پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
رنگ بندی
نوشته شده در شنبه 28 شهريور 1394
بازدید : 1260
نویسنده : MR ARC

Fresh From The Dairy: Color Palettes Inspired by Hayao Miyazaki’s Films

 

بسیاری از رنگ ها در تضاد با یکدیگر هستند و برخی نیز تکمیل کننده ی یکدیگر اند . گفتن این موضوع که رنگ هایی که با یکدیگر تضاد دارند یا رنگ هایی که با یکدیگر در تعادلند می توانند ترکیب رنگی بهتری باشند جمله ای نا درست خواهد بود چرا که این ترکیب آنها است که سخن جدیدی بیان می کند و سخن جدید باید ارزیابی شود .  در ادامه ی مطلب چندین ترکیب رنگی که توسط هنرزمندی به نام میازاکی خلق شده اند را مشاهده خواهیم کرد .

 

 

 

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-2

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-3

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-4

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-5

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-6

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-7

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-8

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-9


http://memarima.ir/

:: موضوعات مرتبط: دیزاین , روان و رنگ , ,
:: برچسب‌ها: رنگ بندی , معماری , معمار ,



طراحی در مقطع یا پلان ؟kame house)
نوشته شده در شنبه 28 شهريور 1394
بازدید : 1178
نویسنده : MR ARC

kame house by kochi architect's studio contains a large hexagonal void

 

 

به ما آموخته اند که بیشتر در مقطع طراحی کنید تا پلان . چرا که ممکن است سریع تر به کیفیت مورد نظر برسید . آن نتیجه ای که بسیار به کیفیت فضایی مد نظر مربوط است . حال باید در این خانه بسیار تامل کرد که روش طراحی چگونه بوده است . از پلان به مقطع . از مقطع به پلان . از پلان در مقطع و یا از مقطع در پلان ؟ مساله این است .

 

 

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom

 

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
living and dining accommodation at the dwelling’s upper storey 
image © takumi ota

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
the master bedroom overlooks the remainder of the house 
image © takumi ota

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
the bathroom is one of few private areas 
image © takumi ota

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
the large chasm can be viewed from the home’s entrance 
image © takumi ota

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
the home has been built as part of a new residential development 
image © takumi ota

 


http://memarima.ir/

:: موضوعات مرتبط: مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: lulhv , lulhvd , طراحی در مقطع یا پلان ؟kame house) ,



معماریزاسیون فیلمهای ما
نوشته شده در شنبه 28 شهريور 1394
بازدید : 1196
نویسنده : MR ARC

 

"وجود یک حفره در دیوار یک فضا نظیر آشپزخانه و ارتباط دادن آن با فضایی دیگر نظیر پذیرایی، میتواند باعث بروز ارتباطات بصری مطلوب بین ساکنین شود. هم چنین اختلاف ارتفاع در جداسازی اتاقهای یک منزل با سایر فضاها تنوع فضایی خوب و نسبتا کارآمدی میسازد."

این جمله تقریبا تنها چیزی است که از تماشای سریال اخیر "شمعدانی" به کارگردانی سروش صحت در خاطرم مانده!

در این پست با افرادی آشنا خواهیم شد که احتمالا شما را خوشحال میکنند. کسانی که فیلم را با دقت بسیار میبینند تا پلانش را رولوه کنند! و این رولوه های تقریبا درست را جمع آوری کرده و به معرض عموم قرار داده اند.

 

 

 

شما هنگام تماشای فیلمها و انیمیشنها به چه چیزهایی توجه میکنید؟ هر کس از نقطه نظر خود و مسائلی که برایش سبک زندگی مشخصی تعریف میکنند، به جزییاتی فراتر از معنا یا دیالوگها می اندیشد. برخی ممکن است به نورپردازیها علاقمند شوند، برخی طراحی دکور و لباس را بیشتر ببینند و برخی دیگر ... پلان! احتمالا اغلب مخاطبان این وبسایت جزء دسته سوم این افراد هستند. یعنی کسانی که در حین تماشای یک فیلم یا سریال علاوه بر معنا و دیالوگها و ...، پلان لوکیشنها را نیز مهم میدانند. اصلا میتوان گفت که یک پلان مناسب و متنوع، برای فیلمبرداری و ساخت فیلم هم گستره مناسبی در اختیار کارگردان میگذارد و همینطور برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد.

 

اگر انیمیشن آپ را دیده باشید این پلان حتما برایتان آشنا به نظر می آید. میتوانید جاهایی را که شخصیتهای فیلم با هم برخورد داشتند به یاد آورید؟ اگر اهل تماشای مکرر فیلمها (به خصوص فیلمهای خارجی) باشید سایت interiors هدیه خوبی برای شما دارد. نه تنها پلانهای فیلمهای مطرح دنیا، بلکه نحوه گردش داستان در آن پلانها را نیز با استفاده از خطوط و پرسناژها به شما یادآوری میکنند و ابزار خوبی میسازند برای خاطره بازی با فیلمها! به نحوی که با دیدن یک باره ی تصویر، سکانسهای به یادماندنی فیلم برایتان مرور میشود و احتمالا لبخندی هم بر لبتان مینشاند.

و اما نکته جالبتر اینکه این پلانهای اصطلاحا "شسته و رفته" روش کسب درآمد شده اند و این نشریه الکترونیک، اقدام به فروش این پلانها و سیر بصری داستانهایشان بر روی شاسی کرده است که از قضا مورد توجه رسانه های مختلف معماری هم بوده است.

این نشریه توسط یک معمار و یک فیلمساز آزاد پایه ریزی شده. ترکیبی مطلوب که هم اکنون پنج سال از فعالیت مشترکشان میگذرد. ضمن اینکه این افراد، نشریه را فعالیت ثانویه خود میدانند و رشته اصلی خود (معماری و فیلمسازی) دغدغه اولیه آنهاست. اطلاعات بیشتری از این دو نفر را در مصاحبه ای که با سایت آرکینت انجام داده اند میتوانید ببینید.

در کل آنچه که الان از نشریه الکترونیکی interior باقی است، ماحصل تلاش پنج ساله ی دو فرد مصمم است که اولا ایده ای نو داشتند، دوما با علاقه کارشان را دنبال کرده اند و سوما صبر بسیار کرده اند تا کارشان مورد توجه قرار گیرد و حالا نوبت مناسبی برای بهره برداری از زحماتشان به نظر می آید.

 

 

 

 

 


http://memarima.ir/

:: موضوعات مرتبط: خلاقیت , ,
:: برچسب‌ها: معماریزاسیون فیلمهای ما , معماری ما , معماری , معمار , مهراز ,



بازدید : 1247
نویسنده : MR ARC
معماری نیوز - به نظر می آید مدیران شما، اکسپو جهانی را با "عروسی شخصی" اشتباه گرفته اند و آنچه برایشان مهم بوده به هیچ عنوان «ایران» نبوده است. و شما باید جوابگو باشید جناب آقای وزیر!

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)

علی رغم تمام برنامه ریزی ها و تلاش های مدیران و نهادهای مرتبط، غرفه ایران در اکسپو میلان به روز افتتاح نرسید و بصورت نیمه کاره و با کیفیتی بسیار نازل و پایین تر از استانداردهای اکسپو 2015 با موضوع غذا آغاز به کار کرد.


با وجود اینکه جامعه حرفه ای معماری کشور حداقل 3 سال تلاش کرد تا این بار ایران بتواند اعتبار از دست رفته در اکسپو قبلی که در چین برگزار شده بود  را باز یابد ولی در نهایت، بی تدبیری مدیران و بی اخلاقی برخی متخصصین درگیر در موضوع، جریان را به سمتی برد که دوباره کشورمان مورد تمسخر قرار گرفت.

اکسپو میلان ۲۰۱۵،  موضوع کار خود را مساله "تغذیه کره زمین و انرژی برای حیات" انتخاب کرده است تا از طریق آن به یکی از بزرگترین چالش های بشر یعنی تغذیه با نگاه به آینده  بپردازد. این شعار اصلی به 7 موضوع فرعی تقسیم می شود که هر کشور بسته به توانمندی های خود بر روی یک یا چند موضوع فرعی در پاویون خود تمرکز نموده است:

1- علم و تکنولوژی برای سلامت، بهداشت و کیفیت غذا
2- علم و تکنولوژی برای کشاورزی و تنوع زیستی( تنوع موجودات زنده)
3- نوآوری در زنجیره‌ی غذایی- کشاورزی
4- آموزش رژیم غذایی
5- غذا برای شیوه‌ی زندگی بهتر
6- غذا و فرهنگ
7- همکاری و توسعه‌ی غذا

در این نمایشگاه اکثر کشورها یک پاویون مخصوص به خود دارند، که بسته به موضوعی که برای شرکت در نمایشگاه انتخاب کرده‌اند، در سایت اکسپو جانمایی شده اند. در این رویداد بی نظیر جهانی، محقّقین، کارشناسان ، هنرمندان و سر آشپزانی از سراسر دنیا ،  در یکجا و دریک زمان کنار هم قرار میگیرند تا هنر ، فرهنگ و تکنولوژی خودرا در زمینه غذای سالم  با دیگران به اشتراک بگذارند.

و اما ایران و نحوه حضورش در این رویداد جهانی:
حضور ایران در اکسپو میلان 2015، در سه محور اصلی قابل نقد و بررسی موشکافانه می باشد:

1- مدیریت پروژه برپایی سالن ایران از طراحی تا اجرا

روند انتخاب مشاور طراحی و مسابقه برگزاری مسابقه اکسپو 2015 و نافرجام ماندن آن، چالشی تلخ در 2 سال اخیر بود که جامعه حرفه ای معماری را به واکنش های جدی و عملی واداشت و پیگیری ها منجر به تشکیل دبیرخانه دائمی نظارت بر مسابقات معماری در وزارت راه و شهرسازی شد. به دلیل اهمیت و تخصصی بودن آن در حوزه معماری در این نوشتار به جزییات آن در خصوص انطباق طرح با معماری ایرانی و هویت مند  نمی پردازیم.

2- طراحی و دکوراسیون داخلی سالن ایران در انطباق با ایده (سناریو) طراحی
 
ایده طراحی سالن ایران بنا بر گفته مشاور طراح "سفره سنتی ایرانی" است که باید در طراحی داخلی به وضوح به آن پرداخته می شد. متاسفانه وضعیت اسفناک فعلی داخل سالن ایران  گویای این حقیقت است  که مقوله طراحی داخلی از نظر مدیر مربوطه مهم نبوده و هیچ مشاوره تخصصی در این زمینه گرفته نشده است.

به عنوان مثال با وجود اینکه ایده سالن ایران سفره ایرانی بوده، در طراحی داخلی ما شاهد سردیس های مشاهیر (کاملا بی ربط به موضوع اکسپو) و مانیتورهای غول آسای منحنی هستیم! آیا ایرانیان در طول تاریخ از مهمانانشان بر سر سفره، با "سردیس بزرگان ادب و هنر و فرهنگ،  مانیتور، گیاهان تزئینی و پرچم" پذیرایی می کردند؟!

ترکیب مانیتور ها، کفسازی زشت، سردیس ها، گیاهان بدشکل، پرچمک ها، میزهای فقیرانه عرضه کالا، کمدهای خنده دار  عرضه ی محصولات غذایی،  لباس ناهماهنگ مسوولین غرفه ها  و خورش کرفس قریشی واقعا بی بدیل و خیره کننده است!

گویا مدیر مربوطه سالن ایران، اکسپو جهانی را با بازار روز در یکی از شهرهای کوچک ایران اشتباه گرفته است!

تمام آنچه در بالا آمده است را در تصاویر زیر ببینید:

گیاهان بی هویت و پرچمک ها

 

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)

میز غذای ایران با رومیزی چروک و غرفه های فروش کالا به سبک بازار دستفروش ها

 

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)
 
میز عرضه کالای خوراکی!

 

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)
 
نحوه عرضه کالای خوراکی در غرفه ایران
فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)
 
به سیم ها و تجهیزات زیر مانیتور ها دقت کنید

 

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)

به نحوه معرفی مشاهیر و کیفیت مجسمه دقت کنید


فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)

3- چگونگی نمایش موضوع محوری اکسپو در سالن ایران؛  از سناریو تا کارگردانی و اجرا

با توجه به موضوع اصلی اکسپو؛ " تغذیه کره زمین و انرژی برای حیات " انتظار می رفت در سالن ایران گستره وسیع و متنوع غذایی مبتنی بر تاریخ این مرزو بوم، تاریخچه کشاورزی، نحوه پخت نان در اقوام مختلف، قدمت تاریخی دستیابی به منابع زیرزمینی آب  و به طور کل توانمندی های ایران در علم،  تکنولوژی، دانش سنتی، فرآیند تولید و تولیدات غذایی آینده، به جهانیان عرضه شود.

همچنین براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مسوولین اکسپو ایران در میلان هدف ایران از شرکت در این نمایشگاه، به نمایش گذاشتن توان تولیدی کشاورزی آن بود. زیرا ایران در افق آینده خود دستیابی به مقام چهارم دنیا در تولیدات کشاورزی را می بیند.

سرزمین ایران جزو اولین تمدنهای دنیا می باشد. در واقع ایرانیان در حدود ۶ هزار سال پیش یکی‌ از اولین سیستم‌های کشت و کار را بر اساس سیستم کشاورزی و آبرسانی اولیه بنا نهادند. مجموعه غذاهای ایرانی‌ یکی‌ از غنی‌ترین و بهترین مجموعه ها در دنیا است و کمتر کشوری این چنین دارای تنوع غذایی و نحوه پخت وپز می‌باشد.

استفاده مناسب و بجا از غلات، حبوبات، میوه، انواع سبزیجات، پروتینهای گیاهی و حیوانی باعث میشود تا آشپزی ایرانی‌ یکی‌ از سالمترین و متعادلترین سبک‌های آشپزی باشد.

اما با این پیشینه تاریخی، این روز ها در سالن ایران شاهد نمایش بسیار ضعیفی در بخش سرو غذا هستیم. تنوع غذاها  نسبت به آنچه در سرتاسر ایران داریم، بسیار کم است.  نحوه چیدن میز، معرفی غذاها، رومیزی ها، ظروف آبمیوه و حتی لباس بی هویت فرد مسوول، همه گویای ساده انگاری مدیر مربوطه است.  گویا نه در اکسپو میلان که در "عروسی شخصی" حضور داریم!

در تصاویر زیر شاهد نحوه برخورد مدیران مربوطه با این رویداد جهانی در سالن ایران هستیم:

میز تهیه غذای قریشی در اکسپو میلان 2015

 

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)

نحوه سرو شربت در غرفه ایران

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)

تنوع غذایی و سفره آرایی در غرفه ایران

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)

 

در عکس های زیر نمونه ظرف های سرو غذا در غرفه بحرین و ویتنام را می بینید:

 

بحرین

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)

ویتنام

فاجعه ای به نام غرفه ایران در اکسپو / فرهنگ و تاریخ ایران در «میلان» تحقیر شد! (+عکس)



«در این ضیافت بزرگ، بوی نان ایرانی از سفره ی ما نمی آید.»

گویا این کشور اصلا پیشینه و تاریخ ندارد، ظروف سفالین تمدن های اولیه را ندارد، نشانه و نماد فرهنگ و معماری ندارد، هنر آشپزی متنوع در تک تک شهرهایش ندارد، لباس سنتی ندارد، فرش ندارد... و یادمان رفت که سفره ایرانی روی فرش ایرانی پهن می شود!

جناب آقای وزیر و داماد محترم! ما باید ظروف ایرانی به غرفه مان می بردیم... ما باید لباس متحد الشکل ایرانی می پوشیدیم وقتی در چنین مهمانی بزرگی دعوت شده ایم. ما باید زیر پای مهمانان، فرش ایرانی پهن می کردیم، ما باید با حداکثر توان در این رویداد شرکت می کردیم، باید بهترین ها را در هر موضوع به ایتالیا می بردیم، یعنی موضوعات به این مهمی  از چشم مدیران شما مخفی ماند؟! که حالا شرکت تهیه غذای قریشی با ظروف چینی درجه 3 و بی هویت و غذاهای معمولی باید پذیرای مردم دنیا باشد؟ و تصویر فرش را در مانیتور به دنیا عرضه کنیم؟!

یعنی تمام برداشت مدیران شما از نمایش توانمندی های ایران، ظروف کرایه برای عروسی شخصی و تصویر بی کیفیت و زشت کباب کوبیده روی مانیتور کره ای است؟!

مدیران شما با خودشان چه فکری کردند که یک شرکت متوسط و کم توان در حد تهیه غذای قریشی را به عنوان نماینده "تنوع غذایی در ایران" با خود به ایتالیا بردند ؟!

آیا تهیه غذای قریشی می تواند کل تاریخ آشپزی ایران و تنوع طعم ها و مزه ها را در هر گوشه کشور به جهان عرضه کند؟!

به نظر می آید مدیران شما، اکسپو جهانی را با عروسی شخصی اشتباه گرفته اند و آنچه برایشان مهم بوده به هیچ عنوان "ایران" نبوده است. و شما باید جوابگو باشید جناب آقای وزیر.

آیا باید مشاوره، طراحی، اجرا و تحلیل های پس از آن به افرادی غیر متخصص گاها با مدرک کاملا بی ربط مثلا شیمی! سپرده شود؟ و با مساله ای با این درجه اهمیت تا این حد "ساده انگارانه"  برخورد شود که یک مدیر دولتی بتواند مشاور طرح را در نیمه راه کنار زده و بدون مشورت با متخصصین حوزه های مرتبط، راسا اقدام به تصمیم گیری در امور طراحی داخلی و نحوه عرضه کالا و مواد غذایی در سالن ایران نماید و یا یک کارمند عالی رتبه در وزارت صنایع در وصف خوبی های غرفه ایران سخن بگوید.

با توجه به اهمیت و تخصصی بودن موضوع اکسپو میلان 2015، مدیریت اکسپو می بایست همزمان با شروع فعالیت برای برپایی غرفه ایران در طول 4 سال گذشته  از متخصصین در حوزه های تاریخ شناسی، ایران شناسی، فرهنگ شناسی، پژوهش هنر، جامعه شناسی، جهانگردی و جذب توریست، مدیریت منابع آب و کشاورزی، مدیریت تولید، تغذیه، آشپزی، دانش سنتی غذا در ایران، معماری، معماری داخلی، طراحی لباس، طراحی صحنه، طراحی صنعتی  و سایر تخصص های مرتبط، بهره می گرفت تا شاهد حضوری شایسته در صحنه جهانی باشیم.

اما... گویا در كل موضوع اصلا اهميتى ندارد، هر آوردگاهى باشد، ما همواره سرديس هايى گچى! از مشاهير خود با تصاويرى از اماکن توریستی ایران کاملا بی ربط با موضوع، به همراه مي بريم. هر جايى كه باشد، ابدا  هم مهم نيست، ميخواهد سوله باشد يا سرپناه، میلان باشد یا نورآباد ممسنی!  اصلا ما كه سابقه اى در معمارى جهان نداريم و چيزى از معمارى سرمان نمي شود! معمار هم نداريم! متخصص هم نداریم!

بله... موضوع مهم نيست؛ اصلا دلیلی ندارد ما به محورهای اکسپو 2015توجه کنیم، ما كه كشاورزى نمي كرديم! ما كه اصلا غذا نميخورديم! ما كه ابدا راه استخراج آب را بلد نبوديم! شاهکار اختراع  قنات كه متعلق به ایران نيست!


:: موضوعات مرتبط: نمایشگاه , ,
:: برچسب‌ها: نمایشگاه میلان وایران , معماری ,



طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع
نوشته شده در پنج شنبه 12 شهريور 1394
بازدید : 1518
نویسنده : MR ARC


طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

 
مترجم: نیلوفر محتاط

طراحی داخلی برای آپارتمان های کوچک موضوع بسیار مهمی است زیرا نقش پر رنگی در حداکثر استفاده از فضای محدود دارد. در این بخش قصد داریم به معرفی طراحی داخلی 4 آپارتمان خیلی کوچک بپردازیم. متراژ تمام این آپارتمان ها زیر 40 مترمربع است با این حال بسیار راحت و دنج هستند. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.
خانه ی اول:
طراحی داخلی خانه ی اول تحت تأثیر مینیمالیسم اسکاندیناوی و ژاپن، دارای مصالح با رنگ های روشن و خنثی است. دنج ترین بخش خانه تخت خواب است که با پارتیشنی از بقیه ی فضاها جدا می شود.

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

خانه ی دوم:
مساحت این آپارتمان تنها 35 مترمربع است و در دکوراسیون داخلی آن از رنگ های روشن بهره گرفته شده. در این خانه فضاها به کمک پارتیشن با هوشمندی از یکدیگر تفکیک شده اند. برای مثال پارتیشنی ظریف و سوراخ سوراخ فضای خواب و نشیمن را از آشپزخانه جدا می کند. این پارتیشن به دلیل ظریف بودن به هیچ وجه حس تاریکی و محصور بودن را منتقل نمی کند. در دکوراسیون داخلی این خانه از رنگهای روشن و مصالح با کیفیت استفاده شده است.

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

خانه ی سوم:
در طراحی داخلی این خانه تن های رنگی تیره تری استفاده شده است. استفاده از مبلمان کم ارتفاع در این فضا باعث شده تا خانه مرتفع تر و فراخ تر به نظر رسد.

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

خانه ی چهارم:
این خانه تنها 34 مترمربع مساحت دارد و برای زوجی جوان طراحی شده است. وقتی دو نفر در چنین خانه ی کوچکی با یکدیگر زندگی می کنند، نظم و ترتیب اهمیت بالایی پیدا می کند. در این آپارتمان نیز استفاده از  رنگ سفید برای دیوارها و عدم استفاده از تزئینات باعث فراخ تر به نظر رسیدن داخل شده است.

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع

طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع


منبع: HOME-DESIGNING

arel.ir


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , سازه هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: طراحی داخلی 4 آپارتمان با مساحت زیر 40 مترمربع معماری , معمار ,



خانه مسکونی با نمای دو پوسته
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 2320
نویسنده : MR ARC

خانه مسکونی با نمای دو پوسته

معرفی کلی بنا :
در چند سال اخیر معماری کشورمان سمت و سویی مدرن پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع به تحلیل خانه ای با سبکی مدرن خواهیم پرداخت که در آن از تکنیک های روز همراه با نوآوری وخلاقیت با توجه به اقلیم منطقه ای به کار گرفته شده است.


تصویر 1-  نمایی از ضلع شرقی بنا


نکته قابل توجه در آن به کار گیری پوسته ای روی بنا به عنوان ارتباط بنا با سایت و محیط پیرامون آن می باشد، در ادامه به بررسی بیشتر طراحی معماری  این بنا ، فضاها، نوع سازه و تکنیک های به کار گرفته شده و مواردی دیگر خواهیم پرداخت.




تصویر2- نما از ضلع جنوبی بنا
 


موقعیت ملک :

این بنا در کشور ایران، توابع شهر تهران منطقه لواسان واقع شده است. بنا در زمینی هموار، بدون شیب و همچنین دارای فضای سبز و طبیعی با چشم اندازهای زیبا از سمت شمالی کوه ها تا فضای سبز جنوبی می باشد. براساس ضوابط شهرداری لواسان، می بایست بنا در یک سمت سایت قرار گیرد و باقیمانده زمین به فضای سبز اختصاص داده شود.

 


تصویر3- نمایی از ضلع جنوبی بنا که هماهنگی با خط آسمان در بافت موجود دارد.


معماری بنا:

پروژه ی خانه دوپوسته ی لواسان توسط رضا دانشمیر در سال 1380 به سبک مدرن در دو طبقه طراحی و اجرا شده است.

از لحاظ حجم شناسی معمار از  ترکیب احجام هندسی مانند مربع و مستطیل و پر و خالی کردن آنها از زوایا و جهت های مختلف به منظور رعایت اصول زیباشناسی بهره گرفته است. شایان ذکر است که بازی با احجام صرفا به منظور زیبایی شناسی نبوده بلکه به قرارگیری آنها با توجه به موقعیت نورگیری توجه داشته است مانند تراس طبقه دوم که در ضلع شرقی خانه با توجه به نور مفید شرق و دید مطلوب به فضای سبز و طبیعی زمین واقع شده است.

 

نکته قابل توجه در طراحی که با نوآوری و خلاقیت همراه بوده پوسته به کار رفته روی بنا می باشد که از جنس کامپوزیت بوده و به سبک معماری خطی اجرا شده است.این پوسته نیمه شفاف به منظور یکپارچه کردن فضای داخلی با فضاهای سبز عمومی، به گونه ای طراحی شده که فضاهای داخلی و فضاهای سبز بیرونی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.این پوسته نیمه شفاف نه تنها مرز بین خانه و فضای سبز بیرون را از بین  نمی برد بلکه نوعی ارتباط خاص بین خانه و فضای سبز مجموعه ایجاد می کند به تعبیر هنرمندانه گویی دیالوگی بین فضای داخلی ساختمان و فضای سبز برقرار می کند که این خود گویای حس لطیف طراح می باشد.

 

البته به این جهت نیمه شفاف خوانده می شود که طراح از به کار گیری پوسته صلب و در عین حال شفاف مانند شیشه خودداری کرده است وضمن نیمه شفاف ومرموز بودن آن نوعی سوال وچالش در ذهن مخاطب ایجاد می کند که در نهایت˛ پاسخ این چالش رسیدن به نوعی ارتباط بین فضای داخلی ساختمان و فضای سبز بیرونی می باشد. این پوسته مسیری را به وجود می آورد که از طریق تراس طبقه اول و یک رمپ و یک راه پله، خودش را تا فضای باز می کشاند. این پوسته به وسیله راه پله داخلی به طبقه همکف و زیرزمین مرتبط می شود، بدین ترتیب یک جریان پیوسته و سیال در کل بنا و ارتباط آن با فضای سبز پیرامون جاری می شود.

 

از لحاظ زیباشناسی پر و خالی بودن پوسته نمای زیبایی به ساختمان داده است علاوه بر این خالی بودن پوسته در ضلع جنوبی و شمالی امکان دید مطلوب از کوه ها و مجموعه فضای سبز را ایجاد کرده است.



تصویر4-  پوسته سازی در بنا و روند شکل گیری حجم

 

در طراحی نما نیز از دو رنگ متضاد سیاه و سفید نیز بهره گرفته شده است.نوع مصالح مصرفی در نمای ساختمان از کامپوزیت، شیشه، سنگ و ... می باشد.

 


تحلیل پلان ها:
 

تصویر5-  پلان طبقه اول


برای بررسی بیشتر به تحلیل پلان و فضاهای داخلی می پردازیم. در طراحی فضاهای داخلی(پلان) سلسه مراتب ها و همجواری عرصه های خصوصی و نیمه خصوصی نیز رعایت شده است.

 

در طبقه اول عرصه های عمومی مثل پذیرایی (نشیمن) و آشپزخانه و... قرار دارد با گذشتن از پلکان داخلی در طبقه دوم با عرصه  های خصوصی تر مانند اتاق خواب ها روبه رو می شویم. ورودی ضلع غربی به گونه ای طراحی شده است که پس از ورود به ساختمان در فضای مکثی قرار خواهیم گرفت که بعد از آن˛ هم پلکان را در اختیار داریم و هم راهرویی که به سالن نشیمن منتهی می  شود قابل ذکر است که با این نوع طراحی سالن نشیمن دیدی به ورودی ساختمان واقع در ضلع غربی ندارد که این خود نوعی رعایت سلسه مراتب عرصه های خصوصی و نیمه خصوصی در طراحی مسکونی می باشد.

 

در عین حال ورودی در ضلع شمالی ساختمان مستقیما به نشیمن راه پیدا می کند و این خود  نوعی اختیار را برای کاربران با توجه به نیاز ایجاد می کند.همچنین ورودی دیگری در ضلع شرقی از اتاق نشیمن برای قرار گیری در فضای سبز از طریق پله و رمپ وجود دارد.


ورودی: ورودی به مجموعه از ضلع شمالی شامل ورودی پیاده و ورودی سواره می باشد. یک ورودی در ضلع غربی بنا قرار دارد که به ساختمان وارد می شود. از ضلع شرقی و شمالی بنا نیز امکان قرار گیری در فضای سبز و محوطه ( از طریق رمپ و پله ) وجود دارد. که این خود نوعی تنوع و حرکتی سیال در مسیر حرکتی و قرارگیری در محوطه را ایجاد خواهد کرد.





تصویر6-  پلان طبقه دوم


برای درک بهتر روابط فضایی به ترسیم سیرکولاسیون روابط فضایی می پردازیم :

 




 

تحلیل سازه ای بنای مورد نظر:

سازه به کار گرفته شده در بنا از نوع فلزی می باشد با اینکه هرکدام از سازه های فلزی یا بتنی مزایا و معایب خود را دارند ولی با توجه به تعداد طبقات استفاده از سازه فلزی مقرون به صرفه تر بوده است.

 



تصویر7-  برش از بنا
 


فناوری های نوین وتکنولوژی جدید به کار گرفته شده در بنا:

تکنیک به کار گرفته شده در بنا استفاده از پوسته ای نیمه شفاف از جنس کامپوزیت به سبک معماری خطی روی ساختمان می باشد که علاوه بر ایجاد کردن تنوعی در ساخت و سازهای منطقه ای با نوآوری و خلاقیت در طراحی نما که بحث قابل توجه ای در معماری امروز کشور ما می باشد نیز همراه بوده است.

 

همچنین این پوسته بستر ساز نوآوری دیگری همچون ارتباط بنا با سایت و محوطه می باشد. تلفیق معماری به کار گرفته شده در پوسته به سبک خطی و بازی با احجام هندسی در خود بنا، نیز گونه ای دیگر از نوآوری و تکنیک به کار گرفته شده توسط معمار در طراحی بنا می باشد.   

 

تصویر8-  تکنولوژی به کار رفته (پوسته روی بنا)


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , خانه مسکونی با نمای دو پوسته , مهراز ,



شهرک مسکونی زیتون در اصفهان
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 1707
نویسنده : MR ARC

شهرک مسکونی زیتون در اصفهان

معرفی مجموعه مسکونی زیتون اصفهان:
این مجتمع جهت سکونت 500 خانواده کم درآمد درمحله ای ارزان قیمت در کشور ایران٬شهر اصفهان طراحی و اجرا شده است.

 

تصویر1- شهرک مسکونی زیتون اصفهان


موقعیت ملک :
مجتمع مسکونی زیتون در شهر اصفهان ـ تقاطع رباط اول و دوم ـ خیابان رزمندگان طراحی و اجرا شده است. آغاز طراحی در سال1378 و شروع ساخت در سال 1380می باشد. طراحی و معماری این بنا توسط مسعود محمدی انجام شده است. شهر اصفهان دارای اقلیم نیمه بیابانی (زمستان های سرد و طولانی وتابستان های گرم وخشک) می  باشد .با توجه به اقلیم استفاده از گیاهان درطراحی بنا در تابستان برای جلوگیری از نور مزاحم و تهویه وهوای مطبوع در مجموعه و در زمستان جلوگیری از ورود باد سرد به بنا برای آسایش دمایی و ... مناسب می باشد.


مشخصات کلی طرح بر حسب متر مربع:




معماری بنا :


تصویر2- حیاط مرکزی شهرک مسکونی زیتون



معمار در طراحی  بناهای این شهرک مسکونی از تلفیق سبک معماری سنتی _ بومی  و معماری مدرن با تلفیق چند حجم متفاوت ولی در عین حال یکپارچه ( به دلیل استفاده از مدول تکرار شونده در طراحی٬استفاده از ریتم و تکرار٬تناسب در ارتفاع واحجام تکرار شونده احجام هندسی مربع و مستطیل  و ...) بهره گرفته است.


از جمله موارد معماری سنتی و بومی که در طراحی معماری این مجموعه استفاده شده است: بادگیر (برای خنک نگه داشتن بنا در فصل گرم منطقه)٬ حیاط مرکزی (درون گرایی در معماری خانه های سنتی ایرانی)ودالان هایی مسقف (نوعی از ارتباط که در  معماری سنتی استفاده می شده است) که ارتباط بین این حیاط ها برای ایجاد پیوستگی و ارتباط درمجموعه و محوطه می باشد٬استفاده از پوشش گیاهی ( در فصل گرم برای خنک کردن و تهویه مطبوع در مجموعه و در زوایایی جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به درون بنا و در فصل سرد جلوگیری از ورود باد سرد به درون بنا و ... )در مجموعه٬ استفاده از بازشوهای عمودی٬ رواق ها (ایجاد و طراحی فضاهای نیمه باز و مسقف با توجه به معماری بومی منطقه) و ...می باشد.


تصویر3- حیاط مرکزی شهرک مسکونی زیتون


در طراحی معماری این مجموعه مسکونی سبک معماری سنتی شیوه اصفهانی (با توجه به قرارگیری پروژه در شهر اصفهان و معماری بومی )نیز به چشم می خورد به همین دلیل به بررسی نکات و دستاوردهای معماری به شیوه اصفهانی (این سبک یکی از سبک های معماری اسلامی می باشد) نیز می پردازیم که البته تمامی این نکات در طراحی شهرک مسکونی زیتون توسط معمار رعایت شده است:
1_ساده شدن طرحها که در بیشتر ساختمانها٬فضاها چهار پهلو هستند.
2_  هندسه ساده و از شکلها و خطهای شکسته بیشتر استفاده می‌شد.
3_در تهرنگ ساختمان ها نخیر و نهاز کمتر شد و ساخت گوشه های پخ از همین زمان آغاز شد.
4_پیمون بندی و بهره گیری از اندام ها و اندازه های یکسان
5_سادگی طرح در بناها هم آشکار گردید.


همچنین در طراحی احجام از گوشه های منحنی و نرم (گوشه های پخ_مورد سوم) در برخورد احجام با یکدیگر برای از بین بردن زوایا و گوشه های تیز استفاده شده است. در چهار گوشه های حیاط مرکزی نیز برای از بین بردن تیز گوشه بودن زوایا به شکل منحنی به سمت داخل (حس دعوت کنندگی و تاثیر مثبت در دید بصری کاربران) می باشد.



تصویر4- حیاط مرکزی و نمایی از بلوک های شهرک مسکونی زیتون اصفهان


طراحی بلوک ها به صورت :  

 


بررسی محوطه سازی و منظر بنا :

در طراحی معماری سایت پلان مجموعه از الگوی خطی ومحوری نیز بهره گرفته شده است. مجموعه دارای چهار حیاط مرکزی (درون گرایی در معماری اقلیم گرم و خشک) می باشد هچنین از پوشش گیاهی برای تهویه و سایه اندازی و آب نما درمحوطه سازی در محور مرکزی نیز استفاده شده است.

 

تصویر5- حیاط مرکزی و نمایی از بلوک های شهرک مسکونی زیتون اصفهان


ابعاد زمین طوری می باشد که ضلع شرقی و غربی کشیدگی دارد(مستطیل شکل) به همین دلیل دسترسی از شمال به جنوب مجموعه مستلزم طی کردن مسافت زیادی می باشد در ضلع شمالی مجموعه خیابان اصلی قرار دارد پس ورودی اصلی در این ضلع در جوار خیابان اصلی توسط معمار طراحی شده است.و به دلیل آسایش کاربران و جلوگیری از ازدیاد جمعیت مجموعه در رفت و آمد به مجموعه و کوتاه کردن مسیر از ورودی های دیگری در ضلع شرقی (دو ورودی در این ضلع ) و جنوبی در جوار خیابان 10 متری استفاده شده است.همچنین در طراحی سردر در ضلع شمالی معمار از حالت تقعر (دعوت کنندگی) بهره گرفته است.



تصویر6- نوع طراحی ورودی های شهرک مسکونی زیتون اصفهان


از نکات قابل توجه در طراحی سایت جدا کردن مسیرهای پیاده و سواره از یکدیگر است به این صورت که ورودی سواره به زیر زمین راه پیدا می کند و ورودی سواره در سطح صفر_صفر زمین ادامه پیدا خواهد کرد بدین صورت از آلودگی صوتی برای ساکنین نیز جلوگیری خواهد شد.



تحلیل پلان ها :




بررسی سلسه مراتب حرکت در مجموعه :
مسیر حرکت پیاده طوری طراحی شده است که پس از گذشتن از ورودی های مجموعه وارد حیاط مرکزی می شویم که این خود نمایانگر درون گرایی در معماری سنتی ایرانی می باشد.(درون گرایی یکی از باورهای مردم ایران٬زندگی شخصی وحرمت آن بوده که این امر به گونه ای معماری ایران را درون گرا ساخته است.معماران ایرانی با سامان دهی اندام های ساختمان در گرداگرد یک یا چند میان سرا٬ساختمان را از جهان بیرون جدا می کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می داد).


سیرکولاسیون مسیر حرکت پیاده عبارت است از :




بررسی فضاها در پلان زیر زمین :

 


از جمله نکات مهم و کاربردی در طراحی معماری که توسط معمار به کار گرفته شده است و در واقع نوعی خلاقیت و نوآوری  به شمار می آید استفاده از مدول های تکرار شونده در طراحی و نوع قرار گیری بلوک ها می باشد که خود یکی از دلایل هماهنگی و یکپارچگی در کل مجموعه در عین استفاده از احجام متفاوت می باشد.




همچنین از دیگر نکات دیگر طراحی در نظر گرفتن فرم چرخشی بازو برای بلوک ها ضمن اختلاف ارتفاع آنها٬نورگیری و تهویه مطبوع در زوایای متفاوت برای تمامی واحدها را به حداکثر رسانده است.
نمای به کار گرفته شده آجر و سیمان کاری چکشی می باشد.
سازه ی به کار گرفته شده از نوع بتنی و دیوارهای جانبی دارای عایق بندی حرارتی می باشد.

معماری داخلی بنا :
در طراحی فضاهای داخلی ساختمان با توجه به نوع طراحی که  برای اقشار کم در آمد می باشد استفاده از حداکثر امکانات و مصالح مصرفی با حداقل هزینه مصرفی لحاظ شده است.

 

تصویر7- فضاهای داخلی ساختمان


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , شهرک مسکونی زیتون در اصفهان , مهراز ,



خانه مسکونی در اصفهان
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 1709
نویسنده : MR ARC

خانه مسکونی در اصفهان



تصویر1-  نمای شمالی بنا
 

 

معرفی کلی بنا :

این خانه در شهر اصفهان توسط معماران ایرانی احسان حسینی و الهام گرامی زاده و همچنین تیم طراحی امیر علی پورکیان در سال 1391 طراحی و اجرا شده است. مساحت این بنا 640 متر مربع می باشد. از جمله نکات قابل توجه و شاخص در این بنا طراحی نما ٬نوع مصالح و ترکیب آنها با یکدیگر˛ تلفیق معماری خطی و مدرن با به کار گیری سایبان های عمودی( با توجه به اقلیم شهر اصفهان) می باشد .معماری ایرانی باید نشات گرفته از معماری سنتی اسلامی ما باشد آیا جز این است که در معماری اسلامی توجه به اقلیم و شرایط منطقه ای حتی نوع معماری و نوع مصالح مصرفی در بنا را مشخص می کند؟ وجود گودال باغچه˛ سقف های گنبدی˛بادگیرها واستفاده از کاه گل و خشت در دیوار چینی و....در معماری کویر همچون شهر یزد در آثار معماران باستان ایرانی غیرقابل انکار است .معماران امروز ما باید از هوش و ذکاوت معماران باستان و نکات معماری آنها بهره گیرند از جمله این نکات توجه به اقلیم و شرایط منطقه ای می باشد چیزی که شاید در خیلی از آثار معماران امروز به دلایل مختلف از جمله زیبایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.در صورتی که آسایش کاربران بنا جز اولین نکاتی است که در طراحی معماری باید مدنظر معمار قرار گیرد.
 

تصویر 2- طراحی نمای ساختمان

 


موقعیت ملک :

شهر اصفهان دارای اقلیم نیمه بیابانی می باشد به همین دلیل دارای زمستان های سرد و طولانی وتابستان های  گرم وخشک  می باشد .با توجه به اقلیم استفاده از گیاهان درطراحی بنا در تابستان برای جلوگیری از نور مزاحم و تهویه وهوای مطبوع(همچنین استفاده از آب) در مجموعه و در زمستان جلوگیری از ورود باد سرد به فضاهای داخلی بنا برای آسایش دمایی و ... مناسب می باشد. سایت در نظر گرفته شده برای بنا هموار و بدون شیب می باشد.البته معمار با توجه به اقلیم ارتفاع حیاط مجموعه را پایین تر از سطح صفر_صفر زمین در نظر گرفته است که در بحث تحلیل معماری بنا به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.



تصویر 3- نمای شمالی ساختمان

 


معماری بنا :

سبک معماری بنا٬مدرن توام با معماری خطی در نما می باشد.معمار از ترکیب احجام ساده و هندسی مربع و مستطیل با پر و خالی کردن احجام مذکور بهره گرفته است. طراحی ساختمان با الگوی رایج طراحی این شهر و در دو طبقه تک واحدی در مساحت 11*22 طراحی و اجرا گردیده است که 60 درصد مجاز را در پی گرفته است. ورودی در ضلع شمالی 170 سانتی متر بالاتر از سطح زمین در نظر گرفته شده است.
 


تصویر 4 -نمای شمالی ساختمان



از سمت شمال غرب دید به پارک محلی و در ضلع جنوبی بنا حیاط کوچکی با پوشش سبز گیاهی وجود دارد. در طراحی معماری این بنا ارتفاع حیاط پایین تر از سطح صفر_صفر زمین در نظر گرفته شده است. با نگاهی عمیق تر به این نوع طراحی در می یابیم که دلیل معمار در نظر گرفتن نوعی گودال باغچه برای بنا بوده همانطور که می دانید اصفهان با توجه به نوع اقلیمش دارای تابستان های گرم و خشک می باشد پس با در نظر گفتن گودال باغچه و همچنین در نظر گرفتن استخر کوچک آب در ضلع جنوبی بنا باعث می شود از هوای خنک و مطبوع برخوردار شویم.زیرا با در نظر گرفتن پوشش گیاهی و آب در جریان باد هوایی مطلوب و خنک را در فصل گرم در مجموعه خواهیم داشت. در ضلع جنوبی ساختمان بازشوها و پنجره ها به گونه ای اجرا شده است که تبادل هوایی مناسب بین حیاط و باغچه (مجموعه بنا)با خود ساختمان برقرار می گردد. همچنین امکان بهره گیری از نور مفید در ضلع جنوبی وجود دارد. در ضلع جنوبی بنا نیز تراس در هر طبقه در نظر گرفته شده است.
 

 

تصویر 5- نمای جنوبی ساختمان


شایان ذکر است تراس در طبقه دوم فضای نیمه باز (بدون سقف) می باشد و البته مساحت آن از تراس طبقه اول بیشتر است علت این نوع طراحی را می توان اینگونه بیان کرد که در واقع یکی از سیاست هایی که در معماری امروز قابل توجه است این است که به دلیل ازدیاد روز افزون جمعیت و نیاز هر چه بیشتر به مسکن سبب شده به انبوه سازی و برج سازی و یا آپارتمان هایی با طبقات نسبتا زیاد روی آوریم و از اصل نیازها و خواسته های انسان ها به دور باشیم نیاز به طبیعت پوشش های گیاهی و یا گاهی داشتن حیاط و تراسی در خانه... بنابراین هرچه در طبقات بالاتر می رویم باید تدابیری برای پاسخگویی به این نیاز بیاندیشیم و در نظر گرفتن تراس یا محیطی از این دست به عنوان فضاهای خصوصی و خانوادگی را در طراحی های خود از یاد نبریم.در تراس ها فلاور باکس نیز در نظر گرفته شده است که این خود دید و فضایی مطلوب را خلق خواهد کرد.دید مطلوب پارک محلی٬ در سمت شمال غربی بنا با 45 درجه زاویه چرخش موجود است.

 



تصویر 6- نمای جنوبی ساختمان



 معمار در طراحی بازشوها و پنجره ها دو نوع دید مطلوب در نظر داشته است 1-دید به فضای سبز (پوشش گیاهی اطراف بنا) 2-دید به آسمان. دلیل طراحی پنجره ها به صورت افقی با ارتفاع کم از سطح کف به دلیل دید مطلوب افراد به پوشش گیاهی در حالت ایستاده و همچنین وجود پنجرهایی به صورت افقی با ارتفاع بیشتر از سطح کف(نزدیک به سقف)به دلیل دید مطلوب افراد  به آسمان در حالت نشسته می باشد. سایبان های از جنس چوبی که قابل تنظیم با زاویه چرخش خورشید در طول روز است و امکان برقراری دید و نور را به عهده ی کاربر می گذارد درطراحی نما به کار برده شده است.


 

تصویر 7- نمای جنوبی ساختمان

 

سیرکولاسیون روابط فضایی :




 


نوع سازه به کار گرفته شده در بنا از نوع فلزی می باشد با اینکه هرکدام از سازه های فلزی یا بتنی مزایا و معایب خود را دارند ولی با توجه به کاربری بنا و تعداد طبقات استفاده از سازه فلزی مقرون به صرفه تر بوده است.



تصویر 8- برش از ساختمان

 

تصویر 9- برش از ساختمان

 

مصالح به کار گرفته شده در بنا :سنگ٬چوب ٬شیشه و ... با رنگ های کرم( سنگ) و قهوه ای (چوب) می باشد که تناسب رنگی زیبایی به همراه بازی با فرمهای گونان آن در نما با توجه به اصل زیبا شناسی ایجاد کرده است. ضمن اینکه استفاده از پوشش گیاهی٬ زیبایی نما را دو چندان کرده است.






تصویر 10- نوع مصالح مصرفی در ساختمان


 

فناوری های نوین و تکنیک های به کار گرفته شده در بنا: داشتن نمایی مدرن و خاص با استفاده از ایده هایی نوآورانه همچون پنجره های افقی در ارتفاع کم از سطح کف برای دید مطلوب به فضای سبز برای کاربر در حالت ایستاده و پنجره های افقی در ارتفاع بیشتر(نزدیک به سقف) از سطح کف برای دید مطلوب به آسمان برای کاربر در حالت نشسته می باشد. همچنین طراحی بنا با توجه به اقلیم منطقه ای (استفاده از گودال باغچه و حوضچه آب در مسیر باد برای فصل گرماو...) و همچنین نوع بازشوها (سایبان های عمودی) و... قابل توجه است.رنگ آبی نشان دهنده دید به آسمان و رنگ سبز نشان دهنده دید به پوشش گیاهی می باشد.   

 


تصویر 11- فناوری نوین به کار رفته در  در ساختمان
 


در نمای شمالی نورگیرهای افقی و سایه بان های چوبی و در نمای جنوبی تراس ها و همچنین تنوع در فرم واندازه نورگیرها مشهود است.

 

تصویر 12- نمای شمالی و جنوبی

 


معماری داخلی بنا :

نمونه ای از به نوآوری به کار رفته در بازشوها و نورگیرها را از فضای داخل ساختمان در عکس های داخلی زیر مشاهده می کنیم.

 

تصویر 13- فضاهای داخلی ساختمان


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , خانه مسکونی در اصفهان , مهراز ,



مجتمع مسکونی باغ ونک
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 1591
نویسنده : MR ARC

مجتمع مسکونی باغ ونک

مجتمع مسکونی باغ ونک

محل اجرا : میدان ده ونک

کارفرما: سید ابراهیم موسوی

طراحان : رضا حبیب زاده، آرزو خلیلی

همکارطراحی: نوگل زربافیان

اجرا: شرکت متافور

طراح سازه: بالسامو محمودیان

مساحت زمین: ۱۴۰۰ متر مربع


زمین این مجتمع، باغ تقریبا خشک شده ای بو د مربوط به کدخدای ده ونک.

 ایده اصلی بر اساس باز آفرینی قالب خانه- باغ شکل گرفت .

 

تصمیم معماران بر این بودکه  تعدادی از درختان  قدیمی باغ و حتی بعضی از درختان خشک شده باغ را حفظ کنند و خانه ها را دور این درختان و حول یک حیاط مرکزی بچینند .

 

خانه ها از هم جدا شدند، بطوری که هر کدام از سه یا چهار وجه خود امکان نورگیری و تهویه دارند. 

 

این تمهیدات در کنار تنوع فضا، نقشه و مساحت خانه ها ( از ۶۰ تا ۲۰۰ متر مربع) همگی با ایجاد یک محله کوچک بکار گرفته شدند.

 

 با ایجاد سه سازه مجزا با داربست چوبی در جلوی نمای هر خانه یک حیاط معلق شکل گرفت که جایی است برای پرورش گیاهان و پرندگان و مجسمه های کبوتر، که نگهداری از آنها در محله قدیمی ده ونک بسیار مرسوم بوده. 


این عناصر را برای زنده کردن خاطره ها در کنار سرشاخه های درختان خشک باغ قدیمی و گیاهان بالا رونده بومی منطقه بکارگرفتیم.

 

سطح این حیاط ها به جای مصالح بنایی، با صفحات فلزی سوراخ دار پر از سنگریزه ساخته شده اند تا از نظر ضوابط شهرداری جزو تراکم محسوب نشوند. 

 

 

 

 

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , مجتمع مسکونی باغ ونک , مهراز ,



مجتمع مسکونی دانیال
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 1917
نویسنده : MR ARC

مجتمع مسکونی دانیال

تصویر1_ نمای ساختمان دانیال


معرفی کلی بنا :
پروژه ساختمان دانیال از جمله پروژه های متفاوت و دارای سبکی نوین در طراحی نما و معماری می باشد که طراحی و ساخت آن را دفتر معماری تداوم پویا به طراحی معماری رضا صیادیان و سارا کلانتری انجام داده است. کارفرما: نازیلا انصاری و سازه این بنا را محمد فتحی بر عهده دارند.

 

موقعیت ملک :
این ساختمان در منطقه ای در شمال شرقی تهران در سال 1391 طراحی و اجرا شده است. ساختمان دانیال در زمینی مستطیل شکل به مساحت 320 متر مربع و در 5 طبقه مسکونی هر طبقه تک واحدی با مساحت 165 متر مربع طراحی شده است.

 

معماری بنا به همراه فن آوری نوین و تکنولوژی به کار رفته :
طراحان با به کار گیری شیوه نوین وخلاقیت در طراحی معماری و تلفیق شیوه ارگانیک و مدرن بنایی متفاوت و در عین حال جذاب خلق کرده اند که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود میکند و ذهن هر معماری را در چگونگی به کار گیری شیوه ای نوین در طراحی به چالش می کشد چه بسا این خلاقیت ایده ساز برای بسیاری از معماران و طراحان در دیگر پروژه های مشابه  باشد.
نمای این ساختمان به صورت 2 لایه طراحی شده است لایه اول نورگیرها٬ پنجره های ساختمان می باشدو لایه دوم (نمای خارجی) شامل 20 پانل متحرک با طرحی بر گرفته از نمای شاخ و برگ درخت (شیوه ارگانیک) که بر روی دو ریل قرار گرفتند و قابلیت جا به جایی و حرکت افقی توسط کاربران بنا با توجه به سلیقه و نیاز آنها را دارند. این حرکت و جابه جایی پانل ها در هر طبقه با توجه به سلیقه اشخاص ٬خود نمایی متحرک٬پویا و متنوع را در طول روز ایجاد خواهد کرد. شایان ذکر است این نوع خلاقیت از نظر هزینه و سازه بسیار مناسب و قابل اجرا می باشد و نیازمند هزینه کلان برای اجرا نخواهد بود.

 

تصویر2- ایده طراحی خلاقانه در نما

 

تصویر3- ایده طراحی خلاقانه در نمای جنوبی


همچنین به کار بردن متریال چوب در نمای ساختمان در درک طرح درخت لایه خارجی و شیوه ارگانیک به کار گرفته شده در طراحی تاکید می کند.
شیوه نوین و خلاقیت دیگر به کار رفته در نما وجود متریالی می باشد که در لایه دوم (لایه خارجی) به عنوان پر کننده برگ های طرح درختی پانل ها می باشد که این نوع متریال نور باز تابیده شده را منعکس می کند و  نوعی بازی با نور را در طول روز بر روی دیوارها و سقف فضاهای داخلی بنا ایجاد میکند که این خلاقیت در طراحی خود نمودی از به کار گیری و استفاده از عوامل و مشخصه های طبیعی ساده مانند نور است .

 

تصویر4- متریال به کار رفته در لایه خارجی بنا  (بازی با نور)

 

تصویر5- بازی با نور در فضاهای داخلی بنا

 

تصویر6- بازی با نور در فضاهای داخلی بنا

 

تصویر7- بازی با نور در فضاهای داخلی بنا


تصویر8- بازی با نور در دیوار فضاهای داخلی بنا

 

 ورودی اصلی و پارکینگ در همکف ساختمان و امکانات تفریحی (استخر و سونا جکوزی ) در زیز زمین ساختمان قرار دارند.


تحلیل پلان ها :
در طراحی پلان ها نورگیرهایی در ضلع شمالی و غربی برای روشنایی و تهویه مطبوع واحدها در نظر گرفته شده است. پلان ها به صورت تیپ بوده (یک نوع طراحی در طبقات عینا تکرار می گردد).

 

 


بررسی محوطه سازی و منظر بنا :
در طراحی سایت از خطوط شکسته متناسب با طراحی و کانسپت٬ آب نما و فضای سبز بهره گرفته شده است. همچنین برای مسیر پیاده کف پوش چوبی متناسب با شیوه ارگانیک طرح به کار رفته است. در طراحی آب نما حجمی با خطوط شکسته (منشور مانند) وجود دارد که با کمی تامل در می یابیم که این حجم نیز به خودی خود نماینگر کانسپت و ایده طرح می باشد.

 

 

تصویر9- استفاده از خطوط شکسته در طراحی سایت

 

تصویر10- استفاده از آب نما در طراحی سایت


تحلیل سازهای بنای مورد نظر :
بر روی دیوار جلویی بنا حجم منشوری مانند طراحی شده است که به شکست و انعکاس نور و بازتاب آن بر روی متریال شیشه مانند لایه خارجی بنا (بازی با نور) کمک می کند.

 

تصویر11- برش شمالی_جنوبی از ساختمان


معماری داخلی ساختمان :
در معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان نیز شیوه ارگانیک متناسب با ایده کانسپت طرح همچون استفاده از تنه درختان به عنوان جدا کننده و پارتیشن بندی فضاهای داخلی ساختمان به چشم می خورد.

 

 تصویر12- طراحی  معماری داخلی ساختمان

 

 تصویر13- فضاهای  داخلی ساختمان



در لابی ساختمان نوعی خاص از آینه کاری دیواری با خطوط شکسته طراحی شده است که با کمی دقت و تامل در این خطوط شکسته در می یابیم که این خطوط تداعی گر خطوط شاخ و برگ درختان (ایده و کانسپت اصلی طرح) می باشند ضمن اینکه وجود آینه بی ربط به انعکاس و بازتاب نور و بازی با نور نیست یعنی نوعی همخوانی نیز وجود دارد. نکته جالب دیگر این است که نوعی پیوستگی و تکرار ایده طرح که اززمان ورود به بنا در طراحی سایت مشاهده می کنیم مانند  خطوط شکسته سایت٬ حجم موجود در آب نما٬ نمای لایه خارجی سپس آینه کاری دیواری در لابی و در نهایت نوع خاص پارتیشن بندی فضاهای داخلی وجود دارد. 

 

 تصویر14- طراحی معماری لابی متناسب با ایده و کانسپت کلی طراحی معماری ساختمان

 

تصویر15- طراحی استخر وسونا جکوزی در زیرزمین ساختمان


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , مجتمع مسکونی دانیال , مهراز ,