پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مجموعه امیرچخماق یزد
نوشته شده در جمعه 21 تير 1392
بازدید : 2242
نویسنده : MR ARC

میدان امیرچخماق نام میدانی در شهر یزد است. مجموعه بناهای تاریخی امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و آب انبار که قدمتشان به دوره تیموریان (قرن ۹ هجری) برمی گردد و در فهرست آثار تاریخی کشور نیز به ثبت رسیده‌اند.

 

میدان امیرچخماق

در آن دوره امیرجلال‌الدین چخماق از سرداران شاهرخ تیموری و حاکم یزد بود که با همکاری همسر خود فاطمه‌خاتون برای آبادانی یزد مجموعه‌ای شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و مسجد امیرچخماق را ساخت.

میدان امیرچخماق

گردشگران امیر چخماق را نام میدانی در شهر یزد می‌دانند که در آن بنایی چند طبقه، مسجد و حسینیه‌ای به همین نام وجود دارد. ساختمان بنای امیر چخماق ورودی بازارچه و بخشی از حسینیه‌ای است که در قرن ۱۳ هجری بنا شده‌است. حسینیه امیر چخماق توسط یکی از فرمانروایان یزد خراب شد هم اکنون این بنا در حال بازسازی و تبدیل دوباره به حسینیه می‌باشد.

میدان امیرچخماق

میدان امیرچخماق

تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی و با شماره ۳۸۳ و مسجد امیر چخماق در سال ۱۳۴۱ با شماره مستقل ۲۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. همچنین این بناها و دیگر الحاقات به عنوان مجموعه امیرچخماق نیز با شماره ۲۴۱۶ به ثبت ملی رسیده‌است.

میدان امیرچخماق

 

http://www.atlasy.ir


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , میدان , ,
:: برچسب‌ها: مجموعه امیرچخماق یزد , معماری , معمار ,



میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگ
نوشته شده در جمعه 21 تير 1392
بازدید : 1914
نویسنده : MR ARC

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگ واقع شدن قصر با عظمت آرمیتاژ st-petersburg-palace-square قصر با عظمت و بسیار زیبای زمستانی که دارای ۱۰۵۷ اتاق و ۱۱۷ راه پله است، بخشی از موزه ارمیتاژ را تشکیل می‎دهد.«آرمیتاژ» مجموعه‌ هماهنگی‌ ازساختمان‌ها را دربردارد که‌ توسط‌ معماران‌ چیره‌دست‌ در اواخر سدة‌ ۱۸ و اوایل‌ سدة‌ ۱۹ میلادی‌ بناشده‌ است‌.

 

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگاین کاخ‌ ‌ که‌ در سال‌های‌ ۱۷۵۴ تا ۱۷۶۲ بنا شده‌ است‌، ساختمان‌ دوطبقه‌ عظیمی‌ است‌که‌ دورتادور آن‌ را ستون‌های‌ غول‌پیکر احاطه‌ کرده‌اند. تنوع‌ فرم‌ها و مجسمه‌های‌ فراوان‌ و تزیینات‌ و گچ‌بری‌های‌ پرنقش‌ و نگار و رنگ‌آمیزی‌ دلشاد، تصویرهای‌ زیبایی‌ را به‌وجود آورده‌اند که‌ گواه‌ بر عظمت‌ وشکوه‌ این‌ کاخ‌ است‌.

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگموزه‌ معروف‌ «ارمیتاژ» که‌یکی‌ از غنی‌ترین‌ و بزرگ‌ترین‌ موزه‌های‌ جهان‌ است‌ موزه ارمیتاژ که برای نگهداری مجموعه هنری خانواده سلطنتی ساخته شده و بزرگترین موزه روسیه و سومین موزه بزرگ جهان بعد از موزه انگلستان و موزه لوور بشمار می‎رورد در حال حاضر مجموعه بزرگی از آثار هنری اروپای غربی، روسیه و خاور میانه را در خود جای داده است..یکی‌ از ویژگی‌های‌ خاص‌ این‌ موزه‌ غرفة‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ایران‌ با اشیاء گرانبها و عتیقه‌، آثار هنری‌،تاریخی‌ و باستانی‌ بسیاری‌ که‌ از تمدن‌ و فرهنگ‌ ایران‌ در آنجا به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شده‌ است‌. وجود «موزه‌آرمیتاژ» در محل‌ کاخ‌ زمستانی‌ ارزش‌ و اهمیت‌ این‌ بنا را دو چندان‌ ساخته‌ است‌.

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگ

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگ

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگدر سال‌های‌ ۱۸۱۹ تا ۱۸۲۹ در سمت‌ مقابل‌ میدان‌ کاخ‌ و روبروی‌ کاخ‌ زمستانی‌، بنایی‌ برای‌ ستاد کل‌و وزارت‌ امور خارجه‌ ساخته‌ شد که‌ به‌ وسیلة‌ طاق‌ نصرت‌ به‌ کاخ‌ زمستانی‌ وصل‌ می‌گردید. این‌ ابنیه‌ضمن‌ تجسم‌ سیمای‌ پرارزش‌ و زیبای‌ معماری‌ کلاسیک‌، سبک‌ باروک‌ را در خود تلفیق‌ کرده‌ و معمار آن‌توانسته‌ است‌ آنها را در یک‌ مجموعة‌ هماهنگ‌ ارائه‌ نماید. طاق‌ نصرت‌ نیز همانند ستون‌ افتخار داخل‌میدان‌ به‌ نام‌ «الکساندر فسکایا» به‌ پاس‌ پیروزی‌ لشکریان‌ روسیه‌ بر ناپلئون‌ در جنگ‌ ۱۸۱۲ برپا شده‌است‌. این‌ ستون‌ افتخار از سنگ‌ یکپارچه‌ گرانیت‌ و به‌ ارتفاع‌ ۵/۴۷ متر در وسط‌ میدان‌ منظرة‌ ساختمان‌هاو ابنیة‌ اطراف‌ را کامل‌ نموده‌ و زیبایی‌ خاصی‌ به‌ میدان‌ داده‌ است‌.

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگ

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگسن‌ پترزبورگ‌ همچنین‌ دارای‌ پارک‌ها و مراکز دیدنی‌ و تفریحی‌ فراوانی‌ است‌ که‌ هرکدام‌ در نوع‌خود بسیار جذاب‌ می‌باشند. این‌ شهر به‌ داشتن‌ خیابان‌های‌ عریض‌ مانند خیابان‌های‌ ساحلی‌ «نوا» و«نفسکی‌ پروسپکت‌» معروف‌ و مشهور است‌. بیشتر ابنیة‌ زیبای‌ سدة‌ ۱۸ و ۱۹ میلادی‌ این‌ شهر از آسیب‌محفوظ‌ مانده‌ است‌. کلیسای‌ این‌ شهر، مرکز کلیسای‌ ارتدوکس‌ است‌. از آثار دیگر و جالب‌ این‌ شهرکلیسای‌ جامع‌ «سن‌ ایزاک‌» متعلق‌ به‌ سال‌ ۱۸۵۸ و مجسمة‌ سوار بر اسب‌ پتر کبیر (سین‌ سوار) است‌.قدیمی‌ترین‌ بناهای‌ این‌ شهر قلعه‌ «قدیس‌ پطرس‌» و «قدیس‌ بوس‌» می‌باشد که‌ در سال‌ ۱۷۰۳ ساخته‌شده‌ و در جزیره‌ای‌ در رود «نوا» قرار دارد. این‌ قلعه‌ها در دورة‌ روسیة‌ تزاری‌ از زندان‌های‌ مخوف‌ سیاسی‌بود و نویسندگان‌ و روشنفکران‌ برجسته‌ای‌ چون‌ «داستایوفسکی‌» و «چرینشوفسکی‌» در آنجا زندانی‌بودند. این‌ قلعه‌ها اکنون‌ به‌ موزه‌ تبدیل‌ شده‌ است‌. از دیگر نقاط‌ دیدنی‌ سنت‌پترزبورگ‌ می‌توان‌ «کلیسای‌جامع‌ سن‌ پطروسن‌ پل‌»، «کاخ‌ زمستانی‌ پطر کبیر»، «ستون‌ یادبود الکساندر»، «صومعة‌ الکساندرنفسکی‌»، «موزه‌ روسیه‌»، «موزه‌ آکادمی‌ هنرها»، «موزه‌ تاریخ‌ نشر سنت‌ پترزبورگ‌»، «موزه‌ تاریخ‌ سیاسی‌روسیه‌»، «موزه‌ هنرهای‌ تئاتر و موسیقی‌»، «موزه‌ انسان‌شناسی‌»، «موزه‌ نژادشناسی‌» و «جانورشناسی‌» واپراها و باله‌ها و دراماتئاترهای‌ متعدد را نام‌ برد.

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگ

میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگ


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , میدان , ,
:: برچسب‌ها: میدان‌ کاخ‌ سن پترزبورگ , معمار , معماری ,



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد