسنده : MR ARC

عملیات اجرایی فاز دوم برج میلاد با انتخاب طرح برگزيده به زودی آغاز می‌شود. هیات داوران مسابقه بین المللی طراحی فاز دوم برج میلاد، پس از بررسی آثار ارائه شده از سوي ۳۱ شرکت معماری داخلی و بین المللی سه طرح برگزيده را مشخص كردند.

در مرحله نخست از میان ۳۱ اثر، هفت اثر را به عنوان آثار نهایی انتخاب کردند که از میان این هفت اثرنيز سه اثر به عنوان آثار اول تا سوم انتخاب شدند.
زاها حدید معمار بین المللی، شرکت مشاورین عرصه و يك شرکت طراحی و معماری از کشور چین به ترتیب به عنوان طرح‌هاي اول تا سوم معرفی شدند.
اين آثار طي يك فراخوان بین المللی طراحی و معماری در خرداد ماه امسال به دفتر برج ميلاد ارائه شده بود.
لازم به ذکر است که هر سه اثر قابلیت اجرا شدن در فاز دوم برج میلاد را دارد، اما هم اکنون اجراکنندگان فاز دوم برج میلاد در حال مذاکره با سه نفر برنده نخست هستند تا در نهایت یکی از این سه اثر برای اجرای فاز دوم برج میلاد تهران انتخاب شود.
هم اکنون گروه کارشناسی در حال اتمام مطالعات و تجهیز کارگاه برای ساخت فاز دوم برج میلاد هستند.
فاز دوم برج میلاد تهران شامل هتل و ساختمان اداری و تجاری برج میلاد است.

سه طرح برتر پروژه فاز 2 برج میلاد

طرح اول: ظاها حدیدی



طرح دوم: مهندسین مشاور عرصه


طرح سوم: شرکت بیجینگ کانسترکشن


مقام چهارم : آقای علی اندجی گرمارود



مقام پنجم: مهندسین مشاور اثر



مقام ششم: مهندسین مشاور طرح و آمایش



مقام هفتم: مهندسین مشاور ابنیه نو اندیش



:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , سازه هاي عصر جدید , آسمان خراش , برج , ,
:: برچسب‌ها: طرح های برتر پروژه فاز 2 برج میلاد , معماری ,



رتبه چهارم مسابقه طراحی فاز دوم برج میلاد
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390
بازدید : 1974
نویسنده : MR ARC

مسابقه بین المللی طراحی فاز دوم برج میلاد شامل هتل و ساختمان اداری و تجاری در ایران برگزار شد. گروه معماری زاها حدید، رتبه نخست این مسابقه را کسب کرد و گروه طراحی ContemporArchitectUrban با مدیریت علی اندجی گرمارودی توانست رتبه چهارم این مسابقه را کسب کند.

 محل پروژه در مجاورت برج مخابراتی میلاد و در فضایی با زیربنای کل 300000 متر مربع واقع شده است. ایده اصلی در این طرح، کاهش ارتفاع و احترام به اهمیت و ارتفاع برج میلاد در سایت بود. در مقایسه با طرح های برنده دیگر، این پروژه دارای یک ساختار باهویت و فرمی خاص است. فرم این ساختمان از ساختار هرم الگوبرداری شده است.

 به منظور بهره گیری مناسب از روشنایی روز در فضاهای داخلی، فضاهای توخالی در مابین ساختمان ها با زاویه بندی ویژه طراحی شد. در طراحی این ساختمان از اصول طراحی پارامتریک نیز بهره گیری شده است.



تعامل با محیط نیز از اصول به کار رفته در پروسه طراحی بوده است. تیم طراحی این پروژه شامل: علی اندجی گرمارودی، امین منصفی، فرهاد خندان، صمد شهیدی و عسل رسولی است.

















:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , برج , دیزاین , دیزاین خارجی , ,
:: برچسب‌ها: رتبه چهارم مسابقه طراحی فاز دوم برج میلاد , معماری ,



بازدید : 1596
نویسنده : MR ARC

این خانه 4 در 4 از محدویت های معماری معمول عبور کرده است و فضایی زیبا برای زندگی فراهم کرده است.

به گزارش روزگار نو، این خانه در شهر پرجمعیت توکیو قرار گرفته است. "خانه کوچک" راه حل گروه معماری "یونمری" است تا بتوان در یک قطعه زمین کوچتر از یک اتاق خواب معمولی زندگی کرد.
 

 

این خانه چهار طبقه، دو اتاق خواب، یک اتاق نشمین، یک حمام، یک تراس و یک اتاق غذاخوری دارد.

 

ارتفاع این خانه ی خارق العاده تنها 9 متر است. این ساختمان، برجی مدرن است که هر طبقه توسط راه پله ی مارپچی به یکدیگر متصل شده است.

 

برای حفظ ارتفاع هر طبقه، تخته های چوبی ضخیم به عنوان کف و سقف هر طبقه عمل می کند.

 

 

فضای باز اطراف خانه اجازه می دهد که نور به داخل اتاق ها در هر طبقه بتابد.و تصور فضایی باز را به ما بدهد.


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: زندگی در خانه ای 4 در 4 و کوچکتر از یک اتاق خواب معمولی , معماری ,



هتل ملک التجار یزد
نوشته شده در یک شنبه 14 اسفند 1390
بازدید : 1937
نویسنده : MR ARC
هتل تاریخی ملک التجار به عنوان اولین هتل خشت خام در جهان شناخته شده است این خانه خشتی در حدود 300سال قبل در یکی از بازارهای مهم در بافت تاریخی شهر یزد ساخته شده است و متعلق به خاندان ملک التجار است.مدخل خانه به اسلوب روزگار خود دارای کوچه ای دراز و باریک با دیوارهای بسیار بلند میباشد وچهار نسل از این خاندان در آن زندگی کرده اند.خانه ملک التجار در دو طبقه وپبرامون حیاط مستطیل شکلی بنا شده است. از نظر تاریخ نگاری بنا تا پیش از این از گونه خانه¬های قاجاری در یزد شناخته میشد، ولی بر اساس کشفیات جدیدی که اخیرا در پی لایه برداری در حین مرمت از روی اندودهای حیاط بدست آمد تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه کشف شده تا عصر صفوی و به تاریخ 1106 ه.ق به عقب برگشته است و از این جهت از اهمیت بسیار زیادی در تاریخ نگاری بناها در شهر یزد و کلا در تاریخ معماری ایران برخوردار شده است.

ورود به عمارت از طریق سردر ودالان طویلی صورت می گیرد .حوضی کشیده در میانه حیاط واقع شده که در دوسوی آن دو باغچه کوچک قرار دارد ودر چهارسوی حیاط اتاقها و تالارهایی با پنجره های قدیمی بسیار دیدنی که به سوی حیاط گشوده می شوند قرار دارند واتاقها وتالارها در هر سوی حیاط برای فصل خاصی استفاده می شده اند. هم اکنون این هتل دارای شانزده اتاق دو تخته و چهار اتاق یک تخته و سه اتاق سه تخته است.

تزئینات داخلی بنا

از نظر تزئینات داخلی این بنا یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجاریه در یزد به شمار میرود.این خانه دارای تزئینات دل انگیز و روح نوازی است که نقاشی دیوارها با رنگهای طبیعی,راویزهای آبطلاکاری شده وطاقنماها از آن جمله است. نگارگر این تزئینات هنرمندی بوده است شیرازی و همچنان که مشهود است این بنا از حیث شیوه واسلوب کار ونقاشی های آن با نارنجستان شیراز همانند است.یکی از مهم ترین ویژگی های این هتل داشتن اتاقهای خاص میباشد که میتوان به اتاق آینه و اتاقهایی بانقاشی های بسیار زیبا و ماهرانه اشاره کرد که مرحوم ملک التجار این اتاقها را برای همسرانش توسط نقاشان شیرازی در حدود 200 سال پیش ساخته است .
 
 
 
 
 
 
 

:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , هتل , دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: هتل ملک التجار یزد , معماری ,



مسجد ساکرین در ترکیه
نوشته شده در یک شنبه 14 اسفند 1390
بازدید : 2095
نویسنده : MR ARC

اولین مسجدی که توسط یک زن طراحی و مهندسی شده، چندی پیش در شهر استانبول ترکیه افتتاح شد. نام این مسجد عظیم «ساکرین» (Sakirin) است. طرح و ساخت این مسجد زیبا و مجلل تنها یک سال به طول انجامید.

این اولین مسجد در سراسر جهان است که طراحی و مهندسی داخلی آن توسط یک زن صورت گرفته است. نام این خانم مهندس، «زینب فادیلی اوغلو» بوده و از اعضای جدید جامعه مهندسان زن است.

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: مسجد ساکرین در ترکیه , معماری ,



معماری ایرانی + عکس
نوشته شده در سه شنبه 9 اسفند 1390
بازدید : 1397
نویسنده : MR ARC

 

معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني

:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , ,
:: برچسب‌ها: معماری ایرانی , معماری ,



استفاده از عدد پی در ساخت تخت جمشید
نوشته شده در شنبه 6 اسفند 1390
بازدید : 1649
نویسنده : MR ARC

 

مهندسان هخامنشی راز استفاده از عدد پی (۱۴/۳ ) را دو هزار و 500 سال پیش کشف کرده بودند. آنها در ساخت سازه های سنگی و ستون های مجموعه تخت جمشید که دارای اشکال مخروطی است، از این عدد استفاده می کردند.
عدد پی ( ۳/۱۴)در علم ریاضیات از مجموعه اعداد طبیعی محسوب می شود. این عدد از تقسیم محیط دایره بر قطر آن به دست می آید. کشف عدد پی جزو مهمترین کشفیات در ریاضیات است. کارشناسان ریاضی هنوز نتوانسته اند زمان مشخصی برای شروع استفاده از این عدد پیش بینی کنند. عده زیادی، مصریان و برخی دیگر، یونانیان باستان را کاشفان این عدد می دانستند اما بررسی های جدید نشان می دهد هخامنشیان هم با این عدد آشنا بودند.
عبدالعظیم شاه کرمی متخصص سازه و ژئوفیزیک و مسئول بررسی های مهندسی در مجموعه تخت جمشید در این باره،‌ گفت: ?بررسی های کارشناسی که روی سازه های تخت جمشید به ویژه روی ستون های تخت جمشید و اشکال مخروطی انجام گرفته؛ نشان می دهد که هخامنشیان دو هزار و 500 سال پیش از دانشمندان ریاضی دان استفاده می کردند که به خوبی با ریاضیات محض و مهندسی آشنا بودند. آنان برای ساخت حجم های مخروطی راز عدد پی را شناسایی کرده بودند.
دقت و ظرافت در ساخت ستون های دایره ای تخت جمشید نشان می دهد که مهندسان این سازه عدد پی را تا چندین رقم اعشار محاسبه کرده بودند. شاه کرمی در این باره گفت: ?مهندسان هخامنشی ابتدا مقاطع دایره ای را به چندین بخش مساوی تقسیم می کردند. سپس در داخل هر قسمت تقسیم شده، هلالی معکوس را رسم می کردند. این کار آنها را قادر می ساخت که مقاطع بسیار دقیق ستون های دایره ای را به دست بیاورند. محاسبات اخیر، مهندسان سازه تخت جمشید را در محاسبه ارتفاع ستون ها، نحوه ساخت آنها،‌ فشاری که باید ستون ها تحمل کنند و توزیع تنش در مقاطع ستون ها یاری می کرد. این مهندسان برای به دست آوردن مقاطع دقیق ستون ها مجبور بودند عدد پی را تا چند رقم اعشار محاسبه کنند.هم اکنون دانشمندان در بزرگ ترین مراکز علمی و مهندسی جهان چون ناسا برای ساخت فضاپیماها و استفاده از اشکال مخروطی توانسته اند عدد پی را تا چند صد رقم اعشار حساب کنند. بر اساس متون تاریخ و ریاضیات نخستین کسی که توانست به طور دقیق عدد پی را محاسبه کند، ؟غیاث الدین محمد کاشانی بود. این دانشمند اسلامی عدد پی را تا چند رقم اعشاری محاسبه کرد. پس از او دانشمندانی چون پاسکال به محاسبه دقیق تر این عدد پرداختند. هم اکنون دانشمندان با استفاده از رایانه های بسیار پیشرفته به محاسبه این عدد می پردازند.
شاه کرمی با اشاره به این موضوع که در بخش های مختلف سازه تخت جمشید، مقاطع مخروطی شامل دایره، بیضی، و سهمی دیده می شود، گفت: به دست آوردن مساحت، محیط و ساخت سازه هایی با این اشکال هندسی بدون شناسایی راز عددپی و طرز استفاده از آن غیرممکن است.
داریوش هخامنشی بنیان گذار تخت جمشید در سال 521 پیش از میلاد دستور ساخت تخت جمشید را می دهد و تا سال 486 بسیاری از بناهای تخت جمشید را طرح ریزی یا بنیان گذاری می کند. این مجموعه باستانی شامل حصارها، کاخ ها،‌ بخش های خدماتی و مسکونی، نظام های مختلف آبرسانی و بخش های مختلف دیگری است.
مجموعه تخت جمشید مهمترین پایتخت مقاومت هخامنشی در استان فارس و در نزدیکی شهر شیراز جای گرفته است.


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , بناهاي سنتي , مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: استفاده از عدد پی در ساخت تخت جمشید , معماری ,



بازدید : 1960
نویسنده : MR ARC
آنچه در طراحی این پروژه مورد توجه و تاكید قراردارد، ایجاد یك مجتمع تجاری تخصصی صنعت ساختمان می باشد كه...
مجری : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان
كارفرما : شركت عمران وتجارت تیراژه

اهداف پروژه:
آنچه در طراحی این پروژه مورد توجه و تاكید قراردارد، ایجاد یك مجتمع تجاری تخصصی صنعت ساختمان می باشد كه بتواند كلیه مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان را در یك مجموعه جمع آوری نموده و در وقت و انرژی مشتریان به منظور تهیه كالاها و خدمات مورد نیاز خود در ارتباط با صنعت ساختمان صرفه جویی حاصل گردد.

توجه به اقلیم ، فرهنگ و معماری بومی منطقه ، مقررات ملی ساختمان و استانداردهای روز دنیا در عرصه معماری و ساختمان به گونه ای كه ساختمان مورد نظر هم به عنوان یك نماد شهری مطرح گردد. و هم در عرصه معماری داخلی یك اثر برجسته و ماندگار باشد كه با گذشت زمان كهنه نگردد.



داوران مسابقه :
داوران مسابقه به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشند:
1- دكتر داراب دیبا
2- دكتر اصغر ساعد سمیعی
3- دكترمحمود گلابچی



معیارهای ارزشیابی و داوری:
*خلاقیت و نوآوری در جهت خلق اثری متفاوت با ساختمانهای موجود و همسو با تحولات روز معماری با استفاده از احجام مناسب و بدیع.

*تاكید بر تقسیم مناسب و عرصه بندی بهینه فضاهای تجاری و عمومی بر اساس برنامه فیزیكی و روابط فضایی مناسب جهت سهولت دسترسی به فضاهای طبقات.

*تاكید بر معماری داخلی مجموعه و طراحی مناسب آن با توجه به ماهیت هر كدام از فضاهای پیش
بینی شده.

*برخورداری از فرمهای بدیع و طرحهای خلاقانه از نظر سیستمهای ساختمانی و سازه

*پاسخگویی مناسب به مسائل اقلیمی ، فرهنگ و معماری بومی با استفاده از روشهای نوین طراحی
و ساخت.

*توجه به تكنولوژی روز و مواد و مصالح نوین در صنعت ساختمان.

* توجه به مشخصه های اصلی معماری پایدار بر اساس معیارهای سیستم ارزیابی پایداری LEED



رتبه اول: گروه طراحی:آقایان علیرضا مهدی زاده،علی آل علی و خانم فاطمه فرمانفرمایی، تهران

رتبه دوم: آقای جعفر بزاز، تبریز

رتبه سوم: مهندسین مشاور حاجی زاده و همکاران، تهران



رتبه نخست:
علیرضا مهدی زاده حکاک ، علی آل علی و فاطمه فرمانفرمایی در مسابقه طراحی یک مرکز تجاری با زیربنای 10000مترمربع برای صنعت ساختمان استان گیلان، رتبه نخست را کسب کردند.

 آب و هوای معتدل، طبیعت زیبا و چشم اندازهای منحصر به فرد، از ویژگی های اصلی سایت می باشد .



با نگاهی از بیرون به ساختمان، به نظر میرسد که نیروهای نامرئی طبیعت در شکل گیری بنا نقش داشته و درواقع، پوشش ساختار را تغیر داده اند .

از یک طرف ما به دنبال کدهای ساختمانی ، مقررات ساخت و ساز و نهایتِ استفاده از ظرفیت زمین برای رسیدن به حد متناسب متر مربع هستیم ، و از سوی دیگر نیروهای مخرب و ناهنجار در کار هستند که هنر رقص این اثر را در هم میشکند و پوسته را شکل می دهد .

اتاق کنفرانس ، رستوران و دیگر امکانات در طبقه بالا در نظر گرفته شده اند تا با قسمت های تجاری تداخل نداشته باشند و همچنین از بهترین مناظر بهره ببرند .



به دنبال مقررات خروج اضطراری ، سه دسترسی عمودی جداگانه ( راه پله و آسانسور ) درنظر گرفته شده که شروع آن از طبقه بالا به مناطق امن است .

در داخل پله برقی به دسترسی عمودی به ویژه در بخش های تجاری کمک می کند . این ساختار از انتخاب های آگاهانه LEED و زیست محیطی از انرژی های سازگار با محیط زیست بهره مند شده ( با استفاده از طبیعی ترین تهویه و نور توسط پالایش نور و هوای تازه از طریق سقف و ارتفاع ) و همچنین انرژی تجدید پذیر ( با استفاده از پانل های خورشیدی ) ، طراحی یک سیستم برای جمع آوری فاضلاب و بازیافت آن برای استفاده مجدد و کیفیت هوا با توجه به وجود دو آتریوم برای نفوذ نور طبیعی. همچنین، از چوب به عنوان یک منبع تجدید پذیر برای پوستة دوم ساختمان برای جداسازی آب، هوا و صدا استفاده شده است.









 
 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معرفی رتبه اول مسابقه طراحی مجتمع تجاری صنعت ساختمان رشت , معماری ,



برج چرخان Turning Torso
نوشته شده در چهار شنبه 26 بهمن 1390
بازدید : 1872
نویسنده : MR ARC

:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , برج , ,
:: برچسب‌ها: برج چرخان Turning Torso , معماری ,



نورپردازی جالب در پل‌های اهواز
نوشته شده در دو شنبه 24 بهمن 1390
بازدید : 1663
نویسنده : MR ARC

با نورپردازی پلهای رودخانه کارون در اهواز، این روزها نمای این رودخانه از زیبایی مناسبی برخوردار شده و مردم از اینکه رودخانه کارون بعد از سالها می تواند الهام بخش زیبایی در شهر باشد خوشحال هستند.

به گزارش خبرنگار مهر از اهواز، واقعیت این است که به علت هشت سال جنگ تحمیلی اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان در بخش عمران شهری و ساخت و ساز از عقب ماندگی فراوانی در مقایسه با سایر شهرها برخوردار شدند به گونه ای که هرج و مرج بصری و ساختمانی در کالبد شهری اغلب شهرهای استان خوزستان به خصوص شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان دیده می شود.

بعد از پایان جنگ نیز وضع شهرهای استان خوزستان به علت سو مدیریتهای صورت گرفته تغییر چندانی که نکرد هیچ و به علت افزایش جمعیت و گسترش ساخت و سازهای بعضا بی مجوز و بی قاعده، شهرهای استان روز به روز به سمت از هم گسیختگی پیش رفتند که البته این وضع همچنان ادامه دارد.

در کنار تمام این موارد شهرهای استان خوزستان همواره از زیبایی بی بهره بودند زیرا اصولا کسی به فکر ایجاد این کار نبود و شهرداری‌های استان غالبا در فکر تامین حقوق نیروی انسانی، رنگ زدن جداول، جمع آوری زباله و رایزنی برای حفظ سمت خود بودند و دیگر مجالی برای ایجاد فضایی توام با زیبایی نبود به خصوص اینکه وجود رودخانه کارون که از وسط اغلب شهرهای استان خوزستان می گذشت نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود.


نورپردازی پل روگذر پیچ استادیوم

 

خوشبختانه در اهواز در یک سال گذشته حرکت‌های خوبی برای استفاده از ظرفیت رودخانه کارون به خصوص در بخش پل‌های آن صورت گرفته و هر چند مدت خبری از اجرای پروژه زیباسازی روی این رودخانه به گوش می رسید و اکنون وضع به گونه ای است که در اغلب پلهای این رودخانه نورپردازیهای مناسبی صورت گرفته که چشم هر بیننده ای را متوجه خود می کند.

 

در این میان نورپردازی پل غدیر اهواز که البته نام‌های دیگر همانند پل هشتم یا پل کابلی نیز دارد به طرز زیبایی در روزهای اخیر انجام شده و این پل که قرار بود در دهه فجر با حضور رئیس جمهور افتتاح شود هم اکنون با وجود عدم بهره برداری، از نورپردازی زیبایی برخوردار شده و مردم بعد از سال‌ها که تنها اسکلتی از این پل را می دیدند اکنون نمای زیبایی از این پل را که از آن به عنوان بزرگترین پل کابلی خارومیانه یاد می شود، شاهد هستند.

 

این پل که طولانی ترین پل کابلی کشور و خاورمیانه محسوب می شود توسط شهرداری اهواز برای تسهیل عبور و مرور درون شهری احداث و همزمان رنگ آمیزی و نورپردازی آن نیز به پایان رسید و شهروندان اهوازی این روزها شاهد نمادی زیبا بر روی رودخانه کارون هستند.

 

 

 


نورپردازی پل علی ابن مهزیار به صورت آبشار

 

پیش بینی می شود بهره برداری و نورپردازی این پل و سایر پل های کلانشهر اهواز می تواند باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.

 

محور اصلی پل عظیم قوس دار و کابلی اهواز که در واقع پل هشتم اهواز است  در نزدیکی هسته مرکزی شهر اهواز، در غرب رودخانه کارون و در منطقه امانیه قرار دارد. این پل دارای طول یک هزار و 14 متر طول است که به موجب وجود این ویژگی به طولانی ترین پل خاورمیانه ملقب شده است.

 

 
نورپردازی پل غدیر اهواز

 

این پل دارای دو رمپ گروهی شرقی و غربی به طول 372 متر، عرشه بتنی پل 325 متر، عرض کل پل 20 متر و 60 سانتی متر و عرض باند سواره رو 13 متر و 60 سانتی متر است. این پل در مراحل مختلف 30 هزار تن بتن ریزی شده است. برای نصب عرشه فلزی پل از پنج فروند جرثقیل و تجهیزات مدرن دریایی استفاده شده که رکورد بسیار بالایی را مهندسان بومی در سطح خاورمیانه برجای گذاشته اند.

 

مقدار کلی کابلهای نگهدارنده پل هشتم به میزان ۲۴۰ تن بوده و برنامه نصب آن در قالب ۳۲ ردیف به صورت جفت در طرفین پایه های پل اجرا شد و در هر طرف پایلون هشت ردیف کابل قرار می‌گیرد به طوری که در هر پایه دو کابل به عنوان نگهدارنده در نصب شد. این پروژه حدود 34 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

 

 

 


نورپردازی پل سفید اهواز

 

 

در همین خصوص مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز گفت: با دستور شهردار اهواز، نورپردازی پل هشتم قبل از افتتاح رسمی این پل انجام شد.

 

ارسلان شهنی افزود: از آنجایی که سازه این پل از نوع خاصی است، سعی کردیم در نورپردازی از رنگ سفید استفاده کنیم. چون این رنگ هم برجلوه پل در شب می افزاید و هم نمای معماری آن بر حرکت بالارونده پایه های پل و کابلها در شب را برجسته می کند.

 

 

 


نورپردازی پل پنجم اهواز

 

وی همچنین در خصوص تجهیزات نورپردازی پل هشتم تصریح کرد: برای نورپردازی پل هشتم حدود 96 عدد پروژکتور با کیفیت بالا از شرکت تکلومن خریداری شد که جزو مدرن ترین نورافکن های موجود دنیا به شمار می روند. این پروژکتورها تک لنز 600 وات با زاویه تابش متغیر از هفت تا 31 درجه و 150 متر پرتاب نورمفید هستند.

 

شهنی افزود: برای نورپردازی پل هشتم، 9 هزار متر کابل داخل پل به همراه دو تابلوی راه انداز و دو تابلوی فشار ضعیف در دو سوی پل نصب شده که بر این اساس نمای پل به دلیل ارتفاع از پل چهارم و پنجم، کاملا دیده می شود و انعکاس آن در رودخانه کارون باعث جلوه زیبایی در شب می شود.

 

 

 


نورپردازی پل غدیر اهواز


مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهرداری اهواز همچنین ادامه داد: تمرکز سازمان بر زیباسازی رودخانه کارون و نورپردازی پلهای چهارم، پنجم، هشتم و پل پیچ استادیوم است که با نورپردازی پنج تا از جزایر رودخانه کارون، امیدواریم تا عید نوروز، فضای زیبایی را برای بازدید شهروندان و میهمانان نوروزی فراهم کنیم.

شهنی گفت: عبور رودخانه کارون از مرکز شهر، پتانسیلی برای کارهایی مانند نورپردازی، آب نماهای رودخانه ای و استفاده بهینه از جزایر ایجاد کرده که موجب ارتقای کیفیت فضای ساحلی روخانه کارون حدفاصل پل هفتم تا پل پنجم و خلق شاهکار رنگ و نور در اهواز می شود.

وی گفت: پل هشتم الگوی نورپردازی است که توسط کارشناسان ایرانی صورت گرفته است

منبع : تابناک


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , پل , نور , ,
:: برچسب‌ها: نورپردازی جالب در پل‌های اهواز , معماری ,



هفت مسجد مسلمانان از عجایب منحصر به فرد جهان
نوشته شده در سه شنبه 18 بهمن 1390
بازدید : 1810
نویسنده : MR ARC



1. «مسجد الحرام» در مکه مکرمه ـ حجاز ؛

2. «مسجد الاقصی» در بیت المقدس ـ فلسطین ؛

3. «مسجد الحمراء» در گرانادا (غرناطه) ـ اسپانیا ؛

4. «مسجد امام خمینی» در اصفهان ـ ایران ؛

5. «مسجد آبی» در استانبول ـ ترکیه؛

6. «مسجد جامع» در دجینه ـ مالی ؛

7. «مسجد پادشاهی» در لاهور ـ پاکستان.


«المسجد الحرام» در شهر "مکه مکرمه" در کشور عربستان ـ قبله مسلمانان



نمایی دیگر از مسجد الحرام ؛ قلب جهان اسلام



«المسجد الاقصی» در شهر "قدس" در کشور فلسطین ـ قبله اول مسلمانان



نمای دیگری از مسجد الاقصی؛ معبدی مقدس در نزد همه ادیان ابراهیمی



«المسجد الحمراء» در شهر "گرانادا" در کشور اسپانیا ـ یادگاری از عظمت اسلام در اروپا



نمای دیگری از مسجد الحمراء ؛ غرناطه اندلس



«مسجد امام خمینی» در شهر "اصفهان" در کشور ایران ـ شکوه تلفیق معماری اسلامی و ایرانی



نمای دیگری از گنبد و گلدسته های مسجد امام خمینی اصفهان



«مسجد آبی» یا «بلو مسجد» در شهر "استانبول" در کشور ترکیه ـ خواهرخوانده ایاصوفیا



«مسجد جامع» یا «مسجد بزرگ» در شهر "دجینه" در کشور مالی ـ بزرگ‏ترین مسجد خشتی جهان



نمایی دیگر از مسجد جامع شهر دجینه



«مسجد پادشاهی» یا «پادشاهی مسجد» در شهر "لاهور" در کشور پاکستان ـ با آجرهای سرخرنگ


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: هفت مسجد مسلمانان از عجایب منحصر به فرد جهان , معماری ,



مسجد و کلیسای ایاصوفیا
نوشته شده در سه شنبه 18 بهمن 1390
بازدید : 1786
نویسنده : MR ARC
 
http://i1.trekearth.com/photos/11793/_igp5370aa.jpg
http://s1.picofile.com/file/6136349094/masjede_abi2.jpg
 
 
حاجیا صوفیا که به زبان یونانی به معنای حکیم مقدس است ،از مهمتریت بناهای مدهبی جهان برای ارتودکس ها است . به همین علت است که ایاصوفیا در زمره اولین مکان هایی قرار داردکه یونانیان هنگام ورود به استانبول از آن دیدن می کنند.                                                    ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) ماموریت یافتند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام‌ گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند.در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. این لوحه‌ها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری که به خط ابراهیم افندی نوشته شده بود، جایگزین گردید. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده‌است. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر می‌باشد که بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده‌است ،که حتما تحت تاثیر زیبایی آن قرار خواهید گرفت.
منبع: ویکیپدیا
 
 

:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , بناهاي سنتي , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: مسجد و کلیسای ایاصوفی , معماریا ,



ابشار پل سفید اهواز
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 1953
نویسنده : MR ARC


 


 


 


 


 


 


 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , تفريحي و ورزشي , پل , ,
:: برچسب‌ها: ابشار پل سفید اهواز , معماری ,



پل سفید اهواز در حال ساخت
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 1718
نویسنده : MR ARC



:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , پل , ,
:: برچسب‌ها: پل سفید اهواز در حال ساخت , معماری ,



Khorsand Office Block
نوشته شده در دو شنبه 3 بهمن 1390
بازدید : 3367
نویسنده : MR ARC

Khorsand Office Block, Tehran by Arsh Design Group

Iranian architects Arsh Studio design the Checker Box Office Complex

arsh_khorsand_00All images, graphics and information courtesy of Arsh Design Group; © by Arsh Design Group; See detailed credits at the end of this post
 

 

Arsh Design Group have provided us with this material on one of their current projects in Tehran. We share it with you on desMena:

Concepts behind the design of Checker Box Office Complex

City of Tehran is an absurd constructed landscape. Here, the conventional typology for achieving high density which is that of towers, is replaced by a completely different spatial strategy whereas density is achieved through massive deployment of a mid-rise building type; which is that of four to five storey pilottee apartment buildings.

 

The dominance of this type has yielded a some what absurd urban morphology whereas the exterior manifestation of the apartment buildings from a street point of view are limited to a single two-dimensional façade. Further more, due to particular dynamics of real state market whereas the price of land in Tehran has reached unbelievable milestone, the investors demand architects to design for a spatial scenario whereas maximum allowed envelope is built to maximize the profit return of the investment.

arsh_khorsand_02

The spatial ramifications of above mentioned morphology on one hand and the dynamics of the real state market on the other hand intensifies the importance of the façade design in the over all process of conception, development and implementation of buildings since [over]investment on this single façade is the way to make the building standout in its context as unique and for that matter architecturally attractive. Under such circumstances, the architect does not have that much of maneuver in volumetric composition and what is left at the end of the day for the architect is basically the main façade of the building with the maximum depth of 20 to 40 centimeters to be actually designed. So, for every project the concern is how can we design this envelope, or façade in a way that the project stands out instead of fitting in, in its immediate context?

arsh_khorsand_01

design strategies

(1) building the maximum allowed building envelop into sellable inhabitable space.
(2) providing design based variations that allow the building to stand out as a unique piece of engineering and artistic intervention in its spatial context,
(3) making sure that the adopted design strategies in spatial composition, proposed construction techniques and technologies and choice of materials are not compromising the financial reasonability/feasibility of the investment as a whole.
arsh_khorsand_03 With the above mentioned goals in mind the design strategies that have been incorporated in conception and development of the architectural scheme are as follows:
• Considering the exterior architectural surface or façade as a micro-section that needs to be architecturally developed as opposed to graphically composed
• Conceptualizing the architectural façade as an activated or animated Surface
• Conceptualizing the façade as a neutral yet animated surface that stands in contrast to the humdrum of adjacent urban facades each striving to stand out with some what an exhibitionist attitude
• Innovative construction techniques combined with choice of cheap materials

arsh_khorsand_05

arsh_khorsand_06

arsh_khorsand_07

arsh_khorsand_08

arsh_khorsand_09

arsh_khorsand_10

arsh_khorsand_12

arsh_khorsand_21

arsh_khorsand_20

arsh_khorsand_22

arsh_khorsand_23

Architects: Pantea Eslami, Rambod Ilkhani, Alireza Sherafati,Nashid Nabian,Sohail Qandili
Client : Abolghasem Nabian & associates
Structure: Behnam Nateghi
Electrical: Ali Piltan
Mechanical: Ali Ghanizadeh
Construction: Omran Kavir Company
Start Date: 2007
Completion Date: 2009
Total build area: 1400 m2
Photo: Arsh Design Group
Film: Dayereh Studio


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: Khorsand Office Block , معماری , architect ,