پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
طرح های برتر پروژه فاز 2 برج میلاد
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390
بازدید : 2409
نویسنده : MR ARC

عملیات اجرایی فاز دوم برج میلاد با انتخاب طرح برگزيده به زودی آغاز می‌شود. هیات داوران مسابقه بین المللی طراحی فاز دوم برج میلاد، پس از بررسی آثار ارائه شده از سوي ۳۱ شرکت معماری داخلی و بین المللی سه طرح برگزيده را مشخص كردند.

در مرحله نخست از میان ۳۱ اثر، هفت اثر را به عنوان آثار نهایی انتخاب کردند که از میان این هفت اثرنيز سه اثر به عنوان آثار اول تا سوم انتخاب شدند.
زاها حدید معمار بین المللی، شرکت مشاورین عرصه و يك شرکت طراحی و معماری از کشور چین به ترتیب به عنوان طرح‌هاي اول تا سوم معرفی شدند.
اين آثار طي يك فراخوان بین المللی طراحی و معماری در خرداد ماه امسال به دفتر برج ميلاد ارائه شده بود.
لازم به ذکر است که هر سه اثر قابلیت اجرا شدن در فاز دوم برج میلاد را دارد، اما هم اکنون اجراکنندگان فاز دوم برج میلاد در حال مذاکره با سه نفر برنده نخست هستند تا در نهایت یکی از این سه اثر برای اجرای فاز دوم برج میلاد تهران انتخاب شود.
هم اکنون گروه کارشناسی در حال اتمام مطالعات و تجهیز کارگاه برای ساخت فاز دوم برج میلاد هستند.
فاز دوم برج میلاد تهران شامل هتل و ساختمان اداری و تجاری برج میلاد است.

سه طرح برتر پروژه فاز 2 برج میلاد

طرح اول: ظاها حدیدی



طرح دوم: مهندسین مشاور عرصه


طرح سوم: شرکت بیجینگ کانسترکشن


مقام چهارم : آقای علی اندجی گرمارود



مقام پنجم: مهندسین مشاور اثر



مقام ششم: مهندسین مشاور طرح و آمایش



مقام هفتم: مهندسین مشاور ابنیه نو اندیش



:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , سازه هاي عصر جدید , آسمان خراش , برج , ,
:: برچسب‌ها: طرح های برتر پروژه فاز 2 برج میلاد , معماری ,



رتبه چهارم مسابقه طراحی فاز دوم برج میلاد
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390
بازدید : 1977
نویسنده : MR ARC

مسابقه بین المللی طراحی فاز دوم برج میلاد شامل هتل و ساختمان اداری و تجاری در ایران برگزار شد. گروه معماری زاها حدید، رتبه نخست این مسابقه را کسب کرد و گروه طراحی ContemporArchitectUrban با مدیریت علی اندجی گرمارودی توانست رتبه چهارم این مسابقه را کسب کند.

 محل پروژه در مجاورت برج مخابراتی میلاد و در فضایی با زیربنای کل 300000 متر مربع واقع شده است. ایده اصلی در این طرح، کاهش ارتفاع و احترام به اهمیت و ارتفاع برج میلاد در سایت بود. در مقایسه با طرح های برنده دیگر، این پروژه دارای یک ساختار باهویت و فرمی خاص است. فرم این ساختمان از ساختار هرم الگوبرداری شده است.

 به منظور بهره گیری مناسب از روشنایی روز در فضاهای داخلی، فضاهای توخالی در مابین ساختمان ها با زاویه بندی ویژه طراحی شد. در طراحی این ساختمان از اصول طراحی پارامتریک نیز بهره گیری شده است.



تعامل با محیط نیز از اصول به کار رفته در پروسه طراحی بوده است. تیم طراحی این پروژه شامل: علی اندجی گرمارودی، امین منصفی، فرهاد خندان، صمد شهیدی و عسل رسولی است.

















:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , برج , دیزاین , دیزاین خارجی , ,
:: برچسب‌ها: رتبه چهارم مسابقه طراحی فاز دوم برج میلاد , معماری ,



بازدید : 1601
نویسنده : MR ARC

این خانه 4 در 4 از محدویت های معماری معمول عبور کرده است و فضایی زیبا برای زندگی فراهم کرده است.

به گزارش روزگار نو، این خانه در شهر پرجمعیت توکیو قرار گرفته است. "خانه کوچک" راه حل گروه معماری "یونمری" است تا بتوان در یک قطعه زمین کوچتر از یک اتاق خواب معمولی زندگی کرد.
 

 

این خانه چهار طبقه، دو اتاق خواب، یک اتاق نشمین، یک حمام، یک تراس و یک اتاق غذاخوری دارد.

 

ارتفاع این خانه ی خارق العاده تنها 9 متر است. این ساختمان، برجی مدرن است که هر طبقه توسط راه پله ی مارپچی به یکدیگر متصل شده است.

 

برای حفظ ارتفاع هر طبقه، تخته های چوبی ضخیم به عنوان کف و سقف هر طبقه عمل می کند.

 

 

فضای باز اطراف خانه اجازه می دهد که نور به داخل اتاق ها در هر طبقه بتابد.و تصور فضایی باز را به ما بدهد.


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: زندگی در خانه ای 4 در 4 و کوچکتر از یک اتاق خواب معمولی , معماری ,



خانه های تزیینی کوچک
نوشته شده در چهار شنبه 17 اسفند 1390
بازدید : 1876
نویسنده : MR ARC

ساخت خانه های کوچک با درختان بونسای توسط هنرمندی ژاپنی



























 


:: موضوعات مرتبط: هنر های دیگر , تزیینی , ,
:: برچسب‌ها: خانه های تزیینی کوچک , معماری ,



اصول معماری ایرانی
نوشته شده در یک شنبه 14 اسفند 1390
بازدید : 1934
نویسنده : MR ARC

اصول معماری ایرانی معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.به طور کلی میتوان معماری ایرانی را در این 5 اصل مشاهده کرد.

١- درونگرایی:

یکی از باورهای مردم ایران زندگی شخصی و حرمت آن بوده که این امر به گونه ‌ ای معماری ایران را درون ‌ گرا ساخته است. معماران ایرانی با سامان ‌ دهی اندام ‌ های ساختمان در گرداگرد یک یا چند میان ‌ سرا، ساختمان را از جهان بیرون جدا می ‌ کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می ‌ داد.

درون گرایی مفهومی است که به صورت یک اصل در معماری ایران وجود داشته و با حضوری آشکار ، به صورتهای متنوع ، قابل درک و مشاهده است .
اصولاً در ساماندهی اندام های گوناگون ساختمان به ویژه خانه های سنتی، باورهای مردم، بسیار کارساز بوده است. یکی از باورهای مردم ایران ارزش نهادن به زندگی شخصی و حُرمت آن و نیز عزت نفس ایرانیان بوده که این امر به گونه ای معماری ایران را درون گرا ساخته است .

معماران ایرانی با ساماندهی اندامهای ساختمان در گرداگرد یک یا چند میانسرا، ساختمان را ازجهان بیرون جدا می کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می‌داد. خانه های درونگرا در اقلیم گرم و خشک، همچون بهشتی در دل کویر هستند، فضای درونگرا مانند آغوش گرم بسته است واز هر سو رو به درون دارد.

سر در این خانه ها دارای دو سکو بود و درها دارای دو کوبه‌ی جدا ویژه‌ی مردان و زنان. دو دالان یکی از بخش بیرونی و دیگری از بخش اندرونی خانه به هشتی راه داشتند. اندرونی‌جایگاه زندگی خانواده بوده و ‌بیگانگان بدان راه نداشتند.
بیرونی، ویژه‌ی مهمانان و بیگانگان بود که جداگانه پذیرایی می شدند و گاهی مهمانان در بالاخانه (اتاق روی هشتی) که به اندرونی نزدیک بود پذیرایی می شدند.

بخش بیرونی، آذین‌های بیشتری نسبت به اندرونی داشت. معماران حتی در ساختمان‌های برونگرا مانند کوشک میان باغ ها، نیز درونگرایی را پاس می داشتند. کوشک ها ساختمانهایی برونگرا بودند که گرداگرد آنها باز بود و از هر سو به بیرون باز می شدند. بیشتر خانه های غربی یا شرق آسیا چنین هستند..

خانه های برونگرا در برخی سرزمینهای ایران نیز ساخته می شود. مانند کردستان، لرستان و شمال ایران، ولی در سرزمین های میانی و گرم و خشک ایران، خانه های درونگرا، پاسخ در خوری برای خشکی هوا، بادهای آزاردهنده، شن های روان و آفتاب تند هستند.

ویژگی معماری غیر قابل انکار آثار و ابنیه ای مانند خانه ، مسجد ، مدرسه ، کاروانسرا حمام و غیره مربوط به خصوصیت درون گرایانه آن است که ریشه ای عمیق در مبانی و اصول اجتماعی –فلسفیاینسرزمیندارد .

با یک ارزیابی ساده می توان دریافت که در فرهنگ این نوع معماری ، ارزش واقعی به جوهر و هسته باطنی آن داده شده است و پوسته ظاهری ، صرفا پوششی مجازی است که از حقیقتی محافظت می کند و غنای درونی وسربسته آن تعیین کننده جوهر و هستی راستین بنا است و قابل قیاس با وجوهات و فضای بیرونی نیست .

درون گرایی در جستجوی حفظ حریم محیطی است که در آن شرایط کالبدی با پشتوانه تفکر ، تعمق و عبادت به منظور رسیدن به اصل خویش و یافتن طمانینه‌ی خاطر و آرامش اصیل در درون ، به نظمی موزون و متعالی رسیده است . به طور اعم و بر اساس تفکر شرقی و در سرزمینهای اسلامی ؛ جوهر فضا در باطن است و حیاط درونی ، به وجود آورنده اساس فضا است.

٢- پرهیز از بیهودگی:
در معماری ایران تلاش می شده کار بیهوده در ساختمان سازی نکنند و از اسراف پرهیز می کردند. این اصل هم پیش از اسلام و هم پس از آن مراعات می شده است. در قرآن کریم آمده "مومنان،آنانکه از بیهودگی روی گردانند"(سوره ی مومنون،آیه سوم.)

اگر در کشورهای دیگر،هنرهای وابسته به معماری مانند نگارگری(نقاشی)و سنگتراشی،پیرایه(آذین)به شمار می آمده، در کشور ما هرگز چنین نبوده است.گره سازی با گچ و کاشی و خشت و آجر و به گفته ی خود معماران،"آمود" و اندود بیشتر بخشی از کار بنیادی ساختمان است. اگر نیاز باد در زیر پوشش آسمانه (سقف)،پنامی (عایقی) در برابر گرما و سرما ساخته شود یا افراز بنا که ناگزیر پرو پیمون است و نمی تواند به دلخواه معمار کوتاهتر شود،تنها با افزودن کاربندی می توان آنرا کوتاهتر و "بِاندام" و مردم وار کرد. اگر اُرسی(باز) و روزن با چوب یا گچ و شیشه های خرد و رنگین گره سازی می شود. برای این است که در پیش آفتاب تند و گاهی سوزان،پناهی باشد تا چشم را نیازارد و اگر گنبدی از تیزه تا پاکار با کاشی پوشیده می شود تنها برای زیبایی نیست. وانگهی باید دانست که واژه ی "زیبا" به معنای "زیبنده بودن" و تناسب داشتن است نه قشنگی و جمال.

در زیگورات چغازنبیل از 1250 پیش از میلاد،می توان کاربرد کاشی را دید. در این ساختمان،اِزاره دیوارها را با کاشی آبی آمود کرده اند. چون هنگام رفت و آمد مردم،برخورد به پای دیوار بیشتر بوده است،و چون خشت در برابر باران آسیب می دیده،نمای ساختمان را با آجر پوشانده اند.

معماران ایرانی در جاهایی که مردم در آن بر زمین می نشستند و به دیوار تکیه می زدند،برای افزایش پایداری ازاره دیوار،آنرا با اندودی از گچ که با کتیرا آمیخته شده بود،تا بلندی یک گز(هر گز برابر 66/106 سانتیمتر)اندود می کردند که رویه ای سخت به دست می آمد،به گونه ای که خراشیدن آن دشوار بود.ازاره بیرونی ساختمان را هم بیشتر با سنگ کار می کردند.

همچنین از کاشی در آمود گنبدها بهره گیری می کردند و آنرا پر از نقش و نگار می کردند. این تکه های رنگی کاشی،آسانتر تعمیر و بازسازی می شدند.کاشی عمر زیادی ندارد و پس از زمانی از جا کنده شده و فرو می ریزد،به ویژه در جاهایی که برف و یخ هم باشد. اگر رویه ای یکرنگ باشد،بازسازی بخش کنده شده دشوار می شود و کار دو زنگ در می آید.ولی هنگامی که تکه تکه و چند رنگ باشد کار آسانتر است.

٣- مردم واری( محوری):
مردم محوری به معنای رعایت تناسب میان اندام ‌ های ساختمانی با اندام ‌ های انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان ‌ سازی است. در ایران هم مثل مکان ‌ های دیگر، معماری هنری وابسته به زندگی است. معمار ایرانی بلندای درگاه را به اندازه بالای مردم می ‌ گرفته و روزن و روشندان را چنان می آراسته که فروغ خورشید و پرتو ماه را به اندازه دلخواه به درون سرا می آورد. پهنای اتاق خواب به اندازه یک بستر است و افراز طاقچه به اندازه ای است که نشسته و ایستاده به آسانی در دسترس باشد و از طرفی تالار که مخصوص مهمان است به اندازه ‌ ای پهناور و باشکوه بوده که شایسته پذیرایی باشد.

۴- خودبسندگی:
معماران ایرانی تلاش می کردند ساختمایه ی مورد نیاز خود را از نزدیک ترین جاها به دست می آوردند و چنان ساختمان می کردند که نیازمند به ساختمایه ی جاهای دیگر نباشد و "خودبسنده" باشند. بدین گونه کار ساخت با شتاب بیشتری انجام می شده و ساختمان با طبیعت پیرامون خود"سازوارتر" در می آمده است و هنگام نوسازی آن نیز همیشه ساختمایه ی آن در دسترس بوده است.

معماران ایرانی بر این باور بودند که ساختمایه باید "بوم آورد" یا "ایدری"(اینجایی) باشد. به گفته ی دیگر فرآورده (محصول) همان جایی باشد که ساختمان ساخته می شود و تا آنجا که شدنی است از امکانات محلی بهره گیری شود.

برای نمونه در ساخت پارسه(تخت جمشید)،بهترین را از یک کان(معمدن)در نزدیکی دشت مرغاب به دست می آوردند و با ارابه های چوبی به پارسه می رساندند. این سنگ را بیشتر برای روکش دیوارهای ستبرخشتی به کار می بردند.فرآوردن خشت نیز کاری بسیار ساده بوده است.

معماران ایران تا آنجا که می شد تلاش داشتند ساختمایه ی مرغوب به کار برند و با بهترین گونه ی خاک،گچ،آهک و سنگ کار می کردند.اگر فرآوردن و آماده ساختن آن از همانجا شدنی نبود،از جای دورتر بهره می گرفتند.برای نمونه چون خاک پیرامون شیراز،"ریگ بوم" بود،به کار آجر ساختن نمی خورد،پس خاک رُس بهتر از لار یا از خان خوره(آبادای میان را اصفهان) به دست می آوردند.یا در کناره ی کویر،چون خاک شوره دار بود،آجر خوبی به دست نمی آمد.پس هنگام کار این آجرها را میان چند رج خشت می چیدند و برای از میان بردن شوره ی آنها،دوغابی به نام "فرش آهک" به کار می بردند که با ماسه ی نرم درست می شد.

نمونه ی دیگر از خودبسندگی و بهره گیری از امکانات موجود،در ساخت میانسرای(حیاط) گود یا "باغچال"یا گودال باغچه در خانه ها بود.برای گودکردن ساختمان و دسترسی به آب،ناگزیر باید خاکبرداری فراوانی می شد.در تهران،آب روگذر بود و از آن برای پرکردن آب انبارها بهره می بردند.در کاشان،زواره و نایین آب زیرگذر بود،برای همین میانسرا را چنان گود می ساختند که تنه ی درختان باغچه در گودی پنهان می شد.معماران خاک برداشته شده را دوباره در همان ساختمان به کار می بردند.گود شدن ساختمان به ایستایی تاق ها نیز کمک می کرد.چون زمین،پشت بند در برابر رانش بود.

باز برای نمونه،در محله ی شارستان یزد،زمین تا ژرفای دو متری از جنس خاک رُس و پایین تر از آن،جنسی به نام"چلو" یا"کرشک" است که لایه ای بسیار سخت است. معماران خاک رُس را برداشته و روی لایه ی سخت،با همان خاک ساختمان می ساختند.

یکی از نکات مهم در معماری ایران این است که اساساً یکی از انگیزه های بنیادی در ساخت آسمانه خمیده ی تاقی و گنبدی و بهره گیری گسترده از آنها،این بوده که چوب مناسب برای ساختمان سازی در همه جا یافت نمی شده است.ولی فرآوردن خشت و آجر ساده بود.معماران هم دست به نوآوری هایی زدند که با خشت و آجر بتوان دهانه های بزرگ را پوشاند.آنها گونه های فراوانی از چفد مازه دار و تیزه دار را به کار گرفتند.

از چفد مازه دار در زیگورات چغازنبیل و از چفد تیزه دار در سد درودزن شیراز بهره گیری شده است.تاق و گنبد را می شد با خشت که ساختمایه ای ناپایدار است هم ساخت.برای نمونه،آسمانه یخچالهای سنتی،گنبد بستو بوده که با خشت ساخته می شده،چون بسیار کمتر از آجر،گرمای بیرون را از خود می گذراند.این گنبدهای خشتی بسیار هم پایدار بودند.(در زمین لرزه ی طبس،ساختمان های بتنی پیش فشرده ویران شدند،ولی یخچالها که با گنبد کلنبو ساخته شده بودند بر جای ماندند.)

بدین گونه شاید بتوان انگیزه ی بنیادی بهره گیری از تاق و گنبد در معماری ایران را باور به "خودبسندگی" در ساختمان سازی دانست.


۵- نیارش:
واژه ی"نیارش"در معماری گذشته ی ایران بسیار به کار می رفته است.نیارش به دانش ایستایی،فن ساختمان و ساختمایه (مصالح)شناسی گفته می شده است.

معماران گذشته به نیارش ساختمان بسیار توجه می کردند و آنرا از زیبایی جدا نمی دانستند.آنها به تجربه به اندازه هایی برای پوشش ها و دهانه ها و جرزها دست یافته بودند که همه بر پایه ی نیارش به دست آمده بود. "پیمون"،اندازه های خردو یکسانی بود که در هرجا در خور نیازی که بدان بود به کار گرفته می شد. پیروی از پیمون هرگونه نگرانی معمار را درباره ی نااستواری یا نازیبایی ساختمان از میان می برده،چنانکه یک گِلکار نه چندان چیره دست در روستایی دور افتاده می توانست با به کار بردن آن،پوشش گنبدی را به همان گونه انجام دهد که معمار کار آزموده و استاد پایتخت.معماران همراه با بهره گیری از پیمون و تکرار آن را در اندازه ها و اندام ها،ساختمان ها را بسیار گوناگون از کار در می آوردند. هیچ دو ساختمانی یکسان در نمی آمد و هر یک ویژگی خود را داشت،گرچه از یک پیمون در آنها پیروی شده بود.

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: اصول معماری ایرانی , معماری ,



هتل ملک التجار یزد
نوشته شده در یک شنبه 14 اسفند 1390
بازدید : 1946
نویسنده : MR ARC
هتل تاریخی ملک التجار به عنوان اولین هتل خشت خام در جهان شناخته شده است این خانه خشتی در حدود 300سال قبل در یکی از بازارهای مهم در بافت تاریخی شهر یزد ساخته شده است و متعلق به خاندان ملک التجار است.مدخل خانه به اسلوب روزگار خود دارای کوچه ای دراز و باریک با دیوارهای بسیار بلند میباشد وچهار نسل از این خاندان در آن زندگی کرده اند.خانه ملک التجار در دو طبقه وپبرامون حیاط مستطیل شکلی بنا شده است. از نظر تاریخ نگاری بنا تا پیش از این از گونه خانه¬های قاجاری در یزد شناخته میشد، ولی بر اساس کشفیات جدیدی که اخیرا در پی لایه برداری در حین مرمت از روی اندودهای حیاط بدست آمد تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه کشف شده تا عصر صفوی و به تاریخ 1106 ه.ق به عقب برگشته است و از این جهت از اهمیت بسیار زیادی در تاریخ نگاری بناها در شهر یزد و کلا در تاریخ معماری ایران برخوردار شده است.

ورود به عمارت از طریق سردر ودالان طویلی صورت می گیرد .حوضی کشیده در میانه حیاط واقع شده که در دوسوی آن دو باغچه کوچک قرار دارد ودر چهارسوی حیاط اتاقها و تالارهایی با پنجره های قدیمی بسیار دیدنی که به سوی حیاط گشوده می شوند قرار دارند واتاقها وتالارها در هر سوی حیاط برای فصل خاصی استفاده می شده اند. هم اکنون این هتل دارای شانزده اتاق دو تخته و چهار اتاق یک تخته و سه اتاق سه تخته است.

تزئینات داخلی بنا

از نظر تزئینات داخلی این بنا یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجاریه در یزد به شمار میرود.این خانه دارای تزئینات دل انگیز و روح نوازی است که نقاشی دیوارها با رنگهای طبیعی,راویزهای آبطلاکاری شده وطاقنماها از آن جمله است. نگارگر این تزئینات هنرمندی بوده است شیرازی و همچنان که مشهود است این بنا از حیث شیوه واسلوب کار ونقاشی های آن با نارنجستان شیراز همانند است.یکی از مهم ترین ویژگی های این هتل داشتن اتاقهای خاص میباشد که میتوان به اتاق آینه و اتاقهایی بانقاشی های بسیار زیبا و ماهرانه اشاره کرد که مرحوم ملک التجار این اتاقها را برای همسرانش توسط نقاشان شیرازی در حدود 200 سال پیش ساخته است .
 
 
 
 
 
 
 

:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , هتل , دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: هتل ملک التجار یزد , معماری ,



مسجد ساکرین در ترکیه
نوشته شده در یک شنبه 14 اسفند 1390
بازدید : 2102
نویسنده : MR ARC

اولین مسجدی که توسط یک زن طراحی و مهندسی شده، چندی پیش در شهر استانبول ترکیه افتتاح شد. نام این مسجد عظیم «ساکرین» (Sakirin) است. طرح و ساخت این مسجد زیبا و مجلل تنها یک سال به طول انجامید.

این اولین مسجد در سراسر جهان است که طراحی و مهندسی داخلی آن توسط یک زن صورت گرفته است. نام این خانم مهندس، «زینب فادیلی اوغلو» بوده و از اعضای جدید جامعه مهندسان زن است.

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: مسجد ساکرین در ترکیه , معماری ,



مجموعه مباحث بیست گانه مقررات ملی ساختمان
نوشته شده در پنج شنبه 11 اسفند 1390
بازدید : 1366
نویسنده : MR ARC

                       مجموعه مباحث بیست گانه مقررات ملی ساختمان               

دانلود مجموعه مباحث بیست گانه مقررات ملی ساختمان

 

بدون شک یکی از مهمترین نیازهای هر مهندسی که با ساخت و ساز سرو کار دارد ، اعم از معمار ، محاسب ، ناظر ، برق و مکانیک و نقشه بردار ، کتب بیست گانه مقررات ملی ساختمان می باشد ، این مجموعه که در بازار قیمتی بالغ بر 60000 تومان دارد ، از سوی سایت معمار دانلود ، برای استفاده همه ایرانیان ، با لینک مستقیم برای دانلود قرار داده شده است.

مبحث اول : تعاریف عمومی

حجم : 1.9 MB

مبحث دوم : نظامات اداری

حجم : 4.6 MB

مبحث سوم : حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق

حجم : 2.6 MB

مبحث چهارم : الزامات عمومی ساختمان

حجم : 2.1 MB

مبحث پنجم : مصالح و فراورده های ساختمانی (مهم)

حجم : 3.5 MB

مبحث ششم : بارهای وارد بر ساختمان (مهم)

حجم : 2.8 MB

مبحث هفتم : پی و پی سازی

حجم : 2.2 MB

مبحث هشتم : طرح و اجرای ساختمان ها با مصالح بنایی (مهم)

حجم : 1.8 MB

مبحث نهم : ساختمان های بتن آرمه (مهم)

حجم : 5.1 MB

مبحث دهم : طرح و اجرای ساختمان های فولادی (مهم)

حجم : 1.3 MB

مبحث یازدهم : اجرای صنعتی ساختمان ها

حجم : 2.2 MB

مبحث دوازدهم : ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا

حجم : 1.9 MB

مبحث سیزدهم : طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها

حجم : 4.0 MB

مبحث چهاردهم : تاسیسات گرمایی ، تعویض هوا و تهویه مطبوع

حجم : 5.1 MB

مبحث پانزدهم : آسانسور ها و پله های برقی (مهم)

حجم : 6.4 MB

مبحث شانزدهم : تاسیسات بهداشتی

حجم : 11.4 MB

مبحث هفدهم : تاسیسات لوله کشی و تجهیزات گاز طبیعی ساختمان ها

حجم : 3.9 MB

مبحث هجدهم : عایق بندی و تنظیم صدا

حجم : 2.1 MB

مبحث نوزدهم : صرفه جویی در مصرف انرژی (مهم)

حجم : 2.3 MB

مبحث بیستم : علایم و تابلوها

حجم : 2.3 MB


:: موضوعات مرتبط: نشریات و مقررات , ,
:: برچسب‌ها: مجموعه مباحث بیست گانه مقررات ملی ساختمان , معماری ,



معماری ایرانی + عکس
نوشته شده در سه شنبه 9 اسفند 1390
بازدید : 1400
نویسنده : MR ARC

 

معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني
معماري ايراني

:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , ,
:: برچسب‌ها: معماری ایرانی , معماری ,



چگونه به موضوع نما در معماري بينديشيم؟
نوشته شده در سه شنبه 9 اسفند 1390
بازدید : 1942
نویسنده : MR ARC

 

نما در معماري

نما در لغت‌نامه دهخدا به معناي صورت ظاهري هر چيزي، آنچه كه در معرض ديد و برابر چشم است، آنچه از بيرون سوي ديده مي‌شود، منظره خارجي بنا و عمارت، قسمت خارجي ساختمان و نماسازي، فن روسازي ساختمان و ساختن نماي عمارت است.



در سال‌هاي اخير پس از مطرح شدن دوباره اهميت فضاهاي عمومي و ارزش زندگي شهري، نما اهميت دوباره‌اي يافته است. نما در عمل درون ساختمان را از بيرون و فضاي خصوصي را از فضاي عمومي جدا مي‌كند. نما حاكي از موقعيت فرهنگي سازندگان ساختمان است و نشانگر ميزان نظم، طرح ساختمان، امكانات و ذوق تزيين و خانه‌آرايي طراح و مالك است. يك نما به مثابه معرفي وضعيت ساكنان ساختمان در بين عموم است. نما در واقع صورت ساختمان و بهترين حالتي است كه فرد طراح يا مالك از خود در برابر بيرون دارد. نماهاي داخل ساختمان بيشتر جنبه خصوصي دارند، ليكن نماهايي كه به سمت كوچه و بافت شهر باز مي‌شوند،‌جنبه عمومي‌تر دارند.



بنابراين وجوه پشت و جلوي ساختمان از يك طرف داراي نمود اجتماعي و از طرف ديگر نمود مشخص ساكنان خود است بنابراين نماي هر ساختمان بايد هم با فضاي عمومي بستگي داشته باشد و هم بتواند حجم داخلي ساختمان را بيان نمايد.



نماي هر ساختمان موثر در مجموعه شهري است كه در آن حضور دارد واين تاثير را در بدنه خيابان يا ميدان‌ها كه در آن قرار گرفته است مي‌گذارد. اگر به نماي ساختمان واحدي، بدون در نظر گرفتن نماي ديگر ساختمان‌ها فكر شود، همگوني نماي شهري در كليت از بين مي‌رود.



تناقض بين جنبه شهري و بيان فردي ما در صورتي مي‌تواند از بين رود كه ساختمان جزيي از شهر كه در نظر گرفته شود و ارتباطات آن با محيط اطراف چند جانبه باشد. نماي رو به كوچه و خيابان بايد تابع عوامل همبستگي بين نماهاي اطراف باشد. اما در عين حال براساس تركيبي از اجزا مختلف بر حسب عملكرد، ابعاد و مصالحشان شخصيت خاص خود را دارد.



نما در واقع يك سطح صاف و تخت نيست بلكه آن سطح انتقالي بين فضاي داخل و خارج است كه با عقب نشستگي و پيش آمدگي، تراس و غيره با فضاي داخل مسكن ارتباط پيدا مي‌كند.


نما در معماري

براي اينكه نماي ساختمان حريم خصوصي ساكنان خود را حفظ كند بايد نسبت به خيابان بسته‌تر و محفوظ‌تر باشد.



نماي ساختمان بايد به دنبال خلق يك كليت هماهنگ به وسيله تناسب خوب پنجره‌ها، بازشوهاي در، سايبان و محدوده‌ سقف‌ها، عمودي و افقي، مصالح، رنگ، عناصر تزييني و ... باشد. پنجره‌ها همواره با ديگر عناصر ديوار، سطوح باز و بسته، تيره و روشن، صاف و ناهموار را به وجود مي‌آورند. به علت تكرار دوره‌اي پنجره‌ها، در ساختمان‌هاي چند طبقه، نظم كاملي به چشم مي‌خورد، اما گاه به علت افزايش نور در طبقات بالاتر كاهش داده مي‌شود و اين نظم آهنگ خود را از دست مي‌دهد.



جداسازي عناصر افقي و عمودي تاثير كلي در نما دارد. تناسبات عناصر ساختمان لازم است با كل ابعاد ساختمان مطابقت داشته باشد. براي مثال در ساختمان‌هاي كوتاه عريض، ابعاد عرضي غالب خواهد بود.



در ساختمان‌هاي بلند عنصار برتري خود را نشان مي‌دهند. در و پنجره و نعل درگاه‌ها تاثير خاصي در نما مي‌گذارند. ناودان‌ها، سايه‌بان‌ها، پيش‌آمدگي‌هاي سقف و بالكن‌ها ايجاد سايه‌هاي خاصي بر روي نما مي‌كنند.



تفاوت سطح‌ها بايد در نما مشخص باشد. براي مثال بين طبقه همكف، ساير طبقات و طبقه انتهايي بايد يك تفاوت اساسي وجو داشته باشد. تركيب كلي نما در واقع نظم در اين تفاوت‌ها است.



نما در معماري

عناصر اصلي نما مثل پنجره، در، سطوح و محدوده پاياني سقف و غيره در شكل، رنگ و مصالحشان با يكديگر اختلاف دارند. اين عناصر معناهاي متفاوتي دارند. مثلا نمي‌توان بالا و پايين پنجره و در را با هم هم‌رديف كرد. اگر ارتفاع اين بازشوها يكسان نياشد مي‌توان از ضرايب مشترك و يا رنگ هاي يكسان استفاده نمود. نسبت‌هاي هندسي نقش تعيين‌كننده‌اي در هماهنگ‌سازي ظاهر نما دارند. مي‌توان پنجره‌ها را در گروه‌هاي كوچك‌تر تركيب شده كه شكل مشخصي را ايجاد مي‌كنند دسته‌بندي كرد. نماها مي‌توانند از نظر مصالح نيز با يكديگر متفاوت باشند.


مصالح نما در رنگ، شكل، زبري و خشني نما تاثير مي‌گذارد. مصالح بومي نشان مي‌دهد كه نما مربوط به چه منطقه‌اي است.



تركيب پنجره‌ها، ايوان‌ها، درها و به طور كلي بازشوها، همچنين بافت و جنس نما و كمپوزسيون آن در هر عصر متفاوت است و در عين حال در يك تداوم شهري تغيير مي‌كند. طراح مي‌تواند نما را به عالي‌ترين حد تركيب معماري برساند و يا آن را تا حد يك سطح بدون طراحي و فكر رها كند.



نما در معماري

در اعصار مختلف بازشوها به شكل مشابهي در سطح نما قرار مي‌گيرند و تنوع در قرارگيري آن‌ها تابع عوامل داخلي چون بزرگي ساختمان، عريض بودن آن و يا عوامل اقليمي چون جهت قرارگيري و محل قرارگيري است. در پهناي ديوار نما تعبيه پنجره دو جداره، آفتاب‌شكن، سايبان و ... نقش تنظيم‌كننده شرايط آب و هوايي فضاهاي داخلي را خواهد داشت.



در ديوارهاي باريك معاصر اين عمل با جلو و عقب آمدن ساختمان انجام مي‌شود. يكي از عوامل ضروري در هويت نما تعيين محدوده نما است. نمايي مي‌تواند در طرح خود موفق باشد كه به اين سوال‌ها پاسخ گويد. محدوده عمودي جانبي ساختمان كجاست؟ خط پاياني افقي ساختماني چگونه است و مرز ساختمان در آسمان به چه شكل است؟ انتهاي اسختمان چگونه به پايان مي‌رسد؟ گوشه‌هاي ساختمان چه وضعي دارد؟ اگر ساختمان همسايه‌اي دارد ارتباط نماي ساختمان فعلي با نماي همسايه چگونه به پايان مي‌رسد؟ گوشه هاي ساختمان چه وضعي دارد؟ اگر ساختمان همسايه دارد ارتباط نماي همسايه چكونه است و اگر در فضا قطع مي‌شود اين ارتباط چگونه است.



محدوده‌هاي افقي ساختمان عبارتند از نقطه اتصال به آسمان (محدوده پاياني ساختمان) نقطه اتصال به زمين (محل نشستن ساختمان بر زمين) و پوشش ساختمان مثل بام و شيرواني. محدوده پاياني ساختمان بايد معناي اتمام ساختمان را با خود داشته باشد و طيقه همكف ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همكف ساختمان بايد مفهوم نشستن ساختمان بر زمين را برساند. طبقه همكف بايد در محدوده قد افراد كشش لازم را بر عابر پياده و بيننده ايجاد كند.



كنج يا گوشه نما در واقع محل برخورد دو نماي عمود بر هم است. كنج مي‌تواند حالت عمود 90 درجه، نيم‌دايره يا سه‌وجهي را داشته باشد و هر كدام مي‌تواند تاثيرات متفاوتي را در نما بگذارد. در يك ميدان يا چهارراه هماهنگي كنج‌هاي ساختمان‌هايي كه در چهار طرف آن قرار گرفته است مي‌تواند در نماي شهري تاثير زيبايي داشته باشد.


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: چگونه به موضوع نما در معماري بينديشيم , معماری ,



آشپزخانه كوچك به سبك ايتاليايي
نوشته شده در دو شنبه 8 اسفند 1390
بازدید : 1917
نویسنده : MR ARC

آشپزخانه كوچك به سبك ايتاليايي

 

ممكن است تمايل داشته باشيد آشپزخانه كوچك شما جلوه اي دوست داشتني و باز داشته باشد. سبك توسكاني كه نمونه اي از سبك ايتاليايي است از بهترين سبك هايي است كه مي توانيد در طراحي دكوراسيون داخلي آشپزخانه كوچك خود استفاده كنيد. زيرا جلوه اي تقريبا سنتي و ساده دارد و مي تواند هر سليقه اي را راضي كند و براي همگان خوشايند باشد.



آشپزخانه كوچك به سبك ايتاليايي
نقاشي

اگر تمايل داريد آشپزخانه شما با كمك رنگ هاي غني و قوي از قبيل زرشكي و نارنجي تيره داراي جلوه اي سنگين و موقر پيدا كند، بهنرين گزينه استفاده از سبك توسكاني ايتاليايي است زيرا استفاده از چنين رنگ هاي قوي و گرمي جزو ويژگي هاي اين سبك است. البته فراموش نكنيد كه استفاده از رنگ هاي تيره در فضاي كوچك فضا را گرفته تر و بسته تر مي كند بنابراين در آشپزخانه كوچك خود سعي كنيد از طيف هاي روشن تر رنگ هاي گرم استفاده كنيد.


 

در اين سبك زيبا شما همچنين مي توانيد آشپزخانه خود را با رنگي تركيبي نقاشي كنيد . به اين منظور بايد چندين رنگ گرم را با يكديگر تركيب كنيد. اين رنگ ها مي تواند شامل سبز لنجي، قرمز، قهوه اي مايل به زرد و كرم باشد. شما هم چنين براي نقاشي به يك قلموي بزرگ، قلتك نقاشي و يك سطل بزرگ نياز داريد. مقداري از اين چهار رنگ را به هم تركيب كنيد و بقيه را با كمك قاشق نم نم به تركيب اضافه نماييد تا رنگ مورد پسند شما حاصل گردد. سپس رنگ بوجود آمده را با كمك قلمو و قلتك روي ديوار آشپزخانه اجرا نماييد.



آشپزخانه كوچك به سبك ايتاليايي
كابينت ها

لازم است كه كابينت هاي آشپزخانه شما با رنگ گرم آشپزخانه شما تناسب داشته باشد. اگر در حال حاضر كابينت هايي چوبي داريد فقط كافيست روي بدنه ان را سمباده كشيده و  پس از زيرسازي با رنگ قهوه اي مايل به قرمز ان ها را رنگ آميزي كنيد و اگر هم كابينت هاي شما از جنس ام دي اف است نگران نباشيد. ان ها را نيز مي توانيد بوسيله رنگ آجري رنگ نماييد تا بتوانند مكمل خوبي براي رنگ ديوارهاي آشپزخانه باشند.



يكي ديگر از راه هاي ايجاد سبك ايتاليايي در اشپزخانه تعويض دستگيره هاي كشوها و كابينت ها و استفاده از دستگيره هاي برنجي است. اين نوع دستگيره ها مي توانند حالتي روستايي و سنتي به آشپزخانه دهند.



آشپزخانه كوچك به سبك ايتاليايي

وسايل و لوازم

قبل از اينكه اقدام به خريد كنيد ابتدا قدري صبر كنيد و به وسايلي كه در حال حاضر داريد فكر كنيد. شما به سادگي مي توانيد ميز غذاخوري چوبي خود را به يك ميز غذاخوري ايتاليايي تبديل كنيد! تنها كافيست سطوح آن ها را زيرسازي و با رنگ قهوه اي گرم رنگ اميزي نماييد. يك تكينيك حرفه اي در اين مورد اين است كه پس از رنگ آميزي كل ميز روي سطح ميز را با كمك چسب بپوشانيد و شكل يك مربع را بيرون آوريد و آن را با رنگ كرمي كه از آن براي ديوارها استفاده كرده ايد رنگ آميزي كنيد و روي سطح ميز با تكنيك استنسيل هنر پتينه را اجرا كنيد. روكش صندلي ها را نيز عوض كنيد و از پارچه اي طلايي رنگ استفاده كنيد.



آشپزخانه كوچك به سبك ايتاليايي
 

بوفه هاي نيز از جمله وسايل مهم در سبك ايتاليايي هستند. حتما از انواع ظريف آن ها در دكوراسيون آشپزخانه خود استفاده نماييد. براي نور پردازي فضا نيز از لوستر ها و ديواركوب هاي ظريف و با سبكي آنتيك استفاده كنيد تا دكوراسيون ايتاليايي آشپزخانه شما تكميل گردد. استفاده از جاشمعي هاي زيبا را نيز فراموش نكنيد.


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , , آشپزخانه , ,
:: برچسب‌ها: آشپزخانه كوچك به سبك ايتاليايي , معماری ,



آشپزخانه آرماني
نوشته شده در دو شنبه 8 اسفند 1390
بازدید : 1865
نویسنده : MR ARC

شپزخانه آرماني

 

همانطور كه مطلع هستيد صنعت لوازم خانگي در چند دهه اخير پيشرفت هاي چشمگيري در راه تحقق همه تصورات ذهني بشر دربر داشته كه آشپزخانه نيز از اين مستثني نبوده.

همانطور كه مطلع هستيد صنعت لوازم خانگي در چند دهه اخير پيشرفت هاي چشمگيري در راه تحقق همه تصورات ذهني بشر دربر داشته كه آشپزخانه نيز از اين مستثني نبوده. در حقيقت آشپزخانه دفتر كار خانم هاي خانه دار محسوب مي شود و به همين دليل هم هست كه اغلب آنها ها تمايل دارند كه مكان را به زيباترين شكل ممكن دربياورند. اجازه دهيد با يك مثال بيشتر توضيح دهيم.

 

كاربرد يك كلاه آفتابگير چيست؟ كاملاً مشخص است: اجازه نمي دهد كه نور خورشيد مستقيماً به صورت و سر شما بتايد؛ اما يك لحظه صبر كنيد... تعداد بسيار زيادي از افراد هستند كه در فضاهاي رو بسته باز هم از كلاه استفاده مي كنند در صورتيكه در معرض هيچ نور آزار دهنده اي نيز قرار ندارند! بنابراين مي توانيم نتيجه بگيريم كه كلاه آفتابگير مورد استفاده ديگري هم دارد: احساس مد و به روز بودن را در مصرف كننده بيدار مي كند. از يك سو اين كلاه داراي نقاب خاصي مي باشد كه از مستقيم آفتاب به چشم ها جلوگيري بعمل مي آورد، و از سوي ديگر حس زيبايي و خوش تيپي را بر مي انگيزد. اين امر تا جايي پيش مي رود كه حتي برخي از تيم هاي ورزشي براي تبليغات آرم ورزشگاه خود را روي كلاه هاي نقابدار چاپ كرده و در اختيار هواداران خود قرار مي دهند. بنابراين شركت هاي توليد كننده كلاه مي بايست همه ي اين موارد را در طراحي يك كلاه در نظر بگيرند.

اما ارتباط مثال فوق با آشپزخانه آرماني ما چيست؟ همانطور كه مي دانيد آشپزخانه قلب هر خانه اي محسوب مي شود و نه تنها بايد از نظر كاربردي بازده بالايي داشته باشد بلكه نيكوست كه بجهت زيباشناختي، نظرخانم خانه را نيز تامين كند. به اين منظور مي بايست 4 گام اساسي برداشته شود:

طراحي حرفه اي

سليقه فردي

كيفيت

نصب كارشناسانه

بد نيست خانم ها ياد بگيريد كه چگونه مي توانند ايده هاي ذهني خود را در آشپزخانه اعمال كنند. طرز چيدمان وسايل هم از اهميت بالايي برخوردار مي باشد. وسايل آشپزخانه طوري بايد قرار بگيرند كه در وهله اول كار كردن با آنها راحت باشد و بعد زيبا به نظر برسند و تعادل در محيط حفظ شود. به هر حال نبايد فراموش كرد كه چيدمان آشپزخانه هر خانمي با خصوصيات اخلاقي او هماهنگ است.

ايده شما براي تغيير دكوراسيون آشپزخانه تان هر چه كه باشد، هدف اين است كه قلب خانه تان را منحصراً مطابق طبع و سليقه تان در تغيير شكل دهيد. به اين منظور ابتدا مكان مناسب براي قرار دادن سه وسيله اصلي آشپزخانه يعني: گاز، يخچال، و ماشين لباسشويي را پيدا كنيد و سپس به ادامه كار بپردازيد. برخي از خانواده ها وعده هاي غذايي را در آشپزخانه سرو مي كنند بنابراين اگر ساكنان خانه شما هم جزء اين گروه هستند بايد حتي الامكان فضاي آشپزخانه را به محيطي آرام بخش و دوستانه تبديل كنيد تا همه افراد از قرار گرفتن در آن لذت ببرند.

رنگ هاي سال 1388 در آشپزخانه

رنگ هاي سال 1388 بيشتر شامل تناليته هاي شاد و نيرو بخش و رنگ هايي هستند كه حس خوش بيني را در افراد ارتقا مي دهد. در اين قسمت نمونه هايي از كاربرد رنگ زرد را به شما معرفي مي كنيم تا بتوانيد براي تغيير دكوراسيون آشپزخانه خود از روي آن ايده برداري كنيد.

كاربرد رنگ هاي شاد

آيا تمايل داريد كه با افق همگام شويد؟ كارشناسان رنگ در طراحي داخلي فضاهاي خانگي معتقدند كه انسانها به ويژه در قرن اخيربيش از هر زمان ديگري نياز به ديدن رنگ هايي دارند كه حس خوش بيني آنها را تقويت كند؛ در اين ميان رنگ زرد حرف اول را مي زند و به عنوان يكي از رنگ هاي فوق العاده قوي در اين زمينه محسوب مي شود.

 

رنگ زرد هم آرامش مي دهد و هم انرژي بالايي به همراه دارد. تركيب سايه روشن هاي ليمويي، كرم، خورشيدي، و پرتقالي نيز مي توانند فضا را زيباتر و شيك تر كنند. تركيب رنگ ليمويي و كرم فضا را هموار تر، خورشيدي محيط را ملايم تر و پرتقالي آنرا دلنواز تر جلوه مي دهد. به تصوير زير توجه كنيد:

 

 

اگر نمي خواهيد از نظر مالي متحمل هزينه بالايي شويد، تنها با چند تغيير چزئي نيز مي توانيد انرژي و زيبايي را همزمان وارد آشپزخانه خود كنيد. درست مثل نمونه اي كه در زير مشاهده مي كنيد:

 

 منبع : منزل


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , , آشپزخانه , ,
:: برچسب‌ها: آشپزخانه آرماني , معماری ,



فنگ شويي در آشپزخانه
نوشته شده در دو شنبه 8 اسفند 1390
بازدید : 1256
نویسنده : MR ARC

فنگ شويي در آشپزخانه

 

فنگ شويي در اشپزخانه

آشپزخانه يكي از مهمترين مناطق خانه است كه بايد به دكوراسيون آن بيش از ساير قسمت ها توجه داشت، و اين امر به ويژه در حين رعايت اصول فنگ شويي از اهميت بيشتري برخوردار مي شود. فراموش نكنيد كه نحوه ديزاين و دكوراسيوني كه براي آشپزخانه در نظر مي گيريد، روي سلامت و موفقيت شما تاثير مي گذارد و به واسطه دكوراسيون مناسب اين فضا به كاميابي و قدرت دست پيدا مي كنيد.



مكان قرار گرفتن آشپزخانه

اولين چيزي كه در مورد آشپزخانه مورد توجه قرار مي گيرد اين است كه اساساً آشپزخانه در كجاي خانه واقع شده است. شايد هميشه آنقدر قدرت انتخاب نداشته باشيم كه جاي هر يك از اتاق هاي خانه را انتخاب كنيم، اما اگر در حال ساخت خانه اي جديد هستيد و يا قصد بازسازي خانه قديمي خود را داريد، بهترين حالت آن است كه آشپزخانه را در فسمت انتهايي خانه خود قرار بدهيد. به اين معنا كه اگر يك خط فرضي در وسط خانه بكشيم آشپزخانه در قسمت انتهايي و به دور از خط فرضي مركزي واقع شده باشد. بهتر است زماني كه فرد وارد خانه مي شود يكمرتبه آشپزخانه جلوي چشمش نباشد. اين مسئله هم مهمانان و هم اعضاي خانه را به پرخوري ترغيب مي كند.



اما اگر حق انتخاب نداريد و آشپزخانه در جلوي روي شما قرار گرفته، چند تكنيك وجود دارد كه به واسطه آن مي توانيد توجه افراد را از آن منحرف كنيد. از اين فرصت براي به كار گيري خلاقيت بيشتر استفاده كنيد، به عنوان مثال مي توانيد از پرده يا لووردراپه استفاه كنيد. يك روش ديگر آن است كه در طرف مخالف آشپزخانه يك وسيله دكوري جذاب بگذاريد تا حواس كسي كه وارد خانه مي شود به آن جلب شود.



طرح اوليه آشپزخانه

نحوه قرار دادن وسايل مختلف در آشپزخانه خيلي مهم است. به طور مثال گاز بايد در جايي قرار داشته باشد كه كدبانو در حين آشپزي پشتش به درب ورودي و مهمانها نباشد. اگر امكان اين كار وجود ندارد، بالاي گاز از آينه و يا ورقه هاي شفاف آلومينيومي استفاده كنيد. سايز آن هر قدري كه مي خواهيد مي تواند باشد، اما هر چقدر بزرگتر باشد، بهتر است.


از آنجايي كه امروزه كاربرد آشپزخانه ها تا حدي تغيير پيدا كرده است و آشپزخانه هاي جديدي طراحي شده و حتي اين امكان را نيز فراهم مي آورند كه دو نفر در آن واحد آشپزي كنند. طراحي به گونه اي است كه حتي فردي كه در حال آشپزي است به راحتي مي تواند با مهمانها و ساير افراد خانواده در ارتباط باشد. اين روزها افراد خانواده عادت پيدا كرده اند كه همه در كار آشپزي با هم مشاركت داشته باشند و خانواده هاي پر مشغله از وقت پخت و پز به عنوان فرصتي براي همدلي و صميميت بيشتر استفاده كنند.



رنگ آشپزخانه


طرفداران فنگ شويي معتقدند كه رنگ آشپزخانه نبايد هيچ يك از رنگ هايي مثل قرمز، صورتي، و يا بنفش باشد. موارد فوق رنگ هاي "آتش" هستند و مي توانند منجر به ايجاد بحث و مشاجره شوند؛ بنابراين اگر مي بينيد كه شما و همسرتان در آشپزخانه بيش از حد با هم بحث مي كنيد شايد به خاطر رنگ هاي محرك اين فضا باشد.



بهترين رنگ ها سفيد يخچالي، سبزهاي روشن و آبي هستند. از 5 عنصر اصلي فنگ شويي – زمين، فلز، چوب، آتش، و آب - آشپزخانه هم اتاق آب است هم آتش و با توجه به 5 المان فوق الذكر سفيد مي تواند بين آب و آتش تعادل خوبي برقرار كند.



نور در آشپزخانه

در هيچ اتاقي استفاده از لامپ هاي فلورسنت پيشنهاد نمي شود. اين لامپ ها دائماً سوسو مي زنند و چشم ها و سيستم عصبي را تحت الشعاع قرار داده و ممكن است موجب فشار خون بالا، خستگي چشم، و سردرد شوند.



چيدمان وسايل

وسايل را بايد طوري بچينيد كه فاصله آنها از هم مناسب باشد و تعداد حركات و جابجايي افراد به حداقل ميزان ممكن برسد. بايد قادر باشيد كه بهترين استفاده مكاني را از فضا داشته باشيد و در عين حال راحتي و آسايش را نيز ايجاد نماييد. بهتر است در اين فضاعناصر آب را از عناصر آتش جدا كنيد. به عنوان مثال گاز، مايكروفر و توستر را در يك طرف و يخچال و سينك و ماشين ظرفشويي را در طرف ديگر قرار دهيد. هر گروه از اين وسايل را مي توانيد با چوب از هم جدا كنيد.



مانند ساير اتاق ها آشپزخانه نيز بايد تميز و مرتب نگه داشته شود و وسايل خراب و بلا استفاده دور ريخته شوند. با استفاده از اين تكنيك ها آشپزخانه شما استيل خاصي پيدا مي كند.


:: موضوعات مرتبط: , آشپزخانه , ,
:: برچسب‌ها: فنگ شويي در آشپزخانه , معماری ,



بازدید : 1553
نویسنده : MR ARC


آشپزخانه كوچك شما با‌ اعمال چند تغيير مختصر و جزئي به‌راحتي مي‌تواند به‌يك آشپزخانه بزرگ و كاملا كارآمد تبديل شود. تنها كافيست كاري كنيد كه آشپزخانه كوچك شما بزرگ‌تر و دلباز‌تر به‌نظر آيد. براي اين‌كار براي شما ايده‌هايي داريم كه با انجام آن به نتيجه‌اي مطلوب و رضايت‌بخش خواهيد رسيد.

small kitchen

مراحل:
1.    براي وسايل و تجهيزات آشپزخانه از قبيل يخچال، ماشين لباسشويي، ظرفشويي و... سعي كنيد تا حد‌امكان انواع ظريف و در مقياس كوچك خريداري كنيد. اگر تمام وسايل موجود در‌آشپزخانه مقداري ظريف‌تر و كوچك‌تر از سايز طبيعي خود انتخاب شوند، در نهايت به‌مقدار زيادي درفضا صرفه‌جويي مي‌شود.
2.    استفاده از رنگ‌هاي ملايم و روشن به بزرگ‌تر به‌نظر رسيدن آشپزخانه كمك مي‌كند. زياد ‌نور را منعكس مي‌كنند و سبب روشن‌تر شدن فضا مي‌شوند. براي مثال همراه با كابيت‌هاي كرم رنگ براي ديوارها از رنگ بژ استفاده كنيد و يا اگر تمايل به‌ استفاده از رنگ‌هاي خنثي نداريد مي‌توانيد از رنگ‌سبز ملايم يا آبي و يا زرد روشن استفاده كنيد.
3.    از كابينت‌هايي با در‌هاي آينه‌اي در آشپزخانه استفاده كنيد زيرا اين‌كار سبب مي‌شود آشپزخانه شما وسيع‌تر به‌نظر برسد هم‌چنين مي‌توانيد به‌جاي اين‌كار براي تعدادي از كابينت‌ها از در‌هاي شيشه‌اي استفاده كنيد و براي داخل آن‌ها از ظروف كريستال و شيشه‌اي استفاده كنيد تا درخشش آن‌ها سبب روشن‌تر شدن فضاي آشپزخانه شود.
4.    بيشتر از وسايلي كه قابليت نصب و آويختن به‌ديوار را دارند از‌قبيل سرويس كفگير ملاقه، جاروشارژي و ...  استفاده كنيد تا فضاي كشوها و روي كابينت‌ها بيهوده هدر نرود و صرف وسايل ديگري شود.
5.    يك يا دو كابينت را از‌كف تا سقف آشپزخانه در‌نظر بگيريد تا هم قفسه‌هاي بيشتري براي‌تان مهيا شود و هم سقف آشپزخانه بلند‌تر به‌نظر آيد.
6.    حتما قسمت بالاي كابينت‌ها را با نصب هالوژن نورپردازي كنيد تا زماني كه آن‌ها را روشن مي‌كنيد فضا شيك و روي سطح كابيت‌هاي تحتاني روشن شود.
7.    براي كفپوش آشپزخانه از پاركت يا سراميك‌هاي طرح‌دار استفاده كنيد و يا كفپوش ساده فعلي را نقاشي كنيد و كفپوش طرح‌دار سبب مي‌شود تا پهناي آشپزخانه شما بيشتر از آن‌چه هست به‌نظر آيد. هم‌چنين اگر تمايل داريد از قاليچه در آشپزخانه خود استفاده كنيد توصيه مي‌كنيم يك قاليچه با طرح بسيار ساده و نقش و نگار‌كم را براي اين‌فضا انتخاب كنيد.
8.    براي روي سينك ظرف‌شويي قطعه‌اي متحرك از جنس سطح كابينت‌ها در‌نظر بگيريد تا زماني‌كه با سينك كاري نداريد آ ن‌را روي سينك قرار دهيد تا سطح كار شما وسيع‌تر و بيشتر شود.
9.    كمي بيشتر در‌ خصوص وسايلي كه در آشپزخانه داريد موشكافي كنيد و ببينيد از كدام‌شان بيشتر استفاده مي‌كنيد و از كدام‌يك از آن‌ها كم و يا اصلا استفاده نمي‌كنيد! در بسياري از آشپزخانه‌ها برخي از وسايل وجود دارند( مثل قهوه‌ساز يا ...) كه خانم خانه تنها براي زيبايي آن‌ را در معرض ديد قرار داده است در حالي‌كه از آن‌ها استفاده نمي‌كنند و يا خيلي‌كم استفاده مي‌كنند! بايد به‌شما بگوييم كه اين‌كار نه‌تنها تاثيري در زيبايي آشپزخانه شما ندارد بلكه سبب شلوغي و گرفته شدن فضاي آشپزخانه شما نيز مي‌شود.تنها وسايل پراستفاده را در دسترس قرار دهيد و وسايل ديگر را داخل كمد و كابينت‌ها بگذاريد. هرچه آشپزخانه شما خلوت‌تر باشد بزرگ‌تر به‌چشم مي‌آيد.
10.    براي پنجره‌ها از پرده‌هاي كوتاه و كم‌چين استفاده كنيد تا نور خورشيد براي ورود به آشپزخانه مسدود نشود.
با كمك اين10 روش ساده خواهيد ديد كه آشپزخانه كوچك شما به چه‌ميزان بزرگ و دلباز به‌نظر خواهد آمد و از كار‌كردن و گذراندن وقت خود در آن احساس خستگي نخواهيد كرد.

منبع : منزل مگ


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , , آشپزخانه , ,
:: برچسب‌ها: چگونه يك آشپزخانه كوچك را كارآمد وداراي سبك كنيم , معماری ,



5 توصیه طلایی در آشپزخانه
نوشته شده در دو شنبه 8 اسفند 1390
بازدید : 1982
نویسنده : MR ARC


آشپزي و كار در آشپزخانه اي منظم و سازمان يافته بسيار آسان و لذت بخش است. براي نظم دادن به دكوراسيون آشپزخانه روش واحد و خاصي وجود ندارد اما يك سري توصيه هايي هستند كه با انجام آن ها مي توانيد تا حد زيادي به آشپزخانه خود نظم دهيد. در اين مطلب به تعدادي از مهم ترين اين اقدامات توجه نماييد :

1.    وسايل و اشيا را در كابينت هاي قسمتي از آشپزخانه قرار دهيد كه از آن وسايل استفاده مي كنيد. براي مثال قوطي هاي ادويه را در كابينتي نزديك اجاق گاز و ظروف مخصوص آماده كردن مواد اوليه غذا را در كابينت هاي زير كانتر و ...
2.    موارد شبيه هم را در يگ گروه كنار هم قرار دهيد .براي مثال قوطي هاي ادويه، قاشق و چنگال ها ئ ظروف ديگر را كنار هم در جاي مناسب قرار دهيد.

3.    مواردي را كه از آنها بيشترين استفاده را در طي روز مي كنيد در دسترس ترين فضا و در سطح ديد قرار دهيد. هرچه ميزان استفاده از وسيله اي كمتر است آن را در قسمتي عقب تر قرار دهيد.براي مثال ادويه هايي از قبيل نمك و فلفل و هم چنين چاي خشك را بايد در دم دست ترين فضا قرا ردهيد.

4.    به صورت سالانه به پاكسازي آشپزخانه از وسايلي و عناصر بلااستفاده بپردازيد و آن ها را از آشپزخانه بيرون بريزيد.

5.    اشيائ ريز و كوچك را در ظروف بزرگ تر مانند قوطي ها قرار دهيد.

منبع : منزل مگ


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , , آشپزخانه , ,
:: برچسب‌ها: 5 توصیه طلایی در آشپزخانه , معماری ,



استفاده از عدد پی در ساخت تخت جمشید
نوشته شده در شنبه 6 اسفند 1390
بازدید : 1652
نویسنده : MR ARC

 

مهندسان هخامنشی راز استفاده از عدد پی (۱۴/۳ ) را دو هزار و 500 سال پیش کشف کرده بودند. آنها در ساخت سازه های سنگی و ستون های مجموعه تخت جمشید که دارای اشکال مخروطی است، از این عدد استفاده می کردند.
عدد پی ( ۳/۱۴)در علم ریاضیات از مجموعه اعداد طبیعی محسوب می شود. این عدد از تقسیم محیط دایره بر قطر آن به دست می آید. کشف عدد پی جزو مهمترین کشفیات در ریاضیات است. کارشناسان ریاضی هنوز نتوانسته اند زمان مشخصی برای شروع استفاده از این عدد پیش بینی کنند. عده زیادی، مصریان و برخی دیگر، یونانیان باستان را کاشفان این عدد می دانستند اما بررسی های جدید نشان می دهد هخامنشیان هم با این عدد آشنا بودند.
عبدالعظیم شاه کرمی متخصص سازه و ژئوفیزیک و مسئول بررسی های مهندسی در مجموعه تخت جمشید در این باره،‌ گفت: ?بررسی های کارشناسی که روی سازه های تخت جمشید به ویژه روی ستون های تخت جمشید و اشکال مخروطی انجام گرفته؛ نشان می دهد که هخامنشیان دو هزار و 500 سال پیش از دانشمندان ریاضی دان استفاده می کردند که به خوبی با ریاضیات محض و مهندسی آشنا بودند. آنان برای ساخت حجم های مخروطی راز عدد پی را شناسایی کرده بودند.
دقت و ظرافت در ساخت ستون های دایره ای تخت جمشید نشان می دهد که مهندسان این سازه عدد پی را تا چندین رقم اعشار محاسبه کرده بودند. شاه کرمی در این باره گفت: ?مهندسان هخامنشی ابتدا مقاطع دایره ای را به چندین بخش مساوی تقسیم می کردند. سپس در داخل هر قسمت تقسیم شده، هلالی معکوس را رسم می کردند. این کار آنها را قادر می ساخت که مقاطع بسیار دقیق ستون های دایره ای را به دست بیاورند. محاسبات اخیر، مهندسان سازه تخت جمشید را در محاسبه ارتفاع ستون ها، نحوه ساخت آنها،‌ فشاری که باید ستون ها تحمل کنند و توزیع تنش در مقاطع ستون ها یاری می کرد. این مهندسان برای به دست آوردن مقاطع دقیق ستون ها مجبور بودند عدد پی را تا چند رقم اعشار محاسبه کنند.هم اکنون دانشمندان در بزرگ ترین مراکز علمی و مهندسی جهان چون ناسا برای ساخت فضاپیماها و استفاده از اشکال مخروطی توانسته اند عدد پی را تا چند صد رقم اعشار حساب کنند. بر اساس متون تاریخ و ریاضیات نخستین کسی که توانست به طور دقیق عدد پی را محاسبه کند، ؟غیاث الدین محمد کاشانی بود. این دانشمند اسلامی عدد پی را تا چند رقم اعشاری محاسبه کرد. پس از او دانشمندانی چون پاسکال به محاسبه دقیق تر این عدد پرداختند. هم اکنون دانشمندان با استفاده از رایانه های بسیار پیشرفته به محاسبه این عدد می پردازند.
شاه کرمی با اشاره به این موضوع که در بخش های مختلف سازه تخت جمشید، مقاطع مخروطی شامل دایره، بیضی، و سهمی دیده می شود، گفت: به دست آوردن مساحت، محیط و ساخت سازه هایی با این اشکال هندسی بدون شناسایی راز عددپی و طرز استفاده از آن غیرممکن است.
داریوش هخامنشی بنیان گذار تخت جمشید در سال 521 پیش از میلاد دستور ساخت تخت جمشید را می دهد و تا سال 486 بسیاری از بناهای تخت جمشید را طرح ریزی یا بنیان گذاری می کند. این مجموعه باستانی شامل حصارها، کاخ ها،‌ بخش های خدماتی و مسکونی، نظام های مختلف آبرسانی و بخش های مختلف دیگری است.
مجموعه تخت جمشید مهمترین پایتخت مقاومت هخامنشی در استان فارس و در نزدیکی شهر شیراز جای گرفته است.


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , بناهاي سنتي , مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: استفاده از عدد پی در ساخت تخت جمشید , معماری ,



بازدید : 1964
نویسنده : MR ARC
آنچه در طراحی این پروژه مورد توجه و تاكید قراردارد، ایجاد یك مجتمع تجاری تخصصی صنعت ساختمان می باشد كه...
مجری : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان
كارفرما : شركت عمران وتجارت تیراژه

اهداف پروژه:
آنچه در طراحی این پروژه مورد توجه و تاكید قراردارد، ایجاد یك مجتمع تجاری تخصصی صنعت ساختمان می باشد كه بتواند كلیه مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان را در یك مجموعه جمع آوری نموده و در وقت و انرژی مشتریان به منظور تهیه كالاها و خدمات مورد نیاز خود در ارتباط با صنعت ساختمان صرفه جویی حاصل گردد.

توجه به اقلیم ، فرهنگ و معماری بومی منطقه ، مقررات ملی ساختمان و استانداردهای روز دنیا در عرصه معماری و ساختمان به گونه ای كه ساختمان مورد نظر هم به عنوان یك نماد شهری مطرح گردد. و هم در عرصه معماری داخلی یك اثر برجسته و ماندگار باشد كه با گذشت زمان كهنه نگردد.



داوران مسابقه :
داوران مسابقه به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشند:
1- دكتر داراب دیبا
2- دكتر اصغر ساعد سمیعی
3- دكترمحمود گلابچی



معیارهای ارزشیابی و داوری:
*خلاقیت و نوآوری در جهت خلق اثری متفاوت با ساختمانهای موجود و همسو با تحولات روز معماری با استفاده از احجام مناسب و بدیع.

*تاكید بر تقسیم مناسب و عرصه بندی بهینه فضاهای تجاری و عمومی بر اساس برنامه فیزیكی و روابط فضایی مناسب جهت سهولت دسترسی به فضاهای طبقات.

*تاكید بر معماری داخلی مجموعه و طراحی مناسب آن با توجه به ماهیت هر كدام از فضاهای پیش
بینی شده.

*برخورداری از فرمهای بدیع و طرحهای خلاقانه از نظر سیستمهای ساختمانی و سازه

*پاسخگویی مناسب به مسائل اقلیمی ، فرهنگ و معماری بومی با استفاده از روشهای نوین طراحی
و ساخت.

*توجه به تكنولوژی روز و مواد و مصالح نوین در صنعت ساختمان.

* توجه به مشخصه های اصلی معماری پایدار بر اساس معیارهای سیستم ارزیابی پایداری LEED



رتبه اول: گروه طراحی:آقایان علیرضا مهدی زاده،علی آل علی و خانم فاطمه فرمانفرمایی، تهران

رتبه دوم: آقای جعفر بزاز، تبریز

رتبه سوم: مهندسین مشاور حاجی زاده و همکاران، تهران



رتبه نخست:
علیرضا مهدی زاده حکاک ، علی آل علی و فاطمه فرمانفرمایی در مسابقه طراحی یک مرکز تجاری با زیربنای 10000مترمربع برای صنعت ساختمان استان گیلان، رتبه نخست را کسب کردند.

 آب و هوای معتدل، طبیعت زیبا و چشم اندازهای منحصر به فرد، از ویژگی های اصلی سایت می باشد .



با نگاهی از بیرون به ساختمان، به نظر میرسد که نیروهای نامرئی طبیعت در شکل گیری بنا نقش داشته و درواقع، پوشش ساختار را تغیر داده اند .

از یک طرف ما به دنبال کدهای ساختمانی ، مقررات ساخت و ساز و نهایتِ استفاده از ظرفیت زمین برای رسیدن به حد متناسب متر مربع هستیم ، و از سوی دیگر نیروهای مخرب و ناهنجار در کار هستند که هنر رقص این اثر را در هم میشکند و پوسته را شکل می دهد .

اتاق کنفرانس ، رستوران و دیگر امکانات در طبقه بالا در نظر گرفته شده اند تا با قسمت های تجاری تداخل نداشته باشند و همچنین از بهترین مناظر بهره ببرند .



به دنبال مقررات خروج اضطراری ، سه دسترسی عمودی جداگانه ( راه پله و آسانسور ) درنظر گرفته شده که شروع آن از طبقه بالا به مناطق امن است .

در داخل پله برقی به دسترسی عمودی به ویژه در بخش های تجاری کمک می کند . این ساختار از انتخاب های آگاهانه LEED و زیست محیطی از انرژی های سازگار با محیط زیست بهره مند شده ( با استفاده از طبیعی ترین تهویه و نور توسط پالایش نور و هوای تازه از طریق سقف و ارتفاع ) و همچنین انرژی تجدید پذیر ( با استفاده از پانل های خورشیدی ) ، طراحی یک سیستم برای جمع آوری فاضلاب و بازیافت آن برای استفاده مجدد و کیفیت هوا با توجه به وجود دو آتریوم برای نفوذ نور طبیعی. همچنین، از چوب به عنوان یک منبع تجدید پذیر برای پوستة دوم ساختمان برای جداسازی آب، هوا و صدا استفاده شده است.









 
 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معرفی رتبه اول مسابقه طراحی مجتمع تجاری صنعت ساختمان رشت , معماری ,



معرفی برترین دانشگاه‌های معماری جهان
نوشته شده در شنبه 6 اسفند 1390
بازدید : 1599
نویسنده : MR ARC

برترین دانشگاه‌های معماری جهان در هر قاره معرفی شده اند که در میان برترینهای آسیا نام دانشگاه معماری تهراننیز به چشم می خورد این دانشکده توانسته است بر اساس آخرین رتبه بندی، رتبه ۸ آسیا را از آن خود کند.

وب سایت  Graduatearchitecture برترین دانشگاه های معماری جهان را در دسته های جهانی و قاره ای معرفی کرده است. بر این اساس برترین دانشگاه‌های معماری جهان عبارتند از انجمن معماری لندن، موسسه معماری کالیفرنیای جنوبی، موسسه معماری پیشرفته کاتالونیا، MIT، موسسه تکنولوژی توکیو، دانشگاه “یونیتک” نیوزیلند، دانشکده چارلز رنه مکینتاش، دانشکده ETH زوریخ، موسسه برلاژ و آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک.


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: معرفی برترین دانشگاه‌های معماری جهان , معماری ,



بازدید : 1412
نویسنده : MR ARC

برای شروع :

۱ - ریاضی و هندسه

۲ - فن ساختمانی

۳ - تاریخ معماری

۴ - مبانی نظری

_________________________

 دروس عمومی :

 ادبیات – معارف - زبان(ضریب 1) 

معارف:

1- معارف اسلامی (1) (دفتر نهاد رهبری )

2- معارف اسلامی (2) (دفتر نهاد رهبری )

 

زبان:

1- زبان عمومی (انتشارات سمت)

2-کتب پیش دانشگاهی و دبیرستان 

منابع تست : دروس عمومی کنکور کارشناسی ناپیوسته مد رسان شریف(بسیار بسیار مهم)

_________________________

دروس اختصاصی :

شامل: (جمعا 100 سئوال 90 دقیقه )

ریاضی و هندسه(ضریب 3)

منابع:ریاضی:هر کتابی که در سر فصلهای زیر به شما کمک می کند مثل:حسابان سال سوم ریاضی و حساب دیفرانسیل و انتگرال (پیش دانشگاهی)

سر فصلهای مهم :

تابع:

دامنه و برد - جبر توابع - ترکیب توابع - مثلثاتی و معکوس مثلثاتی – تابع معکوس - تابع متناوب - معادله درجه دوم -  توابع هایپربولیک                                         

         حد:

          انواع حد- پیوستگی - مجانب ها – و ...

      مشتق:

       تعریف مشتق - مشتق گیری - مشتق تابع مرکب - مشتق تابع معکوس –مشتق هایپربولیک- معادله لاپلاس 

       کاربرد مشتق:

       اکسترموم ها - نقاط بحرانی.

       انتگرال:

       انتگرال معین و نامعین - مساحت زیر نمودار- حجم حاصل از دوران - انتگرال دو گانه

   دنباله و سری

   ماتریس

   بردارها

   و......(اینها فقط سر فصلهای مهم بودند)

   هندسه تحلیلی (بردار ها-مقاطع مخروطی-ماتریس)

   هندسه:هندسه1 و 2 دبیرستان

 

  منابع تست:ریاضی معماری  کنکور کارشناسی ناپیوسته مدرسان شریف (بسیار بسیار مهم)

 __________________________

>>فن ساختمانی(ضریب 2)

   شامل: (50 سئوال)

   عناصر و جزئیات – تنظیم شرایط محیطی - متره و برآورد - ترسیم فنی -مصالح شناسی - ایستایی و مقاومت مصالح

   منابع :

  عناصر و جزئیات:

عناصر و جزئیات (هنرستان)

جزاء ساختمان و ساختمان (سیاوش کباری)

دیتلهای ساختمانی(سیاوش کباری)  

نقشه کشی ساختمان مهارت فنی درجه 1 (جرجانی)

نقشه کشی ساختمان مهارت فنی درجه2 (جرجانی)     

مصالح شناسی:مصالح شناسی (هنرستان - معماری)

مصالح(سیاوش کباری)

مصالح شناسی (هنرستان - ساختمان)

    متره و برآورد:

 متره و برآورد (هنرستان)

مدیریت و تشکیلات کارگاهی(منبع خاصی وجود ندارد - جزوات درسی- جزوه درسی

دانشگاه  بوعلی سینا همدان

ترسیم فنی:ترسیم فنی (هنرستان)

ترسیم فنی (حسین زمرشدی)

 

   تنظیم شرایط محیطی:

اقلیم (مرتضی کسمائی)

تاسیسات (هنرستان - بسیار مهم)

تنظیم شرایط محیطی(ساسان مرادی)

    ایستایی و مقاومت مصالح:

ایستایی (هنرستان – ساختمان - بسیار مهم)

 __________________________

   >>> مبانی تئوری و نظری معماری

   شامل:(30 سئوال)

1 - مبانی نظری معماری

2 - تاریخ معماری

3 - پرسپکتیو

  

>>مبانی نظری معماری :

   مبانی هنرهای تجسمی (هنرستان –چاپ قدیم دو جلد می باشد)-کارگاه هنر 1 (پیش دانشگاهی هنر)-طراحی معماری (هنرستان)

  رنگ شناسی ایتن – رنگ شناسی (مبانی هنرهای تجسمی جلد 2)

 

>>تاریخ  معماری:

1 - سبک شناسی معماری(مرحوم دکترمحمدکریم پیر نیا)

2 - معماری جهان(زارعی)

3 - آشنایی با بناهای تاریخی(هنرستان)

4 - مبانی و مفاهیم معماری معاصر غرب (دکتر وحید قبادیان)

5 - سیر هنر در تاریخ 1 (پیش دانشگاهی هنر)

6 - سیر هنر در تاریخ 2 (پیش دانشگاهی هنر) 

 

<<<تهیه هر 6 کتاب لازم می باشد>>>

 

پرسپکتیو : ترسیم فنی (حسین زمرشدی)- ترسیم فنی (هنرستان)- ترسیم فنی و طراحی معماری (موسویان)-هندسه مناظر و مرایا 

 

کتب تکمیلی و تستی  : (بسیار بسیار مهم)

1-کنکور کارشناسی ناپیوسته (محمد یگانه)

2 -کنکور کاردانی پیوسته (محمد یگانه)

3-نکته به نکته کنکور معماری (محمد یگانه)

4- کنکور کارشناسی ناپیوسته معماری (پرنا)           


:: موضوعات مرتبط: منابع کنکورها , ,
:: برچسب‌ها: منابع کامل کنکور کاردانی به کارشناسی , معماری ,



منابع پیشنهادی کاردانی به کارشناسی معماری
نوشته شده در شنبه 6 اسفند 1390
بازدید : 1397
نویسنده : MR ARC


1- آشنایی با معماری اسلامی ایران استاد محمد کریم بیرنیا

2- سبک شناسی معماری ایران استاد محمد کریم پیرنیا

3- مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب وحید قبادیان

4- مصالح شناسی سیاوش کباری

5- مصالح شناسی سام فروتن

6- معماری ایران (دوره اسلامی) محمد یوسف کیانی

7- جزییات معماری ساختمانهای اجری نشریه 92 سازمان برنامه وبودجه

8- فرهنگ مصورهنرهای تجسمی پرویز مرزبان وحبیب معروف

9- مبانی هنرهای تجسمی غلام حسین نامی

10- عناصر رنگ ایتن ایتن

11- معماری فرم فضا نظم فرانسیس د.ک.چینگ

12- تاریخ وهنر معماری ایران دوره اسلامی محمد یوسف کیانی

13- معماری 1و2 انتشارات دیبا گران

14- ریاضی انتشارات دیبا گران

15- اجزا ساختمان و ساختمان سیاوش کباری

16- مبانی هنرهای تجسمی هنرستان

17- تاسیسات هنرستان

18- آشنایی با بناهای تاریخی هنرستان

19- آشنایی با معماری جهان محمدابراهیم زارعی

20- هندسه سال دوم دبیرستان

21- تاسیسات طباطبایی

22- ادبیات پنج استاد

23- راهنمای ادبیات پنج استاد محمد باقر کلیشمی

24- نگارش زبان فارسی انتشارات سمت

25- معارف اسلامی 1 انتشارات سمت

26- معارف اسلامی 1 اتشارات نهاد رهبری

27- عناصروجزییات ساختمان 1 و 2 هنرستان


:: موضوعات مرتبط: منابع کنکورها , ,
:: برچسب‌ها: منابع پیشنهادی کاردانی به کارشناسی معماری , معماری ,