پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آپارتمان 23 میلیارد تومانی در کامرانیه
نوشته شده در چهار شنبه 31 خرداد 1391
بازدید : 2185
نویسنده : MR ARC



تبلیغات آپارتمان های چند میلیارد تومانی در تهران روز به روز بیشتر می شود و در روزهایی که بحث افزایش 5 میلیون تمانی وام مسکن برای خیل عظیمی از مردم مهم جلوه می کند تبلیغاتی به ایمیل های مردم ارسال می شود که آپارتمان های شمال تهران متری چند ده میلیون تومان معامله می شود! گزارشی از این نوع ساختمان ها به همراه تصاویر تجملات رویایی آن را در این گزارش ببینید و بخوانید.

در حالی که این روزها بسیاری از مردم توان خرید آپارتمان های مسکن مهر با قیمت ساخت متری 300 هزار تومان را ندارند و زیر بار وام و تسهیلات آن کمر خم کرده اند در تهران و شهر های بزرگ کشور ساختمان هایی قد علم می کنند که جز حسرت و آه برای قشر فرو دست جامعه چیزی ندارند. ساختمان هایی که با نام مجتمع و برج برای نو ثروتمندان ومتمولینی ساخته می شوند که ثروت و یا علاقه داشتن ویلاهای چند صد میلیاردی را ندارند اما خواهان کاخ هایی مجلل هستند با امکانات هتل های 5 ستاره .

ساختمان هایی که با سرمایه های نجومی شرکت های متمول ساخته می شوند و چند صد میلیارد تومان نقدینگی را درمدتی کوتاه جمع آوری می کند و در نهایت محل سکنای کسانی می شود که به سبک پادشاهان زندگی می خواهند و خواهان اقتصادی پر از شکاف طبقاتی هستند. اقتصادی که در آن فردی برای اخذ وام 20 میلیون تومانی مسکن وافزایش 5 میلیون تومانی آن شاد وغمگین می شود اما در سوی دیگر،فردی در یک متر خانه تجملی خود، سقف آرزوهای یک خواهان مسکن مهر و ....را ناچیز می بیند! 

ثروتمندان این چنینی در این اقتصاد به دنبال نوع چیدمان چند صد میلیونی طراحی داخلی خانه های میلیاردی خود هستند و خبر ندارند که 5 میلیون تومان افزایش وام مسکن چه زمانی خبر رسانی شد و چه وقت،لغو شد! 

به هر سو،فارغ از این مباحث عدالت گسترانه که دولت نهم و دهم سالها ادعای آن را داشتند باید به واقعیت ها پرداخت و دید در این دولت اقتصاد به کدامین سمت رفت و چه رخ داده است. باید این روزها را دید؛نگاهی به آگهی‌ها کرد و دید دراین خصوص طی ماه های اخیر چه نوع از مسکن به فروش می رسد و سطح تجمل گرایی تا کجا بالا رفته است.

مشتی از خروار مسکن های تجملی
با مروری برفایل‌های ثبت شده درمعاملات املاک تهران می توان دید که ارقام بسیار بزرگ شده اند و درمحدوده هایی از تهران حتی قیمت املاک تا 15 و 20 میلیون تومان هم معامله واقعی می شود. 
 


 

نمونه این موضوع که این روزها تبلیغات گسترده ای درخصوص آن انجام شده و درفضای اینترنتی عکس‌ها ومشخصات تجملی اش ارسال می شود مجتمعی در محدوده کامرانیه تهران است که در زمینی به مساحت 7000 مترمربع با 47000 مترمربع زیربناساخته شده است. 

 

این برج که گفته می شود توسط شرکتی خصوصی ساخته شده است شامل 32000 مترمربع مساحت مفید واحدهای مسکونی است که 1000 مترمربع واحدهای تجاری و14000 مترمربع فضاهای تفریحی و مشاعات دارد و با قیمت میانگین دست کم 500 میلیارد تومان در بخش مسکونی اش ارزش فروش دارد. 

 

 

حال اینکه این اعداد و ارقام از چه راه هایی کسب شده و خریداران چنین واحد هایی از چه قشر و چه محل درآمدی هستند بحث این گزارش نیست اما در خلال مرور اعداد وارقمی که درادامه می آید به این نکته توجه داشته باشید که به واقع قشر متوسط و ضعیف جامعه در مقابل چنین تجمل گرایی هایی چه احساسی دارد.



قیمت پایه متری 12 و نیم میلیون تومان

این مجتمع شامل 65 واحد مسکونی در 15طبقه است که در طبقات اول تا پنجم واحدهای 350 الی 400متری قرارگرفته اند.

 

 

در تبلیغات اینترنتی این ساختمان قیمت دقیقی وجود ندارد. بر همین اساس پیگیری ها نشان داد که قیمت پایه این آپارتمان ها 125 میلیون ریال است و در هر طبقه 2 درصد به این قیمت پایه افزوده می شود؛15 طبقه مسکونی و یک طبقه تجاری این مجتمع 3 طبقه پارکینگ دارد و امکانات کامل در واحد های مبله به نمایش در آمده است. 

 

واحدهای تجملی و فوق گران به نمایش در آمده در تبلیغات اینترنتی این مجتمع که توسط یک شرکت مهندسی ارائه شده،هم اکنون قیمت ندارد و مشتریان در صورت درخواست امکانات مشابه باید قیمت روز و نمونه ای را موردی درخواست کنند تا واحدهای درخواستی تجهیز شوند.هزینه های این بخش مازارد بر قیمت فعلی خرید خواهد بود. 

 

بر اساس این گزارش،درهرطبقه 6 واحد با چهار تییپ متقاوت معماری وجود دارد و دو واحد 600متری و دو واحد 400متری در طبقات 6تا 13 قرار گرفته اند که واحدهای 600متری دارای دو تیپ متفاوت و واحدهای 400متری نیز دارای دو تیپ متفاوت نقشه معماری هستند. 

 


میانگین آپارتمان ها 7 میلیارد تومان

بدین صورت و با قیمت پایه اعلامی از سوی عرضه کنندگان این ملک باید به این نکته توجه داشت که با قیمت طبقه اول 125 میلیون ریال ودر نظر گرفتن واحد های 400 متری این مجتمع ،کمترین قیمت 50 میلیارد ریال است تا صاحب یکی از آپارتمان های این ساختمان شوید! 

 

قیمت واحد های 600 متری در کمترین قیمت طبقات این مجتمع هم رقمی بالغ بر 75 میلیارد ریال است. 

 

پیگیری ها نشان می دهد ،قیمت آپارتمان های این مجتمع با احتساب افزایش دو درصدی قیمت در هر طبقه نیز در طبقه دوم به متری 12 میلیون و 700 هزار تومان در هر متر مربع و در طبقه سوم به 13 میلیون تومان و تا طبقه پانزدهم به 16 میلیون و 250 هزار تومان افزایش می یابد. 

 

بر این اساس در شرایطی که درطبقات 14 و 15 این برج دو واحد پنت هاوس 926متری درهر طبقه و یک واحد پنت‌هاوس 1400متری دوبلکس قرار گرفته اند بالاترین قیمت ها در این برج برای پنت هاوس 926 متری به 150 میلیارد ریال ودردوبلکس طبقه 15 به قیمت تمام شده 226 میلیارد ریال یا حدود 23 میلیارد تومان می رسد! 

 

نکته جالب در این برج آن است که اگر رقم جابه جا شده در تعداد واحد ها را میانگین بگیریم با قیمت میانگین متری 14 میلیون تومان برای واحد های این برج و میانگین متراژ 500 متری برای واحد های این برج به عدد میانگین 7 میلیارد تومانی خواهیم رسید که نشان از ارقامی نجومی در خرید وفروش های ملک در تهران دارد.



220 میلیون تومان پورسانت معاملات احتمالی

جالبتر اینکه اگر ارقام مذکور را به صورت میانگین در نظر بگیریم ، املاک معامله کننده این واحدها در قانونی ترین شرایط می توانند دست کم در معامله واحد های این برج عددی بین 35 تا 70 میلیون تومان از طرفین معامله خواهد بود که اگر با 1 درصد معامله حساب شود تا 140 میلیون تومان هم برای معاملات املاکی ها سود آور خواهد بود. 

 

حال آنکه اگر رقم پورسانت املاکی ها برای پنت هاوس را بخواهیم محاسبه کنیم ،رقمی بین 110 تا 220 میلیون تومان خواهد بود.



عدالت و ایمنی جان انسان ها

بد نیست در خصوص این برج بدانید که 65 واحد مسکونی فضای تفریحی و مشاعات، 7 دستگاه آسانسور،سه راه پله مجزا ،سالن برگزاری همایش های مرتبط با مدیریت برج و سالن اجتماعات بخشی از مشخصات جانبی است. 

 

سالن سینمای سه بعدی با سیستم صوتی دالبی ساراند،سالن بیلیارد با میز اسنوکر،دو فضای مجزا با مساحت بالغ بر 500متر مربع جهت استخر،سالن Gymبا دستگاه های ورزشی ، کنترلرهای هوشمند ABB با امکان تنظیم دما، نور،صدا یا موسیقی از دیگر امکانات موجود است. 

 

در آشپزخانه واحدهای مسکونی از تجهیزات اجاق گاز، فر،مایکروفر، کافی میکر وماشین ظرفشویی از برند آلمانی ، یخچال و فریزر آلمانی استفاده شده و آئین نامه 2800 ایران و استاندارد ISO 9001 در طراحی و ساخت برج مسکونی کسب شده است. 

 

این سازه تا 6/8 درجه در مقیاس ریشتر در برابر زلزله مقام شده و انسان را به یاد مقاومت مسکن های مهر می اندازد که مقرر است تا 7 ریشتر مقاوم باشند.اینگونه است که در می یابیم حتی جان انسان ها نیز به نسبت ثروتشان ایمن است و عدالت در تیر اهن و مقاومت ساختمان ها نیز با قیاس دارایی صاحبانشان سنجیده می شود؛هر چند که در نهایت مسکن های مهر در شرایطی که راه ارتباطی مناسبی ندارند و بعضا بدون امکاناتی نظیر گاز و آب و... هم تحویل داده می شود.

 

قانون آنلاین

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: آپارتمان 23 میلیارد تومانی در کامرانیه , معماری , معمار ,



راندو.پرزانته.کروکی.اسکیس
نوشته شده در یک شنبه 28 خرداد 1391
بازدید : 2563
نویسنده : MR ARC

اسکیس شهرسازی

  • جناب آقای مهندس، به عنوان اولین سئوال می‌خواستیم بدانیم که از نگاه شما چه تفاوتی میان راندو، پرزانته، کروکی و اسکیس وجود دارد؟

یکی از سئوال‌هایی که همواره از سوی بسیاری از دانشجویان پرسیده می‌شود، تفاوتی است که این چهار واژه با یکدیگر دارند. بارها دیده شده که توسط افراد گوناگونی در داخل کشور، تعاریف مشابهی برای این چهار واژه ارائه شده و نکته جالب اینجاست که هریک از تعاریف، نام استادی را به خود می‌گیرند مثلاً تعریف مهندس فلان یا دکتر فلان. در حالیکه هر یک از این واژگان در دانش امروز معماری و شهرسازی غرب دارای تعاریف مشخصی است و ما نیز به ناچار از آنجاییکه وارد کننده این دانش هستیم باید تعاریف آنها را مورد استفاده قرار دهیم نه اینکه هر یک به دلخواه خود تعاریفی از این واژگان ارائه دهیم. بنابراین، تعاریف آورده شده در اینجا نه تعریف اینجانب بلکه تعریف استادان بزرگ معماری و شهرسازی غرب است که در کتاب‌های خود به آنها اشاره داشته‌اند.

راندو (Render)، به معنای تنظیم محصول نهایی یا فرآورده (Product)، به گونه‌ای است که بتواند با مخاطب ارتباط درستی برقرار نماید. قرار دادن فیگور انسانی و درخت در محل‌های مشخص برای نشان دادن مقیاس نما یا مقطع، ترسیم مبلمان معماری و یا شهری یا استفاده از نوشتار برای معرفی بخش‌های مختلف پلان، گذاشتن سایه در نما و مقطع برای نشان دادن پیش آمدگی‌ها و تو رفتگی‌های آن و ترسیم بافت مصالح در نما و مقطع از عمده‌ترین کارهایی است که در راندو معماری و طراحی شهری مطرح می‌شود و کتاب‌هایی نیز که در این زمینه از نویسندگان خارجی به چاپ رسیده است به روشنی وظیفه راندو در طراحی معماری و طراحی شهری را به نمایش می‌گذارد.

پرزانته (Presentation)، ویرایش‌های نهایی است که برای ارائه کاری چشم نواز به مخاطب بر روی آن انجام می‌شود. چگونگی رنگ آمیزی، چیدمان عناصر درون شیت و برقراری رابطه میان این عناصر از عمده‌ترین موضوعاتی است که در پرزانته کار معماری و شهری مورد توجه قرار می‌گیرد.

کروکی (Croquis)، به معنای ترسیم سریع و فی‌البداهه‌ای از یک مدل زنده است. این مدل خواه طبیعت باشد، خواه انسان و خواه یک بنای معماری باشد و یا یک فضای شهری. البته منظور از زنده این نیست که مدل حتماً جاندار و در حال حرکت باشد بلکه منظور آن است که مدل دارای نمود بیرونی باشد و تنها در ذهن طراح جا نداشته باشد. ویژگی مهم کروکی آن است که در زمان کمی زده می‌شود و بعدها در منزل یا کارگاه با فرصت کافی می‌توان جزئیات آن را تکمیل کرد. کروکی زدن با دو هدف عمده انجام می‌گیرد: هدف اول ذخیره کردن زمان و هدف دوم، تمرکز کردن بر عناصر اصلی و مهم موضوع است.

اسکیس‌ (Sketch)، به معنای بیان سریع ایده یا نگاهی است که یک طراح نسبت به موضوعی که به او ارجاع شده، دارد. هدف از ارائه اسکیس آن است که پیش از آنکه کار کامل و تمام شده از سوی طراح به کارفرما تحویل شود، پیش نویسی که پیشنهادات طراح در آن نشان داده شده ارائه گردد و در صورت موافقت کارفرما با آن، کار با همان مشخصات ادامه یافته و به وسیله طراح نهایی گردد.

  • کروکی تا چه اندازه در اسکیس معماری و طراحی شهری نقش دارد؟

همانگونه که در تعاریف آورده شده دیده می‌شود، تفاوت بین کروکی و اسکیس در آن است که در کروکی توانمندی‌های دست طراح مورد توجه قرار دارد و در اسکیس توانمندی‌های ذهن طراح. اما سئوالی که برای بسیاری از دانشجویان مطرح می‌شود آن است که در آزمون اسکیس کارشناسی ارشد کدام یک از توانمندی‌های بالا مورد نیاز است. در پاسخ به این سئوال باید گفت که آزمون اسکیس با هدف انتخاب توانمندترین دانشجویان، از میان دانشجویان شرکت کننده در آزمون، از سوی طراحان و مصححان کنکور برگزار می‌شود. بنابراین دانشجویان باید کوشش کنند تا در تمام زمینه‌ها، توانایی‌های خود را افزایش دهند به گونه‌ای که هم بتوانند ذهن خوبی برای تولید ایده‌های قوی داشته باشند و هم بتوانند ایده‌های خود را با ترسیمات مناسب به نمایش بگذارند و هم در پایان با پرداخت چشم نواز و زیبا، کار خود را به پایان برسانند.

  • ترکیب بندی شیت چه اهمیتی در اسکیس معماری و طراحی شهری دارد؟

تردیدی نیست که در ارائه یک محصول (Product)، چگونگی بسته بندی آن در میزان جلب نظر مخاطب نقش مهمی دارد اما این به معنای آن نیست که بسته بندی خوب، همه‌چیز یک محصول باشد. یک محصول همانگونه که باید ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد، با بسته بندی زیبا می‌تواند در میان رقیبان خود جایگاه ویژه‌ای پیدا کند اما اگر این محصول به لحاظ محتوایی دارای کیفیت چندانی نباشد و توقعات مخاطب را برآورده نکند ممکن است برای همیشه سبب شود که محصولات دیگر آن کارخانه نیز علی‌رغم کیفیت بالایشان مورد استقبال قرار نگیرند.

با توجه به اینکه تصحیح شیت‌های آزمون به صورت چند مرحله‌ای انجام می‌گیرد، شیت بندی و پرزانته خوب می‌تواند کمک خوبی باشد تا کار از مرحله اول قضاوت عبور کند اما اگر در مراحل بعدی، که با دقت بیشتری به بررسی محتوای شیت‌های آزمون پرداخته می‌شود، شیت ارائه شده نتواند از جنبه محتوایی و فرآیند مورد نظر مصححان پاسخ قانع کننده‌ای ارائه کند از راهیابی به مراحل بالاتر قضاوت باز می‌ماند. البته نباید فراموش کرد که طراحان و مصححان آزمون از استادان برجسته معماری و شهرسازی کشور هستند و به قدری در این زمینه تجربه دارند که با یک نگاه، کار با محتوا را از کار بی‌محتوا تشخیص می‌دهند. بنابراین گرچه ممکن است با رنگ و لعاب و شیت بندی خوب بتوان یک دانشجوی تازه وارد رشته معماری و شهرسازی را فریب داد، اما نمی‌توان این استادان را که هزاران شیت چشم نواز در طول کار حرفه‌ای خود دیده‌اند، فریب داد.

  • چگونه می‌توان به یک ترکیب بندی درست در شیت رسید؟

ترکیب بندی درست از یک ذهن منظم بر می‌آید و کسی که ذهن آشفته‌ای داشته باشد، نمی‌تواند به ترکیب بندی مناسبی در شیت دست پیدا کند. بنابراین شرط دستیابی به یک شیت بندی درست، در درجه اول رسیدن به ذهنی منظم و در درجه دوم تمرین زیاد است. در عالم واقعیت چیزی به نام قانون شیت بندی وجود ندارد و بخش زیادی از مطالبی که در این زمینه گفته می‌شود، بیشتر برای بازار گرمی و جلب مشتری است. یک شیت بندی زمانی زیبا است که از ذهن خود طراح و متناسب با آن طرح درآمده باشد و مانند سایر بخش‌های طرح، امضای او را در پس پرده خود داشته باشد. قواعدی که امروزه با نام قواعد شیت بندی ارائه می‌شود به همان اندازه بی‌بنیاد هستند که بگوییم بسته بندی یک محصول، دارای قواعد مشخصی است و هر کارخانه‌ای که آن محصول را تولید می‌کند باید حتماً از آن بسته بندی استاندارد استفده کند. این موضوع نیز که ما می‌بینیم مثلاً تمام پنیرهایی که در بازار وجود دارند در شکل، اندازه و حتی رنگ بسته بندی شبیه به هم هستند بیشتر ناشی از عدم اعتماد به نفس کارخانه‌دار در ارائه محصول خود، با بسته بندی مخصوص به خود و همچنین ناتوانی از ارائه یک بسته بندی جذاب می‌باشد. در چنین شرایطی است که آن کارخانه‌دار با نگاهی فرصت‌طلبانه به مارکی که در بازار معروف است می‌کوشد با شبیه سازی آن مارک، بخشی از این بازار را در اختیار خود بگیرد.

  • ابزار کار در کلاس‌های اسکیسی که شما برگزار می‌کنید چیست؟

با توجه به تعریفی که از اسکیس معماری و طراحی شهری داده شد و برنامه‌ای که برای کلاس اسکیس در راستای تقویت توانایی‌های ذهنی دانشجویان تنظیم شده، آنچه که در طول کلاس دارای اهمیت است توانمند کردن دانشجویان به برخورد فرآیندی با موضوع معماری و شهری می‌باشد. بنابراین توانایی‌های ترسیمی دانشجویان، به طور مستقیم موضوع بحث کلاس اسکیس نمی‌باشد و زمان محدود کلاس نیز اجازه آموزش مباحث ترسیمی مانند راندو و پرزانته را نمی‌دهد.

همچنین از آنجاییکه در حال حاضر استادان خوبی در بخش آموزش مباحث ترسیمی و راندو و پرزانته در حال فعالیت هستند، به دانشجویان عزیز توصیه می‌شود که ناتوانی‌های خود در مباحث ترسیمی را با شرکت کردن در کلاس‌های این استادان جبران نمایند و البته نیز نباید این نکته را از نظر دور داشت که با تخصصی شدن مباحث در جهان امروز، نمی‌توان از یک نفر انتظار داشت که بتواند حوزه‌های گوناگون را با کیفیت مناسب پوشش دهد و بخصوص زمانی که موضوع مورد بحث، موضوعی مانند کنکور کارشناسی ارشد باشد که می‌تواند نقش سرنوشت سازی برای دانشجو بازی کند.

بنابراین بهتر است در شرایطی که دانشجویان عزیز قرار است در رقابتی سخت با دانشجویانی از دانشگاه‌های برجسته کشور مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت و … رقابت نمایند، به جای اینکه به فکر آن باشند که با صرف هزینه اندک و بدون هیچگونه کار اضافه، تنها با شرکت در هشت جلسه کلاس جزو نفرات اول کنکور کارشناسی ارشد شوند، به دنبال آن باشند تا با شناسایی به موقع و درست نقاط ضعف خود، در فرصت باقی‌مانده به رفع آنها با تمام وسایل ممکن، از تهیه کتاب و مطالعه آنها گرفته تا شرکت در کلاس‌های مفید گوناگون، بپردازند و تردیدی نداشته باشند که هر کس به راستی در پی آن باشد در آزمون قبول شود و در این راه نیز کوشش کند، حتماً به این خواسته خود خواهد رسید.

  • با توجه به تغییراتی که در دو ـ سه سال اخیر در برگزاری آزمون روی داده است، چه تضمینی وجود دارد که در برگزاری آزمون امسال دوباره به شیوه چند سال پیش باز نگردند؟

در حالت کلی، در شرایطی که ما در آن به سر می‌بریم، هیچ تضمینی برای هیچ چیز وجود ندارد اما آشنایی با روندی که منجر به تغییر در شیوه برگزاری آزمون در دو ـ سه سال گذشته شده است به ما کمک می‌کند تا بتوانیم پیش بینی کنیم این روند در شرایط متعارف به کجا منتهی خواهد شد. تغییراتی که در دو ـ سه سال اخیر در روند برگزاری آزمون به عمل آمد ناشی از تغییراتی است که در دهه‌های اخیر در سطح جهانی در دانش معماری و شهرسازی روی داده است.

در جهان امروز دو نگرش نسبت به طراحی وجود دارد. نگرش اول که در ادامه نگاه دوران مدرن می‌باشد به طراحی به عنوان محصول و نتیجه کار می‌نگرد و این نتیجه نیز در معماری بر مبنای آنچه که لوکوربوزیه اعلام داشته است باید به ارائه ماشینی برای زندگی منجر شود. بنابراین، در این نگرش آنچه اهمیت دارد زیبایی ظاهری این ماشین است و در نتیجه ترسیماتی که از این ماشین ارائه می‌شود نیز حتماً باید ترسیماتی زیبا و دقیق باشد تا بتواند مخاطب و سفارش دهنده را به لحاظ ظاهری راضی نگاه دارد.

نگرش دوم که از چند دهه پیش آغاز شده است و تا اندازه‌ زیادی نیز تحت تأثیر نگرش پست مدرن است، به طراحی به عنوان یک فرآیند (Process) می‌نگرد. در این نگرش، بیش از آنکه نتیجه کار اهمیت داشته باشد، مسیری که طی می‌شود تا به آن نتیجه رسیده شود، مهم است. البته دلایل رسیدن به این نگرش موضوع بحث ما در اینجا نیست اما برای اینکه بحث روشن‌تر شود از یک مثال استفاده می‌کنم. بسیاری از دوستان به یاد می‌آورند که در درس‌های ریاضی‌ای که در طول تحصیل خود داشته‌اند، دو نوع نگرش در میان استادان وجود داشت. نگرش اول تنها به دنبال این بود که پاسخی که به مسئله داده شده درست باشد و اگر زمانی راه حل مسئله را درست رفته بودیم اما یک اشتباه کوچک در مسیر داشته‌ایم (مثلاً یک مثبت را منفی گذاشته بودیم) و در نتیجه به پاسخ غلط رسیده بودیم هیچ نمره‌ای از آن مسئله نمی‌گرفتیم. در نگرش دوم، راه حل رسیدن به پاسخ نیز به اندازه پاسخ مسئله و یا حتی بیشتر از آن، اهمیت داشت و اگر راه حل را درست نوشته بودیم اما به خاطر اشتباه کوچکی به پاسخ درست نرسیده بودیم، ممکن بود بخش اعظم نمره را بگیریم.

مشابه سازی این شرایط با آزمون اسکیس کارشناسی ارشد به اینگونه است که یک آزمون ریاضی نیز با دو روش انجام پذیر است: روش تستی و روش تشریحی. در روش تستی که عموماً در کلاس‌های کنکور ریاضی نیز آموزش داده می‌شود، در بخشی از سئوالات با امتحان کردن پاسخ‌های داده شده در صورت مسئله می‌شد جواب درست را از میان گزینه‌ها پیدا کرد. مشابه این وضعیت در کلاس‌های اسکیس کنکور معماری و شهرسازی نیز پی‌گیری می‌شد. به اینصورت که مدرسین محترم چند پاسخ آماده را در اختیار هنرجویان قرار می‌دادند تا در سر جلسه آزمون با تغییراتی اندک بتوانند این پاسخ‌های از پیش آماده شده را به جای پاسخ آزمون با گرافیکی زیبا ارائه نمایند. بدیهی است که همانگونه که در روش تستی نمی‌توان کسی را که امتیاز بالایی آورده است ریاضی‌دان خوبی دانست، در روش پیشین آزمون معماری و طراحی شهری نیز افرادی که در دانشگاه‌ها قبول می‌شدند، به لحاظ ذهنیت معماری و شهرسازی دارای توانمندی بالایی نبودند و تنها توانایی‌های ترسیم دست آزاد آنها خوب بود. مشکلاتی که این دسته از دانشجویان در کلاس‌های درس کارشناسی ارشد برای استادان فراهم کردند زمینه‌ای شد تا به دنبال تغییر در شیوه برگاری آزمون به گونه‌ای باشند تا توانایی‌های ذهنی دانشجویان نیز سنجیده شود. بنابراین روش کنونی که تقریباً شبیه به آزمون تشریحی در امتحان ریاضی است در پیش گرفته شد و در این روش، راه حل نیز هم اندازه و یا حتی بیشتر از پاسخ نهایی دارای اهمیت است. البته این روش نیز در حال تست شدن است و اگر از این روش نیز خواسته مطلوب استادان و طراحان آزمون برآورده نشود امکان تغییر دوباره آن وجود دارد اما چیزی که بعید به نظر می‌رسد بازگشتن به روش گذشته است.

برگرفته:kubehprc

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: معماری , راندو , پرزانته , کروکی , اسکیس ,



پارکینگ تمام اتوماتیک
نوشته شده در شنبه 13 خرداد 1391
بازدید : 1749
نویسنده : MR ARC

پارکینگ تمام اتوماتیک .آلمان

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , پارکینگ , ,
:: برچسب‌ها: پارکینگ تمام اتوماتیک , معماری ,



بازدید : 1818
نویسنده : MR ARC
چیدمان اتاق نشیمن به سبک هالیوودی ها !

سبک قدیمی هالیوود


در تپه های هالیوود، خانه ی دو بازیگر مشهور، بن استیلر و کریستین تیلور، خودنمایی می کند؛ سبک احیا شده ی اسپانیایی با مبلمان مخملی سبک دونبار و یک آباژور اسکاندیناوی که توسط توماس هنینگسن طراحی شده، نشان دهنده ی طرحی مدرن از این سبک است. مجموعه ای از عکس های گرفته شده توسط هیروشی سوگیموتو و ماتیو بارنی در لبه های تصویر نشان داده شده است.

دختر افسونگر


اتاق نشیمن کانداک بوشنل ، نویسنده ی کتاب رابطه و شهر، با سقف هایی بلند، پنجره هایی قوسی و نقاشی چشمگیری از کانیو فونسیکا در منهتن به اندازه ی جهانی که او در کتابهایش به تصویر می کِشد، شیک و سر زنده است. مبلی از لویی شانزدهم که از حراج کریستی در دهه ی هشتاد خریداری شده است، نیمکتی پارچه ای و طره دار از قرن نوزدهم و کوسن های مراکشی از کمپانی جان دریان، مقدمات اتاق نشیمن گلچین شده ای را فراهم کرده است. اتاق، دارای ملزومات لازم برای پذیرایی کردن، بخش نوشیدنی و همچنین یخچالی کوچک است .

گوشه ای راحت و خنک



در اتاق نشیمن هنر پیشه ی معروف، جسیکا پارکر، در منطقه ی بریج همپتون نیویورک، مبلمان راحت و گرم و نرم و پارچه های ترسیمی در مقابل دیوارهای پوشانده شده با رنگ سفید فوق العاده ی بنجامین مور، خودنمایی می کنند. میزهایی به سبک لَک پارسون که توسط IKEA طراحی شده اند با رنگ سفید لاکی جلا داده شده اند. مبلمان با پارچه های کتانی زبر قهوه ای رنگ پوشانده شده است و آباژوری ستونی و کروم رنگ، ساخته شده توسط رالف لورن هوم نیز دیده می شود.

زرق و برق ایتالیایی


اتاق نشیمن دوناتلا ورساچه در میلان ایتالیا، با پالتی طلایی و رویایی، سقف هایی با طرحهای صندوق مانند و پیچیده و کاشی های کف هندسی، می تواند نشان دهنده ی هر هنری، جزء هنر مینیمالیست بودن باشد. همچنین یک جفت گلدان عظیم الجثه به سبک امپراطوری و تابلویی نقاشی از مدرسه ی پانینی اتاق را احاطه کرده اند. گفتنی است مبلمان های ترسیمی از مجموعه ی ورسااچه هوم هستند.

آرمان های بزرگ



اتاق زیر شیروانی هنرپیشه ی معروف جولیان مور، در بخش وست ویلاج یا روستای غربی، اتاق نشیمنی مدرن و راحت در بهترین حالت ممکن است. پالتی خنثی از رنگ های قهوه ای و کرم، به خانه ی این ستاره، آرامشی مثال زدنی موجود در داستان های پرنیان را داده است. مبلمان ال مانند به رنگ انگوری، که توسط ولادیمیر کاگان طراحی شده است و صندلی راحتی چرم ساخته شده ی کمپانی فورنیچر، محل نشیمنی وسیع را بوجود آورده است. در حالیکه آباژورهای میزی چوب مانند، حسی روستایی را به فرد القاء می کنند. فضای روشن بین آباژورها، با مناظری از رودخانه ی هادسون پُر شده است.

راحتی کالیفرنیایی


با پنجره هایی بزرگ و مبلمان هایی راحت و آرامش دهنده، اتاق نشیمن خانه ی سیندی کرافورد و رنده گربر، گوشه ی عزلتی دلپذیر است. مبلمان های سفارشی ساخته شده از چوب ساج که با رومبلی هایی از ابریشم جیم تامپسون پوشانده شده اند، در میان جفتی از میزهای چارلز جاکوبسن احاطه شده اند. در ضمن، عکسی از یک مدل که توسط هرب ریتز گرفته شده، در بالای شومینه قرار گرفته است.

ترکیب امروزی (مدرن)



هر چند این اتاق نشیمن کم تزئین و ساده است، اما در منطقه منهتن و در خانه ی دو هنرپیشه ی معروف، راب مورو و دبون آیر، واقع شده و با پالتی گرم و بافت های مختلف به گرمی از شما استقبال می کند. کف اتاق با چوب های درخت کاج پوشیده شده و فرشی پشمی از تبت که توسط اودگارد بافته شده، بر روی کف اتاق انداخته شده است؛ پرده ها از ساتن پشمی برگامو بافته شده اند و شکل ارگانیک صندلی های راحتی توسط شرکت ایتالیایی B&B طراحی شده که کاملا متناسب با فضای اتاق می باشد.

آمریکایی کلاسیک



اتاق نشیمن مدیر خلاق ، ایرین لاودر، در منطقه ی هامتونز شرقی، بدون تلاش زیاد، اتاقی رویایی و شیک است؛ اتاقی که مجموعه ای از ظروف چینی آبی و سفید چشم نواز مادربزرگ او را بر روی دیواری با رنگ ترکیبی اسطوقدوسی به نمایش گذاشته است، رنگی که توسط دونالد کافمن تهیه شده است. مبلمان و صندلی های راحتی با پارچه های برونچویگ و فیلز پوشانده شده اند.

ساده اما فریبنده


فضای فوق العاده ی خانه ی جان مایر برای دوستان میزبان ساخته شده و مناسب است. طراحی اثاثیه و مبلمان این اتاق نشیمن که توسط آرمانی/کاسا انجام شده است، شامل مبلمان گرمبو- که از عمقی کافی برای تبدیل شدن به تختی دو نفره برخوردار است- آواژورهای منحنی و میزی ظریف و فوق العاده برای مهمانی، می باشد. کوسن های مخملی شرکت خانه و فرش ABC و میزهای عسلی ساخته شده از چوب های آبدیده یاقوتی ساخته شده در آپارتمان 48، بافت دلپذیر را به اتاق اضافه کرده است.

کنار دریایی و شیک



با نشان دادن حس کنجکاوی به طرزی فوق العاده، اتاق نشیمن خانه ی بازیگر و نویسنده آلکساندرا ونتوورث و مجری خبری جرج استفانوپولوس، حسی دریایی و پریان گونه را تداعی می کند. دو کتابخانه (قفسه ی کتاب) نصب شده به دیوار، که با انواع سرامیک، صدف های حلزونی و دریایی و شیشه های جیوه ای رنگ پُر شده است، نقاشی کشیده شده توسط ماکلور را احاطه کرده اند. ونتوورث برای کف اتاق از رنگ پارچه ای استفاده کرده تا طرحی عجیب را به قالیچه ی پشمی سیسلی اضافه کند.

سبک ستاره ی راک



لیندسی باکینگهام، نوازنده و موسیقیدان و همسرش، کریستین فضایی سرشار از نامتعارف بودن را در اتاق نشیمن به سبک نروژی خود در خانه شان در لوس آنجلس به نمایش گذاشته اند. در مرکز اتاق نشیمن، مبلی سفارشی قرار گرفته که با پارچه های پیچیده ی برونسچویگ و فیلز پوشانده شده اند. دیوار اصلی این اتاق را مجموعه ی چشمگیری از هنر پاپ، شامل قطعاتی از جیمز روسنکویچ و جاسبر جونز،پوشانده و تزئین کرده است.

مدل آپارتمانی



جسیکا استم با دادن اختیار کامل به طراح معروف، رافائل دی کاردناس از او خواست تا در منطقه ی منهتن آپارتمانی را برای او طراحی کند که حتی بر لبان افراد سخت گیر در دکوراسیون لبخند بنشاند. اتاق نشیمن پالتی جواهرنشان از رنگهای بنفش، صورتی و متالیک است. صندلی های راحتی دهه ی 1950 با پشم دانگیا پوشانده شده اند. مبل انگوری رنگ از کمپانی ebay است و قالیچه ی سفارشی از کمپانی فرش استارک خریداری شده است.

سبک های قدیمی، مدرن می شوند



در پالم بیچ (ساحل نخل) فلوریدا، خانه ی مشترک طراح، جاناتان آدلر و مدیر هنری بارنیز نیویورک، سایمون دونان، سبک دکوراسیونی از دهه ی هفتاد را به روز کرده و در اتاق نشیمن خود بکار برده اند. آدلر بسیاری از اثاثیه و مبلمان ها را ، از قالیچه ی هندسی سبز رنگ گرفته تا مبلمان عظیم الجثه و فوق العاده و کوسن های بزرگ و نرم طراحی کرده است. همچنین یک جفت میزهای کناری خطی شکل و لاکی رنگ، از طراحی های آدلر می باشد


:: موضوعات مرتبط: دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: عکس های چیدمان زیبای اتاق نشیمن هنرمندان هالیوود , معماری ,



بازدید : 2096
نویسنده : MR ARC
 

روان شناسی رنگ ها و کاربرد آنها در دکوراسیون داخلی

آیا می توانید دنیای اطراف خود را بدون وجود هیچ گونه رنگی تصور کنید؟ هر رنگ تأثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی بیننده می گذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند. محققان تاکنون نتوانسته اند یک سیستم منسجم جهانی که قادر به دسته بندی کلیه واکنش های افراد نسبت به رنگ های مختلف باشد را پایه ریزی نمایند و معتقدند که عکس العمل افراد به فاکتورهای متعددی نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی، تجربه های خاص فردی بستگی دارد. البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است. روان شناسی رنگ ها یک شاخه نظری نیست که تنها به بخش آکادمیک محدود شود، بلکه گستره تحقیقات این حوزه در زندگی روزمره عموم مردم نمود پیدا می کند. روان شناسی رنگ ها در دنیای تجاری امروز حائز اهمیت است و می توان اظهار داشت که هر چیزی را که در اطراف خود می بینیم به گونه ای در ارتباط مستقیم با این علم است.

نگاهی به رنگ هایی که در زیر لیست کرده ایم بیندازید، چند ثانیه صبر کنید و با خود بیندیشید که هر کدام از آنها چه احساسی در شما ایجاد می کنند، بعد هم ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید واقعیت چیست. این امکان وجود دارد که با تغییر حالات درونی، ویژگی های فردی، و سایر فاکتورهای آماری برخی احساسات فردی دستخوش دگرگونی قرار گیرد. به عنوان مثال اگر کسی در اعماق اقیانوس ها گیر افتاده باشد و تا مرز غرق شدن پیش رفته باشد، به احتمال زیاد آبی به عنوان رنگ آرامش بخشی برای او به شمار نمی رود! از سوی دیگر یک دختر خانم هشت ساله از هر رنگی به جز صورتی ایراد می گیرد. حال اجازه دهید نگاهی به 8 رنگ مهم مداد رنگی داشته باشیم.

قرمز:
قرمز یکی از رنگ هایی است که اکثر افراد ارتباط قوی با آن برقرار می کنند و واکنش شدیدتری نسبت به آن نشان می دهند. احساساتی نظیر قدرت، رشادت، تخطی، بر انگیختگی جنسی و هیجان به آن نسبت داده می شود. قرمز ضربان قلب را افزایش داده و میزان انرژی را بالا می برد و تنها هاله هایی از رنگ قرمز بر روی هر چیزی می تواند توجه بیننده را به آن جلب نماید. چه علامت خطر، چه روز ولنتاین، به هر حال قرمز آنجاست تا حواس شما را خود جلب کند و چشمانتان را خیره سازد.

نارنجی:
نارنجی هم می تواند واکنش های جدی را برانگیزد. افراد در برابر نارنجی دو واکنش نشان می دهند: یا عاشق آن می شوند یا از آن متنفر می شوند. نارنجی اصولا با زرق و برق، اشتعال، توانایی، انرژی، گرما، و آسایش در ارتباط است.

زرد:
زرد رنگ خوشحالی، شادی، خرسندی، و سعادتمندی است. مردم اصولاً با مشاهده این رنگ اشتیاق، وجد و سرور، انرژی، خوش بینی، نیک اندیشی، و شور را تجربه می کنند. برخی از ترکیبات و سایه های زرد می توانند فرد را از نظر ذهنی تحریک کرده و خلاقیت او را افزایش دهند، اما از طرفی برخی از ترکیب های زرد نیز وجود دارند که ممکن است سبب ایجاد ترس، وحشت، اضطراب، و نگرانی شوند.

سبز:
سبز بیشتر برای به تصویر کشیدن عناصر سمبلیک مورد استفاده قرار می گرد و بعد از آبی دومین رنگ پر طرفدار در میان عموم افراد است. سایه های طبیعی سبز حس تازگی، طراوت، نو شدن، تعادل، آرامش، و تسکین را به افراد القا می کند. ترکیب نادرست سبز ممکن است احساساتی نظیر بی حالی و ناخوشی، را در فرد ایجاد کند. به طور کلی سبز معمولاً نماد مفاهیمی نظیر: صلح، افتخار آفرینی، خوش شانسی، و باروری و حاصل خیزی است.

آبی:
در میان رنگ ها، بیشترین تعداد مردم موافقند که آبی بهترین رنگ است! شاید به آن خاطر باشد که مشاهده این رنگ سبب ایجاد هورمون های شیمیایی خاصی در بدن می شود که آرامش را ارتقا می بخشند. آبی اصولاً با احساساتی نظیر: اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز همراه است. باید توجه داشت که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتر و پرتحرک تری دارند و برخی از آنها سردتر و دور از دسترس می نمایند. در برخی پژوهش ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را نیز افزایش می دهد.

بنفش:
بنفش عموماً حد تعادلی میان انرژی و هیجان قرمز و آرامش و سکون آبی ایجاد می کند. گاهی برخی از سایه روشن های بنفش ذهن افراد را درگیر می کند و آنها را مضطرب کرده و از آنها افراد درون گرای افراطی می سازد و از اینرو به سوی کسب عرفان، معرفت، دانش پیش می روند.

مشکی:
مشکی یک رنگ کاملاً قدرتمند است و با خود سلطه طلبی و قدرتمندی را به ذهن القا می کند. در برخی از فرهنگ ها این رنگ افراد را به یاد از دست دادن جان عزیزانشان می اندازد.

قهوه ای:
قهوه ای احساس سادگی، طبیعی بودن، ثبات، استحکام، استواری، و پایداری را ایجاد می کند. مردم اصولا به رنگ قهوه ای اطمینان دارند و به آن اعتماد می کنند.

در زندگی روزمره با رنگ های بسیار زیاد دیگری نیز برخورد می کنیم و این موارد تنها چند نمونه از رنگ های اصلی تر بودند. رنگ ها را می توان نسبت به میزان اشباع شدگی (به این معنا که یک رنگ تا چه اندازه تیره -پر رنگ- و یا روشن-کمرنگ- هستند) و همین طور شفافیت (به این معنا که چه مقدار مات و براق هستند) نیز به گروه های دیگری تقسیم کرد.

کاربرد رنگ ها در طراحی داخلی:
روان شناسی رنگ ها می تواند فاکتور مهمی هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی خانه ها به شمار رود. به عنوان مثال اگر قصد فروش خانه خود را دارید یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جذب مشتری بیشتری انجام دهید رنگ کردن است. رنگ سفید یکی از گزینه هایی است که با انتخاب آن می توانید امید بیشتری به سریع تر فروش رفتن خانه خود داشته باشید.

ابتدا اجازه دهید در مورد فضای خارجی بحث کنیم. اصلاً مهم نیست که شما تا چه اندازه عاشق رنگ نارنجی یا بنفش هستید، اما به هیچ وجه برای رنگ کردن نمای خارجی خانه خود از آنها استفاده نکنید. در زمان فروش هم باید ببینید که خریدار از چه رنگی خوشش می آید. همچنین رنگ نمای خانه های اطراف نیز مهم هستند و رنگ خانه شما باید حتماً با آنها هماهنگی داشته باشد. خانه ای که نمای آن رنگ نامتعارفی داشته باشد می تواند زیبایی کل خانه های محله را بگیرد. در این قسمت چند پیشنهاد برای رنگ نما ارائه می شود: سفید استخوانی، آبی، کرم، بژ، سبز، زرد.

در انتخاب رنگ در و پنجره نیز باید دقت کنید. اگر آنقدر بودجه ندارید که کل خانه را رنگ کنید، بهتر است فقط درها و پنجره ها را رنگ کنید. در این میان درب ورودی از سایر بخش ها مهم تر است. رنگ آن را از میان خانواده رنگ های گرم انتخاب کنید که هر کس وارد خانه می شود با دیدن درب ورودی خوش آمد گرمی را احساس کند. آجری، قهوه ای سوخته و آبی و سبز پر رنگ جزء بهترین گزینه ها محسوب می شوند.

در فضای داخلی هم همین مطالب صدق می کنند. رنگ های روشن و خنثی اتاق را روشن تر و بزرگ تر جلوه می دهند و مثل همیشه سفید جزء اولین گزینه هاست. مشاهده رنگ های مختلف در خانه و تأثیر آنها بر روی حالات فردی پیش از انتخاب رنگ برای فضای داخلی خانه حتماً به مبحث روان شناسی رنگ ها توجه داشته باشید. با این کار هم حالت های روانی ساکنین خانه تعدیل می گردد و هم هر کس وارد خانه شما می شود احساس صمیمیت بالاتری را از جانب شما دریافت می کند.

در ادامه توضیح مختصری در مورد بهترین گزینه های رنگی اتاق های مختلف ارائه شده است:

قرمز:
مشاهده قرمز فشار خون و ضربان قلب را بالا می برد. در عین حال اشتها را نیز زیاد می کند. اگر دقت کرده باشید می بینید که در بسیاری از رستورانها از این رنگ استفاده می کنند. بنا براین بهترین گزینه برای رنگ کردن اتاق غذاخوری است.

آشپزخانه قرمز

توجه: مراقب ترکیب رنگی قرمز و سایه روشن های آن باشید. قرمز کمرنگ معمولاً واکنش ها منفی را در افراد ایجاد می کند، و تابلوهای اخطار هم این رنگی هستند. پس سعی کنید تا جایی که می توانید از قرمز پر رنگ استفاده کنید.

نارنجی:
خصوصیاتی شبیه قرمز دارد اما در عین حال حس گرما و صمیمت ایجاد می کند. می توانید در اتاق نشیمن و جایی که افراد خانواده دور هم جمع می شوند از آن استفاده کنید.

اتاق نارنجی

زرد:
آفتابی و روشن و می تواند در اتاق های خانوادگی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای پر نور جلوه دادن فضاهای کم نور مثل راهرو و کوریدور نیز مناسب است.

راهرو زرد

آبی:
رنگ آرامبخش، تسکین دهنده، ریلکس کننده. به همین دلیل پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. بهتر است در اتاق خواب و سرویس بهداشتی حمام و دستشویی مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که جلوی اشتها را می گیرد، برای اتاق غذاخوری مناسب نیست.

حمام - آبی

سبز:
رنگ چند منظوره: هم می تواند گرما و حرارت ایجاد کند هم آرامش و خوشی. سبز همان احساسات آبی را در بر دارد با این تفاوت که قدری گرم تر و انعطاف پذیرتر است. باز هم اگر دقت کرده باشید می بینید که در اتاق عمل از این رنگ استفاده می کنند. سبز کمرنگ برای اتاق خواب و نشیمن مناسب است و ترکیب های پر رنگ تر برای آشپزخانه و غذاخوری خوب است. این رنگ در ارتباط با غذا و سلامتی هم هست.

اتاق - سبز

بنفش:
کسانی که طرفدار این رنگ هستند می توانند از آن در اتاق مطالعه و غذا خوری استفاده کنند. والدین می توانند فضای بازی بچه هایی که این رنگ را دوست دارند استفاده کنند.

اتاق- بنفش

منبع: http://www.amirarmita.com/spLight/default.aspx?page=Document&app=Documents&docId=11983&docParId=11828
+ افزودن تصاویر

تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/search.asp?id=756&rnd=5163

:: موضوعات مرتبط: دیزاین , دیزاین خارجی , روان و رنگ , ,
:: برچسب‌ها: روان شناسی رنگ ها و کاربرد آنها در دکوراسیون داخلی , معماری , معمار ,



عرصه زندگی خانواده- اتاق نشیمن
نوشته شده در سه شنبه 2 خرداد 1391
بازدید : 2887
نویسنده : MR ARC

عرصه زندگی خانواده:

خانواده کانون دلبستگی و محبت و با هم بودن و همیاری است. عرصه فضاهای زندگی خانوادگی که شرایط و تسهیلات را برای جمع شدن اعضای خانواده، دور هم بودن، مهر ورزیدن و صحبت و درد و دل، و تبادل نظر کردن را در اختیار اعضای خانواده قرار می دهد، شامل فضای نشیمن خانوادگی و آشپزخانه است، در خانه های بزرگتر فضای صبحانه خوری نیز به این مجموعه اضافه می شود. بدون شک این عرصه مهمترین بخش خانه و قلب زندگی خانوادگی و فضای خصوصی و خودمانی و آزاد و راحت است، فضایی غیر رسمی که در صورت امکان، بهتر است در بهترین موقعیت قرار گیرد، رو به آفتاب و فضای حیاط باشد، و نیز به حیاط و بالکن دسترسی مستقیم داشته باشد.

 

اتاق نشیمن:

اتاق نشیمن محل زندگی خانواده و مهمترین قسمت خانه است. فضای نشمن اغلب مستقل از فضای پذیرایی طراحی می شود و حالتی خصوصی دارد. فضای نشیمن باید آفتاب گیر باشد و ارتباط راحتی با بالکن و حیاط داشته باشد و باید به نحوی طراحی شود که فعالیتهای مختلفی، مانند نشستن، صحبت کردن، تماشای تلوزیون، بازی بچه ها، مطالعه و مانند اینها را میسر سازد.

فضای نشیمن باید با ورودی آشپزخانه، غذاخوری و بالکن ارتباط نزدیکی داشته و ضمن نزدیکی به فضای خواب، مستقل از اتاقهای خواب باشد. دسترسی به فضاهای خواب و حیاط می تواند در کنار فضای نشیمن در نظر گرفته شود. این حرکتها نباید آسایش فضای نشیمن را مخدوش نماید. این فضا باید با حیاط و طبیعت ارتباط راحت داشته باشد و از نور و چشم انداز مناسبی برخوردار باشد. فضای نشیمن باید از وسعت مناسب بهرمند باشد. اندازه این فضا با توجه به نوع فعالیتها و اندازه مبلمان و لوازم مورد استفاده مشخص می شود. مساحت این فضا معمولا بین ۱۵ تا ۳۵ متر متغیر است.

مبلمان و تجهیزات:

فضای نشیمن علاوه بر آنکه محل زندگی خانواده است، محل پذیرایی غیررسمی از فامیلهای نزدیک می باشد. در خانه های کوچک که امکان پیش بینی اتاق پذیرایی وجود ندارد، از این فضاها به عنوان فضای پذیرایی نیز استفاده می شود. در هر صورت نحوه طراحی این فضا بر اساس شرایط استفاده از آن متفاوت خواهد بود. در زندگی سنتی ما برای مبلمان کردن اتاق نشیمن از قالی و پشتی استفاده می شود. به همین منظور در طراحی سعی می شود ابعاد اتاق با ابعاد قالی هماهنگ باشد.

در مبلمان فضای نشیمن معمولی از کاناپه، مبل دسته دار و میز برای صرف میوه و چای استفاده می شود. نحوه مبلمان اتاق نشیمن و استقرار شومینه و تلوزیون باید به گونه ای باشد که از غذاخوری خانوادگی و آشپزخانه قابل رویت باشد. درصورتی که از اتاق نشیمن به عنوان پذیرایی نیز استفاده شود، بهتر است آشپزخانه جدا و مستقل از نشیمن طراحی گردد.

در ادامه و در مباحث بعد فضاهای دیگر عرصه زندگی خانواده مورد بررسی قرار می گیرد.

در ارائه این مطالب از کتاب مبانی نظری معماری نوشته دکتر محمد فاتح استفاده شده است.

http://www.khishkhan.com/archives/1615


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , دیزاین , دیزاین خارجی , ,
:: برچسب‌ها: عرصه زندگی خانواده- اتاق نشیمن , معماری , معمار ,



8روشهاي چيدمان براي يك اتاق نشيمن زيبا و صميمي
نوشته شده در سه شنبه 2 خرداد 1391
بازدید : 2134
نویسنده : MR ARC

 

8روشهاي چيدمان براي يك اتاق نشيمن زيبا و صميمي

 

 

داشتن یک کودک خردسال به این معنی نیست که شما از اتاق نشیمن تان صرف نظر کرده و آن را به محل بازی تبدیل کنید ، با چند راهکار ساده ، والدین و فرزندان می توانند فضای دلخواه خودشان را داشته باشند.

 

1- اتاقی برای تمام اعضای خانواده

 

های پرشین دات کام

 

 

2- انباری مخفی

 

 

 

های پرشین دات کام

 

با وجود این انباری مخفی می توانید اسباب بازی ها ، کتاب ها و دیگر وسایل کودک تان را در اتاق نشیمن خانوادگی تان مخفی کنید.

 

3- دراورهای دوکاره

 

 

 

های پرشین دات کام

 

 

4- یک جعبه درپوش دار تهیه کنید.

 

 

های پرشین دات کام

 

تکه های کوچک اسباب بازی را که باعث بهم ریختگی اتاق می شوند جمع کرده و داخل یک جعبه دردار بگذارید. این جعبه دردار به شما کمک می کند تا در عین اینکه اتاق نشیمن تان مرتب و منظم به نظر می رسد اسباب بازی کودک تان نیز در دسترس باشد.

 

5- دسترسی آسان

 

 

های پرشین دات کام

 

 

6- محافظت از تلویزیون

 

 

های پرشین دات کام

 

یک کمد یا میز تلویزیون کوتاه با درهای کشویی هم می تواند نقش میز تلویزیون را برای شما ایفا کند و در کنار آن شما می توانید کتاب ها ، CD ها ، DVD های خود را در آنجا نگهداری کنید.

 

7- نمایی کودکانه

 

 

های پرشین دات کام

 

برای داشتن یک اتاق نشیمن خاص ، خانم این خانه تصمیم گرفته تا گوشه ای از اتاق را برای کودکانش تزیین کند.با مبلمان و یک خانه عروسکی چوبی و چند تکه اسباب بازی گوشه ای از اتاق نشیمن را به کودک تان اختصاص دهید.

 

8- تقسیم کردن اتاق نشیمن

 

 

های پرشین دات کام

 

میز تلویزیون را قفسه بندی کنید. یک قفسه را به فیلم و کارتون های کودک تان اختصاص دهید و یک در قفسه دیگر فیلم های خودتان را بگذارید تا براحتی فیلم های خود را پیدا کنید.

http://kanuneamin.blogfa.com


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: 8روشهاي چيدمان براي يك اتاق نشيمن زيبا و صميمي , معماری , معمار ,