پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
۳موقیعت که نباید تدریس کنیم
نوشته شده در جمعه 29 آبان 1394
بازدید : 1096
نویسنده : MR ARC

موقیعت که نباید تدریس کنیم

 

لطفا چند لحظه خودتان را جای دانش آموزان و یا دانشجویان بگذارید.

معلم یا استادی دارید که سر کلاس می آید و بدون اینکه شرایط شما را درک کند شروع به تدریس می کند.شما انگیزه ندارید ، استرس داریدو یا شاید  گرسنه هستید و لی استاد بدون توجه به این موارد در حال تدریس است . آیا شما در این حالت چیزی یاد می گیرید؟

چقدر خوب است که قبل از تدریس این سوال اساسی را از خودمان بپرسیم که

[highlight background=”” color=””]آیا ما همیشه  و در همه ی مواقع باید در کلاس تدریس کنیم؟ [/highlight]

خب واضح است که جواب این سوال “خیر” است .

مواقعی وجود دارد که تدریس ما هیچ فایده ای ندارد و می توانیم بگویم داریم زور الکی می زنیم (پیشنهاد می شود مقاله ی برای تدریس زور الکی نزنید را مطالعه کنید)

 

در این مقاله ۳ موقیعت که نباید تدریس کنیم آورده شده است.

۱-قبل از امتحان

ارزشیابی تکوینی به ما می گوید که به مرور و در طی سال تحصیلی از دانش آموزان امتحان بگیریم. این کار بسیار خوبی است که ساعتی از کلاس و تدریس را به برگزاری امتحان و پرسش اختصاص دهیم. یک رسم که تقریبا همه جا جاافتاده این است که اگر امتحان ۳۰ دقیقه وقت بگیرد و وقت کلاس یک ساعت نیم باشد، معلمان ترجیح میدهند که امتحان را در نیم ساعت آخر کلاس برگزار کنند . خب تا اینجای کار همه چیز خوب بود پس مشکل کجاست؟ مسئله این است که ما در زمان قبل از امتحان چه کاری انجام میدهیم؟

تدریس در این زمان اصلا پیشنهاد نمی شود. زیرا دانش آموزان استرس قبل از امتحان دارند و به جای اینکه به درس جدید گوش دهند فکرشان معطوف به مطالب امتحان است. مطمئنا در کلاسی که توجه دانش آموزان با ما همراه نباشد ما موفقیتی در تدریس نخواهیم داشت. و از همه عجیب تر اینکه حتی اگر در ساعتی بعد از کلاس شما هم یک امتحان سخت باشد، بازهم تا حدود زیادی در کیفیت تدریس شما تاثیر گذار خواهد بود.

اما چاره چیست؟ و بهترین کار در مدتی قبل از شروع امتحان چیست؟

این که چه کاری بهترین است ، بستگی به روش تدریس شما ، سن مخاطب ، اهمیت آزمون و … دارد اما در ادامه پیشنهادیی مطرح می شود که شما می توانید به فراخور شرایط به برخی از آنها عمل کنید:

  • جلسه ی رفع اشکال راه بیاندازید و ازدانش آموزان بخواهید که سوالاتی که در ذهن دارند را بپرسند. چون قبلا مطالعه عمیقی انجام داده اند معمولا در این مواقع سوالات خوبی می پرسند.شاید برخی از دانش آموزان برای اولین بار مطالب درسی شما را مرور کرده اند پس فرصت مناسبی است که اجازه دهید کمی آموخته های خود را به چالش بکشند و برای پرسش هایی که در ذهنشان به وجود آمده جوابی پیدا کنند.
  • استرس امتحان را کاهش دهید. شما می توانید با گرفتن امتحان های زیاد و ساده با این مشکل مقابله کنید آنقدر این کار را انجام دهید که امتحان برای دانش آموزان امری طبیعی شود. البته کاهش استرس امتحان، مبحث  مفصلی است و مقاله ای  در این  رابطه  نوشته خواهد شد  .(از طریق ایمیل به اعضای سایت روش تدریس اطلاع رسانی می شود)
  • ابتدا امتحان را برگزار کنید،اگر فرصت کافی و جود داشت کمی در رابطه با همان امتحان صحبت کنید مثلا جواب سوال های سخت را بگویید تا جو به حالت عادی برگردد بعد تدریس را شروع کنید.

۲-وقتی دانش آموزان گرسنه هستند

برای یک تدریس خوب لازم است  تا قبل از هرچیز نیازهای حیاتی  مخاطبان رفع شده باشد. اگر حس کردید که عموم مخاطبان شما گرسنه هستند اصلا تدریس را شروع نکنید.

اما چاره چیست؟

در مقاله ای با عنوان   تدریس برای دانش آموزان گرسنه    به صورت مفصل در این رابطه بحث شده است که پیشنهاد می کنم آن را مطالعه بفرمایید.

 

 

 

۳- کلاس هایی که مستقیم بعد از ناهار هستند

در دوران دانشجویی یکی از کلاس های ما در روز چهارشنبه  هر هفته مستقیما بعد از ناهار تشکیل می شد . اتفاقا برنامه ی غذایی در روز های چهار شنبه چلوکباب به همراه ماست و دوغ بود(آن زمان وضع تغذیه دانشجویان بهتر بود) این ترکیب درست مانند یک معجون خواب آور عمل می کرد. من زود تر از دیگران خودم را به کلاس می رساندم و در گوشه ای دنج ، به همراه لالایی صدای استاد به خوابی عمیق فرو می رفتم . قبل از آن هم به همکلاسی ها می گفتم ” هر وقت رسیدیم من را بیدار کنید” . یعنی کلاس که تمام شد  من را خبر کنید

خب در این چنین مواقعی اگر ضعف در تدریس با این حالت خمودگی ناشی از تغذیه همراه شود . مطمئنا نتیجه ای جز داستان بالا را در پی نخواهد داشت.

اما چاره چیست؟

  • اگر تدریس شما حالت تئوری و عملی دارد سعی کنید در ساعت بعد از ناهار درس های عملی را انجام دهید.
  • هرگز از روش تدریس سخنرانی در چنین مواقعی استفاده نکنید.
  • همان ابتدای سال که برنامه کلاس مشخص می شود با اصرار و پافشاری این ساعت کلاسی را قبول نکنید. شما در این مواقع نیاز دارید تا با قسمت آموزش یا دفتر چانه زنی کنید. معمولا اصرار و پافشاری جواب می دهد و از شر این ساعت بد برای تدریس ،خلاص می شوید

 

در درس اول دوره ی رایگان سایت روش تدریس هم مطالبی برای تدریس نکردن در شرایط خاص گفته شده است شما می توانید در گوشه ی بالای سمت راست همین صفحه نام و ایمیل خود را وارد کنید تا این فایل های صوتی به ایمیل شما ارسال شود.

 http://raveshtadris.com

 


:: موضوعات مرتبط: روش تدریس , ,
:: برچسب‌ها: ۳موقیعت که نباید تدریس کنیم ,



فن بیان در تدریس
نوشته شده در جمعه 29 آبان 1394
بازدید : 1034
نویسنده : MR ARC

فن بیان در تدریس.

اگر مدرس هستید ، میدانید که فن بیان در تدریس چقدر بر کیفتیت تدریس ، تاثیر گذار است. هرچند که این روز ها خیلی مد شده که روش تدریس سخنرانی مورد حمله قرار می گیرد، ولی اگر از روش تدریس سخنرانی به خوبی استفاده شود و بهتر بگویم اگر فن بیان خوبی داشته باشیم ، همین روش قدیمی، در بسیاری از مواقع موثر خواهد بود.همانطور که در گفتگویی که با خانم ایزابل ملون داشتم ایشان بر این نکته تاکید کردند و گفتند درمدارس فرانسه به دانش آموزان فن بیان آموزش داده می شود.

در رابطه با فن بیان در تدریس و  تکنیک ها و تمرین های بسیار زیادی وجود دارد.در این مقاله چند تکنیک کاربردی گفته خواهد شد تا شما بتوانید فن بیان خودتان را در تدریس قوی تر کنید و در نتیجه بهترین بازدهی را داشته باشید.

چطور شمرده صحبت کنیم؟

معلمانی را دیده ام که خیلی تند صحبت می کنند. آنقدر تند که دانش آموزان آنها در کلاس واقعا کلافه می شوند. چون در صدی از صحبت های معلم خود را متوجه نمی شوند. این افراد شاید همه ی ویژگی های یک معلم خوب را داشته باشند ولی همین عامل به شدت کیفیت تدریس آنها را زیر سوال می برد.و از جذابیت آنان را به شدت می کاهد.

بسیاری از ما این مشکل را داریم . اما جالب است بدانید که تند صحبت کردن با انجام چند تمرین فن بیان،  که بسیار کاربردی هم هستند تصحیح خواهد شد و ما نتیجه خواهیم گرفت.

یکی از بهترین تمرین ها، تمرین خودکار است.این که انتهای خودکار را بین دو دندان جلویی خود قرار دهیم و شروع کنیم به صحبت کردن و روزانه در چند نویت ۳ دقیقه ای این کار را انجام دهیم. با این تمرین تا حد زیادی از سرعت کلمات ما کاسته می شود وبسیار شمرده تر صحبت خواهیم کرد.

باتمرین خودکار شما در حقیقت به لب های خود این تمرین را می دهید که کمی آهسته تر و البته بیشتر بازو بسته شود و از همین طریق خیلی بهتر و واضح تر صحبت خواهید کرد.

پس امیدوارم این تمرین بسیار اثربخش را فراموش نکنید و در برنامه روزانه خود چند مرتبه این تمرین را انجام دهید.

جادوی انرژی در سخنرانی

شما باید بدانید که هیجان ابزار شما در کلاس است.اگر فن بیان خود به هنگام تدریس هیجان و انرژی مثبت نداشته باشید، خیلی عقب هستید و مخاطبان شما چون انرژی مثبتی از شما دریافت نخواهند کرد نتیجه ی خوبی نخواهید گرفت.

برای اینکه با انرژی صحبت کنیم چند کار را باید در دستور کار خود قرار دهیم :

  1. تمرین خودکار که قبلا به آن اشاره شد را به خوبی انجام دهیم
  2. سعی کنیم تا حد ممکن روی صندلی ننشینید و به صورت ایستاده و درحال حرکت صحبت کنید.
  3. کمی بلند صحبت کنید.انجام دادن تمرینات تنفسی به شما کمک می کند که بسیار واضح تر و رساتر صحبت کنیدs_amazed_man
  4. به هنگام صحبت لب ها را کاملا از هم باز کنید و به اصطلاح غنچه صحبت نکنید. تمرین مربوط به این صورت است که حروف  آ – اَ- اِ-ای-او  را پشت سرهم تکرار کنید و درهنگام گفتن این صدا ها دهان را تا آنجا که جا دارد باز کنید (اگر کمی هم درد حس کردید اشکالی ندارد به دلیل ضعف ماهیچه های صورت شماست ولی لطفا زیادی روی خودتان فشار نیاورید ممکن است فک شما آسیب ببیند!)

 

 

 

آنچه گفته شد برداشتی آزاد از کتاب “جعبه ابزار سخنرانی” نوشته ی دوست خوبم محمد پیام بهرام پور بود.

ایشان  دروه ی رایگان آموزش فن بیان برگزار می کنند. من از این دوره خیلی استفاده کردم و به همه ی شما عزیزان توصیه میکنم که در این دوره شرکت کنید.

با کلیک بر روی کلمه ی فن بیان می توانید در دوره ی رایگان فن بیان شرکت کنید.

 

http://raveshtadris.com


:: موضوعات مرتبط: روش تدریس , ,
:: برچسب‌ها: فن بیان در تدریس ,



عوامل تقلب در امتحان
نوشته شده در جمعه 29 آبان 1394
بازدید : 1082
نویسنده : MR ARC

هرکی سرش برگرده ، برگش رو پاره می‌کنم و نمره‌ی اون رو صفرمی دم”

این فریاد یک مراقب امتحان است که نمی‌خواهد کسی تقلب کند.

از من می‌پرسند چگونه مانع تقلب دانش آموزان و دانشجویان در زمان امتحان شویم؟

اما قبل از اینکه به پاسخ این پرسش بپردازیم باید ببینیم اصلاً چرا تقلب به وجود می‌آید و بعد بدانیم دانش آموزان چگونه تقلب می‌کنند و بعد برویم به سراغ ممانعت از تقلب در امتحان. هرچند اگر ما عوامل تقلب و روش‌های آن را بشناسیم به‌صورت خودکار راهی برای مقابله با آن پیدا خواهیم کرد.

این مقاله را به سه قسمت تقسیم کرده‌ام که در اینجا عوامل تقلب در امتحان بررسی می‌شود و مقالات بعدی در سایت روش تدریس قرار خواهد گرفت.

  1. عوامل تقلب
  2. ۳۰ روش تقلب در امتحان 
  3. چگونه مانع تقلب در سر جلسه‌ی امتحان شویم

 

[highlight background=”” color=””]عوامل تقلب در امتحان[/highlight]

۱-نمره گرایی بیش‌ازحد

وقتی همه‌چیز به نمره ختم می‌شود ، وقتی نشانه‌ی هوش ، اخلاق، جایگاه اجتماعی در مدرسه، مهارت‌های فردی و … فقط نمره است، پس نمره خیلی باارزش می‌شود. نمره می‌شود یک گنج که برای به دستان آوردن آن باید مثل دزدان دریایی دست به هر کاری زد. حتی تقلب و ضایع کردن حق دیگران. یادگیری مهم است نه نمره . نمره فقط به فقط یک ملاک سنجش یادگیری است که هیچ‌وقت به‌صورت صد در صد یادگیری را نشان نمی‌دهد.پس دانش آموزان و دانشجویان باید بدانند که نمره چیز مهمی است ولی همه‌چیز نیست.

۲-نداشتن انگیزه برای یادگیری

در بیشتر مقالات سایت روش تدریس به این نکته اشاره‌کرده‌ام که یاددادن به آدم‌های بی‌انگیزه مثل دمیدن بر زغال‌های خاموش است . روش‌های ایجاد انگیزه را در “مقاله‌ی کبریت‌هایی برای شعله‌ور کردن انگیزه در مخاطبان ” گفته‌ام. وقتی انگیزه یادگیری نباشد پس یادگیری نیست ، بدون یادگیری که نمی‌شود در امتحان نمره‌ی خوب به دست آورد پس تنها گزینه‌ی پیش رو کسب نمره با تقلب در امتحان است.

۳-امتحان‌های خیلی سخت

برخی از اساتید و معلمان به دلایلی عجیب امتحان‌های خیلی سخت می‌گیرند . حتی چیزهایی در آزمون از دانش آموزان می‌خواهند که اصلاً نگفته‌اند و یا هیچ تأکیدی بر آن نکرده‌اند. توضیح این افراد این است که “ما نگفتیم، ولی خودتان باید می‌خواندید.” این اشتباه است . ما باید چیزی را مورد آزمون قرار دهیم که قرار بوده دانش آموزان یاد بگیرند. به نظر من چنین معلمانی یا دارند کم‌کاری می‌کنند یا می‌خواهند خودشان را خیلی مهم ، دانا و حرفه‌ای جلوه دهند. البته بعضی مواقع در کلاس‌هایی که همه سطح بسیار بالایی دارند می‌توان این کار را انجام داد . یعنی در یک امتحان بیست نمره‌ای ، یک نمره یا نیم نمره از جایی سؤال آورد که فقط دانش آموزان خیلی زرنگ به آن دقت می‌کنند. اما اگر قرار باشد حجم زیادی از سوا لات از نوع سوا لات حاشیه‌ای باشند روایی آزمون ما از بین خواهد رفت. (روایی یعنی : آزمون آن چیزی را اندازه‌گیری کند که ما می‌خواهیم نه چیز دیگری را)

۴-عادت کردن به تقلب

برخی از دانش آموزان به تقلب عادت کرده‌اند . حتی شما اگر بهترین تدریس را هم داشته باشید و دانش آموز هم همه‌چیز را یاد داشته باشد، اما بازهم دوست دارد تقلب کند. یعنی از تقلب کردن لذت می‌برد. این حالت را در دانش آموزان زرنگ و درس‌خوان هم می‌توان مشاهده کرد. به گفته‌ی امام علی (ع) : انسان به هر چیزی که از آن منع شود حریص‌تر می‌شود. شاید یکی از دلایل لذت بردن از تقلب ، همین ممنوع بودن آن باشد. یادم می‌آید در دوره‌ی دبیرستان یکی از بهترین دوستانم به نام جواد که شاگرداول هم بود به‌شدت به تقلب علاقه داشت. یک‌بار قبل از امتحان فیزیک از او خواستم که سؤالی را برای من توضیح دهد و خیلی خوب این کار را انجام داد. اتفاقاً امتحان فیزیک  خیلی ساده بود و سؤال آخر،همان سؤالی بود که من پرسیده بودم. ولی سر جلسه‌ی امتحان دیدم جواد با صدای آهسته صدا می‌زند ” محمد ، محمد سؤال آخر چی میشه؟”  راستش با تعجب جواب را به او گفتم. بعد از امتحان از او پرسیدم: ” جواد واقعاً سؤال آخر رو بلد نبودی؟”  گفت راستش حوصله‌ی فکر کردن نداشتم و چون تو این امتحان تقلب نکرده بودم کلاً حالم گرفته بود. آن امتحان را هردوی ما بیست گرفتیم (جواد اکنون یک‌چشم پزشک بسیار موفق شده است.)

۵-عادی شدن تقلب

متأسفانه تقلب کردن بدجوری در فرهنگ دانش آموزان و دانشجویان ما ریشه دوانیده است. بهتر بگویم تقلب یک فرهنگ شده است. حتی در برخی از گروه‌های دانش‌آموزی کسی که تقلب نکند و تقلب نرساند بی‌فرهنگ است.و فرد متقلب به خودش افتخار می‌کند. به نظر من چون در مدارس ما هیجان‌های مفید خیلی کم‌رنگ است ،دانش آموزان برای خلق هیجان و لذت بردن دست به چنین کارهایی می‌زنند . پس اگر هیجان‌ها ، لذت‌ها، و شادی‌های درست در مدرسه وجود داشته باشد . مقداری از میزان تقلب‌ها کاسته می‌شود

۶-درس‌های به‌دردنخور

اگر افراد حس کنند که آنچه می‌آموزند به درد زندگی واقعی آن‌ها نمی‌خورد خیلی راحت از یادگیری آن صرف‌نظر می‌کنند و ترجیح می‌دهند نمره‌ی آن درس را از طریق تقلب کسب کنند.

۷-تنفر از استاد یا معلم

وای به‌روزی که دانش آموزان از معلم خود متنفر باشند. دلیل این تنفر هرچه باشد باعث می‌شود تا یادگیری آن درس با مشکل مواجه شود. و یاد نگرفتن عاملی برای تقلب است. جالب اینجاست که حتی اگر یادگیری هم اتفاق بیافتد بازهم عده‌ای برای لجبازی با معلم خود تقلب می‌کنند. در مقاله ی معلمان جذاب گفته شده که چگونه می توان محبوب دانش آموزان شد.

۸-دانش آموزان درس نخوان

در هر محیطی مخاطبینی پیدا می‌شوند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند و کار کردن و آموزش دادن به آن‌ها واقعاً سخت است. یعنی به‌اندازه‌ی یک کلاس چهل‌نفره انرژی می‌برند. راستش برای این افراد که هیچ علاقه‌ای به درس خواندن ندارند پیشنهادی خاص دارم . پیشنهادی که گفتنش خیلی جرات می‌خواهد.پیشنهاد من این است که این افراد عمر خود را با درس خواندن تلف نکنند. این‌ها شاید مهارت‌های دیگری داشته باشند که بتوانند خیلی زودتر از همکلاسی‌هایشان به موفقیت برسند. جالب است بدایند برخی از نوابغ جزو همین گروه از دانش آموزان بوده‌اند.(خواهش می‌کنم فعلاً این پیشنهاد را از من نشنیده بگیرید چون اگر نتوانید خانواده و سایر همکاران را متقاعد کنید احتمالاً به شما تهمت‌های وحشت ناکی خواهند زد.)

۹-جو رقابتی شدید

این هم مثل مورد اول است . یعنی نباید آن‌قدر رقابت شدید باشد که به خاطر پشت سر گذاشتن دیگران دانش‌آموز مجبور شود تقلب کند. ترس از عواقب نمره‌ی بد خیلی درآور است ، ترس از تحقیر شدن توسط همکلاسی‌ها و ترس‌هایی نظیر این باعث می‌شود تا احتمال تقلب افزایش پیدا کند. پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی” تدریس بدون پاداش و تنبیه ” را مطالعه کنید

۱۰- حفظی بودن مطالب

دانش آموزان به‌خصوص آن‌هایی که خلاق و باهوش هستند از حفظ کردن فرار می‌کنند. به قول رابرت کیو ساکی :

این‌ها همان‌هایی هستند که در آینده کارآفرین می‌شوند نه کارمند.

برخی انقدر از حفظ کردن بدشان می‌آید که خیلی راحت ترجیح می‌دهند  نمره‌ی مطالب حفظی را از راه تقلب کسب کنند. البته برخی هم تنبل هستند و چه حفظی و غیر حفظی ترجیح می‌دهند تقلب کنند!پس باید مطالب حفظی را با ترفندهایی مثل تصویرسازی و …. ساده کنیم تا یادگیری آن ساده‌تر شود

نتیجه

ایمان‌دارم که می‌شود کاری کرد که هیچ‌کس نیازی به تقلب در امتحان نداشته باشد

ایمان‌دارم که اگر هرکس هرچه را دوست دارد یاد بگیرد آن‌وقت تقلب در امتحان معنایی نخواهد داشت.

 

http://raveshtadris.com


:: موضوعات مرتبط: روش تدریس , ,
:: برچسب‌ها: عوامل تقلب در امتحان ,



۱۵ روش مقابله با تقلب در امتحان
نوشته شده در جمعه 29 آبان 1394
بازدید : 1084
نویسنده : MR ARC

همان‌طور که قبلاً هم گفتم بهترین راه مقابله با تقلب پیشگیری است یعنی باید کاری کنیم که تقلب به وجود نیاید پیشنهاد می‌کنم فایل عوامل تقلب در امتحان را گوش دهید
به‌هرحال فرض را بر این می‌گذاریم که به هر دلیلی دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان امتحان قصد تقلب دارند. من به شما خواهم گفت که چگونه مانع تقلب در امتحان شوید

۱- کمک از همکاران بااقتدار:

اگر شما از آن دست معلم‌ها یا اساتید هستید که مخاطبین با شما زیادی راحت هستند و شما شباهتی ندارید توصیه می‌کنم از یک فرد بااقتدار برای مراقبت از جلسه‌ی امتحان کمک بگیرید. چون شما در جلسه‌ی امتحان هرچقدر که خودتان را جدی بگیرید فایده‌ای نخواهد داشت. به‌قول‌معروف دست شما رو شده است و ممکن است دانشجویان بدون ترس از شما تقلب کنند. این کار نه‌تنها نتایج امتحان را بی‌فایده می‌کند بلکه به شخصیت شما هم آسیب می‌زند. در محصول آموزشی مدیریت حرفه‌ای کلاس به‌طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ام که چه‌کار کنیم تا هم دانش‌آموزان روی ما حساب کنند و هم بی‌نظمی‌ها از بین بروند. می‌توانید این محصول آموزشی رو از سایت روش تدریس تهیه کنید.

۲- یادآوری مسائل اخلاقی

بیدار کردن وجدان دانش‌آموزان در بسیاری از مواقع کارساز است. همین‌که از قبل به آن‌ها آموزش دهیم که تقلب کار غیراخلاقی است بسیاری از دانش‌آموزان باادب را قانع می‌کند که تحت هیچ شرایطی تقلب نکنند. باید بررسی کنیم و ببینیم با چه شیوه‌ای می‌توانیم احساسات مخاطبان را تحریک کنیم تا دست به تقلب نزنند. مثلاً برای بچه پسرها می‌توانیم بگوییم شما مرد شده‌اید و مردی که تقلب می‌کند دیگر مرد نیست؛ و برای هر سن و جنسی به اقتضای شرایط می‌توانیم چنین جملاتی به کار ببریم.

۳- آخر کلاس بایستیم:

این از بهترین فرمول‌ها در زمان مراقبت از امتحان است. دانش‌آموزان یا دانشجویان متقلب معمولاً قبل از تقلب سرشان را بالا می‌آورند تا موقعیت مراقب را نگاه کنند، بعد اگر حواس مراقب امتحان نبود تقلب کنند. خب زمانی که شما در آخر کلاس باشید. فرد متقلب مجبور است برای دانستن موقعیت شما به‌صورت کامل سرش را برگرداند و شما خیلی راحت متوجه می‌شوید که چه کسانی قصد تقلب دارند. خاصیت دیگر آخر کلاس این است که حتی اگر شما واقعاً حواستان پرت هم باشد مخاطب حس می‌کند که شما دارید به او نگاه می‌کنید و نمی‌تواند تقلب کند

۴- شناسایی چهره‌های مضطرب:

فقط کافی است نگاهی به چهره‌ی کسانی که امتحان می‌دهند بی اندازید. بعضی آرام و راحت هستند و بعضی خیلی مضطرب. قدیم‌ها این‌طور بود که کسانی که خیلی درس‌خوانده بودند با آرامش در سر جلسه حاضر می‌شدند و کسانی که به امید تقلب به همراه برگه‌های تقلب وارد جلسه می‌شدند خیلی مضطرب بودند و از روی چهره‌ها می‌شد تشخیص داد چه کسی قصد تقلب دارد و چه کسی نه؛ اما اکنون متقلب‌ها خیلی حرفه‌ای شده‌اند و معمولاً از سایرین هم آرام‌تر هستند. پس اگر دانش‌آموز برای اولین دارد تقلب می‌کند می‌شود از اضطراب بیش‌ازاندازه اش در امتحان تشخیص داد.

۵- به مکث‌ها و بی‌تحرکی‌های طولانی شک کنید.

اگر مشاهده کردید که کسی به مدت طولانی به‌جایی خاص خیره شده می‌توانید شک کنید که یا در حال تقلب است یا قصد تقلب دارد. مثل در یک جلسه‌ی امتحان دیدم یک نفر به پنجره خیره شده است. خیلی دوست داشتم ببینم چه چیزی این‌قدر موردتوجه بوده. جلوتر رفتم و چیز خاصی ندیدم بعد دیدم یک جزوه لب طاقچه‌ی پنجره به‌صورت بازشده قرار دارد. ولی با توجه به زاویه‌ی دید دانش‌آموز به‌هیچ‌عنوان امکان تقلب وجود نداشت. رفتم کنار دانش‌آموز و از زاویه‌ی او به پنجره خیره شدم باکمال تعجب دیدم عکس جزوه در شیشه می‌افتد و از انعکاس شیشه مطالب را مطالعه می‌کند. از او پرسیدم این نوشته‌ها که برعکسن چطوری می تونی بخونی گفت چی آقا؟ من؟ من هم باکمال آرامش جزوا ش را بستم

۶- استفاده از دوربین

اگر بتوانید از دوربین‌های مداربسته استفاده کنید تقلب کردن بسیار سخت می‌شود. در یک موسسه‌ی زبان این کار انجام می‌شود و هیچ مراقبی در سر جلسه نیست و دوربین‌ها کار مراقبت را انجام می‌دهند. جالب اینجاست که میزان تقلب در این موسسه نزدیک به صفر است.

۷- چیدمان و نوع نشستن

این هم یک روش قدیمی و پرکاربرد است که دانش‌آموزان تا حد ممکن از هم دور باشند تا امکان مشورت وجود نداشته باشد.

۸- شناسایی افراد سابقه‌دار

طبق آنچه در مقاله‌ی عوامل تقلب در امتحان گفتم. برخی به تقلب عادت کرده‌اند و در همه‌ی امتحانات تقلب می‌کنند. بهتر است این افراد را شناسایی کنیم و سختگیری بیشتری برای آنان داشته باشیم.

۹- طرح چند نوع سؤال

اگر حوصله کنیم و چند نوع سؤال طرح کنیم و یا اینکه یک نوع سؤال داشته باشیم و فقط شماره‌ی سؤال‌ها را عوض کنیم تا حدود زیادی تقلب را سخت کرده‌ایم

۱۰- موبایل ممنوع

بهترین راه مبارزه با تقلب‌های موبایلی این است که آوردن موبایل در جلسه‌ی امتحان ممنوع باشد. مگر غیرازاین است که موبایل یک وسیله‌ی ارتباطی است. مگر ارتباط با دیگران در جلسه‌ی امتحان ممنوع نیست. خب پس داشتن موبایل به هر بهانه‌ای باید در جلسه ممنوع باشد.

۱۱- یا تهدید نکنید یا تهدیدات خودتان را عملی کنید

خیلی از مراقبین فریاد می‌زنند که فلانی اگه یه بار دیگه تقلب کنی برگه‌ات رو پاره می‌کنم. بعد فلانی تقلب می‌کند و برگه‌اش پاره نمی‌شود! این خوب نیست. اولاً با تفکر تهدید کنید و بعد تهدید خودتان را عملی کنید؛ یعنی تهدیدی بکنید که واقعاً بتوانید به آن عمل کنید چون از قدیم گفتن سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است.

۱۲- اولین آزمون را جدی بگیرید.

در زمان امتحانات اولین امتحان خیلی مهم است. اگر در اولین امتحان دانشجویان طعم شیرین تقلب را بچشند کار خیلی سخت می‌شود؛ و ممکن است در امتحانات بعد به امید تقلب در جلسه حاضر شوند.

***********************************

خب هر آنچه تا اینجا گفته شد مربوط به آزمون‌های کتبی بود
اما برخی تقلب‌ها در کار عملی‌ها و در زمان تحویل پروژه صورت می‌گیرد که فقط به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنم.

۱۳- سی دی خالی

حتماً وقتی یک سی دی به‌عنوان گزارش از کسی تحویل می‌گیرید دقت کنید که پر باشد. چون متأسفانه دانشجویان یک سی دی خالی تحویل شما می‌دهند؛ و وای به‌روزی که شما هرگز آن‌ها را چک نکنید. بعد می‌روند و همه جار می‌زنند که ما به فلانی سی دی خالی دادیم و نفهمید. این خیلی برای شما گران تمام می‌شود. بهتر است به‌محض اینکه سی دی را تحویل می‌گیرید آن را چک کنید. در سایت روش تدریس یک تصویر گذاشته‌ام و تفاوت سی دی خالی با سی دی پر را گفته‌ام. حتی اگر بعد از تحویل در خانه متوجه شوید که سی دی خالی است. بازهم کار از کار گذشته است چون دانشجو خیلی راحت می‌گوید ببخشید استاد رایت نشده هفته‌ی آینده برایتان می‌آورم و به همین راحتی یکی دو هفته بیشتر از دیگران برای انجام پروژه وقت خواهد داشت.

تفاوت-سی-دی-پر-با-سی-دی-خالی

۱۴- ایمیل خالی

برخی دانشجویان محترم. برای برخی اساتید محترم یک ایمیل می‌فرستند با این عنوان: کار عملی درس فلان تهیه کنند فلانی. بعد چون می‌دانند هیچ‌وقت استاد ایمیل‌ها را باز نمی‌کند. هیچ محتوایی در ایمیل قرار نمی‌دهند. پس حتماً ایمیل‌ها را بازکنید.

۱۵- فایل زیپ شده‌ی خالی

در مرحله‌ی بعد باز دانشجویان متقلب‌تر در آن ایمیل مذکور یک فایل زیپ خالی پیوست می‌کنند و چون می‌دانند استاد هیچ‌وقت فایل زیپ را بازنخواهد کرد هیچ محتوایی در آن قرار نمی‌دهند. پس حتماً فایل‌های زیپ را اکسترکت کنید.
خب با این شرایط شما مسلح شده‌اید که به جنگ تقلب بروید. باید به شما بگویم هر چه پیش برویم روش‌های تقلب پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شود و طبق قانون طبیعت همیشه اساتید و معلمان یک گام از مخاطبان خودشان عقب‌تر هستند. پس بیایید کاری کنیم که تقلب معنایی نداشته باشد.
بازهم تأکید می‌کنم ایمان‌دارم می‌شود کاری کرد که هیچ‌کس در امتحان تقلب نکند
و ایمان‌دارم اگر هر کس آنچه را که دوست دارد یاد بگیرد تقلب در امتحان بی‌معنی می‌شود
ممنون که به این فایل صوتی گوش دادید
موفق و پیروز باشید
به امید دیدار
امضا محمد حافظی نژاد


:: موضوعات مرتبط: روش تدریس , ,
:: برچسب‌ها: ۱۵ روش مقابله با تقلب در امتحان ,



بازدید : 1041
نویسنده : MR ARC

اگر از اسلاید پ( پاورپوینت یا پرزی ) برای تدریس استفاده می‌کنید نکات زیر را در نظر بگیرید

۱-طوری بایستید که پرده دیده شود

در برخی جاها نور به‌وسیلهٔ دیتا پروژکتور به پرده تابیده می‌شود. شما باید دقت کنید که در مسیر نور نباشید چون در این صورت سایهٔ شما روی پرده می‌افتد که اصلاً خوب نیست.

اگر جا کم است و مجبورید در برخی مواقع از جلوی پرده رد شوید بهتر است در این مواقع پرده را به رنگ سیاه درآورید تا سایهٔ شما روی پرده نیفتد. برای این کار کافی است درزمانی که پاورپوینت به حالت اسلاید شو قرار دارد حرف B را درروی صفحه‌کلید فشار دهید تا صفحه سیاه شود

۲-اگر مطالبی که ارائه می‌دهید فارسی هستند بهتر است در سمت چپ پرده بایستید مانند شکل

در این وضعیت اگر به نوشته‌ها اشاره‌کنید دست شما در ابتدای جملات قرار می‌گیرد و درک موضوع برای مخاطب راحت‌تر خواهد بود

۳-لب تاب در جلوی شما باشد و پرده ی نمایش در پشت سر در این حالت شما به اسلاید ها تسلط کافی دارید . از امکانات پاورپوینت ۲۰۱۳ این است که در حالت اسلاید شو اسلاید بعدی را به شما نمایش می دهد پس با این روش شما می توانید از اسلاید بعدی که بر روی صفحه ی لب تاب نمایش داده شده است اطلاع پیدا کنید.

۴-با اعتمادبه‌نفس راه بروید . نگاهتان به جلو باشد.

  1. سر را بالا و به سمت جلو نگه‌دارید و چانه را کمی به داخل بدهید.
  2. قفسه سینه را به جلو کشیده و استخوان کتـف را عقب نگه‌دارید.
  3. زانـوها را صـاف نگه‌داشته و سر را به سـمت سـقف بکشید. شکم را داخل بدهید.
  4. پایین‌تنه را بـه عقب و یا جلو کج نکنید.
  5. راست‌قامت و محکم بایستید. این حالت به شما اعتمادبه‌نفس می‌بخشد. البته در برخی مواقع که می‌خواهید یک صحبت هیجانی داشته باشید و به مخاطب نزدیک شوید بد نیست کمی به سمت جلو مایل شوید.
  6. سعی کنید طولانی‌مدت در یک وضعیت نیاستیـد. و در کلاس راه برید در صورت اجبار به این کار، یـک پـای خـود را با قـرار دادن روی یـک بلندی مثلاً سکوی کلاس ، بالاتر نگه‌داشته و پس از مدتی جای آن‌ها را با یکدیگر عوض کنید.
  7. وزن خـود را هنگام ایـستادن، روی هـر دو پا پخش‌کنید. پـاها را به‌اندازه عرض شانه، از هم بازکنید و سعی کنید بیشترین وزن خود را بر روی انگشتان شست منتقل کنید نه بر روی پاشنه‌ها.
  8. در آخرکفش راحت، استاندارد باپاشنه کوتاه به پا کنید. چراکه پای شما قلب دوم شماست. کفش‌های شما نقش مهمی در ایستادن، راه رفتن و سلامتی‌تان دارند.

به‌خصوص به خانم‌ها توصیه می‌کنم که اصلاً با کفش پاشه بلند تدریس نکنند این کار هم برای سلامتی خوب نیست و هم سروصدای کفش پاشنه‌بلند  تمرکز روبهم می‌ریزد. استاد خانمی داشتیم که همه می‌فهمیدن ایشان چه روزهایی در دانشگاه هستند و چه روزهایی نیستند . آن‌هم فقط از روی صدای پاشنهٔ کفش ایشان!

  1. راه رفتن صحیح
  2. سربالا و مستقیم باشد.
  3. شانه‌ها هم‌سطح و سایر اندام کشیده و در راستای بدن قرار گیرند.
  4. از حرکت طبیعی بازوها هنگام راه رفتن جلوگیری نکنید.
  5. پاها را در یک راستا و موازی هم قرار داده و به اطراف منحرف نکنید.

اگر به این موارد عمل کنید  ضمن اینکه شما با اعتمادبه‌نفس بیشتری به نظر میایید  سلامتی شما هم تضمین خواهد شد

اگر می‌خواهید بدانید که  آیا وضعیت قرارگیری بدنتان صحیح است؟

مقابل یـک آیـنه تمام‌قد بایستید و تمام این مواردی که گفته شد را چک  کنید حتی می‌توانید از دیگران هم کمک بخواهید تا این موارد را برای شما چک کنند. البته اگر خیلی از شما  ایراد گرفتن با جنبه باشید!

http://raveshtadris.com


:: موضوعات مرتبط: روش تدریس , ,
:: برچسب‌ها: نحوی درست راه رفتن و درست ایستادن در زمان تدریس ,



روشهای تدريس کارآمد
نوشته شده در جمعه 29 آبان 1394
بازدید : 907
نویسنده : MR ARC

روشهای تدريس کارآمد

  در روشهای تدريس فعال دانشجويان هرگز به صورت انفعالی کسب دانش نمی کنند، بلکه از طريق تعامل با محيط وتجربه دست به خلق چيزهايی می زنند که پياژه آنها را ساخت ذهنی می نامد . لذا محيط آموزشی بايد طوری در نظر گرفته شود که موجب تسهيل اين تعامل گردد. محيط آموزشی بايد فرصتهايی را برای دانشجويان به منظور کشف راههای کنش متقابل فراهم کند، تا آنها بتوانند دست به تجربه بزنند وتعهدات خود را بيازمايند. بنابر اين برای اجرای موثر روشهای فعال و تعاملی ايجاد تغييرات اساسی دربينش و نگرش استادان، مديران،دانشجويان ،اوليای دانشجويان، محتوای کتابهای درسی و محيط آموزشی لازم وضروری می باشد، که به برخی از اين تغييرات اشاره می گردد:

  1 - فضای کلاس در ايجاد جو تعامل بسيار موثر است. فضای کلاس بايد به گونه ای طراحی شود که موجب تسهيل تعامل گردد. در کلاسهايی که معمولا صندلی ها يا نيمکتها در يک صف مستقيم و پشت سر هم قرار دارند و دانشجويان قادر به ديدن همکلاسيهای خود نيستند، ايجاد فضای تعامل بسيار مشکل و گاهی غيرممکن است. تقسيم کلاس به گروههای کوچک فرصت بيشتری را برای تبادل افکار در ميان دانشجويان فراهم می کند. آرايش دايره ای يا ميزگرد، نعلی شکل وتماس چهره به چهره چندين نمونه از آرايش کلاس درسی است که تعامل را امکان پذير می سازد.

  2 - علاوه بر ساختار فيزيکی کلاسی، جو عاطفی کلاس نيز در تعامل بسيار موثر است. بحث و تبادل انديشه و افکار زمانی ميسر است که کلاس درس به محيطی پذيرا و اطمينان بخش تبديل شود. يعنی جايی که هم استادان و هم دانشجويان احساس اعتماد و امنيت کنند. احترام به انديشه های دانشجويان در ايجاد جو امنيت بسيار موثر است، به همين دليل انديشه ها و عقايد آنان نبايد مورد تمسخر قرار گيرد و يا طرد شود.

  3 - در الگوی تعاملی استاد بايد تسهيل کننده فرايند يادگيری و مدير يادگيری باشد. در اين الگو استاد انسانی مسئول و فعال است که سازماندهی محيط آموزشی را برعهده دارد، نظر خود را بر دانشجويان تحميل نمی کند و موجب گسترش فرهنگ کثرت باوری می شود. او می تواند به خوبی ارتباط برقرار کند و نيز به دانشجويانش اجازه دهد تا عقايد خود را بيان کرده و از آنها دفاع نمايند. تغيير ذهنيت فلسفی استاد يکی از پيش بايست های اساسی اجرای اين روشها می باشد. لذا استادان بايد ازآموزشهای لازم درخصوص چگونگی اجرای اين روشها برخوردار باشند.

  4 - استاد بايد ريسک و خطرپذيری داشته باشد. ترس از شکست نداشته و از خطر پرهيز نکند. شکست بخش ضروری و ثمر بخش از فرايند نوآوری است. استاد بايد به تلاش و کوشش دانشجويان اميدوار باشد. يکی از روانشناسان معتقد است که هيچ نوميدی تا به حال جنگی را نبرده است. لذا استاد بايد با دلسوزی و تحمل مشکلات، دشواريهای بکارگيری اين الگو در کلاسهای درس خود را از بين ببرد و راه را برای گسترش روشهای تعاملی و فعال تدريس هموار نمايد .

  5 - در روشهای تعاملی منابع آموزشی نبايد به استاد و کتاب درسی و فعاليتهای کلاس درس محدود شود. هر منبع يا موقعيتی که بتواند تفکر، استدلال و قضاوت دانشجويان را تحريک و تقويت کند، می تواند مورد استفاده قرار گيرد.

  6 - محتوای برنامه درسی بايد طوری انتخاب شود که امکان وفرصت استدلال، استنتاج وساير فعاليتهای ذهنی سطح بالا وتعامل بايکديگر وايجاد بحث گروهی دربين دانشجويان را فراهم نمايد. لذا بايد از تراکم مطالب در محتوای آموزشی اجتناب نموده و بر چالش برانگيز بودن محتوا تاکيد شود. بنابراين لازم است بخشی از محتوا به فعاليتهای پژوهشی اختصاص يابد.

  7 - کثرت دانشجويان در کلاسهای درس و محدوديت زمان آموزش از جمله محدوديتهای اجرايی الگوی تعاملی می باشد. برای گسترش اين الگو بايد مسئولين و دست اندرکاران نظام آموزشی وبرنامه ريزی درسی تعديل هايی در اين زمينه ها ايجاد نمايند.

  8 - حمايت مسئولين، دست اندرکاران ومديران آموزشی از اجرای روشهای فعال وتعاملی ازعوامل موثر بر موفقيت اين روشها می باشد. در برخی از موارد مشاهده می شود، مديری که با اين روشها آشنايی ندارد، به لحاظ به هم خوردن نظم و حالت ظاهری کلاس با اين روشها مخالفت می نمايد. لذا آشنايی مديران ومسئولين ادارات ومراکز آموزشی از پيش بايست های اساسی اين روشها می باشد.

  9 - همسويی اولياء با استاد در اجرای اين روشها، به خصوص در دوره ابتدايی از اهميت والايی برخوردار است. لذا شايسته است مديران مدارس با طرح اهداف و چگونگی اجرای اين روشها در کلاسهای آموزش خانواده به توجيه اوليا بپردازند تا ازاين طريق از مقاومت اولياء در مقابل اين روشها کاسته شود.

  10 -تاکيد افراطی بر امتحانات وارزشيابی های تراکمی ونتيجه مدار، کم توجهی به ارزشيابی های تکوينی وفرايندی، ارائه بازخوردهای ناکافی و ناقص در مورد يادگيری فراگيران، فقر دانش تخصصی در زمينه ی ارزشيابی علمی وعدم همسويی آئين نامه امتحانات با روشهای تعاملی و فعال تدريس از جمله موانع ومشکلاتی است که می تواند بکارگيری روشهای فعال تدريس را تحت شعاع قرار دهد. لذا شايسته است نظام ارزشيابی آموزشی وامتحانات کشور با بکارگيری روشهای ارزشيابی منطبق با روشهای تعاملی زمينه استفاده از اين روشها در فرايند آموزش وتدريس را فراهم نمايند.

    نتيجه گيری

  رويکرد تدريس تعاملی فعاليتی منظم و سنجيده در باره موضوع يا مساله ای خاص است که دانشجويان در تعامل بايکديگر درقالب گروههای چند نفره درباره آن موضوع يا مساله به مطالعه، انديشه، بحث واظهارنظر می پردازند. دراين روشها برخلاف روشهای معمول دانشجويان فعالانه در فرايند آموزش شرکت می کنند و مسئوليت يادگيری خود و دوستانشان را برعهده می گيرند. تدريس تعاملی روشی است که به آن روش فعال تدريس نيزگفته می شود. در اين روش موقعيتی فراهم می شود که در آن دانشجويان يکديگر را به عنوان گروه همکار تجربه می کنند و در فرايند تجربه ياد می گيرند که چگونه خود و ديگران را تاييد يا رد کنند و به انديشه های يکديگر احترام بگذارند. تدريس تعاملی در مقابل تدريس نظارت و تحديد، اقتدار و تسلط، يعنی آنچه عموما در مراکز يافت می شوند، قرار دارد. متخصصان و نظريه پردازان متعددی از تدريس تعاملی حمايت کرده اند. متفکران، رشد ذهنی آدمی را قبل از هرچيز زاييده فشار درونی دانسته و انسان را ذاتا موجودی فعال دانستند که در جريان امور دخالت می کند تا دوام عمل خويش را تضمين کند. ژان پياژه نيز معتقد بود که تصورات واعمال منطقی ذهن و بطور کلی هوش آدمی زاييده اعمالی است که شخصا انجام می دهد. روانشناسان شناختی نيز در فرايند يادگيری به دانشجويان چون پردازش کنندگان اطلاعات می نگرند. کسانی که تجربه می کنند، برای حل مسائل به جستجوی اطلاعات می پردازند و در ساختار ذهن خود آنچه را برای حل مسائل جديد مفيد تشخيص می دهند، به کار می برند. " ساخت گرايان " نيز به نوعی از اين نگرش حمايت می کنند. به اعتقاد آنها يادگيری هميشه يک فرايند فعال ادراک حاصل از تجربه است و اين فرايند بسيار تحت تاثير معرفت قبلی قرار دارد. در دهه 1980 تهيه مدلهايی که بهترين آموخته ها را از پژوهش عملی کند، مورد توجه بسياری از استادان دانشگاه واقع شد. راجر وديويد جانسون، رابرت سالوين، نيل داويدسون و اسپنسرکاگان، نامدارترين چهره های اين گروه اند. افراد بسيار ديگری نيز در به وجود آوردن مجموعه روبه رشد تحقيقات وتجارب عملی يادگيری از طريق همياری سهيم اند، ازجمله می توان از نانسی وتئودورگريو، اليوت آندرسون، نانسی شندويند، اسکلومو وييل شاران و پاتريشاروی نام برد.

  تحقيقات زيادی وجود دارند که اثربخشی الگوی تعاملی را در بهبود روابط ميان گروهی، سيالی کلام، سيال سازی ذهن وعزت نفس، تفکر سطح بالا، نگرش و انگيزش نشان می دهند. در روشهای تعاملی دانشجويان فعالانه در فعاليتهای آموزشی شرکت می کنند و مسئوليت يادگيری را بر عهده می گيرند.آنها با مذاکره و مباحثه، اطلاعات خود را مبادله می کنند و در مورد راه حل های انتخاب شده به قضاوت می نشينند واز انديشه و نگرشهای يکديگر با ذکر دلايل متکی بر حقايق، مفاهيم و اصول علمی دفاع می کنند. در فرايند چنين فعاليتی دانشجويان توانايی لازم را برای تجزيه و تحليل و ارزيابی عقايد، انديشه ها و انتقادات خود و ديگران کسب می کنند. به عبارت ديگر با استفاده از چنين روشهايی می توان تفکر خلاق و انتقادی را در دانشجويان پرورش داد.

  لازمه پرورش تفکر خلاق و انتقادی در مراکز و کلاسهای درس، بهره گيری از روشهای فعال وتعاملی تدريس وتغيير نگرش استادان نسبت به استفاده از اين روشهای درفرايند آموزش و تدريس است. برای استفاده از اين روشها پيش بايستهايی از قبيل تغيير آرايش فيزيکی سنتی کلاس وايجاد فضای عاطفی، چالش برانگيز بودن محتوای کتابهای درسی، حجم کم محتوا وتعداد کم دانشجويان لازم وضروری است. همچنين برای ايجاد خلاقيت وتوسعه مهارتهای علمی وکاربردی، بايد فکر استادان، مدرسان ودانشجويان درمورد پذيرش نوآوری وتوسعه آنها تغيير کند وتغيير فکر آنان از طريق ايجاد ذهنيت فلسفی، باابعاد جامعيت، تعمق وانعطاف پذيری ممکن است. برای تحقق چنين امری لازم است همه استادان به برنامه های آموزشی حرفه ای پرکيفيت و ادامه دار دسترسی داشته باشند تا به آنها اجازه دهد تجربياتشان را با يکديگر در ميان گذارند و عملکردهايشان را پيوسته بهتر سازند. برنامه های تربيت معلم و استاد نيز بايد به نحوی طرح شوندکه عملکرد فکورانه را تشويق کنند. توانايی استادان را بالا ببرند تا بر عملکردشان اثر گذارد. استاد فکوری که به منظور پرورش خلاقيت وتفکر انتقادی دانشجويان از روشهای فعال تدريس استفاده می نمايد، دارای ويژگيهای زير است :

  بی تعصب (بافکر باز و آزاد)است. پويا، انعطاف پذير، نوآور، خلاق و پرسشگر است. به ديدگاههای ديگران احترام می گذارد. به توانائی خود اعتماد دارد. در برابر آنچه در کلاس وجامعه می گذرد حساسيت نشان می دهد. قادر است نقاط قوت وضعف دانشجويان را تشخيص دهد.آموزش، برنامه درسی و يادگيرندگان را به يکديگر ارتباط می دهد. با ديگر استادان مشورت نموده ودر جهت تشريک مساعی عمل ميکند. درمورد ياددهی ويادگيری روشن بين است.


:: موضوعات مرتبط: روش تدریس , ,
:: برچسب‌ها: روشهای تدريس کارآمد ,



روش تدریس بدیعه پردازی
نوشته شده در جمعه 29 آبان 1394
بازدید : 1458
نویسنده : MR ARC

ویلیام گوردن خالق روش تدریس بدیعه پردازی یا سنکتیکز Synectics است .

در روش بدیعه پردازی می توان خلاقیت را به این صورت افزایش داد که یک سری تمرین های گروهی به شاگردان بدهیم و شاگردان با استفاده از مقایسه های عجیب و غریب می توانند مطالب را یابگیرند. خلاقیت قابل آموزش است وبعد از اینکه افراد خلاقیت را آموختند می توانند پاسخی خلاقانه برای سوالات پیدا کنند.

چگونه خلاق باشیم

 

مهمترین عنصر روش تدریس سنکتیکز استفاده از اصل مقایسه است. این مقایسه ها شاگردان را به فضایی غیر منطقی می کشاند. و در آن فضا افراد بدون حفظ چارچوب های عادی می توانند ایده های نو آورانه ای برای کار ها ارائه دهند.

برای مثال وقتی می خواهید مفهوم امنیت اجتماعی را توضیح دهید ،شاگرد ما ، فرد مجرم رابه یک تراکتور تشبیه می کند و از این مقایسه می تواند ایده های خلاقانه ای برای پیشگیری از جرم ارائه دهد. صحبت های شاگردان به وسیله ی استاد هدایت می شود.

افزودن روش سنکتیکز به نظام آموزشی برخی از مشکلات ما را حل می کند. مشکل ما اینجاست که میخواهیم نسل جدید آموزش هایی دریافت کنند که در امتداد آموزش های خودمان باشد و این باعث می شود که بسیاری ازمردم جامعه در رابطه با نوآوری در آموزش بسیار محتاط عمل کنند

به نظر من با راه حل های قدیمی نمی شود مشکلات جدید را حل کرد

 

مراحل اجرای روش سنکتیکز

دو روش کلی بر اساس الگوی تدریس بدیعه پردازی وجود دارد

اول : خلق چیزی جدید

در این روش سعی می شود افکار قدیمی پاک شوند. یعنی یک چیز آشنا ، تبدیل به یک چیز ناآشنا می شود. این کار باعث می شود دیده تازه ای ایجاد شود و خلاقیت بیشتری بروز کند.

دوم: یک چیز غریبه را آشنا جلوه دهیم

اگر بخواهیم یک عبارت یا مطلب جدید را به مخاطبان آموزش دهیم از این روش استفاده می کنیم

 

http://raveshtadris.com


:: موضوعات مرتبط: روش تدریس , ,
:: برچسب‌ها: روش تدریس بدیعه پردازی , معماری ,



روش تدریس خلاق
نوشته شده در جمعه 29 آبان 1394
بازدید : 1433
نویسنده : MR ARC

روش تدریس خلاق

آیا میخواهید شاگردان شما راضی تر از قبل باشند؟ پس روشهای تدریس خودتان را خلاقانه تر کنید
در این صورت نیازی نیست نگران عدم موفقیت خود نباشند.
در این آوای تدریس مندو روش تدریس خلاقانه رو خدمت شما معرفی می کنم

روش اول:نوشتن روی شیشه ها و پنجره ها
از شاگردان خود بخواهید تا بر روی پنجره ها و شیشه های کلاس بنویسند.
مثلا برای تمرین درس ریاضی هر گروه از شاگردان یک پنجره انتخاب میکند. آنها فرمولهایشان را بر روی پنجره تمرین میکنند. پس از پایان کلاس پنجره ها را تمیز مینمایند. شاگردان شما عاشق این کار هستند. این کار را معلمان مجموعه ی lern.org برا ی آموزش ریاضی به بزرگسا لان انجام دادند و گزارش ان را در سایت lern.org گذاشته اند.

معلمی که این کار را انجام داده چندین مزیت برای این روش ذکر نموده است :

شش هفته (۱۲ جلسه) بود که کلاس برگزار میشد. او مشاهده کرد که وقتی دانش آموزان گروههای دو نفره تشکیل میدهند اولین باری است که با یکدیگر ملاقات میکنند. وقتی که آنها در کلاس هستند الزاماً با هم ارتباط برقرار نمیکنند و لذا بدین گونه فرصت ملاقات با همکلاسان خود را پیدا میکنند. به علاوه آن معلم می گوید وقتی دانش آموزان تنها میشوند ممکن است گوشی های خود را بیرون آورده و با آن به کسی پیام بدهند و کار دیگری انجام دهند اما وقتی کنار پنجره ایستاده اند به درس توجه میکنند و به مسائل آن فکر میکنند. در این صورت حواسشان پرت نمی شود.
روش دوم: آزمون ها حاوی پاسخهای احمقانه
هر چقدر بیشتر از شاگردان خودتان آزمون بگیرید بیشتر یاد خواهند گرفت و آنها نیز این کار را دوست دارند. بخصوص وقتی پاسخهای سوال های بسیار ساده و یا پاسخ های احمقانه در آن بگنجانید.
شما می توانید در پایان هر درس یک آزمون از مخاطبان خودتون بگیرید تا اطلاعات جدیدی که ارائه شده بهتر در ذهنشان جابیفتد و موضوعی که مورد توجه قرار نگرفته مورد تأکید مجدد قرار گیرد.
برای جذاب شدن امتحان شما می تونید در سوال چهارگزینه ای یک گزینه ی کاملا اشتباه و احمقانه قرار بدید تا قدری جذابتر شده و دانشآموزان آن را خیلی هم جدی نگیرند. سپس به اتفاق شاگردان پاسخ ها را بررسی کنید تا جوابهای درست در ذهن تقویت شود. این کار همچنین باعث میشود تا خلاصه ای از نکات مهم که در جلسه مطرح شده نیز فراهم گردد.

منبع : http://raveshtadris.com


:: موضوعات مرتبط: روش تدریس , ,
:: برچسب‌ها: روش تدریس خلاق , معماری , معمار , مهراز ,



نحوه ایجاد/حذف صفحه در میان صفحات Word
نوشته شده در شنبه 23 آبان 1394
بازدید : 1115
نویسنده : MR ARC

برای اضافه کردن صفحه، هر جا که خواستین صفحه رو اضافه کنین  تب Page Break  یا Blank Page در قسمت Pages  رو انتخاب کنین .
برای حذف کردن یک صفحه ،یک بار روی صفحه ای که میخواین پاک کنین کلیک کنین ،در تب Home به قسمت Editing برین Find رو بزنین و بعد به تب Go To برین و page رو انتخاب کنین و در کادر خالی شماره صفحه ای رو که می خواهین حذف کنین تایپ کنین .
حالا Close رو بزنین و DELETE رو بزنین تا صفحه پاک بشه .

word 2010

:: موضوعات مرتبط: برنامه ها , word , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , نحوه ایجاد/حذف صفحه در میان صفحات Word ,



فرمول در اکسل که هر معماری باید بداند
نوشته شده در یک شنبه 17 آبان 1394
بازدید : 1130
نویسنده : MR ARC

فرمول در اکسل که هر معماری باید بداند

برنامه Excel متعلق به شرکت مایکروسافت، شاید هیجان انگیزترین برنامه ای نباشد که یک معمار از آن استفاده می کند، اما برای محاسبات و برنامه ریزی ابزاری دقیق و بسیار کارآمد است. استفاده از اکسل مزیت های زیادی به همراه دارد که باعث می شود محاسبات سرعت بیشتری داشته باشند و بتوان از اطلاعات موجود در آن به طرق مختلف استفاده کرد. در این مقاله سعی داریم ۱۲ فرمول کاربردی و مهم این نرم افزار را معرفی کنیم؛ اما قبل از آن مقدمه ای راجع به این برنامه در اختیار شما قرار خواهیم داد تا با آن بیشتر آشنا شوید.

اکسل؛ چیزی بیش از یک جدول الکترونیکی است. بسیاری از کسانی که تا به حال اکسل را دیده اند یا با آن کار کرده اند، نمی دانند که این برنامه فقط برای درج اطلاعات نیست. اکسل قابلیت فرمول و برنامه نویسی دارد و می تواند اطلاعات دریافتی را به اشکال مختلف نمایش دهد. قابلیت های اکسل در حد و حدودی است که می توان از آن به تنهایی به عنوان یک برنامه حسابداری، فروش، متره، انبارداری و … استفاده نمود.

xl3

اما بصورت اختصاصی و برای یک معمار، اکسل مزیت های فراوانی دارد. امکان تبدیل اطلاعات به نمودار، جدول و گزارشات پیوسته و ناپیوسته، از جمله امکاناتی است که یک معمار را در ارائه طرح خود به کارفرما یا محاسبات شخصی کمک خواهد کرد. تمامی اطلاعاتی که در این نرم افزار ثبت می شوند، قابل فرمول و برنامه نویسی هستند. دریایی از فرمول های ریاضی و منطقی در اکسل وجود دارد که لزوما تمامی آن ها مورد نیاز معماران نخواهد بود اما در زیر، ۱۲ فرمول پرکاربرد و مهم برای معماران آمده است.

قبل از نوشتن فرمول

اکسل از سلول های زیادی تشکیل شده است که هر یک از این سلول ها می تواند پذیرای متن، عدد و یا فرمول باشد. برای نوشتن متن یا عدد، براحتی می توان روی سلول کلیک کرده و با زدن دکمه های کیبرد، سلول را از اطلاعات پرکرده و در انتها کلید Enter را برای ثبت فشرد. اما برای نوشتن فرمول، ۲ شرط خاص وجود دارد : ۱- استفاده از علامت مساوی (=) در ابتدای محتوا    ۲- تایپ به زبان انگلیسی. برای مثال به تصویر زیر توجه کنید که به محض زدن دکمه مساوی به عنوان اولین کاراکتر سلول، چگونه ظاهر آن عوض می شود.

xl1

البته برای درج فرمول های اکسل، نیازی به ثبت دستی یا حفظ کردن دستورها نیست چون خود برنامه، کامل ترین راهنمای آن است. کافیست به تب Formulas در بالای صفحه مراجعه کنید و دکمه Insert Function را بزنید تا در اقیانوس فرمول ها غرق شوید! انتخاب نحوه فرمول نویسی با شماست و یک سلیقه شخصی. اما به مرور زمان که بیشتر با اکسل آشنا شوید، به نوشتن دستی عادت خواهید کرد. هر فرمول اکسل از دو بخش تشکیل می شود : ۱- تابع    ۲- شروط.  تابع در واقع نام فرمول است و شروط، اطلاعات و شروط مورد نیازی هستند که برای هر تابع، متفاوت هستند. در ادامه با این دو بخش بیشتر آشنا خواهید شد.

xl2

فرمول اول : SUM

فرمول SUM برای جمع زدن مقدار سلول های عددی به صورت عمودی، افقی و جدولی استفاده می شود. برای استفاده از این فرمول در سلولی که می خواهید جمع نمایش داده شود، طبق الگوی زیر فرمول بنویسید :

=SUM(A1:A30)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، جمع عدد سلول های بین A1 و A30 را نمایش خواهد داد.

فرمول دوم :‌ IF

فرمول IF برای تشخیص نتیجه یک شرط به کار می رود و معمولا بصورت ترکیبی با فرمول های دیگر استفاده می شود. برای استفاده از این فرمول طبق الگو در سلول مورد نظر تایپ کنید :

=IF(A1>A2;”Bozorg”;”Kuchik”)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، مقدار سلول A1 و A2 را با هم مقایسه می کند. این شرط اول است. در صورتی که مقدار A1 بزرگتر از A2 باشد، شرط دوم که عبارت Bozorg است را در سلول نمایش می دهد. اگر شرط اول برقرار نباشد، شرط سوم که عبارت Kuchik است نمایش داده می شود.

فرمول سوم :‌ SUMIF ، SUMIFS

فرمول های SUMIF و SUMIFS دقیقا مانند فرمول SUM هستند، با این تفاوت که جمع را بصورت شرطی اجرا می کنند و همه سلول ها را با هم جمع نمی زنند. فرمول SUMIF برای اجرای فقط یک شرط و فرمول SUMIFS برای اجرای بیش از یک شرط استفاده می شوند. برای استفاده از این فرمول ها مانند نمونه ذکر شده عمل کنید :

=SUMIF(A1:A20;”Factori”;B1:B20)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، جمع تمامی سلول هایی از ستون B (ردیف ۱ تا ۲۰) را نمایش می دهد که ردیف همتای آن ها در ستون A، برابر عبارت Factori باشد.

=SUMIFS(B1:B20;A1:A20;”Factori”;C1:C20;”<>”&”Proje”)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، جمع تمامی سلول هایی از ستون B (ردیف ۱ تا ۲۰) را نمایش می دهد که ردیف همتای آن ها در ستون A، برابر عبارت Factori باشد و همچنین ردیف همتای آن ها در ستون C، با مقدار Proje برابر نباشد.

فرمول چهارم : COUNT ، COUNTA ، COUNTBLANK

فرمول های COUNT ، COUNTA و COUNTBLANK ، همگی تعداد سلول ها را شمارش می کنند. COUNT به صورت عادی سلول ها را می شمارد. COUNTA سلول هایی را می شمارد که خالی نیستند. COUNTBLANK سلول هایی را می شمارد که خالی هستند. برای استفاده از این فرمول ها مانند نمونه ذکر شده عمل کنید :

=COUNT(A1:A20)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، تعداد سلول های بین سلول A1 و A20 را نمایش می دهد.

=COUNTA(A1:A20)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، تعداد سلول های غیرخالی بین سلول A1 و A20 را نمایش می دهد.

=COUNTBLANK(A1:A20)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، تعداد سلول های خالی بین سلول A1 و A20 را نمایش می دهد.

فرمول پنجم : COUNTIF و COUNTIFS

فرمول های COUNTIF و COUNTIFS همان کاری را انجام می دهند که فرمول COUNT انجام می داد، یعنی شمارش تعداد سلول ها. اما فرق آنها با هم این است که COUNTIF و COUNTIFS، شمارش را بصورت شرطی انجام می دهد. فرمول COUNTIF برای اجرای فقط یک شرط و فرمول COUNTIFS برای اجرای بیش از چند شرط استفاده می شوند. برای استفاده از این فرمول ها مانند نمونه ذکر شده عمل کنید :

=COUNTIF(A1:A20;”<100″)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، تعداد سلول های بین سلول A1 و A20 را نمایش می دهد که مقدار آن ها کمتر از عدد ۱۰۰ باشد.

=COUNTIFS(A1:A20;B1:B20;”<100″;C1:C20;”Base”)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، تعداد سلول های بین سلول A1 و A20 را نمایش می دهد که مقدار ردیف مشابه آن ها در ستون B کمتر از عدد ۱۰۰ باشد و مقدار ردیف مشابه آن ها در ستون C برابر با عبارت Base باشد.

فرمول ششم : AVERAGE

فرمول AVERAGE مقدار چندین سلول را بصورت معدل به شما نمایش می دهد. برای استفاده از این فرمول مانند نمونه عمل کنید :

=AVERAGE(A1:A20)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، معدل سلول های بین A1 و A20 را نمایش می دهد.

فرمول هفتم : MIN

فرمول MIN کوچکترین عضو یک مجموعه را معرفی می کند. معمولا در مجموعه اطلاعات بزرگ، به کمک این فرمول می توان به راحتی کوچکترین عضو (به عنوان مثال مساحت یا طول) را پیدا کرد. برای استفاده از این فرمول مانند نمونه عمل کنید :

=MIN(A1:A20)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، کوچکنرین عضو سلول های بین A1 و A20 را نمایش می دهد.

فرمول هشتم : MAX

فرمول MAX بزرگترین عضو یک مجموعه را معرفی می کند. معمولا در مجموعه اطلاعات بزرگ، به کمک این فرمول می توان به راحتی بزرگترین عضو (به عنوان مثال مساحت یا طول) را پیدا کرد. برای استفاده از این فرمول مانند نمونه عمل کنید :

=MAX(A1:A20)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، بزرگترین عضو سلول های بین A1 و A20 را نمایش می دهد.

فرمول نهم : VLOOKUP

فرمول VLOOKUP برای یافتن مقادیر عددی یا متنی بصورت شرطی می باشد و یکی از پرکاربردترین فرمول های برنامه اکسل است. برای استفاده از این فرمول چهار شرط باید داخل فرمول نوشته شود. شرط اول چیزی است که به دنبال آن می گردید. شرط دوم محلی است که برنامه باید در آن دنبال شرط اول بگردد. شرط سوم شماره ستونی است که می خواهید بعنوان نتیجه برگردد. شرط چهارم هم جستجوی دقیق است که می توان آن را ۰ یا ۱ قرار داد. جستجوی دقیق به این معنی است که عبارت یافت شده باید دقیقا برابر عبارت مورد نظر شما باشد یا خیر. مقدار ۰ به معنی دقیقا برابر و عبارت ۱ به معنی حدودا برابر است. برای استفاده از این فرمول مانند نمونه عمل کنید :

=VLOOKUP(A2;C:D;2;0)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، مقدار سلول A2 را دریافت می کند و در محدوده سلول های C تا D به دنبال آن می گردد. در صورتی که عبارت داخل سلول A2 در محدوده مذکور پیدا شد (جستجو بصورت عبارت دقیق است) هم ردیف آن سلول و ۲ ستون جلوتر را نمایش می دهد.

فرمول دهم : ROUND ، ROUNDUP ، ROUNDDOWN

فرمول های ROUND ، ROUNDUP و ROUNDDOWN همگی برای رُند کردن اعداد اعشاری به کار می روند. ROUND براساس استاندارد عدد را رُند می کند. ROUNDUP عدد را رو به بالا رُند می کند. ROUNDDOWN عدد را رو به پایین رُند می کند. برای هرکدام از این فرمول ها دو شرط وجود دارد. شرط اول مقار عدد یا سلول حاوی عدد است. شرط دوم تعداد اعشاری که می خواهید رُند شود می باشد. برای استفاده از این فرمول مانند نمونه عمل کنید :

=ROUND(7.89;1)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، مقدار ۷٫۹ را نمایش می دهد.

=ROUNDUP(7.23;0)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، مقدار ۸ را نمایش می دهد.

=ROUNDDOWN(8.85;1)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، مقدار ۸٫۸ را نمایش می دهد.

فرمول یازدهم : FLOOR و CEILING

فرمول های FLOOR و CEILING همانند ROUND هستند با این تفاوت که شرط دوم آن ها بصورت ضریب عدد را رُند می کند. این فرمول ها برای رُند کردن اطلاعات مالی بیشتر به کار می روند. برای استفاده از این فرمول مانند نمونه عمل کنید :

=FLOOR(122556;10)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، مقدار ۱۲۲۵۵۰ را نمایش می دهد.

=CEILING(122556;10)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، مقدار ۱۲۲۵۶۰ را نمایش می دهد.

فرمول دوازدهم : CONCATENATE

فرمول CONCATENATE برای چسباندن عبارت های مختلف به همدیگر استفاده می شود. برای استفاده از این فرمول مانند نمونه عمل کنید :

=FLOOR(A2;B2;C8)

سلولی که فرمول بالا در آن تایپ شده باشد، مقدار به هم پیوسته مقادیر سلول های A2 ، B2 و C8 را نمایش می دهد.

نکاتی راجع به فرمول ها

لطفا همیشه این نکات را راجع به فرمول ها در نظر داشته باشید :

  1. آدرس دهی سلول ها در اکسل به دو شکل است : تقریبی و مطلق. آدرس های تقریبی (مثل A2) وابسته به مکان نیستند و در صورتی که سلول های اطراف آن را حذف کنید، به صورت خودکار و با توجه به تغییرات ایجاد شده، عوض می شوند. اما سلول هایی که آدرس دهی مطلق دارند (مثل ۲$A$) به این شکل نیستند و با ایجاد تغییرات در صفحه، به همان شکل می مانند. علامت $ پشت ردیف یا ستون، نشانه مطلق یا تقریبی بودن آن است.
  2. آدرس سلول ها می تواند متعلق به شیت یا حتی فایل دیگر باشد. برای مثال اگر یک فایل دارای دو شیت به نام های Sheet1 و Sheet2 باشد و فرمول نویسی در Sheet1 انجام پذیرد، آدرس یک سلول نمونه در Sheet2 به این صورت تایپ می شود : Sheet2!A2=
  3. استفاده از عبارات دستی در فرمول ها (دستی یعنی محل سلول نباشد و عبارت دلخواه تایپی باشد) باید به همراه علامت ” باشد. یعنی اگر داخل فرمول می خواهید بنویسید MeemarBashi ، باید به اینصورت نوشته شود : “MeemarBashi”
  4. نشانگرهای برنامه اکسل به این صورت است : (=) مساوی | (+) جمع | (-) تفریق | (*) ضرب | (/) تقسیم | (<>) نامساوی | (<=) بزرگتر مساوی | (>=) کوچکتر مساوی | (^) به توان
  5. در صورتی که با ارورهایی مثل N/A# یا ERROR# مواجه شدید، بدانید که شروط فرمول را بصورت درست تایپ نکرده اید.

امیدواریم که از این مقاله استفاده برده باشید. در صورتی که سوالی در مورد برنامه اکسل دارید یا برای نوشتن فرمول ها به مشکل خورده اید، از طریق نظرات همین صفحه آن ها را با ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

 

منبع : http://meemarbashi.com/


:: موضوعات مرتبط: برنامه ها , ,
:: برچسب‌ها: معمار , مهراز ,