پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
راندو پرزانته اسکیس
نوشته شده در یک شنبه 9 آذر 1393
بازدید : 1786
نویسنده : MR ARC
راندو (Render)، به معنای تنظیم محصول نهایی یا
فرآورده (Product)، به گونه‌ای است که بتواند با مخاطب ارتباط درستی برقرار
نماید. قرار دادن فیگور انسانی و درخت در محل‌های مشخص برای نشان دادن مقیاس نما یا مقطع، ترسیم مبلمان معماری و یا شهری یا استفاده از نوشتار برای معرفی بخش‌های مختلف پلان، گذاشتن سایه در نما و مقطع برای نشان دادن پیش آمدگی‌ها و تو رفتگی‌های آن و ترسیم بافت مصالح در نما و مقطع از عمده‌ترین کارهایی است که در راندو معماری و طراحی شهری مطرح می‌شود و کتاب‌هایی نیز که در این زمینه از نویسندگان خارجی به چاپ رسیده است به روشنی وظیفه راندو در طراحی معماری و طراحی شهری را به نمایش می‌گذارد.

پرزانته (Presentation)، ویرایش‌های نهایی است که برای ارائه کاری چشم نواز به مخاطب بر روی آن انجام می‌شود. چگونگی رنگ
آمیزی، چیدمان عناصر درون شیت و برقراری رابطه میان این عناصر از عمده‌ترین
موضوعاتی است که در پرزانته کار معماری و شهری مورد توجه قرار می‌گیرد.


کروکی (Croquis)، به معنای ترسیم سریع و فی‌البداهه‌ای از یک مدل زنده است. این مدل خواه طبیعت باشد، خواه انسان و
خواه یک بنای معماری باشد و یا یک فضای شهری. البته منظور از زنده این نیست که مدل حتماً جاندار و در حال حرکت باشد بلکه منظور آن است که مدل دارای نمود بیرونی باشد و تنها در ذهن طراح جا نداشته باشد. ویژگی مهم کروکی آن است که در زمان کمی زده می‌شود و بعدها در منزل یا کارگاه با فرصت کافی می‌توان جزئیات آن را تکمیل کرد.
کروکی زدن با دو هدف عمده انجام می‌گیرد: هدف اول ذخیره کردن زمان و هدف دوم، تمرکز کردن بر عناصر اصلی و مهم موضوع است.


اسکیس‌ (Sketch)، به معنای بیان سریع ایده یا نگاهی است که یک طراح نسبت به موضوعی که به او ارجاع شده، دارد. هدف از ارائه اسکیس آن است که پیش از آنکه کار کامل و تمام شده از سوی طراح به کارفرما تحویل شود،پیش نویسی که پیشنهادات طراح در آن نشان داده شده ارائه گردد و در صورت موافقت کارفرما
با آن، کار با همان مشخصات ادامه یافته و به وسیله طراح نهایی گردد.


کروکی تا چه اندازه در اسکیس معماری و طراحی شهری
نقش دارد؟

همانگونه که در تعاریف آورده شده دیده می‌شود، تفاوت بین کروکی و اسکیس در آن است که در کروکی توانمندی‌های دست طراح مورد توجه قرار دارد و در اسکیس
توانمندی‌های ذهن طراح. اما سئوالی که برای بسیاری از دانشجویان مطرح
می‌شود آن است که در آزمون اسکیس کارشناسی ارشد کدام یک از توانمندی‌های بالا مورد نیاز است. در پاسخ به این سئوال باید گفت که آزمون اسکیس با هدف انتخاب توانمندترین دانشجویان، از میان دانشجویان شرکت کننده در آزمون، از سوی طراحان  ومصححان کنکور برگزار می‌شود. بنابراین دانشجویان باید کوشش کنند تا در تمام زمینه‌ها، توانایی‌های خود را افزایش دهند به گونه‌ای که هم بتوانند ذهن خوبی برای تولید ایده‌های قوی داشته باشند و هم بتوانند ایده‌های خود را با ترسیمات مناسب به نمایش بگذارند و هم در پایان با پرداخت چشم نواز و زیبا، کار خود را به پایان برسانند.


ترکیب بندی شیت چه اهمیتی در اسکیس معماری و طراحی شهری
  دارد؟

تردیدی نیست که در ارائه یک محصول (Product)، چگونگی بسته بندی آن در میزان جلب نظر مخاطب نقش مهمی دارد اما این به معنای آن نیست که بسته بندی
خوب، همه‌چیز یک محصول باشد. یک محصول همانگونه که باید ویژگی‌های دیگری نیز
داشته باشد، با بسته بندی زیبا می‌تواند در میان رقیبان خود جایگاه ویژه‌ای پیدا کند
اما اگر این محصول به لحاظ محتوایی دارای کیفیت چندانی نباشد و توقعات مخاطب را
برآورده نکند ممکن است برای همیشه سبب شود که محصولات دیگر آن کارخانه نیز علی‌رغم کیفیت بالایشان مورد استقبال قرار نگیرند.با توجه به اینکه تصحیح شیت‌های آزمون به صورت چند مرحله‌ای انجام می‌گیرد، شیت بندی و پرزانته خوب می‌تواند کمک خوبی باشد تا کار از مرحله اول قضاوت عبور کند اما اگر در مراحل بعدی، که با دقت بیشتری به بررسی محتوای شیت‌های آزمون پرداخته می‌شود، شیت ارائه شده نتواند از جنبه محتوایی و فرآیند مورد نظر مصححان پاسخ قانع کننده‌ای ارائه کند از راهیابی به مراحل بالاتر قضاوت باز می‌ماند. البته نباید فراموش کرد که طراحان و مصححان آزمون از استادان برجسته معماری و شهرسازی کشور هستند و به قدری در این زمینه تجربه دارند که با یک نگاه، کار با محتوا را از کار بی‌محتوا تشخیص می‌دهند. بنابراین گرچه ممکن است با رنگ و لعاب و شیت بندی خوب بتوان یک دانشجوی تازه وارد رشته معماری و شهرسازی را فریب داد، اما نمی‌توان این استادان را که هزاران شیت چشم نواز در طول کار حرفه‌ای خود دیده‌اند، فریب داد.


چگونه می‌توان به یک ترکیب بندی درست در شیت رسید؟

ترکیب بندی درست از یک ذهن منظم بر می‌آید و کسی که ذهن آشفته‌ای داشته باشد، نمی‌تواند به ترکیب بندی مناسبی در شیت دست پیدا کند. بنابراین شرط
دستیابی به یک شیت بندی درست، در درجه اول رسیدن به ذهنی منظم و در درجه
دوم تمرین زیاد است. در عالم واقعیت چیزی به نام قانون شیت بندی وجود ندارد و بخش زیادی از مطالبی که در این زمینه گفته می‌شود، بیشتر برای بازار گرمی و جلب مشتری است. یک شیت بندی زمانی زیبا است که از ذهن خود طراح و متناسب با آن طرح درآمده باشد و مانند سایر بخش‌های طرح، امضای او را در پس پرده خود داشته باشد. قواعدی که امروزه با نام قواعد شیت بندی ارائه می‌شود به همان اندازه بی‌بنیاد هستند که بگوییم بسته بندی یک محصول، دارای قواعد مشخصی است و هر کارخانه‌ای که آن محصول را تولید می‌کند باید حتماً از آن بسته بندی استاندارد استفده کند. این موضوع نیز که ما می‌بینیم مثلاً تمام پنیرهایی که در بازار وجود دارند در شکل، اندازه و حتی رنگ بسته بندی شبیه به هم هستند بیشتر ناشی از عدم اعتماد به نفس کارخانه‌دار در ارائه محصول خود، با بسته بندی مخصوص به خود و همچنین ناتوانی از ارائه یک بسته بندی جذاب می‌باشد. در چنین شرایطی است که آن کارخانه‌دار با نگاهی فرصت‌طلبانه به مارکی که دربازار معروف است می‌کوشد با شبیه سازی آن مارک، بخشی از این بازار را در اختیار خود بگیرد.

 

منبع:http://hadi-1219.blogfa.com


:: موضوعات مرتبط: طراحی , راندو , ,
:: برچسب‌ها: راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , راندو پرزانته اسکیس , ,



دانلود 12 طرح راندو یک زمینه
نوشته شده در چهار شنبه 22 شهريور 1391
بازدید : 3599
نویسنده : MR ARC

 
 

 

در فرمت تصویری (jpg)

 

لینک دانلود


:: موضوعات مرتبط: دانلود كتاب , طراحی , راندو , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , دانلود 12 طرح راندو یک زمینه ,



نوشته شده در پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391
بازدید : 2142
نویسنده : MR ARC

 

۱- در یک شیت همه اجزا باید خوانا باشند

نباید به خاطر گرافیک شیت اطلاعات فنی شیت صدمه ببیند .مثلا یک نمای فنی نباید در شیت میان درخت و آسمان گم شود فقط به خاطر اینکه از لحاظ گرافیکی زیبا شود ! اطلاعات شیت باید واضح و روشن به همراه گرافیک زیبا باشند . و اطلاعات نباید فدای گرافیک شوند …

 

۲- کلاژ کردن اجزای شیت بدون گرافیک هدفمند ممنوع .

اگر زمانی مجبور بودیم اجزای مختلف را بر روی کاغذی جدا ترسیم کنیم و بعد روی شیت اصلی بچسبانیم باید با تکنیک های خاص اجزای شیت را جوری به هم پیوسته نمایش داد که نتوان هیچیک از اجزای شیت را برداشت یا جابجا کرد.

۳- تا جایی که امکان دارد در شیت معماری کادر بندی (مانند شیت های نقش های فنی

شهرداری) دور شیت استفاده نشود !!

۴- شیت بندی خود به معنای پرزانته کار است و تنها ده درصد کل شیت را با رنگ راندو

بپوشانیم .

۵- نباید در یک شیت زیاد از نوشته استفاده کرد .

در حقیقت معماری را با نوشته زیاد توضیح داد . خود معماری باید گویا باشد. اگر کاری را تحلیل میکنیم باید تا جایی که امکان دارد از بیان گرافیکی گویا استفاده کنیم .

۶- اطراف پرسپکتیوهای شیت باید در حد مسیر پیاده و سواره و چگونگی دسترسی ها

طراحی شود. اطراف پرسپکتیو ها نباید خالی بماند.

 

۷- در شیت نباید اجزای تکراری داشته باشیم مگر در شرایطی که روی یک جزء بخواهیم چند

تحلیل متفاوت داشته باشیم.

۸- اگر در شیت چند تا پلان داشته باشیم ، نباید آنها را نزدیک هم ترسیم کنیم.

 

اگر پلان ها را نزدیک هم ترسیم کنیم و به اندازه کافی فضا بین آنها نباشد ممکن است به راحتی نتوان آنها را از هم تفکیک کرد . میتوان در فاصله بین پلان ها یک نما یا یک مقطع مرتبط با پلان قرار داد .

۹- اگر در شیت چند مقطع و ننما داشته باشیم باید آنها را با نظمی خاص و مرتب در شیت

قرار دهیم .

مثلا همه مقطع ها و نماها در یک ستون زیر هم و یا همگی بر روی یک خط برش زمین قرار گیرند.

۱۰- شیت باید تعادل داشته باشد و پویا باشد .

۱۱- اگر قصد راندو کردن اجزای شیت را داریم ، اول کل اجزا را ترسیم کنیم و سپس با رنگ

راندو کنیم .

با ترسیم همزمان اجزای شیت و راندوی آن ممکن است همه اجزا را رنگ پر کرده و نهایتا شیت زیر رنگ ها نابود شود!

 برگرفته از:http://architect-69.blogfa.com/post/12


:: موضوعات مرتبط: طراحی , راندو , ,
:: برچسب‌ها: شیت بندی (پرزانته کردن) , معماری , معمار ,



چند نمونه راندو
نوشته شده در سه شنبه 25 بهمن 1390
بازدید : 2799
نویسنده : MR ARC


[تصویر: 13155661831.jpg]

[تصویر: 13155661832.jpg]

[تصویر: 13155661833.jpg]

[تصویر: 13155661834.jpg]

[تصویر: 13155661835.jpg]



:: موضوعات مرتبط: طراحی , راندو , ,
:: برچسب‌ها: راندو , معماری ,



صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد