پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
4×12 Atelier
نوشته شده در یک شنبه 25 خرداد 1393
بازدید : 1961
نویسنده : MR ARC

4×12 Atelier / USE Studio

Courtesy of

Architects: USE Studio
Location: Isfahan,
Design Team: Mohammad Arab, Mina Moieneddini
Area: 70 sqm
Year: 2011
Photographs: Courtesy of USE Studio

 

From the architect. Today about 30% of Iran towns’ population are 20-35 year old people, a very prominent (influential) part of the society who are forming an independent life; thus, this situation results in a rise of the demand for a place to live and work.

In one hand, the average monthly income is 350$, and on the other hand the average value of a land lot in a town like Esfahan is about 1600$ per square meter. In addition, the minimum ownership land size is 200m² and average built area for commercial and residential units is 140m²

140m²*1600$=224000$/350$=640(months)/12(months in a year) = 53years

It takes a person 53 years to buy a 140m² land with the entire salary!

With respect to the numbers above, it is depicted that construction in cities needs reconsideration. We need an architectural style in small scale with an excellent quality, which has derived from culture and life style of people, “the missing factor”.

Hence, based on the above analyze the small-scale urban spaces and land recycle become a priority for a designer.

In year 2002, with the widening municipal plan for Abouzar St (from 16m to 26m)., remained a 4m wide piece of land between the street and our house, which was a part of the yard until 2010.

According to above discussion and in order to recycle this section, we decided to establish our studio in this 40m² piece of land. Thus; intervention on the side of the parents’ house leads the project to an “extension”.

First Floor Plan

However, at the same time there were a couple of challenges:

  •        How this building as an architecture studio will work as an icon in the urban skin (urban fabric) and also how it will correspond with its surrounding. (Abbas Abad neighborhood from Safavid era)
  •        The relation and adjacency of an architecture studio with a residential part in order to not disturb one another in behavior and function.
  •        In one hand due to land’s size, transparency and lightnesswas required and on the other hand, sitting next to a busy street demands privacy and introversion.

Courtesy of USE Studio

Core (white mass), skin (earth composition) and interstitial space (gap between core and skin) are the key elements of the design. This interstitial space at the eastern side “yard”, manages the light and influences on internal correlation and with the presence of water demonstrates a wonderful view for inside viewers. This spatial arrangement, leads to a double skin face, which the solidity of brick (linked to town) create introversion and the white mass (linked to inner space) lightens the space

http://www.archdaily.com.

.


:: موضوعات مرتبط: معماران ايراني , ,
:: برچسب‌ها: 4×12 Atelier , architect , arc , ,



ورودی در معماری
نوشته شده در یک شنبه 25 خرداد 1393
بازدید : 2124
نویسنده : MR ARC

—یکی از عناصر اصلی و تعریف کننده فضا ورودی است

—ورودی میدانی است که با داخل شدن خارج شدن از ان از فضای به فضای دیگر میرویم

—ورودی ها نقش سیرکولاسیون داخل فضاها را به دنبال دارند.

—ورودی شاید از شاخصترین نشانه های یک ساختمان برای دعوت افراد باشد که بنا به حجم کلی طرح تعریف میشود

 

—ورودی شاید از شاخصترین نشانه های یک ساختمان برای دعوت افراد باشد که بنا به حجم کلی طرح تعریف میشود. در معماری منازل گذشته ایران اغلب ورودی ها به صورت فرو رفته اجرا میشدندو یک سکوی انتظار در قسمتهای راست و چپ طراحی میکردند.

—فضای ورودی(به خصوص در مسجد ها) در ابتدا تنها از یک «جزء فضا» که «درگاه » نامیده شده است، تشکیل می شد، در حالی که به تدریج و در طی یک روند تاریخی، تعداد آن به هفت جزء  فضا: جلو خان، پیش طاق، درگاه، هشتی، دالان، ایوان، و ساباط رسید.

 

—ورودی خانه در معماری سنتی ایران هم عنصر منحصر بفردی است که در ربط با گذر در محلات قدیمی شهرهای ایران مفهوم ملموسی ارائه می دهد، این ورودی در جهت اهداف زیر عمل می کند.شکستن ریتم یکنواخت گذر، ایجاد گشایش فضایی و ایجاد تنوع بصری. این تغییر به کمک شگردهایی میسر می گردد، بدین مفهوم که درگذر( محل گذشتن) اتفاق بدیعی رخ می دهد که همانا مفهوم ساکن شدن، مکث کردن، انتظارکشیدن و آنگاه وارد شدن است، با توجه به این تغییر محتوا و تفاوت در احساس روحی لازم می شود که فرم و فیزیک فضا نیز هماهنگ با مفهوم آن دگرگون شود

 

 

کارکردهای اصلی فضاهای ورودی:  

1_ تأمین ارتباط و اتصال بین فضاهای درونی و برونی: یکی از مهمترین کارکردهای هر فضای ورودی تأمین ارتباط بین فضای درونی با فضاهای بیرونی یک بنا یا مجموعه است، زیرا ورود و خروج به هر بنای محصور و بسته تنها از طریق فضای ورودی امکان پذیر است. بنابراین فضای ورودی از لحاظ ماهیت کارکردی، فضایی ارتباطی بشمار می آید، علاوه بر این فضای ورودی یک فضای رابط و اتصال دهنده نیز هست،زیرا بسیاری از بناها بخصوص بناهای قدیمی درونگرای واقع در بافتهای پیوسته از لحاظ کالبدی، کارکردی وبصری غالباً تنها از طریق فضای ورودی با معبر یا سایر فضاهای عمومی، پیوند و ترکیبی فعال می یافته اند، چون بیشتر این گونه بناها فاقد نماهای بیرونی طراحی شده ای بوده اند، به این سبب فضای ورودی یک فضای ارتباطی و اتصال دهندة یک بنا با محیط پیرامونش می باشد.

2_ نظارت بر ارتباط: ایجاد ارتباط بین یک فضای محصور با محیط پیرامون آن باید تابع ملاحظات کارکردی و اجتماعی متعددی باشد.

 

وجود دو نوع وسیلة آگاه کننده : کوبه و حلقه، در روی درهای ورودی برای مردان و زنان، همچنین وجود ورودیهای جداگانه برای زنان و مردان در بعضی از مسجدها، ورودیهای جداگانه برای بخش بیرونی واندرونی در برخی از خانه ها، نمونه هایی از شیوه های مربوط به کنترل ارتباط است.

نظارت بر ارتباط با روشهای گوناگونی صورت می گرفته است یکی دیگر از این روشها، نحوة طراحی فضای ورودی به گونه ای است که هدف یا هدفهای لازم را در چگونگی ایجاد ارتباط بین یک فضا با فضاهای پیرامون آن تأمین نماید. ( مثال طولانی کردن فضای ورودی در خانه برای جلوگیری از دید یک نامحرم از جلوی فضای ورودی به داخل خانه)

 

 

نیاز های یک ورودی :

ورودی اگر قرار است به صورت یک حجم به بنا اضافه شود ،بهتر است به درستی این ترکیب صورت گیرد تا مانند جسمی جدا تلقی نگردد

فضای ورودی دانشگاه تنها به عنوان یک فضای ارتباطی نیست ، بلکه هدف و اصل بنا را تشریح میکند و میتواند  یک نماد برای آن شهر به حساب اید


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: ورودی در معماری , معماری , ورودی , معمار , مهراز ,



الگویابی معماری مساجد هند
نوشته شده در سه شنبه 13 خرداد 1393
بازدید : 1747
نویسنده : MR ARC
هند از جمله سرزمین‌هایی است که از گذشته‌های دور دارای تمدن‌های متنوعی بوده است. همین امر باعث شده این کشور از دیدگاه معماری غنی و متنوع باشد. ورود اسلام به هند و شکل‌گیری حکومت‌های اسلامی باعث شکل‌گیری نوع خاصی از معماری اسلامی در شبه قاره شده است. معماری مساجد هندی بارزترین گونه معماری اسلامی شبه قاره ارزیابی می‌شود.
این پژوهش بر این فرض استوار است که الگوی معماری مساجد هند ترکیبی از معماری مساجد اولیه اسلامی، ایرانی و معماری بومی هند است. ریشه‌یابی ویژگی‌های معماری مساجد هندی، موضوع نوشتار حاضر است. در این مجال به تأثیرپذیری معماری مساجد هندی از معماری مساجد اولیه اسلامی، معماری غنی و با سابقه طولانی در هند قبل از ورود اسلام و معماری تمدن‌های اسلامی پیشرفته در همسایگی هند مانند ایران پرداخته شده است.
نمونه‌های موردی از سه گروه معماری فوق انتخاب شده و مبنای استخراج و تحلیل ویژگی‌ها شده است؛ از معماری قبل از اسلام بومی هند غارهای آجانتا و الورا، نمونه‌های موردی مساجد اسلامی هند شامل "مسجد اجمیر شریف" به عنوان مسجد اولیه، "مسجد جامع احمدآباد" به عنوان الگوی در حال شکل‌گیری مساجد هندی و "مسجد جامع دهلی" به عنوان نمونه کامل معماری مساجد هندی و از معماری اولیه دوران اسلامی "مسجدالنبی" و از مساجد اولیه ایرانی "مسجد جامع فهرج" و نمونه متکامل مسجد ایرانی "مسجد جامع اصفهان" انتخاب شده است.
ویژگی‌های معماری مساجد هندی به طور کلی شامل شبستان‌های رو به قبله، وجود میانسرا، الگوی چهار ایوانی، تقسیمات منفرد بدنه‌ها به ویژه تقسیمات سه‌تایی، قرارگیری مسجد در مرکز محله، قراگیری مسجد بر روی صفه (در ارتفاع)، دسترسی به ورودی‌های مسجد با پلکان‌های وسیع، تقسیمات سه‌تایی گنبدخانه‌ای رو به قبله و استفاده از رواق‌های شفاف در اطراف میانسرا است. ریشه‌یابی ویژگی‌های معماری فوق در نوشتار حاضر رهنمون به کشف الگوی معماری مساجد هندی خواهد بود. از جمله شبستان‌های رو به قبله که از معماری مساجد اولیه اسلامی گرفته شده است، الگوی میانسرا یا حیاط مرکزی والگوی مساجد چهار ایوانی که ریشه در معماری ایرانی دارد و تقسیمات منفرد و سه تایی، قرارگیری بر روی صفه، دسترسی توسط پلکان‌های عظیم که ریشه در معماری بومی قبل از اسلام هند دارند.
به نظر می‌رسد ویژگی‌های معماری مساجد هندی در نمونه‌های ابتدایی در ترکیب با معماری معابد هندی و با الگوگرفتن از مساجد اولیه اسلامی در حد رعایت احکام اسلامی بوده است. معماری مساجد هند در ادامه سیر تحول خود با الگوگرفتن از معماری تمدن‌های اسلامی همسایه به ویژه مساجد ایرانی و ترکیب با ویژگی‌های با سابقه معماری بومی هند به الگوی معماری مساجد هندی دست یافته است.


نویسنده : احسان دیزانی، کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی /
*این چکیده برگرفته شده از سفر مرکز پژوهشی نظر به هند در بهار 1391 است.

http://nazaronline.ir/fa/pages/?cid=1753


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: الگویابی معماری مساجد هند , architecture , معمار , معماری , معماری، مسجد، معبد، هند، ایران , ,



شیوه هایی برای ارائه پایان نامه
نوشته شده در پنج شنبه 8 خرداد 1393
بازدید : 1907
نویسنده : MR ARC

خلاصه گویی هم علم است وهم هنر.کسانی که در شرایط خاصی مجبور به ارائه سخنرانی در جمعی از افراد شده اند به ویژه اگر برای نخستین بار وبددون تمرین وآمادگی دزر جمع حضور یافته اند معنی این گفته را به خوبی درک می کنند.بارها با این شرایط مواجه شده ایم که مجبوریم و یا از سر انتخاب باید مطالبی را برای جمعیتی ارائه کنیم و این موضوع برای کسانی که اولین بار قرار است این کار راانجام دهند همراه با استرس و اضطراب و نگرانی هایی است در یکی از وبلاگ ها مطلب مفیدی در این باره دیدم که می تواند آمادگی فرد را در مواجه شدن با این شرایط بالا ببرد. مناسب دیدم دوستانی که در این باره مشکل دارند آن را مطالعه کنند. چون همه الزاما این موقعیت را تجربه کرده و یا می کنند.بخصوص هنگام دفاع از پایان نامه که تاثیر زیادی در کسب نمره برای دانشجویان دارد.
هنگامی که می خواهید یک موضوع را در جلسه ای (با هر تعداد شرکت‌کننده) توضیح دهید، و یا گزارشی از فعالیتهای انجام شده در یک پروژه را ارائه کنید و یا حتی در یک جمع دوستانه صحبت کنید مطمئنا کار سختی خواهید داشت تصور کنید چندین جفت چشم کوچکترین حرکات شما را زیرنظر دارند و چندین جفت گوش حرف به حرف شما را می شنوند و براساس این دیده ها و شنیده ها درمورد شما و مطالبی که ارائه می کنید قضاوت می کنند، ازسوی دیگر شما ملزم به اقناع آنها و یا دفاع از عملکردتان و یا حتی اثبات خودتان هستید در هر جایگاهی که قرار دارید فرقی نمی کند، شما در موقعیت خطیری قرار گرفته اید. پس سعی کنید بهترین باشید، دو اصل بسیار مهم را فراموش نکنید اول تسلط کامل به مطالبی که می خواهید ارائه دهید و دوم حفظ خونسردی و آرامش. شما با رعایت این دو اصل و توجه به نکاتی که درپی خواهدآمد علاوه بر یک ارائه خوب، یک جلسه زیبا را برگزار می کنید .


1. مخاطبان را شناسایی کنید .
اگر شما سطح علمی، فرهنگی و حتی شخصیتی مخاطبان را بدانید، ارتباط بهتری با آنان برقرار می کنید و آنچه را که آنها دوست دارند یا می خواهند بشنوند ارائه می دهید و این یعنی اثرگذاری بهتر و بیشتر .


2. یک پیام مشخص داشته باشید. خلاصه وگویا.
قبل از اینکه کار تهیه مطالب خود را شروع کنید، پیام کلیدی خود را مشخص کنید. درواقع پیام شما باید بتواند مخاطبان را به یک راه مشخص رهنمون و امکان تفکر درمورد راههای دیگر را فراهم سازد.


3. برای هر تصویر متن کوتاهی آماده کنید.
هر تصویر (متن یا عکس) که پخش می شود. خلاصه ای از موضوع آن باید ارائه شود. این خلاصه می تواند شفاهی باشد یا به صورت زیرنویس ارائه شود. این باعث خواهدشد تا در وقت صرفه جویی شود.


4. مطالب و مفاهیم خاص را برجسته کنید.
مطالبی را که توضیح آنها برای «پذیرش» مخاطب «اهمیت» بیشتری دارد را مشخص کنید.


5. قبل از جلسه، تمرین کنید.بخصوص از نظر تنظیم وقت تمرین فراموش نشود


6 . ساختار اثربخشی برای ارائه طراحی کنید.
طرح «مسئله» و «حل» آن بهترین روش برای ارائه قدرتمند یک مطلب است. اول «مسئله» را بیان کنید بعد «راه‌حل» را ارائه دهید و آن را با یک مثال توضیح دهید.


7. جمله «همه تیزهوش نیستند» را فراموش نکنید.
همه مخاطبان شما افراد تیزهوش نیستند. پس سعی کنید مطالب را خیلی ساده و غیرپیچیده ارائه کنید، در هر ساعت صحبت کردن 3 الی 4 نکته را شرح دهید.


8. محکم و خوب شروع کنید.
یک شروع خوب، موفقیت را تضمین می کند. از روشهای مختلف استفاده کنید گاهی یک حکایت یا قصه یا یک خاطره و در بعضی مواقع پرداختن به اصل مطلب می‌تواند شروع خوبی باشد.


9. از نمودار و چارت استفاده کنید.پاورپوینت بسیار مفید است.
بسیاری از مخاطبان شما نمی توانند همزمان با شما اعداد و آمار ارائه شده را تجزیه و تحلیل کنند. نمودار کمک می‌کند تا سریعتر به موضوع دست پیدا کنند و با شما همراه شوند.


10. پایانی با شکوه داشته باشید.
بسیاری از مخاطبان آخرین مطلبی را که شما می گویید به خاطر می سپارند مطمئن شوید که آخرین مطالبی که می‌گویید همانهایی هستند که می خواهید مخاطبان به آن بیشتر توجه کنند.


11. بر نکات مهم تسلط داشته باشید.
اگر شما نکات مهم را بدانید راحت‌تر می توانید مخاطبان را قانع کنید و علاوه بر آن با آرامش و بدون استرس خواهیدبود.


12. خوب تنفس کنید.


13. از چشمانتان استفاده کنید.
حتما از چشمانتان برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید با این کار مخاطبان احساس بهتری خواهند داشت و شما می توانید تاثیر صحبتهایتان را ببینید.


14. تجهیزات مناسب را آماده کنید.
هر جلسه ای، نیازمند تمهیدات خاصی است. تجهیزات موردنیاز (نه کم و نه زیاد) از قبیل دستگاه نمایش، وایت‌برد، کامپیوتر و... را آماده کنید


15. تجهیزات را امتحان کنید.
قبل از شروع جلسه تجهیزاتی را که قرار است استفاده کنید یکبار امتحان کنید خرابی و یا عدم کارایی مناسب هرکدام از دستگاهها (حتی یک ماژیک وایت برد ) می تواند تاثیر بسیار منفی بر مطالب شما داشته باشد.


16. بدانید که شما مرکز توجه هستید.
قبل از شروع جلسه فقط صدای شما شنیده می شود هر حرکت شما تاثیر مستقیم بر مخاطب داشته و می تواند جلسه شما را زیباتر یا زشت‌تر نماید. با تمام وجود عمل کنید.


17. «لبخند» را فراموش نکنید.


18. هنگام ارائه خودتان باشید.
سعی نکنید از حرکات مصنوعی استفاده کنید اقدامات تصنعی کاملا دیده می شوند، خودتان باشید و بگذارید زبان بدن شما طبیعی باشد.


19. سعی کنید از روی نوشته نخوانید.
خواندن مطلب از روی نوشته باعث می شود که ارتباط شما با مخاطبان دچار خدشه گردد، دستانتان نیز از اثرگذاری باز می ماند، می توانید از یادداشتهای روی چارت یا تصویر استفاده کنید.


20. مخاطبان را درگیر بحث کنید.

همیشه می توانید مخاطبان را وارد بحث کنید. از آنها سوال کنید و جواب بخواهید اما اصرار نکنید، شما می‌توانید از سایر روشها نیز برای مشارکت بیشتر و همراهی آنها استفاده کنید. (نوشتن پای تخته، قرائت یک متن یا ...)


21. از شوخی کردن نترسید.
شما می توانید با استفاده از مزاحهای کوچک محیط را جذاب‌تر کنید.


22. خودتان را جای مخاطب بگذارید.
اگر شما به جای مخاطب نشسته بودید، چه حالی داشتید، آیا گرمای اتاق، نور محیط، و... مناسب است. شما باید به آنها اهمیت ویژه بدهید تا شما را باور کنند


23 . از کارتان بازخورد داشته باشید.


۲۴.وقت را تنظیم کنیدوبیشتر از آن سر مخاطبان را درد نیاورید!

شما درهر حالی می توانید بازخورد بگیرید، شفاهی یا کتبی، در انتهای جلسه از پرسشنامه‌های ساده استفاده کنید تا بتوانید در آینده کارتان را بهبود بخشید.

------------------------------------

 بعضی نکته هارا نگه دارید و نگید تا برای مخاطب سوال پیش بیاد وگرنه ممکنه با سوالهای عجیبی روبرو بشید ....

 

 

منبع:http://www.iran-eng.com


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: شیوه هایی برای ارائه پایان نامه , معماری , معمار , مهراز , مهرازی , architect ,



پنج اشتباه رایج در ساخت پاورپوینت
نوشته شده در پنج شنبه 8 خرداد 1393
بازدید : 1820
نویسنده : MR ARC


۱- استفاده خیلی زیاد از اسلاید: معمولا سوال می‌شود چه تعداد اسلاید برای یک “ارائه” خوب مناسب است. جواب دادن به این سؤال آسان نیست – برخی ارائه‌ها به آن نیازی ندارند، در حالی که بعضی دیگر کم و بیش و پیوسته درهر یک دقیقه به آن نیاز دارند.

اما به طور کلی از نشان دادن بیش از یک اسلاید در هر سه دقیقه پرهیز کنید. شما باید ستاره‌ی صحنه باشید نه نمایش اسلایدها. اسلایدها نباید اطلاعات جدید را به مخاطب‌ها بگویند، بلکه آن‌ها باید پیام‌‌های کلیدی را تقویت کنند. پس تعداد اسلایدها را کم کنید اگر آن‌ها به تقویت نکته‌های مهم کمک نمی‌کنند.


۲- استفاده از کلمات زیاد: گاهی دیده می‌شود که یک سخنران در یک اسلاید بیش از ۱۰۰ کلمه گنجانده است. مسئله‌ای که باعث می‌شود هیج‌کس نتواند مطالب اسلاید را بخواند، و البته بعد از مدتی کسی به حرف‌های سخنران هم گوش نخواهد داد.

برای هر سطر بیش از ۳ یا ۴ کلمه استفاده نکنید، و برای هر اسلاید بیش از ۳ سطر. نکته‌ی دیگر این‌‌که از اسلایدها به‌گونه‌ای استفاده نشود که آن‌ها مستقل باشند و بیننده نیازی به حرف‌های شما نداشته باشد، اگر چنین اتفاقی بیافتد احتمالا شما از اطلاعات بیش از حد در اسلایدهای خودتان استفاده کرده‌اید.


۳- استفاده از انیمیشن غیر ضروری: شما ممکن است فکر کنید که چون مایکروسافت پاورپوینت را بوجود آورده بنابراین حالا نوبت سخنران‌‌هاست که از همه‌ی امکانات آن استفاده کنند. این‌طور نیست. روبرت گاسکینس کسی که دست‌اندکار پروژه پاورپوینت در مایکروسافت بوده در این‌باره می‌گوید:

علی‌رغم تاثیرات گرافیکی مؤثری که این روزها به آسانی می‌شود با ابزارهای مدرن برای ارائه سخنرانی‌های استفاده کرد. ارائه‌های امروزی باید به فرم‌های نسبتا مختصر قدیمی گذشته که شفافیت بالاتری داشتند بازگردند.

حق با اوست. انیمیشن و گرافیک اگر به منظور یک هدف مشخص به کار گرفته شوند که کمکی در یادآوری پیام اصلی به مخاطبان باشد خوب است. اما در ۹۹ درصد مواقع آن‌چه دیده می‌شود به این صورت نیست.


۴- استفاده کافی از گرافیک: همان‌طور که گفته شد اسلایدها باید پیامی را که شما می‌خواهید ارائه کنید تقویت کنند؛ گراف‌ها، نمودارهای دایره‌ای، و تصاویر روش‌هایی برای انجام این مقصود هستند.

البته منظور این نیست که ارائه‌ی خودتان را پر از گراف بکنید، شما باید آگاهانه یک تعادل بین کلمات و گرافیک برقرار کنید. شما باید از این طریق به پاورپوینت ارائه‌ی خودتان نگاه کنید، مثلا هر وقت با سنگینی متن‌ها روبرو شدید از خودتان بپرسید که آیا بهتر نیست این مطلب را از طریق عکس و گراف نشان بدهم.


۵- پیچیدگی بصری: سه نکته‌ی کلیدی یک گرافیک خوب این‌هاست: سادگی، سادگی و سادگی. هر چیزی که اسلایدهای شما باید نشان بدهند باید تا ردیف‌های آخر سالن هم قابل مشاهده باشد. بنابراین هر متن کوچک، اگر جزء ضروری‌ترین بخش‌ها هم بود باید حذف شوند. اسلایدی که در ابتدای مطلب آمده یک نمونه‌ی وحشتناک از پیچیدگی بصری‌ست.

و به عنوان یک مثال مثبت به اسلاید بالا اشاره می‌کنیم که البته ممکن است در این‌جا چندان معنا نداشته باشد اما در هنگام ارائه و با توضیحات سخنران کمک می‌کند که نکته‌ی مهم در ذهن مخاطب باقی بماند.

 

منبع:http://www.iran-eng.com


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: پنج اشتباه رایج در ساخت پاورپوینت , معماری , معمار , مهراز , مهرازی , architect ,



شيوه دفاع از پايان‌نامه تحصيلي
نوشته شده در پنج شنبه 8 خرداد 1393
بازدید : 1529
نویسنده : MR ARC

جلسه دفاع در رشته معماری دارای خصوصياتی است که آنرا از جلسات دفاع ديگر رشته‌های تحصيلی متمايز می‌نمايد. برخورداری از مباحث نظری و عملی و نيز استناد به ماکت، نقشه و تصويرهای حاضر در جلسه از جملة اين وجه تمايزها است. هيجان ناشی از حضور در مقابل جمع کثيری از دوستان، اعضای خانواده و همچنين هيئت داوران باعث می‌شود تا سخنران را در انتقال پيام خود دچار مشکل سازد. و در انجام اين فرايند قضاوت هيئت ناظر را با مشکل مواجه سازد.

به طور کلی برای غلبه بر هيجانات جلسه دفاع رعايت نکات زير بسيار مفيد است.
- قبل از شروع جلسه و ايراد سخنرانی، ذهن خود را بر روی موضوع و مطالب سخنرانی متمرکز کنيد.
- اعتماد به نفس داشتن در اين لحظات بسيار ارزشمند و کار ساز است. از ايجاد تشويش و نگرانی با زمزمه کردن عباراتی مثل «چرا گلويم خشک شده؟»، « چرا دستهايم می لرزد؟» و يا «بدجوری خودم را به دردسر انداختم.» جداً اجتناب نماييد.
- سعی کنيد هنگام سخنرانی بيشتر به حضار بنگريد و از غوطه‌ور شدن در انبوه نوشته‌های متنی پرهيز کنيد.
- کوشش کنيد دربارة موضوعی صحبت کنيد که کاملاً آشنايی و تسلط داريد.
- واقع گرا باشيد. فراموش نکنيد که هر کسی ممکن است در شرايط مشابه تا حدودی دچار اضطراب گردد.
- حاضرين در جلسه به خوبی قادر به درک شرايط شما هستند. بنابراين گردش نگاه شما در ميان آنها باعث نوعی حس قدرتمندی و تجديد قوا خواهد شد.
- به روال معمول و شيوة خودتان سخن بگوييد و زبان و يا لهجة عاريتی استفاده نکنيد.
- قبل از شروع جسلة دفاع موضوع سخنرانی خود را چند بار مرور کنيد و حتی می‌توانيد در حضور دوستانتان آنرا با صدای بلند بيان کنيد. مطمين شويد که مجموع زمان صرف شده از 30 دقيقه بيشتر نمی‌شود.
- موضوع اصلی و محوری سخنرانی را در آغاز برای شنوندگان تشريح کنيد و سعی کنيد مطالب خود را حول همين محور ادامه بدهيد.
- در شنوندگان تصاوير ذهنی نسبت به مطالب سخنرانی ايجاد کنيد. در ادامة سخنرانی هرچند به قبل برگشته و با مرور گذرا، حضار را در جريان آنچه گذشته قرار دهيد.
- هرگز در حين سخنرانی پوزش نخواهيد. زيرا اين يکی از علايم تشويش و اضطراب است.
- سخنرانی خود را با استفاده از جملاتی بسيار سليس، روان و واضح پيش ببريد. به شنوندگان تلقين کنيد که راجع به مسايل مطرح مسلط و صاحب نظر هستيد. برای کنترل هر جه بيشتر جلسه حضار را در بحث وارد کنيد.
- با افزايش و کاهش به موقع تن صدا و همچنين مکث‌های حساب شده و به موقع در کلام و نيز حرکات ريتميک و سيال دست های خود تحرک و پويايی را به جلسه تزريق کنيد.
- زمان را متناسب با عناوين مهم قابل طرح تنظيم کنيد و در طول جلسه دفاع با دقت زمان سپری شده را در نظر داشته باشيد؛ و تناسب زمان باقيمانده را با عناوين باقی مانده کنترل کنيد.
- برای حضار به خصوص هييت دوران احترام زيادی قايل شويد. مخاطب قرار دادن آنها در چارچوب ضوابط اخلاقی الزامی است. در صورتی که شما را مخاطب قرار دادند سعی کنيد در وهلة اوّل بدقت مطالب آنها را ياداشت نماييد. در مورد هر سؤالی جواب مناسب، روشن و قانع کننده بدهيد. و اگر باز هم جوابتان فهميده نشد قول بدهيد که در آيندة نزديک جواب آنرا پيدا خواهيد کرد. از گفتن عباراتی چون «نمی‌دانم» و مثل آن جداً خودداری نماييد.
- از مصرف داروهای محرک و يا آرام بخش جداً خودداری کنيد.

تناسب مطالب قابل طرح در جلسة دفاعيه با زمان تعيين شده
زمان تخصيصی در جلسة دفاع معمولاّ به وسيلة مدير جلسه اعلام می‌شود. در صورتيکه بنا به هر دليل زمان به محقق اعلام نشد؛ توصيه می‌شود زمان مناسب برای جلسة دفاع خود را 30 دقيقه فرض نمائيد. تقسيم بندی ذيل در تقسيم مناسب زمان دفاع به شما کمک می‌کند.


مطالعات 6 دقيقه
بررسی نمونه ها 5 دقيقه
مطالعات نظری و ايده 5 دقيقه
آناليز و تحليل داده ها 6 دقيقه
معرفی نقشه ها و توجيه طرح معماری 8 دقيقه
جمع 30 دقيقه
 
منبع :http://www.iran-eng.com

:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: شيوه دفاع از پايان‌نامه تحصيلي , architect , architecture , مهراز , مهرازی , معمار , معماری ,



The 20 Most Inspiring TED Talks for Architects
نوشته شده در سه شنبه 6 خرداد 1393
بازدید : 2323
نویسنده : MR ARC

 Iwan Baan on the unexpected in his travels as an architectural photographer and documenter. Image via TED Talk on YouTube

Are you feeling short on today? For a jump-start, try watching one of these twenty TED Talks – a follow-up to last year’s post “The 10 Most Inspirational TED Talks for Architects.” Wherever your interests lie, the passionate people featured in these videos – from WikiHouse founder Alastair Parvin to famed photographer Iwan Baan and architectural great Moshe Safdie - will get your creative juices flowing. See them all, after the break.

 

1. Carolyn Steel: How Food Shapes Our Cities

Before agriculture, permanent settlements did not and could not exist. Architect Carolyn Steel discusses how food has shaped the cities we live in, urging watchers to realize that our world is made from what we eat. Estimating that the population of cities will double by 2050, she frames food as a powerful tool to positively shape our future urban environments. For more on the dangers of how we currently produce and distribute food, check out Urban Agriculture Part I: What Cuba Can Teach Us – which also features Steel’s TED Talk.

2. Alastair Parvin: Architecture for the People by the People

When Alastair Parvin graduated from architecture school a few years ago, many European architects were out of work. He stopped fixating on what he was “supposed” to produce – buildings – and instead, embraced the resourceful and strategic thinking he had learned in school to make himself more useful. Parvin began to ruminate about the people who never could afford architects and how they could benefit from design thinking. Out of this WikiHouse was born – an open source construction system that enables anyone, anywhere to build a house.

3. Tim Brown: Designers – Think Big

Tim Brown calls upon designers to move beyond their professions and “focus less on the object and more on design thinking as an approach.” He advocates design thinking as the answer to many of the world’s problems, whatever they may be, calling upon watchers to start thinking about those problems and what we can do about them.

4. Iwan Baan: Ingenious Homes in Unexpected Places

Iwan Baan lives out of a suitcase 365 days a year, famously traveling and documenting architecture around the world. In this TED Talk, Baan speaks about his experience behind the lens and specifically, his fascination with what happens after architects and planners come and go from a place. Over and over again, Baan has come across settlements in seemingly uninhabitable places and spaces, made possible by the ingenuity of people with absolutely no design training. To find out how 3,000 Venezuelans made a 45-story, unfinished skyscraper – with no elevator – livable, check out this publication featuring photographs of the vertical dwelling known as Torre David

5. Rogier van der Heide: Why Light Needs Darkness

What makes Le Corbusier‘s Ronchamp, Tadao Ando‘s Church of Light, and Peter Zumthor‘s Therme Vals so special? According to lighting architect Rogier van der Heide, it’s how they incorporate both light and dark. Using the history of lighting design and real-world examples to build his argument, van der Heide explains how and why the interplay between dark and light creates interesting environments.

6. Skylar Tibbits: Can We Make Things That Make Themselves?

Can you imagine a world in which buildings are self-assembling, replicating, and repairing? Skylar Tibbits – a trained architect, designer, computer scientist, and teacher at MIT – can. Tibbits focuses specifically on the idea of self-assembly, suggesting the betterment of our current manufacturing capabilities lies in understanding how natural systems work. Using MIT projects he’s involved with to illustrate the possibilities, Tibbits invites watchers to see the future through his eyes.

7. Jessica Green: We’re Covered in Germs, Let’s Design for That

Different programmatic spaces are host to different microbial environments. Some microbes are good for us, while others are bad – so why don’t we start designing for healthy microbial environments? Engineer and biodiversity scientist Jessica Green advocates the possibility, using a case study to demonstrate how our bodies and buildings are constantly in contact with microbes, influencing everything from the freshness of the air to our breath.

8. Moshe Safdie: Building Uniqueness

“Looking back over a long career, architect Moshe Safdie digs deep into four extraordinary projects to talk about the unique choices he made on each building – choosing where to build, pulling information from the client, and balancing the needs and the vision behind each project. Sketches, plans and models show how these grand public buildings, museums and memorials, slowly take form.”

9. Paul Pholeros: How to Reduce Poverty? Fix Homes

Housing for Health uses the built environment to stop people from getting sick. Architect Paul Pholeros was one of the people involved with the initiative when it was created for a small indigenous community in Australia nearly thirty years ago. The goals outlined at the onset were deceivingly basic – like providing people with the ability to shower every day, something only 35% of people in the community could do at the time. Pholeros talks about the project in detail, as well as the ones that followed and their positive influence.

10. Diébédo Francis Kéré: How to Build with Clay… and Community

Diébédo Francis Kéré knew exactly what he wanted to do when he got his degree in architecture. He wanted to go home to Gando in Burkina Faso, to help his neighbors reap the benefit of his education. In this charming talk, Kéré shows off some of the beautiful structures he’s helped build in his small village in the years since then, including an award-winning primary school made from clay by the entire community.”

From Last Year’s: “The 10 Most Inspirational TED Talks for Architects.”

11. Thomas Heatherwick: Building the Seed Cathedral

12. Bjarke Ingels: 3 Warp-Speed Architecture Tales

13. Joshua Prince-Ramus: Seattle’s Library and Other Projects

14. Cameron Sinclair: A Call for Open-Source Architecture

15. Magnus Larsson: Turning Sand-Dunes into Architecture

16. Julian Treasure: Why Architects Need to Use Their Ears

17. Liz Diller: A Giant Bubble for Debate

18. Frank Gehry as a Young Rebel

19. Daniel Libeskind: 17 Words of Architectural Inspiration

20. David Byrne: How Architecture Helped Music Evolve

archdaily


:: موضوعات مرتبط: مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: The 20 Most Inspiring TED Talks for Architects , architect , معمار , معماری ,