پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نقد معماری حرم امام خمینی (ره)
نوشته شده در شنبه 23 خرداد 1394
بازدید : 1705
نویسنده : MR ARC

یانون‌دیزاین - یحیی نوریان (کارشناسی ارشد معماری؛ دانشگاه تربیت مدرس)

———-

ساختمان جدید حرم امام خمینی (ره) ۱۴ خرداد با حضور مردم افتتاح شد. از انتشار اولین تصاویر رسانه‌ای از کالبد حرم تا ورود مردم به حرم یک هفته‌ای انتقادات و گفت‌گوهای رسانه‌ای متفاوتی پیرامون این ساخت و ساز جدید ایراد شده بود که هیچ کدام مسؤولان مربوطه را مجاب نکرد. دست آخر مسؤول مستقیم قضیه با حضور در بخش گزارش خبری شبکه دو با دفاع کامل از تصمیمات و معماری حرم آن را معماری ایرانی-اسلامی درخور امام و انقلاب دانست که به هیچ وجه صفات مسرفانه زیبنده آن نیست و حتی در نسبت با معماری آن، به شهادت متخصصان هزینه‌هایی نصف هزینه عرف را در پی داشته است. و این یعنی صرفه‌جویی زاهدانه در ساخت حرم امام!

معماری ایرانی اسلامی!

این کلمات چماقی بود که مسئولان امر تقریبا هر منتقدی را با آن شتم و از صحنه بیرون کردند. فارغ از این که کمتر منتقدی انتقاد خود را معطوف به این ادعا کرده بود و انتقادات بر روی حرکت مسرفانه و تجملاتی حرم امام در ساخت و ساز آن تاکید داشتند. اگرچه مسئولان امر به شیوه‌های مرسوم بدون توجه به این انتقادات در فرافکنی‌های خود حتی تمام مجموعه شهرآفتاب و سازمان‌های خدماتی تاسیس شده را موضوع بحث منتقدین جلوه دادند و منتقدین را به مخالفت با خدمت‌گزاری به مردم و احترام به امام متهم کردند اما از آن‌جا که عمده توجه مخالفین و منتقدین به معماری بخش آرام‌گاه امام و تجمل آن بود و در جواب نیز مسئولین با ادعای ایرانی اسلامی -این ادعای همیشه‌گی مستعمل این روزها- دهان منتقدین را بستند، در این یادداشت سعی داریم بررسی کنیم که این صفت‌ها و ادعاها تا چه میزان با واقعیت معماری حرم امام خمینی (ره) تطبیق دارد!؟

پس طبعا این یادداشت یک یادداشت فنی و نه سیاسی‌ست که تنها به گوشه‌ای از مسائل فنی می‌پردازد و نه حتی همه نقد فنی ممکن بر این بنا، و اگر کسی مایل است از منظری فرهنگی- دینی و یا سیاسی‌تر به مساله نگاه کند کافی‌ست مجموعه انتقادات این روزها را مرور کند و یا در اشاره قدرت‌مند رهبری در سخن‌رانی روز ۱۴ خرداد دقت کند.

حرم امام مجموعه‌ای ۲۰۰ هزارمترمربعی‌ست که با پول بیت‌المال به منظور خدمات‌رسانی به زوار و برگزاری مراسمات مختلف ساخته شده‌است. بخش اصلی آن که مورد انتقاد رسانه‌ها و مردم ایران قرارگرفته است نه مجموعه خدمات آن که معماری و هزینه‌کرد نامعقول و تجمل ناروا به طور ویژه در بخش آرام‌گاه و مرقد امام است. این بخش یک شبستان عظیم به همراه عناصری خاص نظیر گنبد و منازه و نورگیرهای وسیع، ضریح امام خمینی(ره)، فضای پیش‌ورودی، سایه‌بان ورودی تشریفات و .... و به طور کلی بخش زیارتی حرم است.

- ارگان‌بندی کلی معماری

ساختار کلی بنای مرقد امام ساختار جدیدی نیست. وقتی یک قوس معماری روی دو دیوار موازی حرکت کند سطحی به وجود می‌آید که به آن طاق گه‌وار یا طاق آهنگ گفته می‌شود. بسته به این که قوسی که مبنای ساخت طاق آهنگ قرار می‌گیرد مانند نمونه‌های سنت اسلامی تیزه‌دار و چندکمانی باشد و یا مانند نمونه‌های معماری رومی و سنت اروپایی تک‌کمانی و یا نیم‌دایره باشد (و در حالتی خاص چون معماری سنتی کهن ایران سهمی‌باشد) می‌شود یک هویت فرضی برای فرم آن قائل شد. با ترکیب چهار طاق آهنگ و یک چشمه نوری در وسط که معمولا بر روی آن گنبد قرار می‌گیرد یا به نحوی پوشش داده می‌شود، یکی از مشهورترین ساختارهای معماری بشری به دست می‌آید. 

ساختار چلیپایی حرم امام؛ آن هم با طاق‌ رومی!

طبعا این ساختار در بسیاری بناهای جهان قدیم و جدید و با همان وجه ممیز تمدنی به کار رفته است. اگرچه مساجد و مقابر متعددی چنین ساختار چهاربخشی را در خود دارند اما از آن طرف کلیساهای متعددی هم بر همین پایه استوارند. این سنت ارگان‌بندی چنان در کلیساهای روم شرقی گستزش داشت که بعدها نمادپردازان اصلا وجود این هندسه صلیبی‌ را منشا گرفته از نماد صلیب کامل کلیسای شرقی دانستند. پلان کلیساهای شرقی از بالا یک صلیب کامل مربع بود و طاق‌های‌شان نیز فراخور سنت معماری رومی طاق رومی بود که بعدها در گذاری از تاریخ، تحت دادوستد فرهنگی با جهان اسلام و شرق، طاق‌های جناغی شد.

ارگان کلی معماری حرم امام هم یک دادوستدِ معکوس زمان‌گذشته است. طاق‌های رومی از معماری برادران غربی در ترکیبی چلیپایی؛ دقیقا نظیر معماری کلیساهای شرقی!

البته که به سادگی نمی‌توان توصیف کلیسایی به این ساختار داد و بیش‌تر شباهت‌های کلی ارگانی قابل توجه است اما به این ترتیب هیچ ادعایی نمی‌تواند ترکیب حرم امام را اسلامی جلوه دهد.  هرچند معماران سنتی غربی، کاربلدتر از آن بودند و هستند که ارگانی به این بزرگی را این قدر بدون سلسله مراتب و جزئیات بیرون بریزند و عموما ته‌رنگ چلیپایی را در میان انبوه پیچیده‌گی‌های فضایی پنهان می‌کردند.

یک نما از زیر گنبد حرم امام و زیر گنبد یک کلیسای باروک

- سلسله‌مراتب

سلسله مراتب به طور عام در معماری و به طور خاص در معماری مذهبی (اسلامی و مسیحی و ...) امر بسیار مهمی‌ست. باورمند مذهبی برای انجام مناسکی خاص و به منظور پالایش روح در برخورد با روح ولیی از اولیای خدا یا در مناجات الاهی به کالبد معماری مذهبی پا می‌گذارد. برای همین اگر حتی از نمونه‌های عالی معماری سنتی اسلامی بگذریم و نگاهی به همین الگوی سازنده‌گان حرم امام یعنی کلیساهای شرقی بیاندازیم متوجه می‌شویم که طراحان سنتی با چه میزان ظرافتی از حداکثر امکانات فرم و متریال برای ساخت خرده‌فصاهای هوش‌مندانه و ایجاد سلسله مراتب بصری و رفتاری هدف‌مند استفاده کرده‌اند. 

سازنده‌گان حرم امام خمینی (ره) بدون توجه و البته دانش در این زمینه، با حذف تمام سلسله مراتب فضایی شانیت رفتار روحانی را از کالبد بنای مرقد گرفته‌اند. کافی‌ست یک بار به حرم و محض زیارت و فاتحه‌ای به روح امام، سربزنید. مخاطب حتی نمی‌داند از کجا وارد حریم ولی خدا شده است که باید کمی متوجه‌تر باشد و زیارت‌نامه بخواند و .... فضا یک‌باره و بی‌محابا فرد را دربرمی‌گیرد و تمام خود را فاش به او نشان می‌دهد. سازنده‌گان حرم به دنبال ساخت یک کالبد غول‌پیکر دهان‌پرکن بوده‌اند و در راه رسیدن به این مقصد ناصواب کیفیت‌هایی بزرگ را فدا کرده‌اند.

- تناسبات

غول‌پیکری صفت خوبی برای معماری نیست. هرچند عظمت چرا!

عظمت مفهومی کیفی‌ست که تنها یکی از مولفه‌هایش ابعاد کالبدی‌ست و باید اذعان کرد که تاریخ نشان داده حتی این مولفه اصلی‌ترین مولفه ساخت یک کالبد باعظمت نیست. چه بسیار مساجد کوچکی که در نزد مومنان عظمت خدا را متجلی می‌کنند. سازنده‌گان بنای مرقد دقیقا مشابه انگاره حاکم بر ساخت برخی کلیساهای عظیم جهان مسیحی (که غالبا به سفارش اربابان از خدا و خلق بی‌خبر کلیسا بودند) عظمت را در بزرگی کالبد و پرکاری سطوح و ایجاد نوعی رعب و ابهام در مخاطب می دیدند. آن‌ها حتی وقتی برای رسیدن به این عظمت نتوانستند طاق‌هایی با فرم منطقی را معیار طاق‌گهوارها قرار بدهند (چرا که خیز طاق‌های با هندسه کامل در چنین دهانه‌ای بسیار بیش‌تر می‌شود) حاضر شدند طاقی با فرم ضعیف و بدون هندسه کامل را استفاده کنند. و سطوح وسیع بدون شکست و هندسه‌پردازی خاص را به دست توانای صنعت‌گران و هنرمندان آینه‌کار و گچ‌بر بپوشانند تا طراحی فرم بد مبنا را مخفی کنند. طبعا هزینه پوشاندن ندانم‌کاری‌ها کم نخواهد بود.

تناسبات غول‌پیکر حرم

- تزئینات و نگاره‌ها

در این صورت معلوم است که نگاره‌ها و تزئینات بنای حرم امام نقطه قوت آن می‌شود. اربابان ساخت حرم هزینه بالایی را صرف کار تزئینات کرده‌اند که اگر نمی‌کردند با این طراحی نادرست دوصدچندان انتقاد از سوی جامعه متخصص را شاهد بودند. اما حالا انتقاد بزرگ و البته به‌جای ملت مستضعف را در مقابل دارند که چرا مقبره امام ما مستضعفان این قدر پرکار و تجملاتی ست؟

نگاره‌ها و تزئینات بنای حرم نیز خود قوت و ضعف دارد. هرچقدر نگاره گره نفیس سطوح منحنی مقعر سقف بنا (در حاشیه خیمه‌ها) پرکار و نوآورانه و درست است و حتی به دلیل محل استفاده و نوع قوس متفاوت بستر نوعی نوآوری به حساب می‌آید، آینه‌کاری‌های طاق‌گهوارها و قاب‌بندی‌های درون آن‌ها بی‌ترکیب و ناموزون است. هرچقدر تزئینات رسمی و کاسه گنبد متعارف است ستون‌های اصلی ناموزون بنا بد پوشش شده است.  

دو نمونه از تزئینات قوی و ضعیف حرم

- شترگاوپلنگ

این ناموزونی‌ها البته نتیجه معماری شترگاوپلنگ بناست. بنای مرقد از هر گوشه معماری جهان اسلام و غیراسلام به نحوی نادرست و نامتناسب ترکیب شده است. شاهدان این ادعا خیمه‌های چهارگانه بنا، طاق و قوس‌های گوناگون، ستون‌های عجیب و پرتناقض، سایه‌بان الحاقی بخش ورودی مراسمات و صدالبته ضریح امام است.

- خیمه‌ها

بنای مرقد در گوشه‌های چهار طاق گه‌وار چهار سایه‌بان عظیم دارد که نور آسمان را به فضای داخل می‌آورند. طبعا نورگیری خوب این چشمه‌ها از نقاط قوت عمل‌کرد بناست. اما این چشمه‌ها نه تنها به منظور نورگیری که به شاهد افتخار مسؤول سازنده بنا در برنامه تلویزیونی و صحبتی که این سال‌ها ردوبدل می‌شود به منظور نمادپردازی خاصی به صورت چادر خیمه درآمده‌اند. سازنده‌گان با کج‌فهمی‌های نه چندان تازه خود، خواستند تا حرم امام را مانند خیمه طراحی کنند [+] و بعدتر با تصور رساندن حرم به حرم ائمه اطهار به سمت چنین کالبد متمولانه و ترکیب‌های عجیب رفته‌اند. خیمه‌ها که در داخل بر زرق و برق فضا افزوده‌اند، نورگیرهایی وسیع با هزینه‌کرد نامتعارف‌ند که طبعا هزینه‌های تاسیساتی خاص خود را نیز به هم‌راه دارند و با ترکیب خود در نمای خارجی نیز بر کلیت کالبد حرم از دید ناظر بیرون تاثیر خوبی ندارند.

نورگیر به صورت خیمه التقاطی 

- طاق و قوس‌ها

طراحی طاق و قوس‌ها در بنای مرقد از رویه و یا هویت واحد برخوردار نیست. ترکیب طاق‌های رومی و اسلامی، تداخل طاق‌های نما به نحوی که این روزها بیش‌تر با سلیقه حاشیه خلیج هم‌راه است، و تفاوت‌های ریتم‌شکن طاق‌نماهای روی هم، همه و همه از طراحی غیرمنسجم جداره‌ها و طاق‌نماها حکایت دارد.

از نکات قابل توجه در طراحی جداره‌های بنا طراحی بخش ورودی تشریفات و جای‌گاه سخن‌رانی‌ست که یادآور شنیده‌هایی‌ست که برای جریانات انحرافی نقل می‌کنند. اربابان مسئول، بر بالای جای‌گاه سخن‌رانی (که نوعی سقف کوتاه برای مسیر ورود تشریفاتی به مرقد نیز هست) یک جای‌گاه خاص سخن‌رانی درنظرگرفته‌اند که درب ورود خاص و تزئینات ویژه دارد و البته در خوش‌بینانه‌ترین حالت جا پای اسلاف گذاشتن و برای امام غایب جای‌گاه مشخص کردن است؛ هرچند بیش‌تر مناسب خلق طاغوتی و ارباب‌رعیتی برخی است.

جای‌گاه مشکوک سخن‌رانی بالای جای‌گاه سخن‌رانی رهبری

- ستون‌ها

اوج این عدم هم‌آهنگی در بنا که طاق و قوس‌ها نمونه‌ای از آن بود، در طراحی سازه و ستون‌های مجموعه دیده می‌شود. فراخور غول‌پیکری مورد نیاز سازنده‌گان، از ابتدا قرار بوده که شبستان با حداقل ستون بنا شود. اما واقعیت آن است که برای رسیدن به این سودا (فارغ از منطقی بودن یا نبودن آن) هم‌آهنگی لازم در طراحی مجموعه وجود نداشته است. به این ترتیب علاوه بر فرم نامناسب و طراحی نشده‌ی ستون‌ها که تا پایان کار نیز در تزئینات موثر بوده است، ما با یک پدیده خنده‌دار و البته دردآور در معماری فضای داخلی حرم امام روبه‌رو هستیم.

سازنده‌گان حرم گویا در میانه کار متوجه شده‌اند که تهویه هوا و تاسیسات این سازه بزرگ را به کل ندیده‌اند! به این ترتیب با وجود هزینه‌های میلیاردی برای ساخت شبستانی با کم‌ترین ستون و در این ابعاد غول‌پیکر، اقدام به افزاشتن ستون‌‌هایی دروغین البته بازهم غول‌پیکر و با ارتفاع تقریبی بیش از ۶ متر در محیط خیمه‌ها کرده‌اند تا تاسیسات تهویه محیط و بلندگوها را در آن‌ها جا بدهند. طبعا این ۳۲ ستون‌ بزرگ بعد از طی ارتفاع خود بدون این که باری را تحمل کنند به مقرنسی تزئینی تمام می‌شوند تا مرثیه هزینه‌های گزاف و بیش از نیاز را در این بخش به اوج خود برساند. 

ستون‌های تاسیساتی رها در شبستان

- سایه‌بان الحاقی

اولیای امر در بخش ورودی تشریفات سالن، یعنی همان جا که هیئت‌های سیاسی و سفرا و .... برای ادای احترام به امام از آن وارد می‌شوند، یک سایه‌بان شش ستون به سبک کاخ‌های ایران باستان ساخته‌اند تا مثلا بر هویت ایرانی بنا بیافزایند. این سایه‌بان، ستون‌ها و سرستون‌هایش علاوه بر آن‌که به طرز غیرقابل قبولی با باقی بنا ترکیب نشده است، به هیچ عنوان با عناصر و موتیف‌های سایر بخش‌های بنا که ادعای اسلامی بودن دارند هم‌خوانی ندارد و به روشنی ادعای منتقدین در کاخ خواندن بنا به جای حرم را تقویت می‌کند.

سایه‌بان ایران باستانی در ورودی تشریفات

- ضریح

و دست آخر ضریح امام خمینی (ره)!

ضریح قبلی امام خمینی با وجود ابعاد بزرگ‌ش، در تناسب با فضای پیرامون خود بود و به واسطه‌ی الگوی ساده‌اش نوعی ادبیات جدید در معماری یادمانی مختص به انقلاب اسلامی را به هم‌راه داشت. ضریح قبلی با استفاده از شبکه قوطی آلومینیومی و در فاصله زمان کوتاهی پس از وفات حضرت امام ساخته شده بود. هندسه‌ی ساده، تزئینات حداقلی و متریال آن به وضوح آن را از ضریح اولیای معصوم (ع) متفاوت می‌کرد و نشان می‌داد انقلاب اسلامی خود را در امتداد مسیر اولیا و نه هم‌سنگ آنان می پندارد و رهبر خود را مانند -بلکه کم‌تر- از یک یار صدیق اولیای معصوم ارج می‌نهد. این یعنی انقلاب فهمیده بود که جای‌گاه مشخصی در تاریخ شیعه دارد و نباید دچار وهم و فساد شود. به این ترتیب یک آیکون در معماری انقلاب اسلامی بود. 

متاسفانه ضریح جدید با حذف تمام این دست‌آوردها و الگوبرداری کامل از ضریح خاندان رسول‌الله (ص) راه هرگونه اتهام را هم‌وار کرده است. هرچند مسئول امر، ساخت آن را به زمان فرزند امام نسبت داده است اما به جز آن‌که چنین انتصابی از نادرستی عمل هرگز کم نخواهد کرد، با احتمالی بالا و به دلیل تصاویر زیرساخت ضریح که نشان از امروزی بودن صنعت ساخت آن دارد، این ادعا را نیز باید مانند سایر ادعاهای نادرست مسئول مورد نظر تلقی کرد. ضریح امام در منظری کلی هیچ نوآوری در خود ندارد و تناسبات آن با وجود معظم بودن نسبت به فضای بزرگ پیرامون هنوز هم کوچک است. اگرچه در الگوی فضای بدون سلسله مراتب فعلی اصلا تفاوتی نمی‌کند که این ضریح به چه ابعادی ساخته شود اما متصدیان امر سعی داشته‌اند تا با بلندترکردن و بزرگ‌کردن ضریح اندکی از عدم تناسب آن با فضای غول‌پیکر پیرامون بکاهند. و درست همین مساله دست‌آویز دیگری برای منتقدان است تا بزرگ‌ترین و رفیع‌ترین ضریح با الگویی نه چندان ساده را بر قبر یکی از ساده‌زیست‌ترین اولیای حق در زمان ما ببینند.

ضریح شریف قدیم و ضریح تجملاتی اخیر

- جمع‌بندی

دست آخر می‌توان خلاصه کرد معماری جدید مرقد امام خمینی (ره) یک معماری التقاطی‌ست که آمیخته‌ای از معماری مسیحی، نگاره‌های اسلامی، عناصر ایران باستانی و یا عناصر ابداعی و دست آخر موتیف‌هایی شیعی را در کنار هم به نحوی غیراصولی و غیرهنرمندانه جمع‌کرده است. به این ترتیب مانند هر معماری التقاطی دیگر ظرفیت آن را دارد که در هر جز خود ستودنی باشد و در کلیات‌ش انتقاد هر متخصصی را برانگیزد؛ هرچند به نظر می‌رسد به دلیل فرمایش‌های گوناگون اولیای امر، چندان در اجزا هم موفق ظاهر نشده است.

عمده تلاش در معماری اخیر حرم امام را می‌توان معطوف به اشرافیت و استیلاطلبی مسئولین امر دانست که به نوعی با بدیل‌های مسیحی عصر باروک تطابق دارد و با اشارات مستقیم رهبری در مورد خطر تحریف امام مستضعفین نیز بی‌ارتباط نیست. جالب توجه آن که در آن دوران نیز اشراف و اربابان کلیسای مسیحی فکر می‌کردند با تجمل و شکوه هرچه بیش‌تر می‌توانند جای‌گاه اجتماعی خود را نزد مردم محکم‌تر کنند.

و اما جمع‌بندی فرامعماری!

فرار مسئولان امر از پاسخ‌گویی و چماق معماری ایرانی اسلامی که بر سر منتقدان آورده‌اند چندان دور از ذهن نبود؛ اما شگفت‌آورتر آن است که جریان متخصص معماری (شاید تنها به دلیل نزدیکی بیش‌تر فکری با جریان مسئول امر) در مقابل این حرکت نادرست و غیراصولی موضع‌گیری روشنی نداشته‌اند. معماری این گونه‌ی حرم امام آن‌گونه که مسئول مستقیم امر گزارش می‌کند اصلا یک ضرورت نبوده است بل‌که بیش‌تر فرصتی تلقی شده است تا شخصیت و نگاه و آرمان امام توسط جریانی خاص مصادره به مطلوب و وارونه نمایان شود و یک پای‌گاه اشرافی خاص در نقطه‌ای مستعد برای جریانی خاص بنا شود.


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: نقد معماری حرم امام خمینی (ره) , معماری , معمار , مهراز , مهراز , حرم مطهر , حرم ,



احادیث در مورد نحوه ی مسجد سازی
نوشته شده در جمعه 11 مرداد 1392
بازدید : 2368
نویسنده : MR ARC

3 / 4

ما یَنبَغی فی بِناءِ المَسجِدِ

38.السنن الکبرى عن أبی قَتادة :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله علیه و آله أتى عَلى قَومٍ مِنَ الأَنصارِ وهُم یَبنونَ مَسجِدا لَهُم ، فَقالَ : أوسِعوهُ تَملَؤوهُ . [1]

39.رسول اللّه صلى الله علیه و آله :ضَعُوا المَطاهِرَ عَلى أبوابِ المَساجِدِ . [2]

3 / 5

ما یُکرَهُ فی بِناءِ المَسجِدِ

أ ـ التَّشریف

40.رسول اللّه صلى الله علیه و آله :أراکُم سَتُشَرِّفونَ مَساجِدَکُم بَعدی کَما شَرَّفَتِ الیَهودُ کَنائِسَها ، وکَما شَرَّفَتِ النَّصارى بِیَعَها [3] . [4]

3 / 4

آنچه در ساختن مسجد ، سزاوار است

38.السنن الکبرى ـ به نقل از ابو قتاده ـ :پیامبر خدا ، بر گروهى از انصار ـ که براى خود مسجدى مى ساختند ـ وارد شد و فرمود : «وسیع و جادار بنایش کنید که [ در آینده ] آن را پُر خواهید کرد» .

39.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :وضوخانه ها را کنار درهاى ورودى مسجد ، قرار دهید .

 

3 / 5

آنچه در ساختن مسجد ، ناپسند است

الف ـ کنگره سازى

40.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :مى بینم شما را که پس از من ، مسجدهایتان را کنگره دار مى سازید ، همان گونه که یهودیان ، کنیسه هاى خود و مسیحیان ، کلیساهایشان را کنگره دار مى سازند .

41.عنه صلى الله علیه و آله :اُمِرتُ بِالمَساجِدِ جُمّا [5] . [6]

42.عنه صلى الله علیه و آله :ما اُمِرتُ بِتَشییدِ المَساجِدِ . [7]

43.عنه صلى الله علیه و آله :اِبنُوا المَساجِدَ وَاتَّخِذوها جُمّا . [8]

44.عنه صلى الله علیه و آله :اِبنوا مَساجِدَکُم جُمّا . وَابنوا مَدائِنَکُم مُشَرَّفَةً . [9]

45.الإمام الباقر علیه السلام :إنَّ عَلِیّا علیه السلام رَأى مَسجِدا بِالکوفَةِ قَد شُرِّفَ ، فَقالَ : کَأَنَّهُ بیعَةٌ ، إنَّ المَساجِدَ تُبنى جُمّا لا تُشَرَّفُ . [10]

46.عنه علیه السلام :إذا قامَ القائِمُ علیه السلام سارَ إلَى الکوفَةِ فَهَدَمَ بِها أربَعَةَ مَساجِدَ ، فَلَم یَبقَ مَسجِدٌ عَلى وَجهِ الأَرضِ لَهُ شُرَفٌ إلّا هَدَمَها وجَعَلَها جَمّاءَ . [11]

41.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :به [ساختن] مسجدهاى بى کنگره ، فرمان یافته ام .

42.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :به برافراشته ساختن مسجدها ، فرمان داده نشده ام .

43.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :مسجدها را بسازید و آنها را بى کنگره قرار دهید .

44.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :مسجدهایتان را بى کنگره و شهرها (خانه ها)یتان را کنگره دار بسازید .

45.امام باقر علیه السلام :على علیه السلام در کوفه ، مسجدى کنگره دار مشاهده کرد . فرمود : «گویا کلیساست ! همانا مساجد ، بدون کنگره ساخته مى شوند » .

46.امام باقر علیه السلام :زمانى که قائم علیه السلام به پا خیزد ، به کوفه رفته ، چهار مسجد را در آن ویران خواهد ساخت . پس کنگره هر مسجدى را که داراى آن باشد ، ویران کرده ، آن را بدون کنگره خواهد کرد .

ب ـ بِناءُ المَقصورَةِ

47.الإمام الباقر علیه السلام :هذِهِ المَقاصیرُ لَم یَکُن فی زَمانِ أحَدٍ مِنَ النّاسِ ، وإنَّما أحدَثَهَا الجَبّارونَ ، لَیسَت لِمَن صَلّى خَلفَها مُقتَدِیا بِصَلاةِ مَن فیها صَلاةٌ . [12]

48.الغیبة للطوسی عن داوود بن قاسم الجعفری :کُنتُ عِندَ أبی مُحَمَّدٍ علیه السلام فَقالَ : إذا قامَ القائِمُ یَهدِمُ المَنارَ وَالمَقاصیرَ الَّتی فِی المَساجِدِ . فَقُلتُ فی نَفسی : لِأَیِّ مَعنىً هذا؟ فَأَقبَلَ عَلَیَّ فَقالَ : مَعنى هذا أنَّها مُحدَثَةٌ مُبتَدَعَةٌ ، لَم یَبنِها نَبِیٌّ ولا حُجَّةٌ . [13]

49.تاریخ الیعقوبی :وفی هذِهِ السَّنَةِ [سَنَةِ 44 ه ] عَمِلَ مُعاوِیَةُ المَقصورَةَ فِی المَسجِدِ ، وأخرَجَ المَنابِرَ إلَى المُصَلّى فِی العیدَینِ ، وخَطَبَ الخُطبَةَ قَبلَ الصَّلاةِ ، وذلِکَ أنَّ النّاسَ إذا صَلُّوا ، انصَرَفوا لِئَلّا یَسمَعوا لَعنَ عَلِیٍّ ، فَقَدَّمَ مُعاوِیَةُ الخُطبَةَ قَبلَ الصَّلاةِ ، ووَهَبَ فَدَکا لِمَروانَ بنِ الحَکَمِ لِیَغیظَ بِذلِکَ آلَ رَسولِ اللّهِ . [14]

ج ـ بِناءُ المِحرابِ

50.الإمام الباقر علیه السلام :إنَّهُ [عَلِیّا علیه السلام ] کانَ یَکسِرُ المَحاریبَ إذا رَآها فِی المَساجِدِ ، ویَقولُ : کَأَنَّها مَذابِحُ الیَهودِ . [15]

ب ـ ساختن مقصوره (جان پناه امام جماعت)

47.امام باقر علیه السلام :این مقصوره ها در زمان هیچ یک از خلفاى پیشین وجود نداشت . ستم پیشگان ، آن را پدید آوردند . نماز کسى که در پشت آن به امام جماعت ایستاده در درون آن اقتدا کند ، صحیح نیست .

48.الغیبة ، طوسى ـ به نقل از داوود بن قاسم جعفرى ـ :نزد امام عسکرى علیه السلام بودم که فرمود : «هر گاه قائم علیه السلام قیام کند ، مناره ها و مقصوره هایى را که در مساجد است ، منهدم خواهد کرد» .

 با خود گفتم : این کار ، چه معنایى دارد؟

 امام علیه السلام رو به من کرد و فرمود : «معنایش آن است که آنها بدعت در دین اند ؛ چه این که هیچ پیامبر و حجّت خدایى اقدام به ساخت آنها نکرده است » .

49.تاریخ الیعقوبى :و در این سال (سال 44 هجرى) ، معاویه ، مقصوره را در مسجد ساخت و در روزهاى عید ، منبرها را به مصلّاى نماز برد و خطبه [ى نماز عید ]را پیش از نماز خواند ؛ چه این که مردم پس از نماز ، باز مى گشتند تا دشنام به على علیه السلام را نشنوند . در نتیجه ، معاویه ، خطبه را بر نماز مقدّم ساخت . نیز فدک را به مروان بن حَکَم بخشید تا خاندان پیامبر خدا را به خشم آورد .

ج ـ ساختن محراب

50.امام باقر علیه السلام :على علیه السلام محراب هایى را که در مساجد مى دید ، در هم مى شکست و مى فرمود : «آنها همچون محل هایى است که یهودیان در آن ، قربانى مى کنند» .

ر . ک : ص 13 (ناپسند بودن تقلید از معابد غیر مسلمانان ) .

د ـ تَزیینُ المَسجِدِ وزَخرَفَـتُهُ

51.عیون الأخبار فی الحدیث القدسی ـ فیما أوحَى اللّهُ إلى شَعیا ـ :یُشَیِّدونَ لِیَ البُیوتَ ویُزَوِّقونَ [16] لِیَ المَساجِدَ ، وأیُّ حاجَةٍ بی إلى تَشییدِ البُیوتِ ولَستُ أسکُنُها ؟! وإلى تَزویقِ المَساجِدِ ولَستُ أدخُلُها ؟! إنَّما أمَرتُ بِرَفعِها لِأُذکَرَ فیها واُسبَّحَ ، ویُنَجِّسونَ أنفُسَهُم وعُقولَهُم وقُلوبَهُم ویُخَرِّبونَها . [17]

52.رسول اللّه صلى الله علیه و آله ـ فی ذِکرِ أشراطِ السّاعَةِ ـ :یا سَلمانُ ! إنَّ عِندَها تُزَخرَفُ المَساجِدُ کَما تُزَخرَفُ البِیَعُ وَالکَنائِسُ . [18]

53.عنه صلى الله علیه و آله :سَیَکونُ فی آخِرِ اُمَّتی أقوامٌ یُزَخرِفونَ مَساجِدَهُم ویُخَرِّبونَ قُلوبَهُم ، یَتَّقی أحَدُهُم عَلى ثَوبِهِ مالا یَتَّقی عَلى دینِهِ ، لا یُبالی أحَدُهُم إذا سَلُمَت لَهُ دُنیاهُ ما کانَ مِن أمرِ دینِهِ . [19]

54.عنه صلى الله علیه و آله :ماساءَ عَمَلُ قَومٍ قَطُّ إلّا زَخرَفوا مَساجِدَهُم . [20]

55.عنه صلى الله علیه و آله :إذا رَأَیتُمُ المَصاحِفَ حُلِّیَت ، وَالمَساجِدَ زُیِّنَت ، وَالمَنارَةَ طُوِّلَت ، وَاتُّخِذَ القُرآنُ مَزامیرَ ، وَالمَساجِدُ طُرُقا ، المُؤمِنُ فی ذلِکَ الزَّمانِ أعَزُّ مِنَ الکِبریتِ الأَحمَرِ ، أما إنَّ مَساجِدَهُم مُزَخرَفَةٌ ، وأبدانَهُم نَقِیَّةٌ ، وقُلوبَهُم أنتَنُ مِنَ الجیفَةِ . [21]

د ـ آراستن مسجد و آذین بندى آن

51.عیون الأخبار ـ در حدیثى قدسى ، در آنچه خداوند به شَعیا وحى فرمود ـ :خانه ها را برایم برافراشته مى سازند و مسجدها را به خاطر من ، آذین مى بندند . مرا چه حاجت به برافراشتن خانه هایى که در آنها سُکنا نمى گزینم ، و به آراستن مسجدهایى که در آنها وارد نمى شوم ! به افراشتن آنها فرمان داده ام ، تنها براى این که در آنها یاد شوم ، و تسبیحم کنند ، در حالى که جان ها و خردها و دل هایشان را آلوده کرده و ویران مى سازند.

52.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ در بیان نشانه هاى رستاخیز ـ :اى سلمان! در آن هنگام ، مسجدها همچون کلیساها و کنیسه ها زینت مى شوند .

53.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :در آخر امّتم کسانى پدیدار مى شوند که مسجدهایشان را آذین مى بندند و دل هایشان را ویرانه مى سازند. کسى از آنان ، آن گونه که بر جامه اش پرهیز مى کند ، بر دینش نمى پرهیزد . چنانچه دنیایش در مخاطره نباشد ، بر کار دینش بیمى ندارد .

54.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :هیچ گاه کردار مردمى ناشایست نگردید ، مگر آن که مساجدشان را به زیور آراستند .

55.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :هر گاه دیدید که قرآن ها، جامه اى زیبا بر تن کرده اند و مساجد ، زینت یافته اند و مناره ها ، قد برافراشته اند و قرآن ، با ساز و آواز خوانده مى شود و مسجدها ، گذرگاه قرار گرفته اند ، مؤمن در آن روزگار ، از گوگرد سرخ ، کمیاب تر خواهد بود . آرى . مساجدشان آذین بندى و جسمشان پاکیزه ؛ لیکن دل هایشان از مُردار ، بدبوتر است.

56.الإمام علیّ علیه السلام :إنَّ القَومَ إذا زَیَّنوا مَساجِدَهُم فَسَدَت أعمالُهُم . [22]

ه ـ التَّصویر

57.الکافی عن عمرو بن جُمَیع :سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ علیه السلام عَنِ الصَّلاةِ فِی المَساجِدِ المُصَوَّرَةِ ، فَقالَ :

 أکرَهُ ذلِکَ ، ولکِن لا یَضُرُّکُم ذلِکَ الیَومَ ، ولَو قَد قامَ العَدلُ رَأَیتُم کَیفَ یَصنَعُ فی ذلِکَ . [23]

3 / 6

حَریمُ المَسجِدِ

58.کتاب من لا یحضره الفقیه :روی أنَّ حَریمَ [24] المَسجِدِ أربَعونَ ذِراعا مِن کُلِّ ناحِیَةٍ . [25]

59.الإمام علیّ علیه السلام :حَریمُ المَسجِدِ أربَعونَ ذِراعا ، وَالجِوارُ أربَعونَ دارا مِن أربَعَةِ جَوانِبِها . [26]

56.امام على علیه السلام :هر گاه مردم ، مسجدهایشان را بیارایند ، کردارشان تباه شده است .

ه ـ تصویرگرى

57.الکافى ـ به نقل از عمرو بن جُمَیع ـ :از امام باقر علیه السلام در باره نماز خواندن در مسجدهاى نقّاشى شده پرسیدم . فرمود : «آن را نمى پسندم ؛ لیکن امروزه ، شما را زیان نمى رساند . اگر عدل بر پا شود ، خواهید دید در این باره چه خواهد کرد» .

3 / 6

حریم مسجد

58.کتاب من لایحضره الفقیه :روایت شده که حریم مسجد ، چهل گز از هر سو است .

59.امام على علیه السلام :حریم مسجد ، چهل گز است و همسایگان ، چهل خانه از چهار سو .

 



[1] السنن الکبرى : ج 2 ص 616 ح 4306 ، التاریخ الکبیر : ج 7 ص 226 الرقم 972 ، المعجم الکبیر : ج 19 ص 93 ح 180 عن کعب بن مالک ، مسند الطیالسی : ص 84 ح 605 ، کنز العمّال : ج 7 ص 658 ح 20780 .

[2] بحار الأنوار : ج 83 ص 383 ح 54 نقلاً عن أصل من اُصول أصحابنا عن السکونی عن الإمام الصادق عن آبائه علیهم السلام .

[3] البِیْعَةُ : بالکسر مُتَعَبَّدُ النصارى (القاموس المحیط : ج 3 ص 8 «باعه») .

[4] سنن ابن ماجة: ج 1 ص 244 ح 740 عن ابن عبّاس ، کنز العمّال: ج 7 ص 667 ح 20823 .

[5] الجمّاء : التی لا قرن لها ، ومنه حدیث ابن عبّاس : «اُمرنا أن نبنی المدائن شُرَفا والمساجد جُمّا» أی لا شُرَفَ لها (النهایة : ج 1 ص 300 «جمم») . وذکر المناوی فی فیض القدیر : ج 1 ص 111 : جُمّا بضم الجیم وشدّ المیم ، أی اجعلوها بلا شُرَف ، جمع أجمّ وهو ثور أو کبش بلا قرن ، فأطلق القرون على الشُّرف مجازا .

[6] السنن الکبرى: ج 2 ص 616 ح 4301 ، الفردوس: ج 1 ص 398 ح 1610 کلاهما عن أنس ، کنز العمّال: ج 7 ص 657 ح 20771 .

[7] سنن أبی داوود : ج 1 ص 122 ح 448 ، السنن الکبرى : ج 2 ص 615 ح 4298 ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج 3 ص 152 ح 5127 ، حلیة الأولیاء : ج 7 ص 313 کلّها عن ابن عبّاس ، کنز العمّال : ج 7 ص 668 ح 20827 .

[8] المجازات النبویّة: ص 105 ح 66؛ السنن الکبرى: ج 2 ص 616 ح 4300 ، المصنّف لابن أبی شیبة: ج 1 ص 344 ح 9 ، حلیة الأولیاء: ج 3 ص 12 والثلاثة الأخیرة عن أنس ، کنز العمّال: ج 7 ص 657 ح 20770 .

[9] کنز العمّال: ج 7 ص 656 ح 20769 نقلاً عن المصنّف لابن أبی شیبة عن ابن عبّاس .

[10] تهذیب الأحکام: ج 3 ص 253 ح 697 ، علل الشرائع: ص 320 ح 1 کلاهما عن طلحة بن زید عن الإمام الصادق علیه السلام ، کتاب من لا یحضره الفقیه: ج 1 ص 236 ح 708 ، بحار الأنوار: ج 83 ص 352 ح 5 .

[11] الإرشاد: ج 2 ص 385 ، الغیبة للطوسی: ص 475 ح 498 نحوه ، إعلام الورى: ج 2 ص 291 کلّها عن أبی بصیر ، روضة الواعظین: ص 290 ، بحار الأنوار: ج 52 ص 339 ح 84 .

[12] الکافی: ج 3 ص 385 ح 4 ، تهذیب الأحکام: ج 3 ص 52 ح 182 کلاهما عن زرارة ، کتاب من لا یحضره الفقیه: ج 1 ص 386 ح 1144 .

[13] الغیبة للطوسی: ص 206 ح 175 ، الخرائج والجرائح: ج 1 ص 453 ح 39 ، کشف الغمّة: ج 3 ص 208 ، إعلام الورى: ج 2 ص 142 ، بحار الأنوار: ج 83 ص 376 ح 44 .

[14] تاریخ الیعقوبی: ج 2 ص 223 .

[15] تهذیب الأحکام: ج 3 ص 253 ح 696 ، علل الشرائع: ص 320 ح 1 کلاهما عن طلحة بن زید عن الإمام الصادق علیه السلام ، کتاب من لا یحضره الفقیه: ج 1 ص 236 ح 707 ، بحار الأنوار: ج 83 ص 352 ح 5 .

[16] مُزَوّقا : مُزَیّنا (النهایة : ج 2 ص 319 «زوق») .

[17] عیون الأخبار لابن قتیبة: ج 2 ص 264 .

[18] تفسیر القمّی: ج 2 ص 305 عن عبد اللّه بن عبّاس ، بحار الأنوار: ج 6 ص 307 ح 6؛ الدرّ المنثور: ج 7 ص 474 نقلاً عن ابن مردویه عن ابن عبّاس .

[19] کنز العمّال: ج 10 ص 205 ح 29088 نقلاً عن الحاکم النیشابوری فی تاریخه عن ابن عبّاس .

[20] سنن ابن ماجة: ج 1 ص 245 ح 741 ، حلیة الأولیاء: ج 4 ص 152 ، تفسیر ابن کثیر: ج 6 ص 67 ، الفردوس: ج 4 ص 102 ح 6319 کلّها عن عمر بن الخطّاب ، کنز العمّال: ج 7 ص 668 ح 20828 .

[21] روضة الواعظین: ص 370 .

[22] المصنّف لعبد الرزّاق : ج 3 ص 154 ح 5134 عن إبراهیم بن المهاجر ، إعلام الساجد بأحکام المساجد : ص 336 .

[23] الکافی : ج 3 ص 369 ح 6 ، تهذیب الأحکام: ج 3 ص 259 ح 726 وفیه «أبا عبد اللّه » بدل «أبا جعفر» ، بحار الأنوار : ج 52 ص 374 ح 171 .

[24] حریم الشیء : ما حوله من حقوقه ومرافقه (المصباح المنیر : ص 133 «حرم») .

[25] کتاب من لا یحضره الفقیه : ج 3 ص 102 ح 3419 ، بحار الأنوار : ج 84 ص 3 ح 74 .

[26] الخصال : ص 544 ح 20 عن عقبة بن خالد عن الإمام الصادق عن آبائه علیهم السلام ، روضة الواعظین : ص 369 ، بحار الأنوار : ج 84 ص 3 ح 74

.

 

برگرفته از :http://saeb-kefayati.blog.ir


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسجد و اماکن مذهبی , مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: احادیث در مورد نحوه ی مسجد سازی , مسجد , معماری , معمار ,



مسجد ساکرین در ترکیه
نوشته شده در یک شنبه 14 اسفند 1390
بازدید : 2102
نویسنده : MR ARC

اولین مسجدی که توسط یک زن طراحی و مهندسی شده، چندی پیش در شهر استانبول ترکیه افتتاح شد. نام این مسجد عظیم «ساکرین» (Sakirin) است. طرح و ساخت این مسجد زیبا و مجلل تنها یک سال به طول انجامید.

این اولین مسجد در سراسر جهان است که طراحی و مهندسی داخلی آن توسط یک زن صورت گرفته است. نام این خانم مهندس، «زینب فادیلی اوغلو» بوده و از اعضای جدید جامعه مهندسان زن است.

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: مسجد ساکرین در ترکیه , معماری ,



هفت مسجد مسلمانان از عجایب منحصر به فرد جهان
نوشته شده در سه شنبه 18 بهمن 1390
بازدید : 1816
نویسنده : MR ARC



1. «مسجد الحرام» در مکه مکرمه ـ حجاز ؛

2. «مسجد الاقصی» در بیت المقدس ـ فلسطین ؛

3. «مسجد الحمراء» در گرانادا (غرناطه) ـ اسپانیا ؛

4. «مسجد امام خمینی» در اصفهان ـ ایران ؛

5. «مسجد آبی» در استانبول ـ ترکیه؛

6. «مسجد جامع» در دجینه ـ مالی ؛

7. «مسجد پادشاهی» در لاهور ـ پاکستان.


«المسجد الحرام» در شهر "مکه مکرمه" در کشور عربستان ـ قبله مسلمانان



نمایی دیگر از مسجد الحرام ؛ قلب جهان اسلام



«المسجد الاقصی» در شهر "قدس" در کشور فلسطین ـ قبله اول مسلمانان



نمای دیگری از مسجد الاقصی؛ معبدی مقدس در نزد همه ادیان ابراهیمی



«المسجد الحمراء» در شهر "گرانادا" در کشور اسپانیا ـ یادگاری از عظمت اسلام در اروپا



نمای دیگری از مسجد الحمراء ؛ غرناطه اندلس



«مسجد امام خمینی» در شهر "اصفهان" در کشور ایران ـ شکوه تلفیق معماری اسلامی و ایرانی



نمای دیگری از گنبد و گلدسته های مسجد امام خمینی اصفهان



«مسجد آبی» یا «بلو مسجد» در شهر "استانبول" در کشور ترکیه ـ خواهرخوانده ایاصوفیا



«مسجد جامع» یا «مسجد بزرگ» در شهر "دجینه" در کشور مالی ـ بزرگ‏ترین مسجد خشتی جهان



نمایی دیگر از مسجد جامع شهر دجینه



«مسجد پادشاهی» یا «پادشاهی مسجد» در شهر "لاهور" در کشور پاکستان ـ با آجرهای سرخرنگ


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: هفت مسجد مسلمانان از عجایب منحصر به فرد جهان , معماری ,



مسجد و کلیسای ایاصوفیا
نوشته شده در سه شنبه 18 بهمن 1390
بازدید : 1789
نویسنده : MR ARC
 
http://i1.trekearth.com/photos/11793/_igp5370aa.jpg
http://s1.picofile.com/file/6136349094/masjede_abi2.jpg
 
 
حاجیا صوفیا که به زبان یونانی به معنای حکیم مقدس است ،از مهمتریت بناهای مدهبی جهان برای ارتودکس ها است . به همین علت است که ایاصوفیا در زمره اولین مکان هایی قرار داردکه یونانیان هنگام ورود به استانبول از آن دیدن می کنند.                                                    ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) ماموریت یافتند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام‌ گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند.در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. این لوحه‌ها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری که به خط ابراهیم افندی نوشته شده بود، جایگزین گردید. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده‌است. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر می‌باشد که بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده‌است ،که حتما تحت تاثیر زیبایی آن قرار خواهید گرفت.
منبع: ویکیپدیا
 
 

:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , بناهاي سنتي , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: مسجد و کلیسای ایاصوفی , معماریا ,



مسجد بیمارستان نمازی
نوشته شده در شنبه 26 شهريور 1390
بازدید : 2479
نویسنده : MR ARC

مکان: بیمارستان نمازی - شیراز
طراحی و اجرا: گروه معماری کانسپت
سال طراحی: خرداد 1390
کارفرما: بیمارستان نمازی
زیربنا: 940 متر مربع
کاربری: فرهنگی – مذهبی
مسئول طراحی پروژه: سمانه متقی پیشه
همکار طراحی: اشکان قشقایی
سه بعدی: روح اله قادری
طراح و محاسب سازه: ایمان فروزش فر
 

محدودیت ها:
1- محصور بودن سایت به وسیله درختان کهن سال
2- زیر بنای درخواستی زیاد کارفرما نسبت به مساحت سایت
 

با توجه به عملکرد این بنا، یک مکعب سفید رنگ به عنوان حجم اصلی در نظر گرفته شد که با توجه به جهت قبله 45 درجه به سمت جنوب غربی چرخیده است.

برای تقویت جهت چرخش این حجم به سمت قبله، رواقی به رنگ تیره در جهت شمالی - جنوبی آن را احاطه کرده که این رواق پاسخگوی نیازهایی چون: سرپوشیده کردن ورودی های بنا، ایجاد فضای نیمه باز پیش ورودی، سرپوشیده کردن مسیر دسترسی نمازگزاران از سمت مسجد به وضوخانه و ایجاد فضایی جهت برگزاری مراسم در مواقع نیاز می باشد.

در فضای باز میان حجم ساختمان و رواق که حاصل چرخش مکعب به سمت قبله می باشد، مناره های مسجد جانمایی شده اند.
 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: مسجد بیمارستان نمازی , معماري ,



مسجد « پرتوی نور» در دبی
نوشته شده در جمعه 9 ارديبهشت 1390
بازدید : 1863
نویسنده : MR ARC

نور وسیله جداسازی نمازگزاران زن و مرد

گروه معماری ZEST که در بارسلونا مستقر است، اخیراً تصاویری را از طرح خود منتشر کرده است که در مسابقه ای برای ساخت مسجدی در دبی برگزیده شده است. این مسجد با مفهوم « شکافت زمین» دسترسی مشترکی برای آقایان و بانوان نمازگزار به شبستان فراهم می کند که بوسیله نور مجزا سازی معنوی آقایان و بانوان اتفاق می افتد.

شبستان در این مسجد برای آقایان و بانوان مشترک است و فضایی را فراهم آورده است که ضمن جداسازی نمازگراران از یکدیگر، نمازگزاران زن و مرد عبادت در کنار همدیگر و در یک فضای مشترک را تجربه می کنند.

در شبستان با شکافی که در گنبد مسجد ایجاد شده است، نور خورشید در هنگام نماز ظهر تنها وسیله جداسازی خانم ها از آقایان است. در شب این اتفاق با نور مصنوعی رخ می دهد.

 

برگرفته از وبلاگ : iwan.mihanblog.com


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسجد و اماکن مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: مسجد « پرتوی نور» در دبی , معماری ,



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد